Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hele jaar door dikke vacht

 
Profiel   

We hebben recent een Welsh pony van 10 jaar oud gekocht. We kennen de pony al wat langer, en het valt ons op dat hij altijd een behoorlijk dikke vacht heeft, ook in de zomer. Hij wordt binnenkort geschoren, zodat hij na het rijden wat sneller opdroogt, en hij komt dan natuurlijk onder een lekkere deken te staan.

Het is een oud-manege pony, dus hij kreeg eerder alleen gewoon brok en kuil/hooi (en 's zomers weidegang), geen verdere supplementen. Ik heb al wel een himalaya steen in zijn stal gehangen, waar hij graag gebruik van maakt, en ook voeren we hem dagelijks twee handjes Pavo Natures Best bij. Nu vroeg ik me af; heeft iemand tips voor bijv supplementen die de pony kunnen ondersteunen, zodat hij wat lekkerder in zijn vacht komt te zitten, en in het voorjaar helpt om hem zo goed mogelijk te laten verharen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 14:55 



 
Profiel   

Zou beginnen met testen op cushing, dat kan ook lange vacht veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:08 



 
Profiel   

Is de pony getest op Cushing? Want dan komen ze ook vaak minder goed door de vacht heen (en hebben ze daardoor in de zomer ook een dikkere vacht)

verder kan lijnzaad/ lijnzaadolie helpen met verharen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:10 



 
Profiel   

Ik dacht dat cushing iets is wat in principe bij oude(re) paarden voorkomt? Hij heeft verder geen symptomen; hij is erg actief en een gezonde, sterke pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:14 



 
Profiel   

Kan ook bij jongere pony's voorkomen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:29 



 
Profiel   

En hoe zeker ben je van de leeftijd van deze pony?


Sommige paarden hebben van zichzelf wat meer vacht, andere minder.
Goed voeren (let op, níét teveel! bij Welsh...) kan wel wat doen, maar het is echt niet gezegd dat hij dan per se een kortere vacht krijgt!

Verwacht dus niet teveel van supplementen.
Gewoon zorgen voor een goede, gezonde basis lijkt me eigenlijk de beste start...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:36 



 
Profiel   

Test op cushing lijkt mij ook zinvol.
Daarnaast;
Wat voor ruwvoer krijgt hij? Kuil is niet het fijnste voer voor paarden. Liever hooi.
Daarnaast is het goed als hij in ieder geval genoeg vitaminen en mineralen binnen krijgt. Je zou bloed kunnen laten nakijken of hij hierin wat mist. Een vitamine en mineralenbrokje vind ik een fijne manier van voeren, dan weet je dat hij alle benodigde vitaminen en mineralen binnen krijgt.

Edit: is hij getest op wormen of goed
Ontwormd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 15:42 



 
Profiel   

Voer hem 30g/100kg paard marstall force of pavo vital bij,
daarnaast zo'n 20ml lijnzaadolie (totaal, sommige paarden hebben nog iets meer nog, maar is een dikmaker),
en eventueel 50g/100kg paard luzernebrok (Metazoa HP23 of Arie Blok Luzernebrok, een andere eiwitrijke luzernebrok kan ook).

2 handjes nature's best is voor de leuk, voedingstechnisch doet het voor het paard helemaal niets.

Cushing kan al bij jongere dieren, maar het is ook regelmatig gewoon een stevig voedingstekort.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-19 17:11 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips! Mestonderzoek staat op de planning (geen verdenking van wormen, check voor de zekerheid). Als de dierenarts komt voor enten zal ik met haar bespreken of het zinvol is om te testen op Cushing. Verder ga ik de de Marstall force & lijnzaadolie proberen om mee te beginnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 08:57 



 
Profiel   

Trouwens, ik zie dat ik getypt heb dat hij kuil krijgt; dat moet voordroog zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 09:48 



 
Profiel   

Cushing kan zeker wel bij jonge dieren voor komen. Heeft ze ook een wat dikkere harde manenkam? En wanneer de da komt laat dan een volledig bloedonderzoek doen op vit/min.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-19 09:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen