Mini shet blijft mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:15

Hoi bokkers!

Na jaren lang veel topics gelezen te hebben heb ik me nu dan eindelijk aangemeld bij dit forum. Ik zal zo even kijken of ik me ergens kan voorstellen.

Ik heb me aangemeld omdat ik met een vrij specifiek probleem zit, hopelijk kunnen jullie me helpen. Mijn eigen shetlandertje heet Roosje en omdat ik niet wil dat ze alleen staat heeft mijn buurman zijn minipony Emma bij haar gezet voor gezelschap. Emma is ongeveer 5 jaar jong en van eigen fok van de buurman. Haar moeder is ongeveer 90 cm schofthoogte en normaal gebouwd, vader voor mij onbekend. Emma zelf is enorm klein gebleven, haar schofthoogte is ongeveer 60 cm. Ze heeft ook knieen die op slot slaan en een onderbeet. Ze zit dus niet helemaal goed in elkaar. Dit brengt enkele problemen met zich me, zoals haar gebit. Dit wordt minimaal elk half jaar gecheckt door de dierenarts en bijgewerkt. De hoefsmit zorgt voor zo goed mogelijk bekapte hoefjes waardoor ze weinig tot geen last heeft van haar knietjes.

Het probleem is dat ik haar maar niet op gewicht krijg. Ze eet prima nu haar tandjes goed bijgehouden worden, ze krijgt onbeperkt goede kwaliteit hooi. ze staan samen in een hele kale weide dus echt gras eten zit er niet in, Roosje is 85 cm schofthoogte en blijft met dit dieet prima op gewicht. Emma helaas niet. Haar ruggengraat en heupjes zie je erg goed door haar vacht, haar ribbetjes niet. Ze krijgt al een tijdje ponybrok+ met extra vitaminen en mineralen. Dit heeft wel wat geholpen maar niet genoeg, ook heeft ze een heel tijd slobber gekregen, maar ook dat maakte haar niet vele dikker. Ik vraag me af of dit een kwestie is van te weinig voer/ voedingsstoffen binnen krijgen of dat dit ook aan haar fok/bouw ligt.

Er wordt niet met haar gewerkt. De dierenarts heeft al vaker naar haar gekeken, ze is goed ontwormd. Hebben jullie ideeën of tips?

Ik hoor het graag!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:18

Wat sneu dat ze zo klein is gebleven.
Misschien heeft ze dan echt een achterstand.

Vorig jaar december heb ik een mini paardje gekregen. Graatmager van 1,5 jaar en echt nog heel klein.
Hij kreeg onbeperkt hooi en wat ‘seniores priores’ om wat aan te komen. Hij is enorm gegroeid en ziet er nu (iets te) vol uit.
Hij krijgt nu alleen nog vitaminebrok + podogrow.

Ik zou even lekker wat SP bijvoeren en daarna weer afbouwen. Helemaal met de winter die komt.

Heb je misschien een foto van Emma van de rug en van de zijkant?

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:21

Is de ontworming verder ook op orde? Als de tanden verder goed gecontroleerd zijn kan ik Seniores priores slobber aanraden. Hier ook een mini het die er goed mee op gewicht blijft.

Verder kan ik aanraden om vitaminebrokjes ipv ponybrok te geven. Dan weet je zeker dat ze genoeg heeft. Uit zo'n kleine hoeveelheid biks halen ze meestal niet genoeg. Zelf voer ik Marstall Force vitaminebrokjes.

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:27

Snel even een paar foto's geknipt. Voor haar doen ziet ze er nu echt goed uit, ze is een stuk dunne geweest. Maar naar mijn idee mis ik wel een beetje die ronde shet billen... Haar ruggengraatje steekt echt uit.

SP heb ik een hele tijd gegeven maar gaf niet heel veel resultaat. ik zal zeker eens naar de vitaminebrokjes kijken!

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's poging 2!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:31

Hoi TS. Je verhaal over Emma en haar kenmerken doen me erg denken aan dwerggroei, omdat je opmerkt dat ze een onderbeet heeft, klein van stuk is gebleven en haar knieën niet helemaal oké zijn. Zoek maar eens foto's op, wellicht zie je de gelijkenis.
Helaas is een bekend probleem bij 'dwergjes' dat terwijl hun lichaam niet doorgroeit, hun ingewanden dat wél doen. Als haar ingewanden niet genoeg ruimte hebben dan is het wellicht lastiger voor haar om de juiste voedingsstoffen uit het voer te halen. Het kan dus best zo zijn dat het probleem bij Emma aan de binnenkant zit en je dit niet kunt oplossen met voer of medicijnen.
Dwerggroei is lastig vast te stellen omdat er geen tests voor zijn, je zult het dus moeten doen met uiterlijke kenmerken. Wellicht kan je dierenarts je helpen als je dit probleem met hem of haar bespreekt.

Verder heb ik helaas geen tips, wel wens ik jullie veel succes. +:)+

Kidde
Berichten: 3448
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:34

Echt mager vind ik haar eerlijk gezegd niet, maar vooral een afwijkende bouw en een gebrek aan bespiering denk ik?

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:35

Hoi Silverdapple, bedankt voor je berichtje. Eerlijk gezegd denk ik al heel lang dat ze inderdaad dwerggroei heeft, ook omdat ze zo veel kleiner is als haar prima gebouwde mama. Ik ga me er eens verder in verdiepen!

Edit; Daarbij herinner ik me nu ook dat haar mama een paar jaar geleden een doogeboorte had en het veulen een waterhoofd had, dat zie ik ook terug in de link die je stuurde over dwerggroei!

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:43

Als ik de foto's zie dan durf ik te zeggen dat ze niet te mager is maar dat ze een afwijkende bouw heeft en het lijkt héél erg veel op dwerggroei. De stand van de achterbenen, de grootte van haar hoofd (alhoewel dat redelijk lastig te beoordelen is met haar manen voor haar hals), inderdaad de onderbeet en de vorm van haar neus... en dat je zegt dat ze veel te klein is gebleven.

Dit is een Shetlander met dwerggroei, dit ook, nog een keer dezelfde en deze.

Dan kan het natuurlijk best zijn dat de merrie het gen voor dwerggroei draagt!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:44

Eerst en vooral heel fijn dat je zo goed voor het diertje zorgt ! +:)+

Ik dacht ook meteen aan dwerggroei.
En / of misschien toch wormen ? Met welk middel wordt ze ontwormd ?

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:48

Ze is ontwormd met Equimax (4 maanden geleden en 2 weken geleden) en nog en door de dierenarts via injectie (1,5 maand geleden) want die geloofde niet dat ik haar goed ontwormd had en gaf me nog op mijn kop dat ze zo schandalig mager was.... Heeft duidelijk geen ervaring met dwerggroei lijkt me dan??

alle 3 de keren geen wormen gevonden in de ontlasting.

@Pandora2, dankjewel, ik doe echt mijn best en het commentaar van de dierenarts viel me erg zwaar. Ik wil alleen maar het beste voor mijn meissies!

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:50

Wow Silverdapple! Vooral die eerste en laatste foto's zie ik echt wel gelijkenis! Dankje voor de foto's!

Maar kan ik dan nog iets extra's voor haar doen qua voeding of niet echt?

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:51

Bijna saai maar ook mijn eerste gedachten waren dwerg en/of wormen.
Lastig om dat met de voerbehoeftes van een gezonde shet te combineren.

Wormen zijn het blijkbaar niet, dus dan zet ik ook in op een dwergje.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 19:54

Die DA met zijn injectie had ik van mijn erf geschopt :+
Zo'n injectie heeft trouwens risico's en geen enkele meerwaarde tegenover de pasta.

Misschien de volgende ronde een Equest geven. Is toch nog wat uitgebreider en je weet maar nooit. Zeker bij jonge paardjes.

Qua voeding kun je misschien nog Bodybuilder van Hippalgo ( via Mijten te krijgen ) proberen?
Geef ik ook aan mijn ouwe tante die wat schraal wordt op de bovenlijn in de winter.
Geschikt ook voor paardjes die gevoelig zijn aan hoefbevangenheid, dus lijkt me wel veilig voor een shetje ook.

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 19:56

Ja ik voelde me ook redelijk bezeken, vooral toen er geen wormen af kwamen... Maar goed, die DA wordt uiteraard niet meer uitgenodigd!

Dankje, ik ga de volgende keer Equest proberen en even kijken naar die voeding! :)

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 20:17

De bolle buik kán dus een gevolg zijn van dwerggroei omdat haar ingewanden wel ruimte nodig hebben en daardoor zet de buik wat uit.

Ik kan me best voorstellen dat als je geen ervaring hebt met dwerggroei dit diertje er mager uitziet, maar naast haar zichtbare ruggengraat heeft ze geen andere kenmerken en het zien van een ruggengraat is bij ondergewicht vaak niet het eerste kenmerk. (Eerder ribben, ingevallen flanken, ...)

Voor verder advies zou ik het echt even bespreken met een dierenarts. Daar kan hij of zij en andere bokkers je veel meer over vertellen. :o

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 20:25

Ga ik doen, hartelijk dank allemaal voor alle snelle reacties! :)

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:08

Ik zie hier een stevig eiwittekort in. Ik zou haar op luzernebrok zetten, beginnen met een kwart voerschep (250-300g). Ze zou ook een klein beetje subli atleet mogen in plaats van luzernebrok (beginnen met 100g), maar zelf zou ik met luzernebrok beginnen.

Hier moeten beide shetten ook bijgevoerd worden met een eiwitbron omdat ze anders op de rug en kont mager worden, terwijl op de ribben nog genoeg vlees zit (al zijn ze niet vet), één van de twee is overigens ook dwerggroei-verdacht. Tikkeltje misvormd koppie, pootjes zijn niet extreem dwerg, maar wel korter dan logisch en zo'n typisch dik dwergenbuikje. Is met 84cm niet bijzonder klein, maar ik weet niet hoe groot de ouders zijn. Wel weet ik van dezelfde fokker nog een shetje en die heeft overduidelijk dwerggroei.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:14

Ik zat ook aan luzernebrok te denken :j ze is niet dun, wel heel schraal op de bovenlijn. Dat is bespiering en die kun je ondersteunen met eiwit.
Luzernebrok is wel vrij hard. Indien dat met het gebit van de pony lastig is (mijn pony krijgt het niet altijd goed weg en geeft het dan op), kun je het weken in water. Moet wel een paar uur staan, want het valt niet heel snel uit elkaar.
Er is trouwens luzernebrok van 6 en van 12 mm, die van 12 mm is minder hard geperst en dus makkelijker te kauwen.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:17

Hier weken we de luzernebrok een kwartiertje, meestal hebben we die van Arie Blok, soms die van Metazoa, en met een kwartiertje is het geen soep, maar is de hardheid er wel vanaf.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:21

Das wel verdomd veel sneller dan m’n Hartog brokjes :') Ik heb net de 12 mm besteld om te kijken of pony die eet zonder weken (en dan ook de hele hoeveelheid en niet halverwege weglopen).

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 21:49

Die van agrobs vallen binnen 5 minuten al uit elkaar.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 07:54

Die van Agrobs zijn dan ook geen lucerne brokjes maar cobs. En net als wiesencobs en maiscobs vallen die sneller uit elkaar dan brok. Ik zou vanwege het gebit idd op zoek gaan naar cobs. Die week je altijd en vallen veel beter en sneller uit elkaar.

RoosjeEmma

Berichten: 34
Geregistreerd: 24-09-19

Re: Mini shet blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 08:43

Oke, ik ga me erin verdiepen! Dankjewel, ik zal jullie op de hoogte houden.