Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 16:57

Ik zie sommige paarden op bepaalde kruiden inderdaad heel heftig reageren.

Mijn vorige paard kon ik qua voer inschuiven wat ik wilde, hij bleef rustig. Behalve als er haver in zat (100g haver was plenty, terwijl 3kg krachtvoer hem niet drukker maakte, naast uiteraard onbeperkt hooi) of als ik care4life voerde (400g, een halve schep). Dan was ik mijn leven niet zeker. Hij zag dan opeens overal spoken en zijn schrikreacties waren veel extremer. Normaal sprong hij 3m opzij, toen stond hij opeens aan de andere kant van de bak. Zodra het voer op was, stopte het gedrag met een paar dagen.

Paard stond overigens eerst 24/7 buiten en later 12/7, dat maakte geen verschil. Is van 3kg zetmeelrijk krachtvoer naar alleen een mineralenbrok gegaan, ook dat maakte geen verschil.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:21

Ik heb ook nog een vraagje, hopelijk kunnen jullie mij helpen. Zowel de PA als de DA konden beide niet echt een duidelijk antwoord geven.

Mijn merrie moet aankomen, is in enkele weken tijd veel afgevallen door het zogen van haar veulen. Toen gelijk Veulen naar opfok gedaan. Ik vraag mij af of het nog nuttig is om merriebrok te blijven voeren. Ze is gelukkig om haar romp weer wat spekkig geworden. Alleen is haar buikvulling erg weinig. Ingevallen flanken. Ondanks onbeperkt ruwvoer dus.
Ik voer nu:
- 2x dd halve schep fibrebeet
- 1x dd slobber
- wortels
- 2x dd 1kg merrie brok ( wil ik dus mee stoppen)
- vanaf morgen onbeperkt paardenkuil (voer nu onbeperkt arm gekruid hooi, anders perfect voor ze, maar nu ze moet aankomen niet dus)

- 1x per maand vitamine spuit

Hebben jullie nog tips. Alvast heel erg bedankt.

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8290
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:24

Hoelang is het veulen er al af? Te veel voeren is ook niet heel handig dus ik zou oppassen met de kuil.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 17:33

Muiz schreef:
Hoelang is het veulen er al af? Te veel voeren is ook niet heel handig dus ik zou oppassen met de kuil.


Bedankt voor je reactie. :j
Het veulen is nu een maand bij haar weg. Zowel PA en DA hebben wel geadviseerd om kuil te gaan voeren, omdat uit de buikvulling blijkt dat haar ruwvoer te arm is. Is wel speciaal paardenkuil. Vorig jaar kregen ze ook paardenkuil in de winter. Maar dan zou ik, denk ik dus beter de merriebrok laten staan, zodat ze niet te veel binnen krijgt. Dan lijkt mij onbeperkt kauwen op kuil beter dan brok.

Ik zou evt. de fibrebeet met een halve schep kunnen ophogen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:01

Maar dat kost tijd he?!

Mijn merrie is ook al even van haar veulen af, maar kwam gelukkig niet mager bij ons. Is dat wel al het geval, ben je eigenlijk al wat te laat.

Ik zou nooit voor kuil kiezen. Gewoon geven wat ze nu krijgt en merrie brok afbouwen. Evt de fibrebeet wat meer.
Nu het veulen eraf is, zal ze echt wel aankomen, maar te snel aankomen is net als te snel afvallen niet zo goed. En meestal valt het wel mee. Mensen zijn voor het beeld gewend aan te dik.

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:39

superpony schreef:
Maar dat kost tijd he?!

Mijn merrie is ook al even van haar veulen af, maar kwam gelukkig niet mager bij ons. Is dat wel al het geval, ben je eigenlijk al wat te laat.

Ik zou nooit voor kuil kiezen. Gewoon geven wat ze nu krijgt en merrie brok afbouwen. Evt de fibrebeet wat meer.
Nu het veulen eraf is, zal ze echt wel aankomen, maar te snel aankomen is net als te snel afvallen niet zo goed. En meestal valt het wel mee. Mensen zijn voor het beeld gewend aan te dik.


Ze is in 2 weken tijd heel veel afgevallen. Terwijl ze 4 kg merriebrok kreeg, onberperkt ruwvoer, muesli en veulen at ook ruwvoer en kreeg veulenbrok. Merrie was steeds prachtig vol, niet te dik, niet te dun. Veulen nam plots veel van haar. Hier kon ik niet tegen voeren helaas. Ik wilde het veulen proberen tot april bij haar te laten omdat dit in de natuur ook zo is. Niet gelukt helaas.

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 19:35

advies is altijd om van het krachtvoer af toch als de veulens er bij weg gaan.
dit in verband met de melkproductie?
of zeg ik nou iets wat achterhaald is...Deden wij vroeger wel

als je mooi droge kuil hebt dan kun je het prima geven toch.
ik vind het mooi voer hoor, en ligt aan de kwaliteit if ze er dik van worden of niet

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:12

superpony schreef:
Maar dat kost tijd he?!

Mijn merrie is ook al even van haar veulen af, maar kwam gelukkig niet mager bij ons. Is dat wel al het geval, ben je eigenlijk al wat te laat.

Ik zou nooit voor kuil kiezen. Gewoon geven wat ze nu krijgt en merrie brok afbouwen. Evt de fibrebeet wat meer.
Nu het veulen eraf is, zal ze echt wel aankomen, maar te snel aankomen is net als te snel afvallen niet zo goed. En meestal valt het wel mee. Mensen zijn voor het beeld gewend aan te dik.


Mag ik vragen wat je redenatie is om geen kuil te voeren. Hier wordt het door de PA en DA geadviseerd en wordt bij vele grote en goede stallen (opfoks, hengstenhouders etc) gegeven.

Slmt9

Berichten: 4799
Geregistreerd: 25-11-12

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 20:39

De meningen zijn nogal verdeeld over voordroog en hooi. Ik werd bijzonder verrast toen ik laatst een artikel las waarbij is onderzocht dat voordroog er op bepaalde punten beter uit kwam hooi. Dus ik zit daar minder zwart-wit in dan vroeger.

Uiteraard is er wel een verschil tussen voordroog en (koeien)kuil. Dit laatste zou ik mijn paard liever niet willen geven

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 21:22

wij voeren wel voordroog/verpakt hooi
het is makkelijk buiten op te slaan, wij hebben binnen geen plek.
maar partijen wisselen wel erg hoor.
vorige partij was denk ik 2e snee. was heel fijn/kort ,super groen en super droog.
maar moesten er veel van voeren want de paarden hadden het zo op.
daarnaast vond ik de voedingswaarde niet erg hoog,vond ze kwa conditie allemaal wat achter blijven
hebben nu andere partij,mooi grof 1e snee.
testrapport geeft mooie voedingswaarde aan en de paarden doen het er goed op.
maar mijn ruin met zijn slechte versleten gebit kan het dus niet kauwen -O-
dus wat pakken hooi gekocht voor hem...mooi fijn spul,gelukkig superdroog en stofvrij.
dat is wel een voordeel van voordroog vind ik.
als je een dier gevoelig voor schimmels hebt dan is voordroog gewoon echt een aanrader :j
maar goed,dat is andere discussie .
hooi is mooi,maar je moet er wel plek voor hebben

Rosebud

Berichten: 2008
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 23:22

Slmt9 schreef:
De meningen zijn nogal verdeeld over voordroog en hooi. Ik werd bijzonder verrast toen ik laatst een artikel las waarbij is onderzocht dat voordroog er op bepaalde punten beter uit kwam hooi. Dus ik zit daar minder zwart-wit in dan vroeger.

Uiteraard is er wel een verschil tussen voordroog en (koeien)kuil. Dit laatste zou ik mijn paard liever niet willen geven


Eens, koeienkuil is echt rotzooi voor paarden. Je moet kuil hebben van land waar geen kunstmest overheen is gekomen en tegen het hooi aan zit qua droogheid. Dat is mooi spul voor paarden.

Doef

Berichten: 1736
Geregistreerd: 25-09-12
Woonplaats: Midden Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-21 16:00

Het ging een tijdje goed, maar na het veranderen van normaal hooi naar goedkope bende is het weer helemaal mis gegaan. Zijn van stal veranderd waar ze wél goed hooi geven. Ik geef nu 1kg ongeweekt gewogen van Zupa Equifyt, geweekt is dat een heeeele emmer + 3/4e schep Muesli/Metazoa erbij. Is dit te zwaar op de maag zo in een keer? Ik geef namelijk al een hele tijd een halve schep maar resultaat is echt heel minimaal.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:14

Nee hoor, zupa is een ruwvoervervanger. Zolang hij het opkrijgt is dat prima. De oude pony met losse tanden hier krijgt per voerbeurt zelfs ruim meer dan een kg, aangevuld met minstens evenveel bietenpulp en zemelen en is eindelijk super de winter uit gekomen. Die zal op 2,5 kg zupa droog per dag zitten en op 2,5 kg aan bietenpulp + zemelen daarbij, verdeeld in 3 beurten waarvan de nachtbeurt het dubbel is van de twee anderen.

optimus18
Berichten: 13
Geregistreerd: 07-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:14

Hi, ik spring ook even in op deze topic! Even een vraagje omdat dit over hetzelfde voer gaat: Ik heb in augustus 2019 een zak van 15KG Fibrebeet gekocht om mijn paard te helpen aan te dikken. Inmiddels zitten we met het tegenovergestelde probleem en gebruiken we dit al een tijd niet meer. Nu vraag ik mij af hoe lang dit voer goed zou blijven/nog gevoerd kan worden? Graag maak ik een ander er nog blij mee namelijk. De zak is altijd open geweest, maar afgesloten in tonnen bewaard vanaf het moment dat het geopend is. Zouden jullie dit nog voeren aan paarden of is Augustus ‘19 echt te lang voor dit soort voer om te bewaren?

Marije_jiplover

Berichten: 25317
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:20

Ik zou een beetje weken en dan testen hoe het voelt en ruikt.
En als t normaal voelt en ruikt zou ik het nog durven voeren.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:26

Zak is twee jaar open geweest, kost slechts een paar euro. Weggooien, niet moeilijk over doen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:28

Staat op de zak geen THT?
Ik voer zakken die open zijn Liefst binnen 2 maanden op.

Heb nu een zak voer liggen nog gesloten (aangekocht vorige maand) en daar staat THT september 2022.

grauwman

Berichten: 2686
Geregistreerd: 27-11-04
Woonplaats: aan zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:52

Op de site staat dat het max 12 maanden houdbaar is. Ik gooi vrij snel iets weg als het maanden onaangeroerd in een ton zit. Vindt dat het dan een muffe geur heeft.

Muze
Berichten: 5272
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 17:56

Twee jaar durf ik niet meer aan. Met geen enkel voer