Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk graanvrij voer voor sportpaard?

 
Profiel   

Ik ben me wat aan het verdiepen in welk graanvrij voer geschikt zou zijn voor een paarde welke een hoge energie behoefte heeft?

Het lijkt of graanvrij allemaal laag is in energie, maar ik heb juist iets nodig wat hoog is kwa energie....

Paard loopt in de soort en word fanatiek getraind maar is van zichzelf snel wat tam ;-)

Wie denkt er mee? :-)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-07-20 23:24 



 

Hoeveel vet heb je in het dieet zitten? Dat geeft langzame energie zonder het risico van suiker pieken.

Mijn koudbloed moet graanvrij eten vanwege pssm en krijgt gemicroniseerd lijnzaad als eiwit en vet/energie bron.

Ik geloof dat de paarden in de endurance ook meer vetten in het rantsoen hebben zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 00:14 



 
Profiel   

Nou hij staat nu nog op ‘gewoon’ voer maar blijft terugvallen krijgen van jeuk en bulten.
Dit is de reden dat ik graanvrij wel
Zou willen proberen, Kijken of dat dan minder word :-)

Dus ben nog geheel oriënterend. Het is alleen wel belangrijk dat er voldoende energievoorziening komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 00:18 



 
Profiel   

havens heeft een endurance voer .
Geloof graan vrij

Of kijk in de trant van pavo C4L aangevuld met pavo topsport topping

Of iets als Fibra en dan energie toevoegen indoen nodig in de vorm van olie

Er is zoveel keuze op paardenvoer gebied dat t daardoor moeilijk wordt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 00:58 



 
Profiel   

Vitalbix active + vind ik een mooi voer.

Maar je moet wel naar je hele management kijken, wat voer je qua ruwvoer, supplementen etc, hoe vaak komt je paard buiten etc. Ook is het van belang hoe je trainingsschema eruit ziet, of er geen blokkades In het lijf zijn, of de tanden goed zijn bijgehouden, of je harnachement past etc.

Ik zie nog vaak mensen zeggen dat een paard sloom is en dat er meer krachtvoer in moet, terwijl er op andere vlakken veel meer winst te behalen is. Nu zeg ik natuurlijk niet dat dat bij jou is, maar om je goed te kunnen adviseren zouden we eigenlijk meer info moeten hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 07:02 



 
Profiel   

Wat is in de sport lopen? Basissport of subtop? Daar zit nogal verschil in behoefte. Is het paard wat makkelijk dik wordt of invalt?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 07:16 



 
Profiel   

Pure feed zou dan waarschijnlijk mooi passen. Maar tam blijven wordt daar niet per se mee opgelost. Mocht dat zo zijn, dan kan je naast graanvrij voer voeren toch wat losse haver bijvoeren. Dan is dat het enige graancomponent en veel gemakkelijker te doseren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 08:04 



 
Profiel   

Is je paard al eens getest op insulineresistentie? Daar past de jeuk en sloomheid wel bij. Je paard is dan gevoelig voor suiker, niet zozeer voor graan.
Heeft je paard aanleg om dik te worden? (Hoeft overigens niet altijd zo te zijn bij IR).
Je moet dan kijken naar het totale voerschema: hoeveel uur heeft je paard weidegang, wat krijgt hij aan brok / muesli nog bij. granen voeren kan, maar dan moeten dat volle niet ontsloten granen zijn. Die geven de energie langzaam af. Krijgt je paard weidegang zou dat ook problemen kunnen veroorzaken. Eventueel een (aantal uren) een graasmasker kan helpen zodat hij niet teveel kan eten. Glucobalance is een goed middel om suikerpieken te voorkomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 08:41 



 
Profiel   

Wat voer je nu allemaal precies?

Want ik ben erg benieuwd naar het eiwit en de vetten/ aminozuren die er in zitten.

In volle graan zit inderdaad veel zetmeel en dat kan n behoorlijke belasting zijn, niet alleen voor de alvleesklier om insuline te maken, maar ook voor de darmen.

Ontkiemde granen zouden veel eiwitten bevatten, weinig zetmeel.

Sojaschroot zoals in de subli atleet is ook een goede eiwitbron.

Lijnzaadolie is n goede vet met de juiste omega verhouding, en n langzame energiebron

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 08:54 



 
Profiel   

maralyn schreef
In volle graan zit inderdaad veel zetmeel en dat kan n behoorlijke belasting zijn, niet alleen voor de alvleesklier om insuline te maken, maar ook voor de darmen.
Ontkiemde granen zouden veel eiwitten bevatten, weinig zetmeel.


Dat is niet helemaal juist.
Met volle granen bedoel ik niet bewerkte , (gepofte, geplette, getoaste, ect) onder de noemer “dan zijn ze beter verteerbaar” granen. Volle granen en zaden (in kaf), zoals paarden het ook in de natuur zouden vinden, passen bij de spijsvertering van het paard. De energie wordt langzaam afgegeven (voorkomt dus een insuline piek) en voorkomt problemen in de dikke darm. En het is vezelrijk. Ruwe spelt is ook een prima graan om te voeren.
Ik heb zelf de volle granen van Bio Ron (gemixte granen zaden en ruwe spelt) gevoerd en dat ging prima.
Subli heeft ook een goede volle granen mix die ik ook een tijdje heb gevoerd omdat BioRon best prijzig is.
Haalde ik nog wel de ruwe spelt omdat dat ook een mooi ruwvoer is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 09:28 



 
Profiel   

Babootje schreef
maralyn schreef
In volle graan zit inderdaad veel zetmeel en dat kan n behoorlijke belasting zijn, niet alleen voor de alvleesklier om insuline te maken, maar ook voor de darmen.
Ontkiemde granen zouden veel eiwitten bevatten, weinig zetmeel.


Dat is niet helemaal juist.
Met volle granen bedoel ik niet bewerkte , (gepofte, geplette, getoaste, ect) onder de noemer “dan zijn ze beter verteerbaar” granen. Volle granen en zaden (in kaf), zoals paarden het ook in de natuur zouden vinden, passen bij de spijsvertering van het paard. De energie wordt langzaam afgegeven (voorkomt dus een insuline piek) en voorkomt problemen in de dikke darm. En het is vezelrijk. Ruwe spelt is ook een prima graan om te voeren.
Ik heb zelf de volle granen van Bio Ron (gemixte granen zaden en ruwe spelt) gevoerd en dat ging prima.
Subli heeft ook een goede volle granen mix die ik ook een tijdje heb gevoerd omdat BioRon best prijzig is.
Haalde ik nog wel de ruwe spelt omdat dat ook een mooi ruwvoer is.


Waarschijnlijk komt dat, omdat ik tarwe voor ogen heb. En tarwe en bijvoorbeeld maïs is ook een granen soort, echter zou ik deze juist ontwijken vanwege het zetmeelgehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 10:55 



 
Profiel   

Ok wow wat een reacties :-)
Ik ga vast niet iedereen goed beantwoorden maar hier even een poging om wat uit te sluiten.

Hij heeft nu een voeradvies van masters:

0.5 kilo sereen brok
0.5 kilo spier brok
0.5 kilo omega plus brok ( op de dagen dat hij werkt )

Alles van masters, maar helaas toch weer bulten en jeuk. Ik vermoed zelf door de omega plus brok dus op dit moment staat hij puur op de sereen zodat het even tot rust komt.

Havens krijgt hij meteen bulten van, allergie.

Puur haver gaat dus ook niet ook daarvan haverbulten.

Gezien dit alles wil
Ik kijken na graanvrij.

Hij loopt in de basissport, eerder wat dikker dan te dun. Krijgen droog goed hooi voldoende en overdag in een magere weide ook met sochtends hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 11:32 



 
Profiel   

Sereen is juist om paarden wat rustiger te krijgen, dus die zou ik er dan afhalen. Zijn de bulten niet van de wei? Zeker met kort gras zit er vaak toch aardig wat fructaan in. In de basissport zou hij het moeten kunnen doen op een vitaminebrok zeker als hij eerder te dik is dan te dun. Is voermeesters huid vitaal trouwens niks voor je als je voermeesters voert? Niet graanvrij hoor maar wel gericht op gevoelig zijn op huid Etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 11:47 



 
Profiel   

maralyn schreef
Waarschijnlijk komt dat, omdat ik tarwe voor ogen heb. En tarwe en bijvoorbeeld maïs is ook een granen soort, echter zou ik deze juist ontwijken vanwege het zetmeelgehalte.


Het zetmeelgehalte is niet zo het probleem. Belangrijk is dat er in de spijsvertering een langzame afgifte is. Ontsloten granen zoals geplette gerst en haver etc geven het zetmeel sneller af. Teveel in 1 x is dus niet goed voor de spijsvertering. Sommige paarden - zeker de wat meer sobere rassen - verwerken dat energieaanbod niet goed en krijgen klachten. Maar ook KWPN-ers kunnen insuline resistent zijn.

TS het is even uittesten waar je paard gevoelig voor is. In principe bevat Masters weinig suiker, echter een brok bevat altijd nog wat suiker anders kan je het niet in brokvorm persen.
Alles dat je in je hand pakt, knijpt en het blijft een beetje aan je hand hangen zit toch iets van melasse (suiker) in. Het is dus even uittesten waar je paard nu gevoelig op is. Het suiker of de granen zelf.
Heeft je paard bv in de zomer meer jeuk en bulten dan in de winter en heeft ze weidegang, dan kan het zijn dat suiker het probleem is. Dan is het niet alleen graanvrij voeren dat het verschil zal maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 12:11 



 
Profiel   

Ik heb zojuist op de zak gekeken maar 46 procent zetmeel vind ik te veel van t goede met granen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 17:33 



 

Probeer de elektrolytenslobbed van Pavo eens en het voer van Equifit eens. Perfect voor mijn paard welke Z2 getraind wordt. Is ook eerder wat te dik en krijgt ook overal bulten van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 17:38 



 
Profiel   

www.purepaardenvoeding.nl

Pure feed bevat geen granen, hooguit wat velletjes ervan begreep ik.
Mogelijk staan er op deze site nog meer soorten voer zonder graan, zou je even moeten kijken/informeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-07-20 17:48 



 
Profiel   

TS dan zou je eens moeten kijken naar feral Horse Care, ik voer daar de vitalbix active+ van nu. Je kan contact met hen opnemen en ze reageren snel en uitgebreid en denken goed mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 00:44 



 
Profiel   

Je zou nog kunnen kijken naar Agrobs alpengrun muesli of de horsefood graanvrij. Zijn redelijk in energie niveau en beide laag in suiker en zetmeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 15:36 



 
Profiel   

meiske1577 schreef
TS dan zou je eens moeten kijken naar feral Horse Care, ik voer daar de vitalbix active+ van nu. Je kan contact met hen opnemen en ze reageren snel en uitgebreid en denken goed mee.


active zitten wel haverzemelbrokjes in (2 laag van een haverkorrel)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 15:41 



 
Profiel   

Je hebt ook nog;
Equifirst healthy fiber mix
Cavalor fiberforce
Agrobs alpengrun muesli
Equifyt voer
Vitalbix active+
Je hebt ook nog voer van d’hooghe, dat vind ik heel mooi voer. Ziet er goed uit en ruikt heerlijk. Daar ga ik straks op over na de pavo inshape!

Ik voer de mijne nu pavo inshape

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 16:08 



 
Profiel   

St hippolyt heeft nu de Struktur E in graanvrije vorm, Struktur E Getreidefrei misschien is dit wat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 16:37 



 
Profiel   

Manadeluca schreef
St hippolyt heeft nu de Struktur E in graanvrije vorm, Struktur E Getreidefrei misschien is dit wat.


St hippolyt vind ik prachtig voer, kan alleen niet zo makkelijk een goede en betaalbare dealer vinden, ook online? Als je tips hebt ook voor de graanvrij :-)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-07-20 23:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen