Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

wat geef ik hem nu?

 
Profiel   

Mijn pony is 5, krijgt op de huidige stal 3x hooi van goede kwaliteit (geen vette kuil oid)
Daarnaast krijgt hij (tenminste, dat was de afspraak) 2x een handje brok (Paralux Balans; als dat iemand iets egt, van Boojink Veevoeders)
De brok heeft hij eigenlijk niet nodig, maar krijgt hij omdat de rest dan hun brok krijgt op stal.

Nu is het al 3x gebeurd dat ze hem per ongeluk een aantal dagen 2 volle scheppen brok hebben gegeven! Met als gevolg een pony die niet te rijden is en zich aan de hand losrukt, want hij heeft geen idee waar hij met al die energie naar toe moet. Het werd de laatste keer ook gevaarlijk want dochter lag er bijna onder met longeren.
Voor de duidelijkheid; wij zijn er daarna bij toeval achter gekomen dat ze weer een fout hadden gemaakt en hem veel te veel brok hadden gevoerd :-(
We hebben op de stallen ook geen bordjes met wat ze mogen hebben, dus heb ik nu groot op zijn stal gezet dat hij geen brok meer mag. Dan geven we hem zelf wel wat.

Omdat hij begin van het jaar droes had, gaven we hem tot nu toe Bonpard Resistance (vitamine brokje) bij. Dit op advies van de dierenarts. Het is echter best wel duur spul, dus ik ben op zoek naar een goede, betaalbare vitaminebrok? Wie kan mij adviseren?

Als we denken dat hij wel weer brok nodig heeft; wat is dan een goede brok waar weinig energie in zit? (Hij heeft op zich zelf al genoeg energie) Of kan ik dan beter een muesli als Cavalor Pianissimo geven?

Verder staat hij overdag op de wei, maar is de wei helemaal kaal :-( Ze worden overdag ook niet bijgevoerd met hooi. Kan dat kwaad? (Behalve dat hij zand binnenkrijgt en we weer zandkuren geven)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:02 



 
Profiel   

Pavo Vital kun je bijvoeren dat bevat alle dagelijkse mineralen die ze nodig hebben. Sowieso geen brokken meer geven ook geen handje.


Laatst bijgewerkt door Anoniemk2 op 11-08-19 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:09 



 
Profiel   

Pavo vital bijvoorbeeld. Of Vitalbix schijnt ook zoiets te hebben, maar dat ken ik niet.

Hele dag op kaalgevreten land lijkt mij niet ideaal. Maar goed, daar kan je zelf weinig aan veranderen vermoed ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:10 



 
Profiel   

Pavo Vital of Vitalbix Daily Complete. Ik voer de laatste aan een sobere pony en bevalt heel goed :j
Toen hij nog op stal stond en dus in voorrondes mee ging zette ik zijn voer in bakjes klaar, zodat niemand zich kon vergissen in een te volle schep voer. Zo had ik altijd in de hand wat hij kreeg en hoe veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:27 



 
Profiel   

Ik zou heel goed gaan kijken of dit wel de juiste plek voor je pony is... een foutje is natuurlijk menselijk maar als ze standaard 1 schep brok tegen je wens in gaan voeren en er op het land niets te eten is... "kaal" land is een relatief begrip. Wat de ene kaal vind vind de andere niet maar over het algemeen probeert "kaal" gras hard te groeien en zit er daarom relatief veel suiker en weinig vezels in. Een paard kan niet te lang zonder ruwvoer en als ie dus de hele dag op zand zou staan zonder hooi zou ik zeggen verhuizen met die pony. Maar als ie wel de hele dag kan knabbelen zou ik me meer zorgen maken om zand dan om maagzweren van te lang niet eten.
Ook voor de winter zou dat iets zijn waar ik naar zou kijken op deze stal.

Verder zou je naar een vitaminebrokje kunnen kijken als Vitalbix daily complete of marstall force. Zal goedkoper zijn dan bonpard en je hoeft er maar weinig van te voeren om aan zijn dagelijkse vitaminebehoefte te komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:28 



 
Profiel   

Marstall force werkt hier perfect

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:29 



 
Profiel   

Wij zijn erg tevreden over de Topmineral van Lexa Pferdefutters. Deze hebben veel verschillende vitaminebrokjes en omdat je er maar weinig van hoeft te voeren is het ook niet heel duur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:32 



 
Profiel   

Leo schreef
Pavo Vital of Vitalbix Daily Complete. Ik voer de laatste aan een sobere pony en bevalt heel goed :j
Toen hij nog op stal stond en dus in voorrondes mee ging zette ik zijn voer in bakjes klaar, zodat niemand zich kon vergissen in een te volle schep voer. Zo had ik altijd in de hand wat hij kreeg en hoe veel.


Dat overweeg ik nu ook. Ik ben echter het vertrouwen wel even kwijt dus voor nu maar even niets en geven we zelf wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:48 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Ik zou heel goed gaan kijken of dit wel de juiste plek voor je pony is... een foutje is natuurlijk menselijk maar als ze standaard 1 schep brok tegen je wens in gaan voeren en er op het land niets te eten is... "kaal" land is een relatief begrip. Wat de ene kaal vind vind de andere niet maar over het algemeen probeert "kaal" gras hard te groeien en zit er daarom relatief veel suiker en weinig vezels in. Een paard kan niet te lang zonder ruwvoer en als ie dus de hele dag op zand zou staan zonder hooi zou ik zeggen verhuizen met die pony. Maar als ie wel de hele dag kan knabbelen zou ik me meer zorgen maken om zand dan om maagzweren van te lang niet eten.
Ook voor de winter zou dat iets zijn waar ik naar zou kijken op deze stal.

Verder zou je naar een vitaminebrokje kunnen kijken als Vitalbix daily complete of marstall force. Zal goedkoper zijn dan bonpard en je hoeft er maar weinig van te voeren om aan zijn dagelijkse vitaminebehoefte te komen.


Kaal weiland als in; hij knabbelt wel maar hij krijgt meer zand dan gras binnen. Op zondag moeten wel zelf binnen/buiten zetten dus vandaag heb ik een voerbal met hooi in de wei gegooid voor hem. Dat is allemaal geen probleem hier.

Verhuizen is lastig in die zin, dat we hier nog niet lang staan. Pony voelt zich er goed en hij veel moeite heeft gehad met de verhuizing op zich. Ik vind het ingrijpend voor zijn weerstand om weer te verhuizen voor nu. Ik ben overigens wel om me heen aan het kijken, dus als ik iets beters tegenkom zal het zeker een optie zijn.

Pony heeft zijn eigen wei, dus we kunnen er evt zelf nog wat aan doen maar inzaaien heeft nu ook weinig zin.
Zal het eens met de staleigenaren bespreken. Want gelukkig is eigenlijk alles wel bespreekbaar, dat is waarom we hier ook naar toe zijn verhuisd.

Tegen mijn wens in zoveel voeren, en dat 3x, is natuurlijk belachelijk. Helemaal omdat ik er 3x bij toeval achterkwam. Daar gaan we het ook nog over hebben. Dat kan echt niet. Zijn stal zal ook vaker gemest moeten worden want sinds we hier staan heeft hij rotstraal en ondanks elke 4 weken hoefsmid en hypozin wordt het erger. En dat snap ik wel want dagelijks worden de drollen eruit gehaald en opgestrooid maar ik heb het idee dat er maar 1x per 2 weken alles (lees drijfnatte onderlaag stro) uit gaat. Als ik dan op zondag zijn stal zelf doe, val ik om van de ammoniak geur :-( Ik betaal echter best veel dus verwacht ik wel dat hij niet met zijn voeten in de urine staat.

Geen hele positieve dingen, dus een gesprek met de staleigenaren als ze terug zijn van vakantie. Ze zijn enorm welwillend dus ik denk dat het allemaal goe dop te lossen is. Alleen hoop ik dat ze het dan ook blijven doen, want dat handje brok zouden ze ook voor zorgdragen :-(

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 12:54 



 
Profiel   

Dit gebeurd heel vaak, ik heb het ook meegemaakt. Mijn paard kreeg heel weinig hooi, ik moest er dan zelf maar balen bij kopen. Ga een goed gesprek aan en wie weet houden ze zich dan aan de afspraken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 13:04 



 
Profiel   

Het klinkt voor mij nog steeds alsof je ogen open houden voor een ander plekje geen slecht idee is. Drijfnatte urinestal en alleen in de wei zouden voor mij een no go zijn. Ik wil mijn paard met andere paarden in de paddoc of wei hebben en een schone stal mocht ze een stal hebben. En anders een schone schuilstal. Ren paar weken alleen om te wennen naast de kudde is prima maar niet permanent.
Als je pony eerder in een kudde stond en nu alleen kan dat ook de reden zijn dat ie moeite had met de verhuizing. Daarbij, als ie er op vooruit gaat zal ie ook eerder gewend zijn en hou ouder paarden worden en hoe vaker ze verhuisd zijn, meestal hoe beter het gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 21:21 



 
Profiel   

Vitalbix daily complete vind ik een fijne vitamine brok. Een zak is niet goedkoop maar je voert er maar weinig van.
Bij ons op stal worden de paarden gewoon buiten gevoerd, krijgen allemaal een hooinet hooi. Misschien is dat een idee voor het weiprobleem? Vragen of ze dat halverwege de dag op kunnen hangen. Als ik vond dat mijn paard te lang zonder eten stond in de paddock dan gaf ik hem tussendoor zelf een bak pulp met luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:24 



 
Profiel   

Ik heb ook vitalbix daily complete met lucerne pure van vitalbix, hier zitten geen toevoegingen als melasse of suikers in. Ik doe er om de dag een beetje lijnzaadolie doorheen. Opzich doet hij het er goed op. Mijne heeft dezelfde leeftijd.
Ik heb ook op stallen gestaan waar weinig ruwvoer werd gevoerd, kale weides, en alleen staan ipv kuddes. Op elke stalling is het wel wat en je moet kiezen waarop je wilt inleveren.
Echter vind ik een kale weide zonder bijvoeren niet prettig. Maag en darmen moeten wel echt bezig blijven en goed geprikkeld worden om problemen en maagzweren te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:46 



 
Profiel   

Koekie73 schreef
Zijn stal zal ook vaker gemest moeten worden want sinds we hier staan heeft hij rotstraal en ondanks elke 4 weken hoefsmid en hypozin wordt het erger. En dat snap ik wel want dagelijks worden de drollen eruit gehaald en opgestrooid maar ik heb het idee dat er maar 1x per 2 weken alles (lees drijfnatte onderlaag stro) uit gaat. Als ik dan op zondag zijn stal zelf doe, val ik om van de ammoniak geur :-( Ik betaal echter best veel dus verwacht ik wel dat hij niet met zijn voeten in de urine staat.
Rotstraal hangt samen een verminderde weerstand. Ik zou dus nog even doorgaan met het voeren van de Bonpard Resistance. Zeker ook als je zegt dat je de verhuizing te belastend vindt ivm de weerstand. Dat klinkt alsof de weerstand nog niet op orde is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-19 22:58 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen