Ruwvoervervanger en maagvuller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Ruwvoervervanger en maagvuller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:48

Mijn shet van 28 heeft deze zomer een paar keer koliek gehad. Volgens de dierenarts komt dat omdat hij vrijwel geen kiezen meer heeft en gras daardoor niet meer goed fijn maalt. Dit zorgt vervolgens voor verstopping. Aangezien hij 24/7 op de wei staat en dit niet anders kan, heb ik besproken wat de mogelijkheden zijn om dit te voorkomen en hem toch nog een kans te geven nog even mee te kunnen gaan. De dierenarts adviseerde om hem bij te voeren, zodat zijn maag meer gevuld is waardoor hij minder gras eet. Dit is de enige kans nog.

De afgelopen weken heeft hij Subli Seniores Priores gehad. Alleen was hij daar na een paar weken bijna hoefbevangen op. Dus snel mee gestopt. Ik geef nu bietenpulp (speedibeet), maar ben me bewust van de scheve calcium fosfor verhouding.

Een aantal vragen nu:
- hoeveel zemelen (of iets anders) moet ik toevoegen om de verhoudingen weer recht te trekken?
- hoeveel bietenpulp moet ik geven zodat het wel maagvullend is, maar niet dikmakend?

Een andere betere ruwvoervervanger mag ook genoemd worden. Wel rekening mee houden dat:
- hij zijn kiezen niet meer kan gebruiken. Dus luzerne, hooi o.i.d
heeft geen zin om te adviseren. Tandarts komt jaarlijks, maar kan zijn kiezen ook niet meer tevoorschijn toveren.
- moet geschikt zijn voor pony's die snel hoefbevangen raken.
- koliekgevoelige pony

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Ruwvoervervanger en maagvuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:50

Is het niet iets om grasbrok te weken, eventueel met een deel pulp?

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:51

Azmay schreef:
Is het niet iets om grasbrok te weken, eventueel met een deel pulp?


Kun je dit onderbouwen? Wat voegt de grasbrok toe? :)

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:51

Ik voer mijn pony's grasbrok bij. Dat kun je weken en zo nat maken als je zelf wil. Mijn cushies en (ex-hb'ers) doen het er goed op.

Is hij op cushing getest? Opzich zit er toch niet zoveel suiker en zetmeel in senioren priores? Ik ken er iig meer die dat aan hun hbgevoelige paarden voeren.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:53

Ingrid_92 schreef:
Azmay schreef:
Is het niet iets om grasbrok te weken, eventueel met een deel pulp?


Kun je dit onderbouwen? Wat voegt de grasbrok toe? :)

Dat hoeft hij niet te kauwen maar is wel een gezond rantsoen in principe. Vult de maag prima.

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:54

capopjekop schreef:
Ik voer mijn pony's grasbrok bij. Dat kun je weken en zo nat maken als je zelf wil. Mijn cushies en (ex-hb'ers) doen het er goed op.

Is hij op cushing getest? Opzich zit er toch niet zoveel suiker en zetmeel in senioren priores? Ik ken er iig meer die dat aan hun hbgevoelige paarden voeren.


Nee niet getest. Heb geen enkele aanwijzing waarom hij dat zou hebben. Is de eerste keer in zijn leven dat hij bijna HB was. Ik heb veel te maken met cushing pony's aar heb daar bij hem nooit een vermoeden van gehad.

Welke grasbrok geef jij en hoeveel?

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Ruwvoervervanger en maagvuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 21:57

Agrobs wiesencobs. Ik week een halve voerschep en verdeel dat over mijn welsh en 2 shetten (welsh het meest). Maar bij mij krijgen ze onbeperkt hooi en nog een vitamine brok. Ik geef het bij omdat ik wat meer eiwitten wil bijvoeren

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 21:58

Azmay schreef:
Dat hoeft hij niet te kauwen maar is wel een gezond rantsoen in principe. Vult de maag prima.


Er zijn meerdere opties waar hij niet op hoeft te kauwen, daarom ben ik op zoek naar de meerwaarde van alles. Is grasbrok bijv. beter dan bietenpulp? En waarom anders toevoegen aan de bietenpulp?

Niet aanvallend bedoeld he! Maar ik wil bewust zijn van wat ik voer. ;)

Ingrid_92

Berichten: 2829
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-19 22:01

capopjekop schreef:
Agrobs wiesencobs. Ik week een halve voerschep en verdeel dat over mijn welsh en 2 shetten (welsh het meest). Maar bij mij krijgen ze onbeperkt hooi en nog een vitamine brok. Ik geef het bij omdat ik wat meer eiwitten wil bijvoeren


Ah okee, dat is dan idd een beetje voor er bij. Ik heb dit in het verleden ook wel gedaan.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 22:01

Mijn ppid’er (met gebitsproblemen) werd zonder medicatie ook bevangen op SP. Haar dieet bestaat nu uit onbeperkt hooi (wat voor jou dan niet van toepassing is), luzernebrok (geweekt) en speedibeet (uiteraard ook geweekt) en een vitaminebrokje. Zij is eerder te mager dan te dik, dus wat dat betreft geen beperkingen. Wel beperkingen wbt zetmeel en suiker, dat zit onder andere in zemelen en moet je dus ook mee oppassen.

Grasbrok of bijvoorbeeld Marstall Wiesen Fasern (eigenlijk grasbrok maar niet geperst) kunnen prima dienen als ruwvoervervanger en maagvuller.

De soorten vezels in pulp en gras- of luzernebrok verschillen van elkaar. Volgens mij heeft dat te maken met de verhoudingen van verschillende soorten vezels. Ooit heb ik die soorten op school geleerd, maar mijn hoofd is even blanco momenteel.
Pulp heeft bij ca 200 gram per dag ook een prebiotische werking, trouwens.

tamary

Berichten: 29173
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:46

Ingrid_92 schreef:
Azmay schreef:
Is het niet iets om grasbrok te weken, eventueel met een deel pulp?


Kun je dit onderbouwen? Wat voegt de grasbrok toe? :)

Azmay schreef:
Dat hoeft hij niet te kauwen maar is wel een gezond rantsoen in principe. Vult de maag prima.

Aanvulling : zowel pulp als grasbrok hebben een maximum hoeveelheid per dag, daar boven kan/zal lijf problemen krijgen. Pulp stimuleert de darmen, maar bij teveel is dat diarree. Grasbrok kan bij teveel door eiwit voor dikke (stal)benen zorgen. 50/50 mix werkt ook en maakt voor kieskeurige eters de pulp smakelijker.

Veulen84

Berichten: 10879
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 23:53

Speedibeet heeft tenopzichte van grasbrokken een paar verschillen. Globaal genomen (afhankelijk van met welke grasbrok je ze vergelijkt) heeft speedibeet een hogere energie waarde, maar een lager getal aan suikers en zetmeel. Grasbrokken bevatten dan weer meer ruwe celstof en as. Van grasbrok is de c/f verhouding goed/normaal. Grasbrokken bevatten meestal iets meer verteerbare eiwitten.
Oude paarden hebben normaal gesproken een hogere behoefte aan vezels, eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Dan zou grasbrok dus beter aansluiten. Door de celstof worden de dikke darmen in beweging gehouden, wat ook wel fijn is in dit geval.

De speedibeet is vooral fijn denk ik omdat het makkelijk te verteren is en veel energie geeft.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 00:12

Ingrid_92 schreef:
capopjekop schreef:
Agrobs wiesencobs. Ik week een halve voerschep en verdeel dat over mijn welsh en 2 shetten (welsh het meest). Maar bij mij krijgen ze onbeperkt hooi en nog een vitamine brok. Ik geef het bij omdat ik wat meer eiwitten wil bijvoeren


Ah okee, dat is dan idd een beetje voor er bij. Ik heb dit in het verleden ook wel gedaan.


Voor mijn shet niet. Hij is 33 en heeft net als de jouwe TS vrijwel geen substantie meer op z'n kiezen. Hooi, gras, hij krijgt het allemaal niet meer weg, heeft ook al 2x een slokdarmverstopping gehad vanwege hooi.
Hij leeft dus volledig op Wiesencobs, ik geef overigens die van Marstall die vinden ze hier net even lekkerder. En hij krijgt ook nog Kraftpaket (wiesencobs, maiscobs en lucernecobs in 1), die is wel van Agrobs.
Ik maak per dag 2 kilo klaar (dat is geweekt een volle 10 liter emmer), voor hem en mijn Quarter die ook een slecht gebit heeft (mist 2 kiezen). De shet krijgt het meeste, een ruime halve kilo (droog gewogen) per keer en mijn Quarter krijgt de rest. Quarter krijgt het hooi nog wel weg, het kost alleen moeite. Voor mijn shet, tis maar een kleintje, is dit net genoeg. Hij krijgt savonds nog wel een klein topje hooi, maar dat is alleen maar bezigheidstherapie. 80% vind ik de volgende morgen terug als proppen in de stal. Daarnaast krijgt hij in zijn cobs een halve kilo Happy Summer Mix van Horsefood (heel laag in suikers en zetmeel en heel fijn voer wat ze dus makkelijk weg krijgen) en wat veulenbrokjes (zeg eens 2 handjes vol) die in de vocht van de cobs ook volledig uit elkaar vallen. Hij zou zijn voer dus met een rietje op kunnen slurpen :D :+

Ik merk dat hij nu met de cobs en co ook veel minder behoefte heeft aan hooi, en het meer als gewoonte kauwt en weer uitspuugt. Bezigheidstherapie dus. Waar hij vroeger ook echt nog probeerde het weg te krijgen, wat dus uitliep op slokdarmverstoppingen. Oja hij is HB-er. En hij is 1 uur tot 1,5 uur bezig zijn voer op te krijgen.

Rapaz1
Berichten: 50
Geregistreerd: 05-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 00:29

Onderstaand werkt erg goed. Zelf gevoerd aan een oud, groot paard met cushing (dus erg gevoelig wat betreft bevangenheid) en een aantal veel te magere paarden. Niet goedkoop, maar een shet is maar klein :). Voorheen was het alleen via de dierenarts verkrijgbaar, maar nu blijkbaar ook per internet. Sucses!
https://shop.sportpaardenarts.nl/nl/bon ... gJ5ZPD_BwE

ellepel

Berichten: 47334
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 08:13

zou kijken of je anders een samengesteld menu kunt maken van geweekte bietenpulp,grasbrok en een
ruwvoer vervanger die je kunt weken?
misschien iets als pavo care4life, of het nieuwe seniorvoer van Havens.
pro caval van marstall of iets in die richting?

kijk hier even
https://www.marstall-shop.nl/nl/struktur

Popstra
Berichten: 13725
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-19 10:40

Carli Wafer en dan flinke hoeveelheid weken in water. Dit hoeft geen lange tijd te staan.

www.carliwafer.com