Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi vervanger voor oud paardje?

 
Profiel   

Vleddertje1 schreef
Welke 2? Agrobs is 9% eigen suikers bv dus niet toegevoegd door bv melasse...vind ik groot verschil

Hartog grasbrok.
12/13% vind ik niet "schrikbarend" want gras/hooi heeft van nature ook (snel) die gehalte.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-09-19 23:54 



 
Profiel   

Zolang je paard geen ir/ems heeft, zijn dit soort suikerhoeveelheden sowieso geen probleem. En zelfs met de meeste paarden met ir/ems gaat dit goed. Ppid gaat vaak gecombineerd met ir, maar zo niet, maakt het niet/ nauwelijks suikergevoeliger.

Voor de ts: ir en ems zijn dezelfde ziekte en zorgt voor de meeste gevallen van hoefbevangenheid.

Melasse is een vitaminerijk restproduct van de suikerbietenindustrie dat voor 50% uit suiker bestaat. Gemiddeld gesproken zit er maximaal 5% melasse in het voer, dus wordt er maximaal 2.5% suiker toegevoegd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 05:29 



 
Profiel   

Ik zou masters senioren brok voeren. Ik geef het mijn oudjes ook en ze zijn er dol op! Je kan het geven aan paarden die geen hooi meer kunnen eten en alleen dat nog maar kunnen eten. Je kunt het ook onbeperkt geven zonder dat ze er koliek van krijgen.
Bij mij blijven ze er echt dik op in de winter. Hooi krijgen ze ook maar dat zet voor hun niet aan. Vandaar dit erbij voor de winter, ze krijgen beide 1 hele emmer van 8-10 kg geweekt over de hele dag. In de zomer een halve emmer met gras erbij. Succes met je keuze!

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 05:56 



 
Profiel   

Brainless schreef
Vleddertje1 schreef
Welke 2? Agrobs is 9% eigen suikers bv dus niet toegevoegd door bv melasse...vind ik groot verschil

Hartog grasbrok.
12/13% vind ik niet "schrikbarend" want gras/hooi heeft van nature ook (snel) die gehalte.


Is het ook zeker niet maar ik had het over SP qua ingredienten...niet over grasmix/ brok...een paard zonder IR kan dit idd makkelijk hebben...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 09:03 



 
Profiel   

En paarden die nog niet ir zijn, nooit hb zijn geweest, kunnen dat wel worden als je denkt onbeperkt suikers en zetmeel te kunnen voeren.

Alles wat je voert moet in verhouding staan tot de beweging. Je kan 100x leuke berekeningen erop loslaten, maar als een paard niet beweegt of juist heel veel, wordt je verhaal al anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 11:13 



 
Profiel   

Seniores priores is echt super spul. Daarnaast gewoon hooi geven zodat hij lekker bezig blijft :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 11:31 



 
Profiel   

superpony schreef
En paarden die nog niet ir zijn, nooit hb zijn geweest, kunnen dat wel worden als je denkt onbeperkt suikers en zetmeel te kunnen voeren.

Alles wat je voert moet in verhouding staan tot de beweging. Je kan 100x leuke berekeningen erop loslaten, maar als een paard niet beweegt of juist heel veel, wordt je verhaal al anders.


We hadden het over seniores priores met 13% zetmeel+suiker, niet over een 40% z+s sportbrok.

Met 1g z+s/kg paard/maaltijd gaat het met verreweg de meeste paarden echt gewoon goed. En dat komt neer op maximaal 20% zetmeel+suiker als je 0.5kg/100kg paard/maaltijd voert, meer dan dat is sowieso niet aan te raden is i.v.m. de grootte van de maag. Als het paard echt boxrust heeft, zou ik daar onder gaan zitten, al was het maar omdat je dan al snel te veel kcal voert, maar verder kan dat prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 11:43 



 
Profiel   

Mensen moeten ophouden met rekenen met tabellen van internet. Kijken naar de paarden en dan gezond verstand is veel beter.

ELK paard kan ir worden of hb!!!! Het gaat niet alleen om boxrust. Te weinig bewegen, is ook buiten vaak te weinig bewegen. Op een paddockje doen ze echt niet veel bijv.

Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 12:00 



 
Profiel   

superpony schreef
Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel.

En wat moet je ze dan voeren?
Als hooi ook al 13% bevat?

Ik voerde mijn IR paardje kuil, dat heeft nl 50% minder suikers door fermentatie.
Maar voordat ze ir (of te dik) zijn, staan ze gewoon op het land en krijgen hooi, wat "gewoon"13% suikers bevat.
Een gezond, niet te dik paard kan dus ook prima seniorenvoer krijgen.
Helemaal als ze door ouderdom niet goed kunnen eten en daardoor flink afvallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 12:07 



 
Profiel   

Brainless schreef
superpony schreef
Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel.

En wat moet je ze dan voeren?
Als hooi ook al 13% bevat?

Ik voerde mijn IR paardje kuil, dat heeft nl 50% minder suikers door fermentatie.
Maar voordat ze ir (of te dik) zijn, staan ze gewoon op het land en krijgen hooi, wat "gewoon"13% suikers bevat.
Een gezond, niet te dik paard kan dus ook prima seniorenvoer krijgen.
Helemaal als ze door ouderdom niet goed kunnen eten en daardoor flink afvallen.


Het is per paard verschillend en dat is waar het om gaat!!

Iedereen heeft ander hooi. Rekenen met een gemiddelde is daarom riskant als je een gevoelig paard hebt.

En nogmaals. Leuke berekeningen, maar het gaat vooral om het bewegen. Je kan nog zoveel berekenen, maar als paarden te weinig bewegen, worden ze dik.

Tenzij er redenen zijn dat ze afvallen, maar ook dan wil je eerst de reden weten en dan gepast bijvoeren.

En nogmaals ook; Er wordt gezegd dat een niet ir of hb paard het makkelijk kan hebben allemaal. Maar ik zeg alleen dat ze ir of hb kunnen worden als je teveel voert. Dat ze vandaag niet ir/hb zijn, wil niet zeggen dat ze dat niet worden als je verkeerd voert, of teveel etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 12:13 



 
Profiel   

13% is alleen vrijwel standaard te veel voor de mensen in de groepen die extreem natuurlijk als richtlijn hebben. Het is nonsense dat het voor de meeste paarden te veel is. En nee, ze worden hier ook niet zo maar ir/ems/hb van.

Het gaat ook niet om dik worden als er bekeken wordt naar zetmeel+suiker. Het gaat om bewegen in combinatie met energie. En energie zit weer niet volledig gekoppeld aan het zetmeel/suiker-gehalte. Uiteraard wel een gedeelte, maar echt niet zoals hier gesteld wordt. Ook van eiwitten kunnen paarden trouwens prima dik worden, daar geloven sommige mensen ook nog altijd niet in.

En uiteraard gaat het om het individu. Maar er kan wel gesproken worden over de meeste paarden (dat geeft ruimte voor de individuele uitzonderingen) en gemiddelden in voeding (dat geeft ruimte voor uitzonderlijke soorten). Dat doe je zelf immers ook.

Want "Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel." laat het lijken alsof dat de norm is, terwijl dat onzin is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 14:49 



 
Profiel   

Er is een nieuw voer speciaal voor dit probleem, zie:
[VS] Hartog 5* Star Complete Care Senior ruwvoermix

Echt een enorme aanrader ! Het is net 1 week op de markt


Laatst bijgewerkt door coline22 op 12-09-19 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:20 



 
Profiel   

superpony schreef
Mensen moeten ophouden met rekenen met tabellen van internet. Kijken naar de paarden en dan gezond verstand is veel beter.

ELK paard kan ir worden of hb!!!! Het gaat niet alleen om boxrust. Te weinig bewegen, is ook buiten vaak te weinig bewegen. Op een paddockje doen ze echt niet veel bijv.

Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel.


Het gaat hier gewoon om een gezonde oude (bijna 30) pony wat zijn hooi bijna niet meer weg krijgt. Alles wat tot geopperd wordt valt in de relatief lage suiker/zetmeel groepen.
Ik vind het een beetje overdreven om dan zo door te drammen over de hoeveelheden suiker. TS krijgt al de bibbers omdat ze haar lieve oudje achteruit ziet gaan en zal nu ook nog de zenuwen krijgen hierover. (Oke, zal misschien ook een beetje overdreven zijn)
TS als je nu begint met een ruwvoervervanger (hetzij grasmix/brok, hetzij een senioren slobber als SP of die van Masters of pulp oid) bij te voeren zie je waarschijnlijk heel snel je pony opknappen. Vooral omdat hij nu nog wel wat hooi weg krijgt.
Als hij hiermee goed blijft zal je merken dat je in de loop van de tijd heel langzaam steeds meer vervangers nodig gaat hebben. Gewoon je pony goed in de gaten houden en steeds je planning bijstellen als dat nodig is.


Laatst bijgewerkt door ogidni op 12-09-19 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:20 



 
Profiel   

Ik heb het nergens over die 13%. Ik zeg dat je niet kan stellen dat paarden die niet ir/hb zijn maar onbeperkt alles kunnen eten. Waar paarden niet ir/hb zijn, kunnen ze dat altijd wel worden. En jazeker is 13% dan soms wel degelijk teveel. Mits gepaard met meerdere factoren.

Een paard met overgewicht krijgt vaak op den duur meer moeite met bewegen en afvallen is heel lastig. Dan maakt het echt niet uit waarvan het paard dik is geworden. Alles wat teveel is in verhouding tot bewegen, gaat op den duur problemen geven.

Het moet niet met rekensommetjes bekeken worden, maar per paard en nooit anders.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:21 



 
Profiel   

ogidni schreef
superpony schreef
Mensen moeten ophouden met rekenen met tabellen van internet. Kijken naar de paarden en dan gezond verstand is veel beter.

ELK paard kan ir worden of hb!!!! Het gaat niet alleen om boxrust. Te weinig bewegen, is ook buiten vaak te weinig bewegen. Op een paddockje doen ze echt niet veel bijv.

Voor heel veel paarden is 13% gewoon wel te veel.


Het gaat hier gewoon om een gezonde oude (bijna 30) pony wat zijn hooi bijna niet meer weg krijgt. Alles wat tot geopperd wordt valt in de relatief lage suiker/zetmeel groepen.
Ik vind het een beetje overdreven om dan zo door te drammen over de hoeveelheden suiker. TS krijgt al de bibbers omdat ze haar lieve oudje achteruit ziet gaan en zal nu ook nog de zenuwen krijgen hierover.
TS als je nu begint met een ruwvoervervanger (hetzij grasmix/brok, hetzij een senioren slobber als SP of die van Masters of pulp oid) bij te voeren zie je waarschijnlijk heel snel je pony opknappen. Vooral omdat hij nu nog wel wat hooi weg krijgt.
Als hij hiermee goed blijft zal je merken dat je in de loop van de tijd heel langzaam steeds meer vervangers nodig gaat hebben. Gewoon je pony goed in de gaten houden en steeds je planning bijstellen als dat nodig is.


Toch iets beter de hele conversatie lezen dan.

Ik heb NERGENS iets gezegd wat teveel suiker is. Ik zeg alleen dat mensen die hier met reken sommetjes komen, beweren dat het voor niet ir/hb paarden geen probleem is. Ik zeg dat elk paard dat wel kan worden als je zomaar gaat voeren.

En ja, wij voeren de oudjes ook zeker bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:23 



 
Profiel   

Nee, oke. Maar ze heeft het er toch ook over dat ze hem wat wil bijvoeren. Ze gaat hem niet in 1 keer overzetten op alle vervangers.
En wat mij juist opvalt aan de adviezen van Mizora is dat ze juist altijd aan de veilige kant blijft met haar adviezen.
Je post kwam op mij een beetje "te" over. Maar het blijft praten via een beeldscherm

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:28 



 
Profiel   

ogidni schreef
Nee, oke. Maar ze heeft het er toch ook over dat ze hem wat wil bijvoeren. Ze gaat hem niet in 1 keer overzetten op alle vervangers.
En wat mij juist opvalt aan de adviezen van Mizora is dat ze juist altijd aan de veilige kant blijft met haar adviezen.
Je post kwam op mij een beetje "te" over. Maar het blijft praten via een beeldscherm


Wij hebben zelf jaren lang voer verkocht en dan niet de commerciele merken, dus weet een beetje hoe het gaat als mensen zoekende zijn en wat mensen allemaal over zich heen krijgen. Vroeger dan van de omgeving en nu door internet.
Er zijn overal tabellen te vinden en het is vast interessant als mensen er wat reken sommen op loslaten, maar ik stoor me er vreselijk aan, want A) je geeft ongezien advies!! En B) je rekent met gemiddelden.

Mensen gaan vaak van de 1 naar de ander, proberen dit en dan weer dat. Een eigenaar wil het graag goed doen en gelooft of het ene verhaal of het ander.

Als mensen zich dan houden bij producten noemen die zij zelf geven en waar ze tevreden over zijn, kan TS daar iets mee. Maar ga niet dingen beweren die hier niet van toepassing zijn en geef geen specifiek advies zonder het paard en de omstandigheden te zien.

Daarbij weten mensen het gewicht van hun paard vaak niet en hebben ze ook geen hooi/bodem/gras analyse.

Ik schrok laatst zelf nog en d veearts ook. Onze minst brede quarter ging op de weegschaal. Ik had thuis mijn tank altijd zo rond de 500 geschat. Maar dat slankere ding was al 515. Ze zijn allen rond de 1.50m en 2 andere ruintjes van ons zijn wel gewogen, dus was ruwe schatting van mij. Maar we keken allemaal wel flink op van zijn gewicht in niet fitte toestand.

En gemiddelden van hooi, kan je gewoon niet gebruiken. Elk land is anders, de tijd van maaien is anders etc etc.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 15:55 



 
Profiel   

superpony schreef
ogidni schreef
Nee, oke. Maar ze heeft het er toch ook over dat ze hem wat wil bijvoeren. Ze gaat hem niet in 1 keer overzetten op alle vervangers.
En wat mij juist opvalt aan de adviezen van Mizora is dat ze juist altijd aan de veilige kant blijft met haar adviezen.
Je post kwam op mij een beetje "te" over. Maar het blijft praten via een beeldscherm


Wij hebben zelf jaren lang voer verkocht en dan niet de commerciele merken, dus weet een beetje hoe het gaat als mensen zoekende zijn en wat mensen allemaal over zich heen krijgen. Vroeger dan van de omgeving en nu door internet.
Er zijn overal tabellen te vinden en het is vast interessant als mensen er wat reken sommen op loslaten, maar ik stoor me er vreselijk aan, want A) je geeft ongezien advies!! En B) je rekent met gemiddelden.

Mensen gaan vaak van de 1 naar de ander, proberen dit en dan weer dat. Een eigenaar wil het graag goed doen en gelooft of het ene verhaal of het ander.

Als mensen zich dan houden bij producten noemen die zij zelf geven en waar ze tevreden over zijn, kan TS daar iets mee. Maar ga niet dingen beweren die hier niet van toepassing zijn en geef geen specifiek advies zonder het paard en de omstandigheden te zien.

Daarbij weten mensen het gewicht van hun paard vaak niet en hebben ze ook geen hooi/bodem/gras analyse.

Ik schrok laatst zelf nog en d veearts ook. Onze minst brede quarter ging op de weegschaal. Ik had thuis mijn tank altijd zo rond de 500 geschat. Maar dat slankere ding was al 515. Ze zijn allen rond de 1.50m en 2 andere ruintjes van ons zijn wel gewogen, dus was ruwe schatting van mij. Maar we keken allemaal wel flink op van zijn gewicht in niet fitte toestand.

En gemiddelden van hooi, kan je gewoon niet gebruiken. Elk land is anders, de tijd van maaien is anders etc etc.


Dank je, dit leest vele malen prettiger. In zekere zin begrijp ik je ook wel. Tegenwoordig kijkt men vaak niet meer naar zijn paard maar gaat teveel uit van de cijfertjes. Ik heb bij mijn paard zijn leven lang op het oog gevoerd en altijd de complimenten hoefsmid, veearts etc gehad.
Van het gewicht dat ken ik. Paard(kwpn,1.69m) al 3 weken doodziek met hoge koorts en mager geworden, bespiering weg gevallen, op de kliniek op de weegschaal toch nog 612 kilo wegen.

Ik waarschuw de mensen ook regelmatig dat ze niet teveel moeten veranderen in een kort tijdsbestek (oke, uitzonderingen daargelaten) Maar goed , ik snap je reactie nu wel beter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 16:29 



 
Profiel   

Oke, mooi! En dank je wel.

Ik hou echt veel van paarden/dieren en ik vind het best heel moeilijk dat mensen zoveel invloeden krijgen als ze zoekende zijn. je gaat er vanuit dat mensen het beste willen, maar ze worden helemaal gek gemaakt.

Juist omdat men vaak beweerd dat paarden tekorten krijgen als je niet bij voert etc. Maar ik zie tegenwoordig echt meer problemen door teveel, dan te weinig. Ook door het veel en veel te grote aanbod van voerders en supplementen die vrij te koop zijn.
Om nog maar niet te spreken over humane geneesmiddelen of dieren geneesmiddelen uit het buitenland etc.

Mijn eerste advies was altijd; laat alles even weg. Maar nogmaals, mensen worden bang gemaakt en als je eigenaren genoeg op hun gevoel speelt, kopen ze wel. ( helaas )
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-09-19 16:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 44 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen