Welk voer voor een veulen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Welk voer voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 10:37

Hoihoi,

Morgen gaan wij kijken voor een veulen, bij juiste klik nemen we haar gelijk mee.

Maar nu toch wel een belangrijk dingetje voer..

Bij ons hebben ze eigenlijk altijd ruwvoer (geweekt in een slowfeeder).

Maar de brokken welke en hoeveel kunnen we het beste nemen zelf zat ik aan deze te denken:

https://shop.pavo.nl/breeding/Pavo-Podo-Grow-zid91458

Het veulen zal aan huis komen te staan met een E-pony en een shet en zal 2x per dag nog krijgen.

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Re: Welk voer voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:38

Hoi! Superleuk een veulen. Zelf geef ik VitalBix breed & grow. Dit omdat VitalBix geen GMO heeft en minder suikers dit voelde als een betere keuze. Succes!

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Welk voer voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 10:49

Vraag de verkoper wat-ie gewend is. Als-ie muesli gewend is, zal hij geen brok eten bv. Veulens leren van hun moeder wat eetbaar is. Is-ie helemaal geen krachtvoer gewend, dan zal hij (voorlopig) ook geen krachtvoer eten. Tegen dat ze 1-2 jaar oud zijn gaan ze makkelijker 'vreemd' eten eten.

xmarliez

Berichten: 4095
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:10

Pavo podo grow is heel goed om aan veulens te geven. Ik weet niet wat voor ras je gaat kopen maar mijn KWPN veulens krijgen 2 kilo pavo podo grow per dag.
Wat ik wel een beetje zorgelijk vind is dat het veulen als enige veulen komt te staan. Ik weet niet of het een hengst of een merrie wordt? Maar hengsten zijn erg speels en een maatje van dezelfde leeftijd deelt deze speelsingheid. Oudere paarden worden namelijk niet graag 'gevloerd' door een overenthousiast veulen :D

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 11:13

xmarliez schreef:
Pavo podo grow is heel goed om aan veulens te geven. Ik weet niet wat voor ras je gaat kopen maar mijn KWPN veulens krijgen 2 kilo pavo podo grow per dag.
Wat ik wel een beetje zorgelijk vind is dat het veulen als enige veulen komt te staan. Ik weet niet of het een hengst of een merrie wordt? Maar hengsten zijn erg speels en een maatje van dezelfde leeftijd deelt deze speelsingheid. Oudere paarden worden namelijk niet graag 'gevloerd' door een overenthousiast veulen :D


Hier ben ik het erg mee eens.

Veulens hebben het echt nodig voor hun gezondheid om met andere veulens te spelen.

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-19 11:19

xmarliez schreef:
Pavo podo grow is heel goed om aan veulens te geven. Ik weet niet wat voor ras je gaat kopen maar mijn KWPN veulens krijgen 2 kilo pavo podo grow per dag.
Wat ik wel een beetje zorgelijk vind is dat het veulen als enige veulen komt te staan. Ik weet niet of het een hengst of een merrie wordt? Maar hengsten zijn erg speels en een maatje van dezelfde leeftijd deelt deze speelsingheid. Oudere paarden worden namelijk niet graag 'gevloerd' door een overenthousiast veulen :D


Het is een merrie van 5,5maand en het ras barok pinto met wat meer warmbloed als Fries dacht ik.
Ik denk dat het wel goed gaat komen de shet is 4 a 5 en mijn E-pony is net 9 maar vind het juist heel leuk andere paarden weet ik uit ervaring :) en ja dat snap ik, maar het is mijn moeder haar keuze en het veulen zal niks tekort komen, en wij zullen echt niet de enige zijn die een veulen kopen die niet in een opfok oid zal gaan :)

cynthiacarme
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-19 15:00

Mijn veulen stond eerst samen met een ander veulen maar zag ze nooit samen. Nu niet meer met ander veulen en ze doet het prima met de oudere paardjes. Maar volgens mij heeft mijn jaarling sowieso een oude ziel :+ of het is een wijsneus

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Welk voer voor een veulen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-19 21:06

We hebben een klein probleempje, jade wilt haar eten niet meer eten we hebben 5dagen gemixt met haar oude bix (cavalor probreed) toen ad te het goed. Maar sinds vandaag wil ze er geen hap meer van eten.

Wat raden jullie aan in deze situatie te doen?

Ik kon geen veulen muslie vinden om mee te mengen.