Ik geef mijn paard elektrische schokken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 19:29

Ergens waar, maar niet opzettelijk uiteraard :)

Telkens als ik mijn paard poets of zijn deken afneem, krijgt hij kleine elektrische schokjes vanwege de statische elektr. Hij vindt het zeer onaangenaam en wordt soms wat bang van mij. Soms wil ik hem aanraken of aaien op zijn neus en dan krijgt hij een schok :( niet zo fijn gezien zijn klein hartje.

Bestaan er supplementen om zijn huid minder droog te krijgen, aangezien ik vermoed dat dit daardoor komt? Mijn ander paard heeft een vettigere vacht en zij heeft dit niet.
Mijn ruin die de schokjes heeft, heeft ook een zeer schone vacht, mijn borstels worden nagenoeg niet vuil van hem te poetsen. Weinig talg vermoed ik?

Ik hoor graag of iemand tips of ervaringen heeft.

Groetjes! :)

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:30

Je eigen huid zal ook droog zijn.
Het is gemakkelijker om je handen wat in te vetten.

rien10
Berichten: 14679
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:32

Ik geef alles en iedereen schokken. Man, kinderen, hond, paard, harde schijven (en die begeven het dan ook meteen) noem maar op.
Tip van de computerboer, toen hij binnen het uur twee harde schijven door mij gemold moest vervangen: ff je handen aan iets "leeg laten lopen". Pak evern iets van ijzer beet. Bijvoorbeeld je handen plat tegen de radiator aan, of op stal een ijzeren bint. Werkt goed hoor.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:33

Loop je op kunststoffen schoenen of rubber laarzen? Draag je fleece of nylon kleding? Waarschijnlijk ben je zelf de oorzaak. Je kunt ontladen door iets van metaal dat de grond in gaat beet te pakken; zoals een waterleiding of radiator. Dat geeft jou een opdonder, maar dan ben je wel even ontladen voor je paard.

OeskaJarig

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:39

Ik heb dit met deurklinken. Die vinden dat zelf niet zo erg denk ik, maar ik ben er ook niet blij mee :+
Wat bij mij helpt, is even "ontladen" tegen iets van metaal (een deurklink bijvoorbeeld :') ), een kraan, verwarming, metalen kast etc. Dat doe ik met mijn elleboog want die voelt daar minder van dan mijn hand. Dan kan ik weer deuren openen zonder een schok te krijgen.

Ik heb het enkel met twee paar schoenen, niet met de rest. Eens schoenen met andere zolen proberen?

Ik heb een berichtje van AD gevonden, staan wat tips in die je kunt proberen:
https://www.ad.nl/binnenland/krijg-jij-ook-de-hele-dag-statische-schokken-dit-kun-je-eraan-doen~a9cb8671/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:41

Het kan inderdaad door je schoenen en zelfs je manier van lopen komen. Schoenen die goed isoleren kunnen erg lastig zijn wat dat betreft. Ik had ook eens zo’n paar.. overal op mijn werk kreeg ik flinke schokken := Dag erna weer andere schoenen aan, en probleem opgelost!

Of staat je paard misschien op rubber/kunstof beslag of hoefschoenen? Of wellicht rubber matten op de poetsplek.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 19:47

Thx voor de tips!

Het is wel zo dat ik hem poets met een harde borstel en het daardoor lijkt te verergeren gedurende de poetsbeurt. Zou een zachte borstel met natuurlijke haren beter zijn denken jullie?

Hij heeft orthopedisch beslag met kunstof lapje tussen. Hij staat uiteraard ook op een rubberen mat :')

Ikzelf draag bottines, wellicht rubberen zool ja.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 19:53

Ik heb hier ook altijd last van als ik schoenen draag met rubberen zolen. Als ik leren schoenen aan heb, heb ik nergens last van. Zou proberen het eerst in die richting te zoeken, voor dat je met supplementen e.d. gaat werken.

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:00

Ik doe dit met de kat en met collega's. Vinden ze niet leuk. Als ik de deur aanraak dan krijg ik ook een optater.
Handig is om even te ontladen. Bij een deur aai ik eerst even de deur en dan raak ik pas de deurklink aan. Tegen collega's gil ik "raak me niet aan". :D

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 20:01

Heeft bijna elke schoen dan geen rubberen zool?
Bvb lederen ariat botjes hebben toch een rubber zool?

janouk
Blogger

Berichten: 17870
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:09


senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:26

Qleke schreef:
Thx voor de tips!

Het is wel zo dat ik hem poets met een harde borstel en het daardoor lijkt te verergeren gedurende de poetsbeurt. Zou een zachte borstel met natuurlijke haren beter zijn denken jullie?

Hij heeft orthopedisch beslag met kunstof lapje tussen. Hij staat uiteraard ook op een rubberen mat :')

Ikzelf draag bottines, wellicht rubberen zool ja.


Dit lijkt mij de reden voor het statisch geladen worden; kunststof op rubber.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 20:42

Dan denk ik ook dat het aan zijn beslag ligt. Als ander beslag of beter nog onbeslagen mogelijk is zou ik dat zeker overwegen. Het lijkt me nogal stressvol om steeds schokken te krijgen, en je hebt kans dat ie die schokken ook soms krijgt als hij in stal staat en aan de metalen roosters komt. Of je moet iets verzinnen om statische elektriciteit van het paard weg te laten lopen door bv een stukje aluminiumfolie aan de hoef vast te maken dat de grond raakt.

Qleke
Berichten: 922
Geregistreerd: 20-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 20:57

Zonder orthopedisch beslag is absoluut uitgesloten aangezien het zijn gewricht ontlast, is dus om medische redenen :)
In de stal heb ik hem nog nooit een schok zien krijgen alleszins, zal vast vooral aan mij liggen icm zijn beslag en de rubber matten.

Ik ga beginnen met letten op schoeisel en handen inwrijven!
Ook iets van metaal in mn zak steken, las ik in het artikel!

Al bedankt voor de tips iedereen.

atilla

Berichten: 651
Geregistreerd: 06-05-05

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:24

Ik weet niet of het je helpt bij je paard. Maar bij stroom krijgen van deurklinken in huis, auto, op kantoor, heb ik ervaren dat dit kwam omdat het bij mij thuis extreem droog was en daar door denk ik ook mijn kleding of zo. ik gaf in ieder geval alles en iedereen stroom... sinds ik in huis een luchtbevochtiger heb staan is dit 80% minder.

Hevonen

Berichten: 5620
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:18

Qleke schreef:
Zonder orthopedisch beslag is absoluut uitgesloten aangezien het zijn gewricht ontlast, is dus om medische redenen :)
In de stal heb ik hem nog nooit een schok zien krijgen alleszins, zal vast vooral aan mij liggen icm zijn beslag en de rubber matten.

Ik ga beginnen met letten op schoeisel en handen inwrijven!
Ook iets van metaal in mn zak steken, las ik in het artikel!

Al bedankt voor de tips iedereen.


Metaal in je zak steken helpt niet hoor, je moet contact maken met de aarde om te ontladen. Er bestaan bandjes die je in en over de achterkant van je schoenen kunt dragen om statische elektriciteit kwijt te raken; ze gebruiken die wel in computerwerkplaatsen. Er bestaan ook armbandjes met een grondpin om jezelf te ontladen.

Door borstelen wek je sowieso statische elektriciteit op, tenzij je het nat zou doen.

Alles dat voorkomt dat je of jouw paard contact maakt met de aarde, dus het gaat dan om niet-geleidende materialen, zorgt voor statische schokken, omdat je 'opgeladen' wordt.

meggiemeg

Berichten: 12228
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 09:54

Bij mij zijn het bepaalde schoenen die dit veroorzaken. Zeker als ik in de supermarkt loop en elke keer weer pats is het raak. Dezelfde schoenen veroorzaken het ook bij onze paarden honden.

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:07

wist serieus niet dat dit een probleem is onder de mensen :+ :+

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:10

Qleke schreef:
Het is wel zo dat ik hem poets met een harde borstel en het daardoor lijkt te verergeren gedurende de poetsbeurt. Zou een zachte borstel met natuurlijke haren beter zijn denken jullie?


Nee maakt niet uit. Het is de wrijving die de statische elektriciteit veroorzaakt. En ja ik ben er ook zoeen. Ik heb me dus aangeleerd in de periodes dat ik zo geladen ben in ieder geval mijn vrije hand altijd op/tegen het paard te houden als ik aan het poetsen ben. En voordat ik het paard aanraak, bij een borstelwissel oid. even met de rug tegen de muur of wat dan ook om te ontladen. Om te ontladen hoef het geen metaal te zijn. Elk geleidend materiaal werkt bij mij al. Rubber en plastic zijn bv niet geleidend maar een stenen muur, houten kast, zelfs de metalen hekken waar tapijt overheen zit maar die dus contact met de aarde maken werken voor mij al om te ontladen.

Narcomil

Berichten: 138
Geregistreerd: 04-02-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:54

Cookies schreef:
Ik doe dit met de kat en met collega's. Vinden ze niet leuk. Als ik de deur aanraak dan krijg ik ook een optater.
Handig is om even te ontladen. Bij een deur aai ik eerst even de deur en dan raak ik pas de deurklink aan. Tegen collega's gil ik "raak me niet aan". :D


Deur aaien werkt bij mij ook altijd. Ik heb hier namelijk ook de hele winter last van, vind m'n vriend meestal erg amusant (tenzij het gebeurt wanneer ik hem zoen :+ ) maar ik word het zelf ook snel zat.

Lijkt eigenlijk weinig uit te maken wat ik precies aanraak, als het maar kort is voordat ik iets van metaal of iemand levend aanraak.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 11:55

Wat mij enorm helpt is het afzweren van fleece...

Heb ik een fleecetrui aan, dan is alles elektrisch, gewoon katoen of minder synthetische kledij en ik heb er geen problemen mee.

(Spijtig, want fleece is zo zalig warm)

snorkel1986

Berichten: 3013
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ik geef mijn paard elektrische schokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 12:20

Bij mij heeft een strip onder de auto veel gedaan ben ook in de rest van de tijd veel minder statische