Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Meer energie niet dikker welk voer?

 
Profiel   

Wat kan je geven zodat je paard wat meer energie heeft maar niet dikker wordt? Mijn paard loopt ongeveer 6 keer per week op z1 niveau en krijgt 1 kilo sportbrok per dag met een scheutje omega olie en magnesium. Ze is nu een beetje aan de dikke kant, niet te dik, maar zou ook niet dikker moeten worden. Ze zou alleen wel wat meer energie mogen hebben? Wat kan ik dan beter geven, biks of muesli en hoeveel?

Ik heb recent een bloedonderzoek laten doen en de bloedwaardes waren in orde. Overdag staat ze onder de Bucas Recuptex deken zodat de spieren kunnen herstellen. Ze heeft een leenzadel opgehad die voor geen meter op haar paste en sindsdien wil ze niet meer voorwaarts denken terwel ze daarvoor altijd heet was met genoeg looplust. Nu loopt ze weer onder haar eigen zadel die opmaat is gemaakt maar ze lijkt dat te associƫren met iets waar ik mijn vinger niet op kan leggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 10:17 



 
Profiel   

Is de rug na dat beroerde zadel wel onder handen genomen door een osteopaat en/of fysio?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 10:24 



 
Profiel   

Hoeveel ruwvoer krijgt het paard? Daarnaast kom je met 1 kg sportbrok vaak wel te kort in de vitaminen en mineralen.

Is het elke keer echt dressuur en bakwerk of wissel je het ook weleens af met een buitenritje, sprongetje etc.?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 10:32 



 
Profiel   

Eerst onbelast weer voorwaarts aan het werk zien te krijgen misschien zodat ze gaat beseffen dat naar voren gaan geen pijn meer doet?
Aan de longe bijv, en als dat werkt met het passende zadel op gaan longeren en ook goed voorwaarts laten lopen.
Als dat ook goed gaat er weer op en dan in de eerste instantie even een tijdje alleen naar voren rijden en voor nog weinig willen regelen, zodat ze echt alleen naar voren hoeft en haar lijf weer los kan gaan laten.
Ik zou dat eens proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 10:34 



 
Profiel   

Dit klinkt niet alsof iets dat je met voer op gaat kunnen lossen. Paard heeft een slecht passend zadel gehad en heeft daar fysiek/en of mentaal nog last van.
Misschien durft ze gewoon niet voorwaarts doordat ze dat met ongemak associeert. Dus ik zou proberen wat Nouvel voorstelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 10:42 



 
Profiel   

wat je in dit geval zou kunnen proberen om er eens een fysio /masseur bij te halen.
kan zijn dat je paard toch ergens vast zit en compenseert en iemand haalt dat er heel mooi uit :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 11:02 



 
Profiel   

NinaCharlie schreef
Is de rug na dat beroerde zadel wel onder handen genomen door een osteopaat en/of fysio?


Nee nog niet. Ik wil eerst proberen of ze met ander voer haar looplust terug krijgt. Tot nu toe komt de fysio telkens voor niks omdat ze blokkade vrij is



m_scrabble schreef
Hoeveel ruwvoer krijgt het paard? Daarnaast kom je met 1 kg sportbrok vaak wel te kort in de vitaminen en mineralen.

Is het elke keer echt dressuur en bakwerk of wissel je het ook weleens af met een buitenritje, sprongetje etc.?



Ik wissel het af met een sprongetje, longeren en werken aan de hand. Naast de sportbrok, supplementen:
krijgt ze 75 gr Pavo Vital en onbeperkt ruwvoer

Nouvel schreef
Eerst onbelast weer voorwaarts aan het werk zien te krijgen misschien zodat ze gaat beseffen dat naar voren gaan geen pijn meer doet?
Aan de longe bijv, en als dat werkt met het passende zadel op gaan longeren en ook goed voorwaarts laten lopen.
Als dat ook goed gaat er weer op en dan in de eerste instantie even een tijdje alleen naar voren rijden en voor nog weinig willen regelen, zodat ze echt alleen naar voren hoeft en haar lijf weer los kan gaan laten.
Ik zou dat eens proberen.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik ben inmiddels al 2 maanden daarmee aan de gang zonder dat daar veel verbetering inzit. Zover ik kan zien en voelen zitten haar spieren niet vast. De fysio mag uiteraard langskomen maar ik denk niet dat dat veel gaat uithalen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 13:01 



 
Profiel   

Weet je heel zeker dat het zadel echt goed is? Het kan zijn dat ze door het niet passende zadel veranderd is in bespiering waardoor het nu niet correct ligt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 13:03 



 
Profiel   

Ik denk niet dat haar spieren fysiek vast zitten, maar dat ze in haar hoofd vast zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sensitieve paarden slaan pijn en negatieve ervaringen vaak heel snel op en houden die heel lang bij zijn vervelend genoeg.
Dus ze zal eerst het vertrouwen weer moeten krijgen dat het nieuwe zadel echt geen pijn gaat doen als ze zich weer volledig in gaat zetten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 14:51 



 
Profiel   

Princesj schreef
Weet je heel zeker dat het zadel echt goed is? Het kan zijn dat ze door het niet passende zadel veranderd is in bespiering waardoor het nu niet correct ligt?


De bespiering is hetzelfde gebleven. De zadelmaker zegt dat het huidige zadel goed ligt dus daar heb ik volledig vertrouwen in dat dit werkelijk zo is.


Nouvel schreef
Ik denk niet dat haar spieren fysiek vast zitten, maar dat ze in haar hoofd vast zitten, als je begrijpt wat ik bedoel.
Sensitieve paarden slaan pijn en negatieve ervaringen vaak heel snel op en houden die heel lang bij zijn vervelend genoeg.
Dus ze zal eerst het vertrouwen weer moeten krijgen dat het nieuwe zadel echt geen pijn gaat doen als ze zich weer volledig in gaat zetten.


Ik begrijp wat je bedoeld en aangezien het zo'n hittepetit is moet het slijten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 15:44 



 
Profiel   

6 keer per week op Z1 niveau is erg veel, ik zou daar al even naar kijken.

Verder vermoed ik dat het hetzelfde KS paard is waar je ook mee springt en aan piaffe en passage mee doet... anders heb je er veel rondlopen. In dat geval vrees ik dat het niet zo ideaal is met dat slechte zadel gereden te hebben. Liep het paard niet volledig anders met het slechte zadel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 16:45 



 
Profiel   

Wat is voor jou Z1 niveau precies Maria? En hoe ziet jouw training er dan uit in die 6 dagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:04 



 
Profiel   

KS en een slecht passend zadel in combi met 6 dagen op Z niveau werken is niet helemaal ideaal nee...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-08-19 17:11 



 
Profiel   

hoi

Hoe loopt je paard in vrijheid en aan de longe? Laat ze dan wel de looplust zien die je gewend was?

als fysiek alles uitgesloten is zou je op zich wel naar je voer beleid kunnen kijken, ik zou graag weten welke sportbrok je voert (dus welk merk) hoe een trainingsweek eruit ziet, en welke supplementen en toevoegingen je geeft, ook graag met merk .

mag ook via pb

gr rachel

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 08:20 



 
Profiel   

vhw schreef
hoi

Hoe loopt je paard in vrijheid en aan de longe? Laat ze dan wel de looplust zien die je gewend was?

als fysiek alles uitgesloten is zou je op zich wel naar je voer beleid kunnen kijken, ik zou graag weten welke sportbrok je voert (dus welk merk) hoe een trainingsweek eruit ziet, en welke supplementen en toevoegingen je geeft, ook graag met merk .

mag ook via pb

gr rachel


Ik heb je een Pb gestuurd


Dank voor de reacties, medische oorzaken zijn uiteraard uitgesloten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-08-19 19:27 



 
Profiel   

Ik weet niet of het mogelijk is i.v.m. wedstrijdplanning e.d. maar ik zou het ouderwets proberen op te lossen:
2 x per dag een schep haver erbij (dit hoort de voederindustrie niet graag), en een paar maand snelle buitenritten doen (strand, bos, veld, renbaan ...), inclusief een rengalopje als het eens mogelijk is. Neus vooruit, laten meekijken en go!

Ik heb zelf een paard dat van nature niet zo voorwaarts is en het blijft altijd een aandachtspunt, maar het heeft ons veel geholpen. Voor ons is het nu volop wedstrijdseizoen en we trainen :
Ma : snelle bosrit, meestal minder dan een uur, vooruit, samen genieten. Ik betrap mezelf erop dat ik ook dan nog een beetje dressuur, maar het moet vooral leuk blijven.
Di : rust
Woe: springtraining aspirantenniveau, tot 90 cm met vooruit rijden als voornaamste doel.
Do: ofwel rust, ofwel op de velden gaan dressuren in de vooruit
Vr: het ernstige werk in de bak, tot het goed is.
Za: kort alles herhalen, meestal op het veld. Stoppen van zodra het goed is.
Zo: wedstrijd.

En elke dag met een maatje in de weide.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 11:07 



 
Profiel   

koend schreef
Ik weet niet of het mogelijk is i.v.m. wedstrijdplanning e.d. maar ik zou het ouderwets proberen op te lossen:
2 x per dag een schep haver erbij (dit hoort de voederindustrie niet graag), en een paar maand snelle buitenritten doen (strand, bos, veld, renbaan ...), inclusief een rengalopje als het eens mogelijk is. Neus vooruit, laten meekijken en go!

Ik heb zelf een paard dat van nature niet zo voorwaarts is en het blijft altijd een aandachtspunt, maar het heeft ons veel geholpen. Voor ons is het nu volop wedstrijdseizoen en we trainen :
Ma : snelle bosrit, meestal minder dan een uur, vooruit, samen genieten. Ik betrap mezelf erop dat ik ook dan nog een beetje dressuur, maar het moet vooral leuk blijven.
Di : rust
Woe: springtraining aspirantenniveau, tot 90 cm met vooruit rijden als voornaamste doel.
Do: ofwel rust, ofwel op de velden gaan dressuren in de vooruit
Vr: het ernstige werk in de bak, tot het goed is.
Za: kort alles herhalen, meestal op het veld. Stoppen van zodra het goed is.
Zo: wedstrijd.

En elke dag met een maatje in de weide.



Ze staat met maatjes in de wei. Ik ben nu gestopt met de sportbrok i.p.v. sportbrok krijgt ze nu 1x per dag een schep haver om het energielevel op te schroeven. Thanks voor het meedenken!


vhw, aan de longe of in vrijheid is ze ongeveer hetzelfde als onder het (zadel). Mocht je meer willen weten via PB

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 16:32 



 
Profiel   

Omdenken. Zoals je ju traint, werkt niet goed uit voor dit paard.
Train je wel eens met hartslagmeter? Kan veel duidelijkheid geven wat zware oefeningen zijn voor je paard en wat niet. Je stat vaak versteld wat lastig is en wat niet.
Spieren train je het beste door 48 uur er tussen te doen.
Dus om de dag.

Ik zou zelf je trainingschema eerst helemaal loslaten.
Lekker weekje Veluwe boeken met je paard. Helemaal weg uit het vaste schema en omgeving.
Lekker vooruit gas geven op de Veluwe. Zonder druk, samen genieten, lekker naar voren ontspannen.

Daarna om de dag gaan trainen in de dressuur weer.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 19:22 



 
Profiel   

Anoniemk2 schreef
vhw schreef
hoi

Hoe loopt je paard in vrijheid en aan de longe? Laat ze dan wel de looplust zien die je gewend was?

als fysiek alles uitgesloten is zou je op zich wel naar je voer beleid kunnen kijken, ik zou graag weten welke sportbrok je voert (dus welk merk) hoe een trainingsweek eruit ziet, en welke supplementen en toevoegingen je geeft, ook graag met merk .

mag ook via pb

gr rachel


Ik heb je een Pb gestuurd


Dank voor de reacties, medische oorzaken zijn uiteraard uitgesloten!


Geen pb ontvangen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 20:39 



 
Profiel   

als ik je puur op voer mag adviseren, dan raad ik de Competition Concentrate van Dodson & Horrel aan.

Wordt geadviseerd voor paarden die meer energie nodig hebben, maar niet dikker moeten worden.

Je hoeft er niet veel van te voeren. Als ik mijn paard van 1.60 het hoogst aanbevolen rantsoen geef, dan krijgt ze 1,5 schep per dag . En dat is ruim voldoende.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-08-19 21:13 



 
Profiel   

Ik had haar veel eerder van de sportbrok moeten afhalen, wat een (wereld) van verschil. De wisselserie wordt nu met veel meer kracht gesprongen als voorheen. Ze bruist weer van de energie met slechts 1 schepje haver per dag. Ik merk dat zichzelf beter kan concentreren op het werk en het langer volhoud *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 13:21 



 
Profiel   

Fijn dat je wisselserie zo goed gaat. Ik ben wel benieuwd naar een filmpje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 13:33 



 
Profiel   

In een dag?? Wonderhaver!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 14:11 



 
Profiel   

bigone schreef
In een dag?? Wonderhaver!!


Merk??
Dat gaat iedereen nu voeren! :)*

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:14 



 
Profiel   

Ik zou wel oppassen met de omschakeling naar puur granen, dat is een flinke schok voor het maag darm kanaal. Over het algemeen wordt geadviseerd om eerst met een handje per dag te beginnen bij het oude voer. Ik kreeg het ooit ook aangeraden om zo "puur" te voeren. Mijn paard stond na een paar dagen spierbevangen ondanks dat ik met een klein handje begonnen was.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-08-19 15:37 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 53 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen