Koper suplement

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:12

Wat is een goed koper supplement?

Mijn hooi analyse wees uit dat het koper gehalte te laag is.
Deze is 4,7 en moet tussen de 7 en 12 liggen.
Uiteraard opgezocht wat de kenmerken zijn van een eventueel koper te kort en dat is bv bij paarden met zwarte manen dat de punten bruin zijn.
Laat dat nu heel duidelijk zijn bij mijn twee paarden die zwarte manen hebben...

Als ik dan kijk naar de koper in een vitamine en mineralen supplement lijkt de verhouding vaak scheef...
Zo zou de verhouding koper:zink 1:3 moeten zijn en ook rekening houden met het ijzer:zink wat 10:4 zou moeten zijn.
Kom ik bij een bepaald supplement wat ik bestudeerd heb op 2800:5000mg (ijzer:zink) en 700:5000mg (koper:zink)

Die verhoudingen lijken mij dus niet te kloppen of zie ik dat fout?

Wat kan ik best geven om het koper gehalte omhoog te krijgen?

Ik heb geen bloedonderzoek laten doen en inspuitingen zijn geen optie, 1 van mijn paarden is panische voor de DA en dan vooral spuitjes, ik ben al blij dat ik haar ieder jaar gevaccineerd krijg en ga haar dus niet zitten injecteren als het ook op een andere manier kan, wat mss langer duurt maar ga geen extra stress maken of meer gevaarlijke situaties creƫren.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 15:19

Nog even een kanttekening.
Had een supplement gevonden maar daar zit suiker en honing in, ik veronderstel om de smaak ervan beter te maken maar mijn merrie moet zo weinig mogelijk suiker, dus vrees dat dat supplement niet geschikt is voor haar.

FriesWytske
Berichten: 9899
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:20

Bruine punten in de manen kunnen ook door de zon komen. Om zeker te weten dat ze een tekort aan koper hebben, zul je toch een bloedonderzoek moeten laten doen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:28

De verhoudingen in vitaminebrok zijn vaak aangepast op de gemiddelde waardes van hooi. Ijzer zit in principe altijd voldoende in hooi en hoeft niet echt aangevuld te worden in de brok. Dat de verhouding dus niet klopt in het supplement hoeft niet erg te zijn :)

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-19 15:31

Koper (en ook zink) smaakt dramatisch, dus alleen koper in een supplement ga je in een paard niet in krijgen.
Er zit nog enorm weinig koper in de bodem van de meeste landbouwpercelen, daardoor ook een groter tekort van koper in het hooi. Wat niet in de grond zit kan niet in de gewassen kruipen.

Ijzer:zink verhouding zou ik mij niet zo druk over maken. Er zit meer dan genoeg (of zelfs veel te veel) ijzer in het meeste gras, hooi, stro, water, ...
Zink tekort komt ook voor, maar die symptomen zijn veel minder duidelijk.
Ik heb zelf het juiste supplement voor vooral koper nog niet gevonden, maar als je een supplement vindt met een mooie koper/zink verhouding, ga je je paard daar al zeker mee kunnen helpen.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-19 18:33

Maar een te hoog ijzer en calcium gehalte remmen de opname van koper toch?
Dus is het toch belangrijk om deze hoeveelheden ook te bekijken?
Volgens wat ze krijgen in de winter komen ze op 1276mg ijzer, 567,5mg zink en 43,5mg calcium en het kopergehalte is maar 77,8mg dit zou bij bovenstaande waardes toch minimaal 189,17mg moeten zijn?
Maar eigenlijk liggen al die waardes te hoog als ik kijk naar hoeveel ze zouden moeten hebben per dag...

Ijzer is 91 en zink is 40 in mijn hooi.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 08:42

Ik zou zeewier geven hier zit een behoorlijk koper gehalte in

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 09:25

OH ja daar kan ik ook eens naar kijken...niet aan gedacht. Thanks dresjoepie!

UltimOo

Berichten: 3759
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Grunn

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-19 09:36


Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Koper suplement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-19 10:09

Die had ik nog niet gevonden UltimOo, had er al vier gevonden maar 3 van de 4 zaten ook nog andere vitaminen of suiker bij en dat moet ik dus niet hebben.
Deze lijkt enkel koper te bevatten als ik kijk bij de samenstelling.