Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 14:56

Ik heb dus twee ruwvoeranalyses laten doen. Twee omdat er bij de eerste geen mineralen enz waren getest.

Maar nu zit ik hier met twee uitslagen die behoorlijk verschillen in uitkomst |o
Nogthans komt mijn hooi van dezelfde wei en is het op dezelfde dag afgedaan.
Dus wat moet ik nu met deze uitslag? Een gemiddelde nemen?

Met de uitslag van de eerste analyse was ik super tevreden.
DS 746. Mocht droger maar prima te doen zo.
Energie: 0,57-0.65 /kg DS.
Proteïne: 92-122 gr/kg DS.
Suiker: 76-100 gr/kg DS.
Alle waarden gemiddeld dus en ook geschikt voor een paard wat te vet is.

De uitslag van de tweede analyse word ik minder vrolijk van...
DS 675. Behoorlijk vochtig dus maar nog prima te doen, valt eerder onder voordroog ipv hooi. Maar ik snij mijn pak steeds volledig open en leg hem in de stal op een pallet, zo blijft hij dus goed tot hij op is.
Energie: 0,66-0,70 / kg DS. (1 hoger dan gemiddelde)
Proteïne: 76-91 gr/kg DS. (=1 lager dan gemiddelde)
Suiker: 101-130 gr/kg DS. (= 1 hoger dan gemiddelde)
Koper te laag 4,7mg moet tussen de 7 -12 liggen.
Energie en suikergehalte dus te hoog voor een te vet paard.

En hoe moet ik nu mijn hoeveelheid hooi per dag berekenen ivm het verschil in DS gehalte? En als mijn hooi droger wordt omdat het kan drogen omdat ik hem open leg veranderd mijn DS toch ook weer?

Ik dacht meer duidelijkheid te krijgen over wat ik nu juist voer aan mijn paardjes maar word er voor de moment eerder meer onzeker door..

Ladyson

Berichten: 3222
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:02

Aan dit antwoord heb je niks sorry haha, maar ik ben echt in shock dat dit ook nog kan gebeuren. Al die voerberekeningen zijn al zo ingewikkeld en ik ging er dan wel vanuit dat de analyses in ieder geval betrouwbaar zijn pff. -O-

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 15:17

Inderdaad Ladyson...ik dacht echt dat ik nu een mooi beeld had bij mijn uitslag van mijn eerste analyse.

Nu ik had betaald voor de plus test, hier was iets fout gegaan (verkeerd papier gekregen van pavo) dus hadden ze de vitamines en mineralen niet getest. Eerste keer dat ik een ruwvoeranalyse laat doen, dus wist ik veel dat het niet het juiste papier was, ik dacht dat het bedrijf dat de analyses doet aan de nummer op je papier kon zien of je de gewone test had of de plus.
Nieuw papier gekregen voor wel de juiste test, nieuw staal moeten opsturen...

Maar de twee uitslagen zijn zo vreselijk verschillend dat ik t nu nog steeds niet weet hoe of wat met mijn ruwvoer 8)7

Dus ja wat nu?
Nog een test zie ik niet echt zitten, stel je toch voor dat daar nog een heel andere uitslag uit komt... dan word het helemaal ingewikkeld.
En inderdaad, had alles al netjes berekend op de eerste uitslag en nu heb ik er nog een hele andere uitslag bij... Y;(

Katja
Blogger

Berichten: 42177
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:37

Soms kan er best wat verschil zitten tussen verschillende balen uit eenzelfde partij. Zeker als een gedeelte van het land bijvoorbeeld in de schaduw ligt tijdens een gedeelte van de dag kan dat invloed hebben.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 15:48

Ja dat ik ook verschil in droogte, omdat dat de schaduw zijde van het land is. Ik heb alleen kleine hooi baaltjes, dus de "nattere" leg ik aan de kant en voer ik eerst.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 16:14

Dat klinkt heel logisch.
Maar wat moet ik nu doen?
Ga ik uit van het slechtste resultaat dan moet ik uiteraard heel anders omgaan met mijn ruwvoer dan als ik het naar mijn beste uitslag kijk.
En ik weet dus niet of de meeste van van pakken de goede of de "slechte" uitslag hebben.
Hebben de meeste pakken de goede uitslag is er niet veel aan de hand, hebben de meeste van mijn pakken de minder goede uitslag ...nja dan krijg je een heel ander verhaal natuurlijk.

Hoe zouden jullie dit doen? Een gemiddelde nemen en dan verder gaan op het oog. Worden ze te schraal bij geven, worden ze te vet minder geven?
Toch nog een derde test laten doen?
En wat met de DS? Hoe natter mijn hooi hoe meer kilo's ze mogen. Maar mijn hooi word uiteraard wel droger als het in de stal ligt nadat ik een pak heb geopend. Mijn DS gehalte veranderd dus naar gelang mijn pak langer ligt.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:19

Ik weet dat wanneer een monsternemer van het bedrijf zelf komt, ze monsters nemen uit verschillende pakken hooi en voordroog en dat mengen. Dan krijg je dus ook een soort gemiddelde waarde.

Bedenk dat ook binnen een grote baal de ene pluk de andere niet hoeft te zijn.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-19 16:33

Dat is inderdaad de juiste methode. Maar als particulier kan je moeilijk verschillende pakken gaan open maken om wat hooi uit te halen en dan terug dichtplakken...de kans dat je hooi dan echt goed en vers blijft komt dan in gevaar.
Het enige wat ik dan zou kunnen doen is volgend jaar tegen mijn boer zeggen wacht met wikkelen, ik kom eerst wat hooi van over het hele veld verzamelen zodat ik een zo juist mogelijke uitslag krijg.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-19 16:42

Met open pakken kan het wel. Met ingesealde pakken geeft dat inderdaad risico

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:31

Waarschijnlijk liggen de uitslagen wel heel dicht bij elkaar en zit je met de ene hoog binnen een vakje en bij de andere laag in het vakje erboven.

Edit:
Energie: 0,57-0.65 /kg DS.
Proteïne: 92-122 gr/kg DS.
Suiker: 76-100 gr/kg DS.
Alle waarden gemiddeld dus en ook geschikt voor een paard wat te vet is.

De uitslag van de tweede analyse word ik minder vrolijk van...
Energie: 0,66-0,70 / kg DS. (1 hoger dan gemiddelde)
Proteïne: 76-91 gr/kg DS. (=1 lager dan gemiddelde)
Suiker: 101-130 gr/kg DS. (= 1 hoger dan gemiddelde)

Je partij zit dan ongeveer rond de
Energie: 0,65-0,66
Proteine/eiwit: 91-92 gr/kg DS
Suiker: +/- 100 gr/kg DS

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:35

joyce B schreef:
Ik weet dat wanneer een monsternemer van het bedrijf zelf komt, ze monsters nemen uit verschillende pakken hooi en voordroog en dat mengen. Dan krijg je dus ook een soort gemiddelde waarde.

Bedenk dat ook binnen een grote baal de ene pluk de andere niet hoeft te zijn.


Klopt inderdaad ook. Per baal kan het altijd wat verschillen.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 15:44

Is het verpakt in plastic?
Dan is het voordroog en geen hooi.
Maar hoeveel tijd zat ertussen de monsters die je uit het pak hebt gehaald en hoe lang was het pak open? Of is het uit 2 verschillende pakken?
Kan ook hoe langer de pakken liggen door fermentatie de waardes veranderen

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:16

Als het ingepakt is zal door fementatie de pakken steeds meer en meer richting de 2de analyse gaan. Droog onverpakt hooi heeft redelijk stabiele waardes, voordroog kan echt enorm veranderen qua waardes.

Is je hooi 'natter en zuurder', ga dan van de 2de analyse uit, de drogere pakken vanuit de eerste waardes. Nu is zoizo voedingsadvies naargelang berkeningen niet altijd perfect. De ideaalwaardes gaan uit van het gemiddelde paard, ik moet het eerste gemiddelde paard nog tegenkomen, net zoals de gemiddelde hooibaal, die heb ik ook nog niet gevonden. (En ja, ik gebruik de berekeningen ook continu, maar ik gebruik er ook wat gevoel bij)

sjouk_L

Berichten: 368
Geregistreerd: 10-05-10
Woonplaats: Berlicum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 16:29

Ik ga mee met Djilna, ik ben zelf chemisch laborant en het kan inderdaad zijn dat 2 verschillende analyses niet 100% hetzelfde geven.

Bij ons wordt dat voorkomen door analyses meerdere keren te doen en dan inderdaad het gemiddelde te nemen.

Aangezien ze bij jou sowieso al ranges geven, betekend dat dat ze categoriën gemaakt hebben waar jouw hooi dan in valt.

Het kan dan gemakkelijk zijn dat als je heel dicht bij de grens van de categorie zit, je soms de ene en soms de andere categorie krijgt toegewezen.

In dit geval zou ik inderdaad zeggen dat je
energie rond de 0.65 /kg DS
Proteine op 91/kg DS
Suiker 100 /kg DS

DS gehalte kan wel makkelijk van baal tot baal verschillen, dus daar zal wel werkelijk verschil in gezeten hebben. Dit kan je eventueel ook redelijk makkelijk thuis testen met een oven mocht je dat willen.

Neem een pluk hooi, weeg deze op de weegschaal ±200 gram is wel handig. Stop de hele pluk in de oven op ongeveer 125°C en meet na 2 uur het gewicht. Stop de pluk in zijn geheel weer terug op 125°C en meet na 1 uur weer. Is het gewicht afgenomen, dan is nog niet al het water eruit. Stop hem weer terug voor 1 uur en weeg nogmaals.

Als het gewicht stabiel is en niet meer afneemt is je droog gewicht bereikt. Bereken nu je percentage droge stof tov van je startgewicht. Hiermee je kan ook makkelijk de hoeveelheid droge stof per kg berekenen.

Dit zou je eventueel als extra check kunnen doen. Heel erg nodig is het niet denk ik, maar het kan fijn zijn voor je eigen inzicht.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: Ruwvoer analyses verschillend...wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 17:40

Bedankt allemaal voor jullie reacties.

Mijn hooi is inderdaad gewikkeld, normaal is het ook droger dan dit jaar. Laat het normaal altijd drogen zoals hooi en dan wikkelen (wij laten wikkelen omdat we het dan gewoon buiten kunnen laten liggen en geen droge opslagruimte moeten voorzien) dit jaar valt hij behoorlijk vochtig uit zo blijkt uit de analyse...heb dit ookal gecommuniceerd naar mijn hooi boer toe. Al vind ik dat niet eens zo heel erg, het ruikt zalig.

Ik hoop inderdaad dat de waardes gewoon heel dicht bij elkaar liggen maar bij het ene staal dus gewoon net over of onder de grens ivm mijn eerste analyse.

Het is vooral het suikergehalte wat me zorgen baart. Heb 1 paard wat zo suikerarm mogelijk gevoerd wordt.
Het is dus ook vooral voor het suikergehalte dat ik een analyse heb laten doen.
Ik maak ook berekeningen van wat ieder paard dat normaal nodig zou moeten hebben, maar staar me daar zeker niet blind op. Als ik merk dat er eentje of allemaal meer of net minder moet dan dat gemiddelde, dat gebeurt dat ook uiteraard.