Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 11:32

Hallo,

Op dit moment voer ik mijn paard (puur als beloning) Cavalor Pianissimo (denk een kwart schep per dag). Echter las ik steeds meer dat er toch heel veel suiker in zit. Ik gaf het hem in eerste instantie omdat hij wat schrikkerig en gespannen was na de verhuizing. Of het echt geholpen heeft durf ik niet te zeggen, want heb mijn paard maar net. Omdat ik begreep dat het najaarsgras ook best veel suikers kan bevatten zit ik aan te denken om toch een andere muesli aan te schaffen. Waar wel net wat extra's in zit aan vitamine etc. Het is niet ter vervanging van krachtvoer, maar voor een beloning na het rijden bijvoorbeeld.

Alvast bedankt!
Groetjes Willemijn

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:07

Suiker gehalte is niet zo hoog, 5.3%, zetmeel is wel hoog 26.7% (samen dus 32%)

Als je dat gaat omrekenen naar de hoeveelheid die je geeft met een kwartschep (volle schep is gemiddeld 750/800 gram). Wat bij een kwart neer komt op ongeveer 8%
Voor het drukke, dan geef je eigenlijk weer te weinig om te kijken of dit voer effect gaat hebben.

Als beloning na het rijden als aanvulling kan je oo kkiezen voor bv een vitamine/mineralen voer, Pavo Compleet, Vitalbix, Metazoa, etc

Noukie
Berichten: 10943
Geregistreerd: 27-12-01

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 12:11

De invloed op het al dan niet druk zijn komt met name door de cavalor calm die in de muesli verwerkt zit begreep ik. En waarschijnlijk juist met kleine hoeveelheden voeren komt dat niet tot zn recht. Dan zou je misschien beter naar een andere muesli en aanvullend calm of magnesium oid kunnen kijken, mócht je dat stukje spanning met een supplement willen aanpakken. Misschien is rustig wennen en daarin tijd geven op den duur ook voldoende, maar dat kan jij beter inschatten dan ik vanaf het scherm!

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-19 13:07

Bedankt voor de uitleg. Hier heb ik zeker wat aan.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-19 16:42

kiki1976 schreef:
Suiker gehalte is niet zo hoog, 5.3%, zetmeel is wel hoog 26.7% (samen dus 32%)

Als je dat gaat omrekenen naar de hoeveelheid die je geeft met een kwartschep (volle schep is gemiddeld 750/800 gram). Wat bij een kwart neer komt op ongeveer 8%
Voor het drukke, dan geef je eigenlijk weer te weinig om te kijken of dit voer effect gaat hebben.

Als beloning na het rijden als aanvulling kan je oo kkiezen voor bv een vitamine/mineralen voer, Pavo Compleet, Vitalbix, Metazoa, etc

Het percentage blijft gelijk (32%), het blijft 32g per 100g (percentage betekent letterlijk per 100), maar de totale hoeveelheid z+s die het paard binnen krijgt gaat uiteraard wel naar beneden.

Aangezien een kwart scherp zo'n 200g is, en het z+s- gehalte 32% is, krijgt je paard zo'n 64g suiker binnen.

Ter vergelijk: indien je paard 10kg gemiddeld hooi eet per dag, krijgt hij daar ongeveer 1kg suiker mee binnen. Het gaat dus om slechts iets meer 5% suiker van zijn totale rantsoen. Ik denk niet dat daar het probleem van je paard zit.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 09:32

Oké dus in feiten wat ik hem gaf, bevatte nog niet heel veel suiker omgerekend?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 09:36

Dat klopt inderdaad.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 10:47

En is het zetmeel wat er in de Pianissimo zit heel erg veel voor wat ik hem geef? In combinatie met bijvoorbeeld het gras wat veel suikers bevat in het najaar?

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:23

Is hij zeer gevoelig voor hoefbevangenheid? Zo nee, dan is het zeker niet erg veel.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Re: Cavalo Pianissimo veel suiker? Wat is een goede vervanger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 12:43

Wij geven om die reden van Lannoo Stressless. Daar doet het hete springpaard van mijn man het erg goed op