Voeding jong paard op stalrust

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:01

Mijn 2 jarige paard heeft een maand of 2 geleden een ongeluk gehad. Helaas is ze hierbij serieus geblesseerd geraakt. Na 1,5 maand op de kliniek te hebben doorgebracht, mag ik haar vandaag gaan ophalen *\o/* .

Ze moet nog twee maanden stalrust krijgen, en mag er alleen uit om aan de hand te stappen. Dit moet worden opgebouwd. Nu is 2 maanden stalrust voor zo'n jonkie natuurlijk best wel een ding. Op de kliniek was ze echt enorm braaf en rustig. Dit wil ik thuis natuurlijk voortzetten.
Ze zal onbeperkt toegang hebben tot hooi door middel van een hooinet. Daarnaast krijgt ze een vitamine en mineralen supplement in poedervorm. Dit wil ik graag mengen met ander voer, zodat ze het wel op eet.
Maar welk voer? Het moet smakelijk zijn, maar natuurlijk ook energiearm.

Heeft iemand een idee wat ik haar gemakkelijk 3 keer per dag in kleine hoeveelheid kan geven?
Ik lees het graag!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:03

Wat krijgt ze voor voer op de kliniek? Als dat goed gaat, mooi daarop houden!

troi
Berichten: 17006
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:15

Ik zou het heel simpel houden en mengen met een handje muesli. Kijk bij je voerhandel en zoek een energie-arme muesli /cooling muesli of zoiets. Als je drie handjes per dag geeft heeft het toch nauwelijks effect. Ik zou het belangrijker vinden dat ze het lekker vindt

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:18

Gezien het een paard in de groei betreft is het wel verstandig iets van eiwitten of vetten te geven. Misschien cornmuesli van marstall? Daar worden ze niet heet van.

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:36

De vitalbix breed&grow? Vinden die van mij absoluut heerlijk. Laag in suikers en zetmeel maar wel eiwitrijk voor paarden in de groei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 10:56

troi schreef:
Ik zou het heel simpel houden en mengen met een handje muesli. Kijk bij je voerhandel en zoek een energie-arme muesli /cooling muesli of zoiets. Als je drie handjes per dag geeft heeft het toch nauwelijks effect. Ik zou het belangrijker vinden dat ze het lekker vindt


Ik vind het ook belangrijk dat ze het lekker vindt. Maar het is zeker zo belangrijk dat ze zich rustig houdt. Ze heeft een maand niet mogen bewegen ivm een bekkenfractuur, dit moet natuurlijk niet kapot gaan doordat ze veel te veel energie heeft door voer.

Dank voor de reacties tot nu toe!

Mizora

Berichten: 18097
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:28

Ik zou gaan voor subli atleet of eventueel sojaschroot. Daarmee voer je veel eiwitten en weinig koolhydraten. Een hoop jonge paarden krijgen te weinig eiwit binnen. 200g sojaschroot of 300g subli atleet per dag is voldoende, wat direct ook een mooie hoeveelheid is om de poeders in te mengen.

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:41

Misschien is de breed en grow van Vitalbix iets? Zitten volgens mij alleen vitaminen en mineralen in en is gemaakt voor jonge paarden. Je kunt ook een proefverpakking bestellen om te kijken of ze het lekker vind :)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-19 12:47

Bij de vitalbix kun je ook kosteloos een voeradvies aanvragen. En zo zijn er meer paardenvoer-leveranciers die met alle plezier een voeradvies op maat voor je willen maken. Astrid van Pure paardenvoeding is ook behulpzaam met het maken van een voeradvies.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-19 19:08

ik lees dat ze al een mineralensupplement heeft maar juist iets zoekt waar ze dat doorheen kan doen?
zou kijken voor wat luzerne?
of misschien de pavo daily plus of iets van agrobs,de alpin aspero?
kijk voor een ruwvoervervanger ,is ze toch wat langer nog weer bezig dan met een hap muesli.
2 maand is een lange tijd,alvast veel succes!

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 11:50

mss beetje bietenpulp met een handje muesli voor het idee/smaak? Je hebt ook graanvrije muesli's zoals de subli dieetmix

saarie

Berichten: 2148
Geregistreerd: 22-02-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 12:22

Ik zou gaan voor luzerne. Mooi voor de eiwitten, niet teveel energie, met wat water wordt het een prima papje voor je suplementen.

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Voeding jong paard op stalrust

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 17:30

Gewoon goed hooi moet genoeg zijn.
Daar hoef je niet perse vitaminen of mineralen bij te geven.
Ik zou dus alleen onbeperkt hooi geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:35

Popstra schreef:
Gewoon goed hooi moet genoeg zijn.
Daar hoef je niet perse vitaminen of mineralen bij te geven.
Ik zou dus alleen onbeperkt hooi geven.


Daar ben ik het niet mee eens.
Paard heeft een fractuur opgelopen en moet zeker voldoende vitamine e en selenium binnenkrijgen zodat de botten weer aan elkaar groeien.

In overleg met de dierenarts krijgt ze een bepaalde muesli met daarin ook luzerne!
Dank voor alle reacties en tips!

Popstra
Berichten: 13745
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:05

Vitamine E en selenium :?
Dat is voor spieren......

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:41

Ik ben een grote St Hippolyt fan (mijn paard ook), zij hebben voor heel wat problemen het aanvullende voer, zij hebben adviseurs, als het bij jou goed verkrijgbaar is zou ik het zeker eens bekijken, veel van hun mineralen/vits zijn organisch gebonden en ze gebruiken goede ingrediënten.

Mijn paard met insulineresistentie doet het er voortreffelijk op. Ik rijd er ±45 min voor het voer, haal het 3 a 4 keer per jaar en koop genoeg om de periode te overbruggen. Hij heeft geen prut-ogen meer, komt mooi in en uit zijn vacht is veel gelijkmatiger van karakter, gewoon een happy paard.

Het is geen goedkoop voer, maar ik kom met één zak 30 dagen toe, geef naast hooi 650 gr per dag en verder niets, het voer wat ik geef is zo rijk aan vits/min dat ik er geen balancer hoef bij te geven.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 15-10-19 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:43

Manadeluca schreef:
Ik ben een grote St Hippolyt fan (mijn paard ook), zij hebben voor heel wat problemen het aanvullende voer, zij hebben adviseurs, als het bij jou goed verkrijgbaar is zou ik het zeker eens bekijken, veel van hun mineralen/vits zijn organisch gebonden en ze gebruiken goede ingrediënten.

Mijn paard met insulineresistentie doet het er voortreffelijk op. Ik rijd er ±45 min voor het voer, haal het 3 a 4 keer per jaar en koop genoeg om de periode te overbruggen. Hij heeft geen prut-ogen meer, komt mooi in en uit zijn vacht is veel gelijkmatiger van karakter, gewoon een happy paard.

Het is geen goedkoop voer, maar ik kom met een zak 30 dagen toe, geef naast hooi 650 gr per dag en verder niets, het voer wat ik geef is zo rijk aan vits/min dat ik er geen balancer hoef bij te geven.


Wel voer heb jij van St Hippolyt?

Manadeluca

Berichten: 1123
Geregistreerd: 15-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:45

Ik heb heel wat uitgeprobeerd, maar geef nu Struktur E. Heb lang Equigard gegeven, ook een volledig voer.
Maar ik ben niet zeker als deze voldoet voor opgroeiende veulens.
Laatst bijgewerkt door Manadeluca op 15-10-19 09:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-19 09:45

Manadeluca schreef:
Ik heb heel wat uitgeprobeerd, maar geef nu Struktur E.


Thanks!