Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Voeding 2,5-jarige met achterstand

 
Profiel   

Hoihoi!

Vorig jaar december heb ik een klein mini-paard opgehaald.
Hij was op dat moment heel erg klein en aan de dunne kant.
Hij is uiteraard goed ontwormd en ik ben hem toen gaan bijvoeren.
Hij krijgt nu per dag onbeperkt hooi van goede kwaliteit en daarnaast:
100 gram Subli mineralenbikkels en 250 gram Pavo Podogrow.

Hier heeft hij het geweldig op gedaan.
Ik heb hem niet gemeten toen hij hier kwam maar naast mijn andere pony is hij qua schoft zeker 10 cm gegroeid en qua billen nog veel meer. Hij is nog prachtig overbouwd :+
Voor mijn gevoel is hij zijn achterstand wat aan het 'inhalen'.
Momenteel is hij net onder de meter hoog en woog 2 maanden geleden 137 kg.

Alleen nu, hij is 2,5 jaar. Een geweldige pony geworden maar hij wordt 'te oud' voor de podogrow.
Graag wil ik mij alvast orienteren op een ander soort brok om straks op over te gaan.
Momenteel is hij in een rijke conditie. Hij is niet vet maar wel iets aan de dikke kant.
Hij 'werkt' ongeveer 3 keer per week. Dan gaat hij mee naast de sulky om te stappen, we wandelen, doen grondwerk of hij loopt mee naast de fiets.

Ik ben dus op zoek naar eiwitrijk voer waardoor hij mooi in zijn bespiering kan gaan komen.
Ook moet het voldoende voedingsstoffen bieden om hem lekker door te laten groeien.
Hij ziet er nu al mooi bespierd uit maar is eigenlijk wat te dik.

Ik vind het wel prettig om makkelijk te verkrijgen voer te halen.
Heel veel is onmogelijk om te krijgen.
Mocht je een suggestie hebben en in aparte gevallen, weten waar het te halen is op de route: Groningen-Drachten-Heerenveen-Steenwijk, dan hoor ik heel graag tips :D

Bedankt voor jullie hulp, het is mijn eerste jonge pony. Ik heb altijd alleen maar oudjes gehad dus in SP en dat soort voer ben ik meer dan thuis :Y)

Groetjes!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-09-19 21:49 



 
Profiel   

je zegt dat hij in rijke conditie is, dan denk ik dat extra eiwit voeren niet zo nodig is?
ik zou het eigenlijk gewoon op goed ruwvoer houden en een vitaminekorrel.
die bespiering komt denk ik wel in orde naar mate hij ouder word en door goede beweging

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 20:19 



 
Profiel   

Als hij te dik is moet je juist minderen in wat je nu voert. Dit soort rassen kunnen echt heel erg goed zonder krachtvoer met het werk wat jij nu doet.

Grote kans dat het hem meer kwaad als goed doet hoe je nu voert, ookal heb je goede bedoelingen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 20:44 



 
Profiel   

In die bikkels zit veel zetmeel en suiker in vergelijking met andere vitamine brokjes. Ik zou dus overstappen op een ander merk. Die 250 gram pavo zou ik gewoon lekker weglaten. Bespiering krijg je vooral door trainen, eiwitten kunnen moe aanvulling zijn maar ze krijgen geen bespiering van eiwitten eten met maar 3 x per week lichte beweging.
Begin met een vitamine brokje, iets meer bewegen als hij wat ouder is geworden en dan komt het vanzelf wel :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-19 16:18 



 
Profiel   

ellepel schreef
je zegt dat hij in rijke conditie is, dan denk ik dat extra eiwit voeren niet zo nodig is?
ik zou het eigenlijk gewoon op goed ruwvoer houden en een vitaminekorrel.
die bespiering komt denk ik wel in orde naar mate hij ouder word en door goede beweging



ruitje schreef
Als hij te dik is moet je juist minderen in wat je nu voert. Dit soort rassen kunnen echt heel erg goed zonder krachtvoer met het werk wat jij nu doet.

Grote kans dat het hem meer kwaad als goed doet hoe je nu voert, ookal heb je goede bedoelingen :)


Hm ja misschien hebben julliue daar wel gelijk in. Ik ben heel snel bang om hem te weinig gegeven omdat hij zo achter heeft gelopen een jaar geleden.


IngridM schreef
In die bikkels zit veel zetmeel en suiker in vergelijking met andere vitamine brokjes. Ik zou dus overstappen op een ander merk. Die 250 gram pavo zou ik gewoon lekker weglaten. Bespiering krijg je vooral door trainen, eiwitten kunnen moe aanvulling zijn maar ze krijgen geen bespiering van eiwitten eten met maar 3 x per week lichte beweging.
Begin met een vitamine brokje, iets meer bewegen als hij wat ouder is geworden en dan komt het vanzelf wel :-)


Welk vitaminebrokje raad jij aan wat ik nog enigszins ergens kan kopen? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-19 08:47 



 
Profiel   

Liespower: pavo Vital, marstall force, vitalbix. Zeker pavo overal wel verkrijgbaar

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-09-19 09:47 



 
Profiel   

Vitaminebrok van jepaardgezondenfit is mooi voer, weinig van nodig. Voor eiwitten zonder dat ze meer aanzetten kan je denken aan kleine portie Esparcette of lucernebrok, wel weken of coolstance copra, zeker ook weken

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 08:47 



 
Profiel   

Ik zou het houden op marstall force en in de winter eventueel wat luzernebrok, maar klinkt alsof je hem eigenlijk wat overvoerd hebt en hij nu eerst wat kilo's vet kwijt mag.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-10-19 09:03 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 8 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen