paarden likken zand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 15:48

Ik wist niet zo goed waar ik dit moest plaatsen, maar omdat het me een tekort aan iets lijkt maar even hier.

Alle drie drie de paarden bij ons op stal likken sinds gister aan het zwarte zand. Mijn merrie graaft een kuiltje en dan gaan ze met zn drieën staan likken, gister ruim een kwartie achter elkaar.
Ik heb gelezen dat dit vaak voortkomt uit mineralen tekorten.
Maar wat voor mineralen tekort?
Onze paarden hebben drie likstenen (zo'n rode KNZ, een knoflook steen en een himalaya zoutsteen) en twee van de paarden krijgen een vitamine brok (respectievelijk metazoa en pavo vital)
Ze hebben onbeperkt voordroog tot hun beschikking uit een slowfeeder en ze krijgen nog steeds twee keer daags een flinke strook gras.
Kan het zijn dat onze paarden een tekort hebben of is dit gewoon verveling?
Ik heb het mijn paard hier nog nooit zien doen, bij haar vorige eigenaar wel, maar dat was direct opgelost met een KNZ steen.

Ik ga sowieso snel een kuurtje zandweg regelen voor alledrie.
Laatst bijgewerkt door Laurora op 12-10-19 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 15:54

Wellicht proberen ze te ontgiften....

Je zou via horse complete eens kunnen laten uitmeten waar ze behoefte aan hebben.

De knoflooksteen zou ik weghalen, knoflook is niet zo heilzaam naar ik begrijp.

MirandaMalik

Berichten: 9882
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 16:01

Selenium bijgeven schijnt daartegen te helpen.
Dus dat zou je kunnen proberen.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 16:22

@ninx
Knoflooksteen is bijna op, dus zal dan geen nieuwe er bij halen.
Ik zal eens kijken bij horsecomplete, ik heb toevallig de hele zomer zelf kruiden geplukt en gedroogd dus misschien kan ik na advies zelf een kruidenmengsel samenstellen.

@MirandaFuego
Ah ja, selenium heb ik idd wel van gehoord, ga ik proberen!

Thanks voor de tips alvast :)

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:18

Theelepeltje keukenzout deed bij mij wonderen.

LadyDaily

Berichten: 1554
Geregistreerd: 18-01-08
Woonplaats: Overijssel

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 17:51

Deed 1 van mijn pony's ook een tijdje. Toen heb ik haar kuurtje zandweg gegeven en lijkt nu minder te zijn ( minder gaten )

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:01

Met selenium bijvoeren zonder te weten of ze daadwerkelijk een tekort hebben, zou ik erg voorzichtig zijn.
De lijn tussen voldoende en overschot is heel dun en te veel kan al snel giftig worden.

Vaak is zandhappen een onbalans kalium / natrium. Vandaar dat wat toegevoegd zout dikwijls helpt.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 18:20

Kijk eens kritisch naar je calcium-fosforverhouding in je voer. Dat was de tip die ik jaren terug kreeg. Die van mij likte ook aarde toen ik pavo vital voerde en een knzsteen was iedere keer binnen een week weg. Toen overgestapt naar marstall force en toen was het snel over.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 20:01

Het gekke is dat ze dus wel weten dat ze die likstenen hebben, want ze gebruiken ze best, en dit zand likken hebben ze voorheen nog nooit gedaan hier (heb het voor de zekerheid nog eens nagevraagd en echt niemand heeft het ze ooit zien doen.) De ene keer liever de knz, de andere keer liever de himalaya.
Ik heb ze beide stenen vanmiddag voor hun neuzen gehouden en beide werden meteen afgelebberd alsof hun leven er van af hing. Zouden ze toch even vergeten zijn dat ze die dingen hebben?

Vanmiddag hebben ze het trouwens niet gedaan (voor zover ik ze in de gaten heb gehouden) het is dat ik videobewijs heb....

Ik zal inderdaad even naar de precieze samenstelling van het voer kijken

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: paarden likken zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 20:45

Die van mij likt standaard 2x per jaar een periode zand en dan echt het zwarte zand. Kan geven wat ik wil qua vitamines en mineralen, maat het stopt niet.

Blijkbaar zit er dan in de grond iets wat ik der niet kan bieden. Ik heb het geaccepteerd en vertrouw erop dat zij weet wat ze nodig heeft.
En daarnaast paar keer per jaar een zandkuur. Als ze voldoende ruwvoer krijgt gaat het meeste zand er ook weer uit.

SparklingApp

Berichten: 1946
Geregistreerd: 23-06-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-19 22:03

Ik heb ooit een veulen gehad die dat erg veel deed, daardoor ook in de kliniek terecht gekomen.
Op de site van bio Ron kwam ik een paar jaar terug tegen dat het een silicium tekort zou kunnen zijn en je daarvoor diatomeeënaarde zou kunnen geven, ik heb het onthouden omdat ik het wil proberen mocht ik ooit weer een paard hebben die dat doet, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-19 23:49

SparklingApp schreef:
Ik heb ooit een veulen gehad die dat erg veel deed, daardoor ook in de kliniek terecht gekomen.
Op de site van bio Ron kwam ik een paar jaar terug tegen dat het een silicium tekort zou kunnen zijn en je daarvoor diatomeeënaarde zou kunnen geven, ik heb het onthouden omdat ik het wil proberen mocht ik ooit weer een paard hebben die dat doet, maar tot nu toe nog niet nodig gehad.


Bedankt voor de tip! Hier ga ik me even op inlezen :)