Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Speedibeet of Seniores Priores als dikmaker

 
Profiel   

Wil je meer info geven over de ontsloten mais? Wel benieuwd naar.. welk merk, hoeveel..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 15:48 



 
Profiel   

Ik koop hele mais en laat dat kiemen. Elke dag een portie. Dat is naar mijn mening de beste manier van ontsluiting. Er komen dan onder andere ook verteringsenzymen (amylase) vrij in de maiskorrels zelf en die zijn heel nuttig voor je paard om het maximale uit de mais te halen.
Als je paard een slecht gebit heeft zou je de mais na het kiemen nog kunnen malen vlak voordat je het geeft.
De Welkoop heeft zakken van 5kg bij het kippenvoer staan. Dan zit je niet gelijk met een zak van 20 kg. :)

Ik heb ook wel maisvlokken gegeven, die zijn thermisch ontsloten. Het nadeel daarvan is dat veel voedingsstoffen kapot zijn gegaan door de hitte, maar het zetmeel, wat de dikmaker is, blijft wel heel en is goed beschikbaar gemaakt.

Pas heb ik nog een nieuwe vorm ontdekt, namelijk de Agrobs maiscobs. Daar zit de hele maisplant in verwerkt dus dan voer je in feite snijmaïs. Ook een mooie dikmaker met toch veel vezels. Misschien dat ik daarop overstap van de winter, want als het koud is wil mais niet goed kiemen.

Maar als je paard gewoon brok kan eten zou ik dat gewoon doen. Veel minder moeite. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 16:22 



 
Profiel   

Interessant, ik keek naar de cornmuesli van Marstall. Lees daar ook goede verhalen over, maar hou er niet van dat suiker/zetmeel niet gedeeld wordt. De agrobs had ik nog niet gezien, ook interessant.
Wat ik las is dat ontsluiten?
“De maisplanten worden geoogst op het optimale moment, gehakt en meteen in een moderne warme lucht droogsysteem gedroogd.”

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 22:34 



 
Profiel   

Niet echt. Ontsluiten is meer iets dat bij maïskorrels gedaan wordt omdat hun schil zo hard is. Als je die onbewerkt aan een paard zou geven dan kan het verteringsstelsel deze schil niet op tijd open krijgen en verteert het paard het zetmeel in de korrel dus niet of te laat. Vooral dat laatste kan darmproblemen geven.
Een maïskorrel moet dus altijd voordat hij gevoerd wordt op één of andere manier zijn opengebroken zodat het paard de inhoud snel kan verteren. Dat openbreken heet ontsluiting, en dat gebeurt vaak door middel van hitte. Popcorn is in feite ook thermisch ontsloten mais.

Bij een hele maisplant (snijmaïs) is dit niet nodig. Deze is al relatief zacht van zichzelf en bevat veel vocht. Daarom moet het gedroogd worden, net als hooi, zodat het langer bewaard kan worden en niet gaat rotten. Dat wordt gedaan bij die mais cobs.
Als de maisplant op het goede moment geoogst wordt, wanneer de plant volgroeid is maar nog voor de korrels zich hebben kunnen ontwikkelen, dan is de plant heel rijk aan energie en dus heel interessant om te voeren.

Ik ga ook eens kijken naar die cornmuesli.

Edit: Die is best interessant, alleen wil ik juist wel eiwit en mag mijn paard geen appelpulp (al zie ik die er bij de ingrediënten dan weer niet bij staan) en nauwelijks olie. Maar energierijk is het zeker, met name door de mais en olie denk ik, dus het lijkt mij zeker een dikmaker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-08-19 23:23 



 
Profiel   

Ontsluiten heeft maar beperkt met de schil van de maiskorrel te maken en veel meer met de structuur van de zetmeelopslag in de korrel. In snijmais is het zetmeel dus waarschijnlijk nauwelijks beter te verteren.

De zetmeel in Gebroken maïs is voor 30% op tijd te verteren voor paarden (verder in de blinde darm waar het ruwvoerbacterien vermoord en gas produceert).

Maïsmeel, waarvan je zou verwachten dat als de korrelschil een probleem is, dit wel goed verteerd wordt, slechts voor 50%.

En ontsloten maïs zit tussen de 80-90%.

Wat snijmais wel voor heeft op pure maïs is dat het maar voor een klein deel zetmeel bevat, voornamelijk in die 2-3 kolven die mee gehakseld worden. Terwijl pure maïs voor 80% uit zetmeel bestaat.

Beter kan je niet meer dan 1g zetmeel/kg paard/ maaltijd voeren, dus dat is maximaal 600g dan. En des te slechter ontsloten, des te minder je per maaltijd kan voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 06:04 



 
Profiel   

Hi TS, ik heb zelf goede resultaten gezien met Seniores Priores. Nóg beter te spreken ben ik over de seniorenslobber van Masters. Is vergelijkbaar, maar zette hier nog beter aan dan de SP. En goed betaalbaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 06:18 



 
Profiel   

De senioren slobberbrok van Masters is ook zeker een aanrader

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 07:43 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ontsluiten heeft maar beperkt met de schil van de maiskorrel te maken en veel meer met de structuur van de zetmeelopslag in de korrel. In snijmais is het zetmeel dus waarschijnlijk nauwelijks beter te verteren.

De zetmeel in Gebroken maïs is voor 30% op tijd te verteren voor paarden (verder in de blinde darm waar het ruwvoerbacterien vermoord en gas produceert).

Maïsmeel, waarvan je zou verwachten dat als de korrelschil een probleem is, dit wel goed verteerd wordt, slechts voor 50%.

En ontsloten maïs zit tussen de 80-90%.

Wat snijmais wel voor heeft op pure maïs is dat het maar voor een klein deel zetmeel bevat, voornamelijk in die 2-3 kolven die mee gehakseld worden. Terwijl pure maïs voor 80% uit zetmeel bestaat.

Beter kan je niet meer dan 1g zetmeel/kg paard/ maaltijd voeren, dus dat is maximaal 600g dan. En des te slechter ontsloten, des te minder je per maaltijd kan voeren.


Dus voor het aanzetten bij een gevoelig paard zou je eerder kiezen voor de agrobs omdat dit minder zetmeel bevat?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-08-19 09:07 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen