Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:06

Hoihoi Bokkers! :D
Mijn paardje sprong afgelopen seizoen aan het einde net wat minder, soms stopte ze, terwijl ze dat eerder zelden deed.
Bij de dierenarts geweest en daar zag je wel dat ze pijnlijke spieren had, maar waar dat dan vandaan kwam? Daarom besloten om de gehele rug op de foto te zetten. Gelukkig was alles goed.
Waarschijnlijk had ze last van de gewrichtjes die onder de ruggenwervel zitten, maar dat kun je helaas niet zien op de foto, daarom besloten om de gewrichtjes te laten inspuiten.
Vervolgens heeft ze 10 dagen rust gehad en daarna is ze behandeld door een osteopaat, nu 1,5 week longeren en dan er weer op.
Nu wil ik haar graag een supplement bijvoeren, om haar herstel wat te versnellen.
Mijn osteopaat twijfelde om haar wat te geven voor de spieren of toch voor de gewrichten. Aangezien ze stijve spieren heeft, maar dit ook komt door de gewrichten.
Vooral op het begin loopt ze altijd erg stijf, na 20/25 min. wordt dit beter, maar dat is eigenlijk niet normaal dat dit zo lang moet duren voor een normaal sportpaard.

Ik geef haar nu (als gevolg van goede recensies): Sensipharm smooth locomotion.
Hier de link: https://www.agradi.nl/sensipharm-smooth ... 000-mg.htm
Wel duur spul, maar werkt volgens de recensies dus echt goed. Nu geef ik het net een halve week, dus ik kan helaas nog niet zeggen of dit helpt, maar ik was vooral benieuwd of iemand nog tips heeft of die ook te maken heeft met een stijf paard?

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:13

Voor stijve spieren werkt Vitamine E en selenium. Voor gewrichten glucosamine en chondroitine.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Re: Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:33

Vitamine E en Selenium voer ik haar eigenlijk al best wel een aantal jaren, maar dat werkt niet goed op stijve spieren op het begin als je gaat rijden vind ik.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Re: Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:35

Ik ben fan van de naf superflex ivm de Chondroïtine sulfaat en Hyaluronzuur

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:37

Jooliieen schreef:
Vitamine E en Selenium voer ik haar eigenlijk al best wel een aantal jaren, maar dat werkt niet goed op stijve spieren op het begin als je gaat rijden vind ik.


Dan is het de vraag of ze stijf is op haar spieren of in de gewrichten. Dan kan je het misschien beter in een ander supplement zoeken wat misschien ook pijnstillend werkt.

hwn
Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:41

MSM extra van de Paardendrogist kan wel s n goede zijn: msm werkt op pezen en gewrichten (mss spieren ook, maar dat weet ik niet zeker), product bevat ook magnesium (voor soepele/ontspannen spieren) en vit e en selenium (tegen spierbevangenheid).

Ik zou echter ook je training eens onder de loep nemen: is de training te zwaar? Te weinig tijd voor herstel, of juist teveel rust ertussen zodat je telkens opnieuw moet opbouwen? Misschien kan een instructeur die ook aan revalidatie doet, iets voor jullie betekenen?

Krijgt hij ook voldoende vrije beweging?

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 20:44

Wat voer je haar nu? Als je weet wat erin gaat, kun je gericht bijvoeren.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:47

hwn schreef:
MSM extra van de Paardendrogist kan wel s n goede zijn: msm werkt op pezen en gewrichten (mss spieren ook, maar dat weet ik niet zeker), product bevat ook magnesium (voor soepele/ontspannen spieren) en vit e en selenium (tegen spierbevangenheid).

Ik zou echter ook je training eens onder de loep nemen: is de training te zwaar? Te weinig tijd voor herstel, of juist teveel rust ertussen zodat je telkens opnieuw moet opbouwen? Misschien kan een instructeur die ook aan revalidatie doet, iets voor jullie betekenen?

Krijgt hij ook voldoende vrije beweging?


----
Thanks!
Training is niet te zwaar, normaal gesproken 4/5x per week. 1x daarvan longeren, 2x dressuurmatig, 1x springles, 1x wedstrijd (B/L springen).
In het verleden vaak wel elke week op wedstrijd, maar laatste half jaar ongeveer 1x per 2 weken.
Instructeur werkt idd ook met revalidatiepaarden, dus dat komt goed! :)
In de zomer staat ze 24 uur per dag buiten met een schuilstal en nu in de winter komt ze zo'n 10 uur per dag buiten.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-19 20:50

Ipsilonka schreef:
Wat voer je haar nu? Als je weet wat erin gaat, kun je gericht bijvoeren.


Momenteel krijgt ze een halve schep Pavo basic plus en een halve schep Pavo nature's best per dag.
Niet veel voor een sportpaard, maar ze krijgt eigenlijk onbeperkt ruwvoer en is met springen liever iets te heet dan lui.
Verder krijgt ze Pavo Vital, zodat ze wel voldoende vitamine en mineralen binnen krijgt.
Aan supplementen krijgt ze momenteel: Magnesium van PUUR en Smooth Locomotion tabletjes en soms een scheutje lijnzaadolie.

roekes

Berichten: 753
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Re: Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:08

Waarom doe je niet eerst een bloedonderzoek om te kijken of er tekorten zijn?

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Welk supplement bij stijve spieren en gewrichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 21:11

...beginstijfheid kan goed artrose zijn.

In dat geval is het de route van msm, glucosamine etc.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-19 22:31

Joint power van horseflex met glucosamine, chrondroitine en msm.
Heb je natuurlijke of synthetische vit. E gevoerd? Anders zou je d natuurlijke variant nog eens kunnen proberen, eventueel vloeibaar dmv vitamine e olie. Ook verkrijgbaar bij horseflex.

En weleens aan een recuptex deken oid gedacht?
Hier helpt voor en na het rijden/longeren onder het solarium goed.

Edit: voer je weleens elektrolyten? Een natrium tekort kan ook spierverkramping veroorzaken.

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 07:17

roekes schreef:
Waarom doe je niet eerst een bloedonderzoek om te kijken of er tekorten zijn?


Daar heb ik ook naar gevraagd, maar de DA vond het verstandiger om haar eerst in te spuiten, wellicht is het daarmee al opgelost zei hij, dus nog even afwachten. Mocht ik dus geen resultaat zien dan doen we bloed onderzoek

Jooliieen

Berichten: 2002
Geregistreerd: 22-10-07
Woonplaats: Lettele

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-19 07:19

meiske1577 schreef:
Joint power van horseflex met glucosamine, chrondroitine en msm.
Heb je natuurlijke of synthetische vit. E gevoerd? Anders zou je d natuurlijke variant nog eens kunnen proberen, eventueel vloeibaar dmv vitamine e olie. Ook verkrijgbaar bij horseflex.

En weleens aan een recuptex deken oid gedacht?
Hier helpt voor en na het rijden/longeren onder het solarium goed.

Edit: voer je weleens elektrolyten? Een natrium tekort kan ook spierverkramping veroorzaken.


Recuptex deken heb ik :)
Doe probeer ik idd ook 2 uur voor het rijden op te doen, wat niet altijd lukt, maar daarmee merk ik idd wel verschil, maar niet zodanig dat het gelijk is opgelost.
Solarium heb ik helaas niet.
Elektrolyten voerde ik alleen bij warme dagen, dus midden in de zomer, nu niet meer.