Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Welk voer voor energie?

 
Profiel   

Ja ik weet het, weer zo een topic....
Er zijn er heel veel maar ik kan er uit geen een uithalen wat bij mijn paard past.
Ik heb een kruising tussen een Fries en een tinker van 6 jaar.
Ik wil eigenlijk dat hij wat meer energie krijgt, want hij is best lui.
Hij krijgt nu 3x per dag een halve voerschep met bix.
Wie weet een voer wat ik op zijn bix kan aanvullen dus dat hij dan 1/2 bix en 1/4 van dat andere voer krijgt?
Ik dacht zelf aan tripple p van pavo maar kan dit?
APV. Bedankt voor reacties
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 17:01 



 

Soms is bij sobere dieren “ less is more”.
Welke brok voer je precies?
Voor energie kan je denken aan vet of koolhydraten, maar teveel suiker ( en ook teveel koolhydraten) kan soms ook juist maken dat het dier er niet goed alles op een nuttige manier uithaalt.
Wat je kan proberen is bijvoorbeeld voor de basis ( vitamine/ mineralen) een vitamine brokje te gevenvan een merk dat je aanspreekt.
En dit aan te vullen naar keus, net iets dat net meer bevat dan basisbrok...
Dat zou dan een muesli, brok kunnen zijn met hogere energie waarde en wellicht een beetje olie.
Of een product als pulp, luzerne...


Hoe is je paard op gewicht?
Hoe vaak rijd je, wat train je, hoe wordt je paard gehouden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 17:21 



 
Profiel   

Hoi, hij word gewoon meegevoerd met het brok dat elk paard krijgt op stal, geen idee wat precies ik neem aan gewoon basis brok... (hij was hiervoor een manegepaard die daar al stond dus kreeg dit altijd gevoerd)
Hij is prima op gewicht.
Ik rijd ongeveer 4/5 keer dressuur per week.
Hij staat best veel op stal. Er is een hele kleine weide maar daar moet je zelf opzetten etc.
Vaak na het rijden zet ik hem even los voor een half uur ofzo en dan gaat hij weer naar stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:20 



 
Profiel   

vroeger kregen ze er dan een schep haver bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:24 



 
Profiel   

Haver al geprobeerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:26 



 
Profiel   

kun je uitleggen wat je met lui bedoeld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:28 



 
Profiel   

Ik begrijp dat je paard dus eigenlijk de gehele dag op stal staat? Ik zou op zoek gaan naar een oplossing waar hij meer bewegingsvrijheid heeft, buiten komt, en contact met soortgenoten. Ik denk dat hij daar ook een heleboel meer energie van krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-09-19 18:30 



 
Profiel   

ellepel schreef
kun je uitleggen wat je met lui bedoeld?


Niet vooruit willen gaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 09:12 



 
Profiel   

Allereerst zou ik op zoek gaan naar betere huisvesting, zodat je paard vrolijker gaat zijn en daar al voorwaartser van word.

Zoek een stalling waar de paarden op zijn minst overdag ( de hele dag) naar buiten gaan met hooi en water tot hun beschikking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 09:33 



 
Profiel   

Ik zou ook testen op pssm

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:07 



 
Profiel   

Vraag op de manege eens na wat voor voer hij precies krijgt, misschien is het wel een goed idee om hem daar wat meer van te geven. Misschien hebben ze op de manege ook wel een ander soort voer wat je zou kunnen proberen. Ze kennen het paard ook goed, dus misschien toch even vragen. Was hij in de manege ook al lui? Met rijden kun je hem ook wel vlotter maken, dat is misschien een goed punt voor de volgende les?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:17 



 
Profiel   

shadowstar schreef
Ik zou ook testen op pssm

Waarom?
Ik lees niks terug over spiergeraleerde problemen. Dit zit waarschijnlijk ook wel deels in het karakter. Introvert paard etc... daarom is vrije beweging belangrijk, daar worden ze vaak vrolijker ( en daarmee voorwaartser) van.

Daarnaast goed les, zodat je als ruiter consequent leert zijn in het geven van je hulpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:18 



 
Profiel   

Voor een vraag als deze heb je eigenlijk om goed te antwoorden een volledige casus nodig, dus leefgewoonten/ dagindeling van hè tpaard, film materiaal van de manier van rijden, longeren en gewone dagelijkse verzorging hoe loopt ie mee ed en z'n gehele voerschema ( ook wat er in z'n stal ligt ) en harnachement,plus de tandarts behandeling- en welke tandarts ... dan pas zou ik durven zeggen waar iets aan zou kunnen liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:27 



 
Profiel   

Y123 schreef
Hoi, hij word gewoon meegevoerd met het brok dat elk paard krijgt op stal, geen idee wat precies ik neem aan gewoon basis brok... (hij was hiervoor een manegepaard die daar al stond dus kreeg dit altijd gevoerd)
Hij is prima op gewicht.
Ik rijd ongeveer 4/5 keer dressuur per week.
Hij staat best veel op stal. Er is een hele kleine weide maar daar moet je zelf opzetten etc.
Vaak na het rijden zet ik hem even los voor een half uur ofzo en dan gaat hij weer naar stal.


Dit lezende zou mijn eerste ingeving zijn dat hij zijn hoofd gewoon op slot heeft gezet....
Een paard dat vrijwel geen vrijheid heeft, niet vrij kan bewegen en dus ook niet kan spelen of kroelen met andere paarden, maar 4 tot 5x moet lopen..... tja, zelf zou ik ook niet erg gemotiveerd zijn.

Bovendien wordt een paard stram van zoveel stil staan. Stilstand is achteruitgang, voor een bewegingsdier geldt dat absoluut!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-09-19 10:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 14 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen