Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Fibrebeet, Speedibeet, Fibrenuggets?

 
Profiel   

Hoi,

Mijn paard moet wat dikker worden en iemand raadde deze 3 aan... Nu mijn twijfels, welke van de 3? Mijn paard krijgt bulten van teveel eiwit, staat 24/7 buiten met voordroog, maar weet niet wat hij eet op een dag, hij kan eten wanneer hij wilt en ga er niet 24/7 bij zitten om dat in de gaten te houden, van mij krijgt hij 3/4 natures best. Mijn voorkeur gaat uit naar Speedibeet (Sneller klaar en minder eiwitten) maar maakt dit ook dikker net zoals Fibrebeet? Paard is ook arm in bespiering.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:20 



 
Profiel   

Arm in bespiering klinkt vrij logisch. Een paard heeft eiwitten nodig voor aanmaak van spieren. Dus als hij krap wordt gehouden in eiwit, worden er geen spieren aangemaakt. Bij echt te weinig eiwit, worden spieren zelfs afgebroken.

Van belang is dus een goede balans te zoeken in eiwit. Precies genoeg om spier aan te maken en geen bulten te krijgen.

Ik zou met een halve kilo ongeweekte fibrenuggets starten en dit langzaam opvoeren. Tot hij mooi op gewicht komt. Uiteraard zodra er eiwit bulten ontstaan een stapje terug doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:30 



 
Profiel   

Ik zou beginnen met fiberbeet, en mocht hij daar bulten van krijgen, kijken of je volledig op speedibeet moet overstappen of het bijvoorbeeld 50:50 kan voeren. Eiwitbulten zijn vaak een stuk genuanceerder dan puur te veel eiwit. Vaak kunnen ze niet tegen een specifieke soort eiwit, of tegen bijstoffen die in rijke kuil zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-09-19 08:33 



 
Profiel   

Hier krijgen ze hele jaar een beetje wiesencobs en nu krijgen ze daar speedibeet bij en bouw ik dat op naar meer vanwege de temperatuur. Oudere paarden die 24/7 buiten staan zonder dekens etc. ( wel stallen en beschutting )
Mijn merrie van 26 reageerde keer op keer niet goed op lucerne, dus dan heeft de rest ook pech en dit werkt wel.
Ik doe er een vit korrel door. Nu weer de Vitalbix na slechte resultaten met Pavo Vital.
En gemalen lijnzaad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 00:21 



 
Profiel   

Ik ben gestopt met de FibreBeet vanwege de genetisch gemanipuleerde sojahullen die erin zitten. Het spul ruikt heerlijk en wordt met smaak gegeten. Alleen datzelfde geldt voor de Speedibeet dus dat voer ik nu. Vorig jaar om aan te komen, nu alleen na het rijden omdat het rust brengt in haar darmen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 05:45 



 
Profiel   

Pavo adviseerde mij met vergelijkbare vraag de fibrebeet. Heeft ie gisteren voor het eerst gehad en ging er gelukkig met smaak in. Hij is een moeilijke eter en dit leek mij kansrijker dan de speedibeet. Er zat wel nog wat muesli en nutrimash door. Ben benieuwd of en wanneer hij dikker gaat worden. Nu begonnen met 300 gram om op te bouwen naar 500 gram tot 1 kilo.
Die soja ben ik ook niet zo blij mee, maar met de luzerne wel. Misschien dat ik het later een keer probeer met de speedibeet en dat meng met luzerne.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 06:30 



 
Profiel   

Ik heb mijn te magere Quarter eerst proberen aan te laten komen met Speedibeet, maar dat deed wat mij betreft te weinig. Via een omweg (eerst senioren priores, toen merriebrok, toen een combi van dat alles) uiteindelijk bij de Fibrebeet uitgekomen en hij ging echt opknappen heen. Het enige wat echt heel jammer was, was dat hij er erg schrikkerig van werd en ik daarom dus gestopt ben zodra ik hem op gewicht had..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 07:53 



 
Profiel   

Die van mij is meestal rond deze tijd vh jaar net wat te schraal, ong een maandje geleden overgestapt van speedibeet naar fibrebeet (eerst gemengd gegeven tot de speedibeet op was) en ze heeft er nog nooit zo goed uitgezien als dit jaar :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:08 



 
Profiel   

Ik had mijn jonge, heel schrale pony weer mooi op gewicht gekregen met Fibrebeet. Hij kwam er heel snel mooi van bij en at het ook graag. Ik mengde het wel met een paar handjes slobber dus ik weet niet hoe hij het ‘puur’ vond.

Ik zou de Fibrebeet opbouwend proberen en je kunt altijd nog overstappen op alleen bietenpulp (Speedibeet) als hij er niet goed op reageert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:08 



 
Profiel   

Ik heb gekozen voor de fibrebeet.. lust ie het niet :+

Hoe bereiden jullie het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:27 



 
Profiel   

Haha, ik heb die van mij nog nooit zo enthousiast iets naar binnen zien slurpen :')
Ik maak er echt een soepje van, dus behoorlijk nat, ik doe er haar vitaminebrok door heen, klein handje muslie, lijnzaadolie en equilibrium, dus niks spannends :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:28 



 
Profiel   

Hier ook echt heel waterig, ik gaf best wel heel veel en het was binnen 5 minuten op altijd :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:33 



 
Profiel   

Ik ga er eens mee experimenteren :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:34 



 
Profiel   

Hoeveel geven jullie ongeveer? Pavo gaf aan dat 0,5-1 kilo genoeg zou zijn, ben benieuwd of dat ook zo is. Hij krijgt er onbeperkt ruwvoer bij, mineralenbrok en wat muesli,

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 08:59 



 
Profiel   

Ik gaf 1,5 voerschep (ongeweekt) := werkte wel heel snel :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:08 



 
Profiel   

BrittS schreef
Ik gaf 1,5 voerschep (ongeweekt) := werkte wel heel snel :')


Geef je dat in 1x? Ik geef nu 3/4 schep en maak het ook best waterig, maar vindt het wel veel/zwaar om in 1x te geven. Ze vindt het ook zo lekker dat het er in 1x in moet :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 09:46 



 
Profiel   

Ik lees mee. Voer al 4 jaar de Speedibeet maar mijn draver moet t niet zonder wat slobber er doorheen.

Maar als antwoord op TS dr vraag: ja de paarden kwamen hiervan mooi op gewicht. Zeker mijn draver had een paar jaar terug maagzweren en kwam daarna moeilijk op gewicht, maar dankzij de speedibeet wel gelukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:15 



 
Profiel   

Onze merrie was toen ze 20 was zwaar verwaarloosd en kwam voor de winter bij ons. Toen ook op gras, onbeperkt hooi en 2x daags speedibeet bij. Knapte snel op.

Nu doen we het standaard erbij vanaf September en bouwen het op. Niet in 1 keer heel veel, maar steeds iets meer bij de wiesencobs.
We hebben gekeken naar de fibrebeet, maar zit toch weer van alles door en dat staat me tegen.

Ze blijven netjes op gewicht en eten het gemengd goed, maar dat is na wennen en opbouwen. Zo een bak speedibeet zonder iets eten ze ook niet echt graag.

Maar wel naast onbeperkt goed hooi, dus wij hoeven geen kilo's te voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:20 



 
Profiel   

Merel_Brit schreef
BrittS schreef
Ik gaf 1,5 voerschep (ongeweekt) := werkte wel heel snel :')


Geef je dat in 1x? Ik geef nu 3/4 schep en maak het ook best waterig, maar vindt het wel veel/zwaar om in 1x te geven. Ze vindt het ook zo lekker dat het er in 1x in moet :D


Uhm, ja :o haha. Was een flinke bak vol. Hij heeft het best een aantal maanden zo gehad en ging gewoon goed :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:35 



 
Profiel   

Die van mij krijgt speedibeet met zemelen en pavo vital en ik geef het helemaal uitgezet dat het een soort droge substantie geworden is.
Dus geen soep, daarmee knoeit hij veel te veel.

Precies de juiste hoeveelheid water dat er geen gevaar meer is voor uitzetten in de slokdarm, maar hij het nog wel echt moet happen en "kauwen" voor zover hij dat nog kan (mijn senior van 31 heeft niet zo'n denderend gebit meer).

Op dit moment zit ik nog op een vrij lage dosering, omdat hij van de zomer lekker op het gras stond en tonnetje rond was.
Ik moet zo langzamerhand de hoeveelheden gaan opvoeren, hij begint een beetje in te vallen nu.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:47 



 
Profiel   

Ik geef sinds kort ook Fibrebeet aan mijn paard. Één volle schep per dag (droog afgemeten) en dat is iets meer dan 1 kilo denk ik. Voorlopig zie ik nog geen effect, maar we zijn dan ook nog geen 2 weken verder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 10:54 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties! Ik denk dat ik voor Fibrebeet ga, hoeveel geven jullie? Hij krijgt nu 3/4e pavo natures best, onbeperkt hooi en 24/7 buiten + wordt hij 4 a 5 dagen in de week gereden, dus krijgt veel beweging... Maar zoals ik hierboven had geschreven weet ik niet hoeveel hij van het voordroog eet. Hij mag echt wel flink aankomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-09-19 21:00 



 
Profiel   

Ik geef nu halve kilo, maandag gestart met 300 gram fibrebeet en ook 300 gram senior priores. Vanaf gisteren 500 fibrebeet en 900 senior priores. Daarnaast ongeveer 1-1.5 kilo muesli. Ook 24/7 buiten en onbeperkt hooi. Heb eigenlijk wel het idee dat ik al iets zie. Ben aan het twijfelen of ik dit even 2 weken aankijk of verder opbouw. Hij is op het randje van net goed - net te mager. Maar zijn hele leven juist te dik geweest en laat een 27-jarige beter met wat meer reserve de winter in gaan. Op 1-1.5 kilo muesli met wat slobber en wat luzerne (beide meer voor lekker/kauwen) had ik hem 4 weken stabiel op dit gewicht. Hoop nu dat hij aan gaat komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 09:37 



 
Profiel   

Je hebt nog tijd zat hoor. Het is nog niet te koud en het kost ook een beetje tijd.

Zelf vind ik het wel echt heel veel, dus zou niet meer gaan geven als je pas begonnen bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 10:00 



 
Profiel   

Ja klopt, maar op pension kreeg hij 2 kilo brok, van dat snijmais (vond ie vies maar ging in de loop van de nacht wel op) en heel veel voordroog altijd. Dus ik bedacht me dat mijn halve kilo muesli met mineralenbrokje en wat luzerne/slobber ook wel erg weinig was in verhouding met dat. Daar viel hij dus ook echt vanaf.
Gisteren uitslag van cushing test gehad en hij zit bijna op 400. Hij heeft eigenlijk amper symptomen, de dierenarts zei toen ze bloed afnam nog dat er nooit een hele hoge waarde uit ging komen, maar wel dus.... ze komt nu dinsdag langs voor overleg en om hem als we niet kiezen voor medicatie bv. wel een vitamineinjectie te geven. Zal dan ook het voer eens overleggen. Zal hier wel posten wat de DA adviseert om aan te komen al is dat natuurlijk wel specifiek advies dan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-19 10:26 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 6 [ 144 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen