Veranderen van voer, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Veranderen van voer, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 15:06

Ik wil voor mijn paard over van een muesli naar een balancer.
Hoe doe ik dat het beste?

Ibbel

Berichten: 49117
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:11

Tja, ik doe dat heel simpel. Vandaag muesli, morgen balancer. Klaar.

Maar als je het geleidelijk wilt doen: eerst balancer toevoegen aan de muesli, en wil je dat héél geleidelijk doen zou je 2 dagen halve dosis kunnen geven en daarna hele dosis. Want zoveel is het over het algemeen niet, paar 100 gram per dag hooguit.

En vervolgens stop je de muesli, en dat kan je dan ook weer in 2 stappen doen.

En sommige paarden lusten pure balancer niet, dus je kunt er ook achter komen dat je toch altijd nog een handje muesli door je balancer moet mengen. En dat geeft niks.

Mizora

Berichten: 18095
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Veranderen van voer, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-24 15:32

Hoeveel muesli voer je nu? Bij voorkeur bouw ik af met een halve tot hele kilo per 2 dagen. En bouw ik de mineralenbrok op door eerst 2 dagen een halve portie te geven.

Brok/muesli bouw ik overigens op met een halve tot hele kg per 4 dagen.

Chicken01
Berichten: 229
Geregistreerd: 16-10-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-24 16:05

Mizora schreef:
Hoeveel muesli voer je nu? Bij voorkeur bouw ik af met een halve tot hele kilo per 2 dagen. En bouw ik de mineralenbrok op door eerst 2 dagen een halve portie te geven.

Brok/muesli bouw ik overigens op met een halve tot hele kg per 4 dagen.


Ik voer nu lang niet de aanbevolen hoeveelheid op de zak. De helft daarvan ongeveer. Hij is bijna 3. Het gaat om Vitalbix breed en grow. Het is een koudbloed en hij krijgt zat ruwvoer. Ik denk dat ik eerst wat balancer toevoeg aan de muesli en dan de muesli langzaam afbouw.

SandraWierda

Berichten: 1404
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-24 17:59

Ibbel schreef:
Tja, ik doe dat heel simpel. Vandaag muesli, morgen balancer. Klaar.

Maar als je het geleidelijk wilt doen: eerst balancer toevoegen aan de muesli, en wil je dat héél geleidelijk doen zou je 2 dagen halve dosis kunnen geven en daarna hele dosis. Want zoveel is het over het algemeen niet, paar 100 gram per dag hooguit.

En vervolgens stop je de muesli, en dat kan je dan ook weer in 2 stappen doen.

En sommige paarden lusten pure balancer niet, dus je kunt er ook achter komen dat je toch altijd nog een handje muesli door je balancer moet mengen. En dat geeft niks.



Hier sluit ik me idd bij.

Als je nu niet de geadviseerde hoeveelheid krijgt, heb je grote kans dat hij te weinig binnen krijgt van de vitamines etc. Dan zou ik gauw overgaan naar de correcte hoeveelheid balancer. Wil je de muesli openmaken gooi je elke dag een handje muesli bij de balancer totdat de muesli op is.