Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voordrooghooi nat maken?

 
Profiel   

Hey Bokkers

Mijn pony staat jammer genoeg veel te dik. Haar eten bestaat eigenlijk enkel uit voordrooghooi en doordat ik op een pensionstal sta, en zij geen plaats hebben om hooi op te slagen krijgt ze dus voordroog.
Nu weet ik dat, als je hooi werkt, er ook bepaalde voedingsstoffen verloren gaan zoals suikers. Geldt dit ook voor voordrooghooi? Dan kan ik mss eens beginnen met dat nat te maken...

Alvast bedankt :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-08-19 22:07 



 
Profiel   

ik denk het wel hoor,zou het in elk geval gewoon proberen :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 20:03 



 
Profiel   

Staat ze ook op stro toevallig? Anders zou ik haar gewoon wat minder voordroog geven en wat stro laten knabbelen voor het extra ruwvoer. En vooral bewegen. En anders is het idd te proberen om het nat te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-19 23:56 



 
Profiel   

Ok heb het ook een paar weken gedaan toen mijn paard bevangen stond. Maar dan wel echt weken in een ton water gedurende een halve dag. Niet enkel nat maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-19 09:29 



 
Profiel   

Laatst eens opgezocht en dit toen tegen gekomen. Misschien heb je er iets aan.

Hoeveel suikerreductie?
Volgens onderzoek is dit afhankelijk van de duur van de onderdompeling en de temperatuur van het water.

Amerikaans onderzoek uit 2010 naar het effect van weken op de suiker- en kaliumgehalten heeft aangetoond dat 60 minuten in koud water of 30 minuten in heet water leidt tot een suikerreductie van 31%.

Engels onderzoek uit 2011 naar het effect van weken op suiker- en eiwitgehalten heeft aangetoond dat 20 minuten weken leidt tot 5% suikerreductie en 16 uur weken tot 27% suikerreductie. Na 16 uur gaan ook andere waardevolle voedingsstoffen verloren, waardoor aanbevolen wordt om het hooi circa 30 minuten te weken.

Hooi weken in 3 stappen
Gebaseerd op deze onderzoeken is het advies om het hooi gedurende 30 minuten in koud water te weken om het suikergehalte in het hooi te verlagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 15:40 



 
Profiel   

ireika schreef
Ok heb het ook een paar weken gedaan toen mijn paard bevangen stond. Maar dan wel echt weken in een ton water gedurende een halve dag. Niet enkel nat maken


Dit is te lang, het suiker trekt dan weer in het ruwvoer. Een half uur tot een uur is het beste.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-08-19 15:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen