Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voedingsschema

 
Profiel   

Hey,
Ik ben opzoek naar een voederschema voor mijn paard.
Heb jullie goede ideeën?

Groeten Jitse
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:42 



 
Profiel   

Kan je iets meer vertellen over je paard;leeftijd, grootte, type. En hoe staat hij/ zij gestalt? Weidegang of niet? Rij je? Welk niveau? Hoe vaak?


Laatst bijgewerkt door Pumpkins op 24-08-19 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:46 



 
Profiel   

Daarvoor moet je wat meer vertellen over je paard.

In zijn algemeenheid kom je met onbeperkt hooi en een vitaminekorrel een heel eind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:46 



 
Profiel   

Hij is 18 en is 1 m 82. Hij staat in een schuilstal met paddock, hij mag elke dag enkele uren op de wei. Hij krijgt 2 keer per dag een beetje korrels en 3 keer per dag hooi. Ik rij dressuur, ga binnenkort wedstrijden rijden. Hij is wat mager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:50 



 
Profiel   

Dat klinkt als te weinig voor zo’n groot paard. Die mag toch zeker wel een schep biks s ochtends en een schep biks s avonds. En 3 x per dag hooi lijkt me prima, naast het op de wei lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:58 



 
Profiel   

Is hij echt te dun of is het bespiering die hij mist?

Hoeveel kg hooi voer je hem en van welke kwaliteit is het? 3x per dag zegt niet zoveel. Dat kan 3x een pluk zijn of meerdere plakken. Het beste is het om het in het begin een paar keer te wegen zodat je weet hoeveel hij eet. Hij staat vast samen met anderen? Ligt er genoeg hooi zodat ieder paard ook echt rustig kan eten?

Wat voor korrel krijgt hij? Naarmate paarden ouder worden hebben ze meer eiwit nodig. Mijn 21 jarige pony was veel te mager. Zij krijgt inmiddels grasbrok naast haar vitamine brok. En ze krijgt lijnzaadolie bij. Inmiddels is ze weer op mooi gewicht. Zij heeft overigens cushing.

Verder ook uitgesloten dat hij wormen heeft en problemen aan zijn gebit? Dat zijn ook dingen waardoor ze kunnen afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 16:04 



 
Profiel   

Ik denk ongeveer een kleine 15kg. Hij krijgt spelt, strucomix van Cavalor en fibermix van Lannoo. Hij is wel ontwormd geweest. Hij staat alleen dus hij eet alles op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 16:11 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Voeding en supplementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 16:52 



 
Profiel   

Heb je een foto hoe hij er nu uitziet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 08:22 



 
Profiel   

Hij is mager en zijn ribben zijn zichtbaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 14:32 



 
Profiel   

Heb je het paard al lang en staat hij altijd al op deze voermix?

Weet je de kwaliteit van het hooi? Kan je hem op onbeperkt hooi zetten? In principe zou onbepekrt hooi met een vitaminekorrel voldoende moeten zijn voor een paard met lichte tot gemiddelde arbeid. Nu heb je wel een behoorlijke reus dus ik geloof graag dat hij wat meer nodig heeft dan alleen de basis. Mocht onbeperkt hooi van goede kwaliteit onvoldoende zijn kan je kijken naar eiwitrijke en olierijke voerproducten. Hoeveel voer je van de strucomix en fibermix? Spelt is een leuke energiebron maar zal niets doen voor zijn gewicht. De strucomix is juist laag in eiwit, misschien dat de senioren variant hier beter aansluit. Ik zou beginnen met bietenpulp/Pavo speedibeet, grasbrok of Subli Seniores Priores bijgeven en een scheut lijnzaadolie.

Je kan ook evt bloed trekken om te kijken of leverwaarden, vitamine huishouding oke is. Cushing is dan gelijk een goede om uit te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 15:05 



 
Profiel   

Ik heb een vergelijkbaar paard (1m83 en 20 jaar), alleen is hij al met pensioen.
Hij eet momenteel:
- 2x per dag (om 6u en om 20u) een grote emmer (zo'n groot model flexibele emmer, iets meer dan de helft vol) met pulp en luzerne + 1 schep onderhoudsmuesli
- 1x per dag een grote schep slobber (rond 12u)
- onbeperkt hooi
- overdag (6u-20u) in het weiland, waar nog veel gras staat (maar weinig voedingswaarde)
- 's nachts (20u-6u) op een kalere wei (met onbeperkt hooi dus)

Hij staat wat mager, dus ik voer hem sinds gisteren rijstzemelen extra + hij krijgt nu olie onder z'n voer. Ik hoop dat dat wat helpt, maar daarover dus later meer ;-) Ook vraag ik morgen na hoeveel pulp/luzerne hij eigenlijk mag hebben, dat wil ik dan ook nog wat opdrijven.

Het lijkt me dus dat jouw paard zeker meer mag eten, evt pulp of zoals hierboven gezegd de Seniores Priores?
Grote paarden, 't is me wat...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-09-19 10:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 12 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen