Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beschimmeld stro.

 
Profiel   

Er is verrassend weinig informatie te vinden over beschimmeld stro.
De strobalen, grote balen, hebben grijzen plekken, zijn heel stoffig en ruiken muf.

Nu wordt er gezegd dat het geen schimmel is, en dat het komt omdat de balen nat geregend zijn tijdens het vervoer uit Verweggistan...

Mijn optel som is... Product, vocht, warmte... Best place voor schimmels... Toch??

Ik zal proberen foto's te posten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:27 



 
Profiel   

Zijn ze wel gewoon droog? Anders gewoon even helemaal uit elkaar trekken en de hele grijze plekken er even uit trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:29 



 
Profiel   

Ja, stro is kurk droog. Maar het grijze zit echt door heel de baal. Elke plak. Stro is niet geel, maar pastel geel met grijs...
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:33 



 
Profiel   

Pak eens zo'n grijs stuk, klop er op en kijk goed, wolkje= schimmel. Geen wolkje dan geen schimmel maar gewoon door het vocht verkleurd. Handigst is een zaklamp er bij te hebben, kloppen en schijnen.
Lees net je laatste post, waarschijnlijk dan toch schimmel want helemaal er doorheen is het nat in het pak gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:34 



 
Profiel   

Gebruik je het als ondergrond? Zat even in mijn hoofd dat je hooi bedoelde. Als het voor de ondergrond is en ze eten het niet op, dan maakt het niet heel veel uit. Maar niet heel fijn natuurlijk als je betaalt voor een pak stro en je krijgt zulke balen. Zeker niet als het wel schimmel is. En als het nat is geweest is dat wel een kans. En schimmel wil je ook niet in je stal

Je foto is niet zichtbaar.

Edit: zelfde als bigone


Laatst bijgewerkt door Amado7 op 16-10-19 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 16:36 



 
Profiel   

Meestal is natgeregend toch wel schimmel. Het hoort in elk geval niet door heel de baal te zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:01 



 
Profiel   

Dit is zeker weten wel schimmel...
Ik zou het niet in de stal willen, niet goed voor de luchtwegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:05 



 
Profiel   

Dit is echt wel schimmel.
Die balen zijn goed voor een enkeltje mesthoop :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:10 



 
Profiel   

Amado7 schreef
Gebruik je het als ondergrond? Zat even in mijn hoofd dat je hooi bedoelde. Als het voor de ondergrond is en ze eten het niet op, dan maakt het niet heel veel uit. Maar niet heel fijn natuurlijk als je betaalt voor een pak stro en je krijgt zulke balen. Zeker niet als het wel schimmel is. En als het nat is geweest is dat wel een kans. En schimmel wil je ook niet in je stal

Je foto is niet zichtbaar.

Edit: zelfde als bigone

Is toch niet heel fijn voor het stalklimaat hoor, zo'n beschimmelde baal stro. Je strooit de schimmelsporen zo in het rond bij het opstrooien, je zou je verbazen over wat dat met de luchtkwaliteit in de stal doet :) Ik zou het dus absoluut niet gebruiken en ben van mening dat het zeker wel kwaad kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:12 



 
Profiel   

Lastig zo te beoordelen vanaf de foto. Heb je misschien nog een foto van dichterbij?

Ik heb ook wel een stro dat niet mooi geel is maar bruin/grijs. Ruikt wat stoffig soms maar dat doet geel stro ook. Zit qua geur geen verschil in. Dat kan liggen aan dat het stro voor het balen maken natgeregend is maar ze wel op hebben laten drogen voor het persen (anders krijg je broei en heb je wel schimmel en voelt het ook nat aan). Of wellicht was de plant van minderen kwaliteit, hebben ze die te lang laten staan, of te lang na het hakselen laten liggen. Waardoor die al wat verdort is voor ze hem in balen maakten. Dat gooi ik zonder problemen in de stal
Laatst had ik wel echt schimmel in mijn stro. Dat ruik je ook echt. Dus ruikt niet alleen stoffig maar echt vies (kan het moeilijk omschrijven). De plekken met schimmel voelde ook echt vochtig. En de plekken waren echt grijs met witte schimmel vlekken erop. Dus niet dat 1 strostrengel egaal gekleurd is. Je zag echt witte stukjes. Dit stro is bij mij gelijk op de mesthoop gegaan. En heb ik ze niet gegeven. Ik gebruik het ook als ondergrond. Maar ze eten er wel wat van en zitten erin te snuffelen dus ademen dan wel schimmel in.

Zolang het droog is, alleen maar stoffig/muf ruikt maar niet echt vies, en je niet echte stukjes schimmel ziet zitten, maar zo strospriet helemaal egaal dezelfde kleur is. Zal ik het wel durven geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 17:15 



 
Profiel   

Heleeen, Ik zeg ook in mijn post dat je schimmel niet in je stal wil hebben. Aan het begin heb ik het over stro wat grijs of stoffig is wat geen schimmel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 18:06 



 
Profiel   

Raar stro, lijkt meer op beschimmeld hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 18:15 



 
Profiel   

Dat moet je niet in je stal willen leggen, vreselijk ongezond :r

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-19 18:18 



 
Profiel   

Foto's van het stro.

Het is stoffig, maar kurk droog. Ruikt vooral oud. Muffig
Kan niet echt zeggen dat het stinkt.

Vrees alleen geen keus te hebben, dit is wat er nu is, of moet overstappen op vlasmzaagsel a 5 euro een baal en om een stal te vullen heb ik 3 balen nodig...

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-19 20:10 



 
Profiel   

AMieke79 schreef
Foto's van het stro.

Het is stoffig, maar kurk droog. Ruikt vooral oud. Muffig
Kan niet echt zeggen dat het stinkt.

Vrees alleen geen keus te hebben, dit is wat er nu is, of moet overstappen op vlasmzaagsel a 5 euro een baal en om een stal te vullen heb ik 3 balen nodig...

[ [url=m/VGPGfB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p3oizj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cspsYJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H111tl.jpg]Afbeelding[/url] ]


Of 15 euro aan vlas of op zoek naar een andere stal.!!
Dit wil je toch niet in je stal hebben.? En zeker geen ziek paard door deze troep.
Lijkt mij dat de gezondheid van je paard boven die 15 euro staat, een DA kost meer/

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 18:44 



 
Profiel   

Dierenarts erbij en aan de medicatie is duurder dan die €15...

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 18:59 



 
Profiel   

Stof en muffig zou ik zeker niet in de stal gebruiken.

P.s. tenzij je een stal hebt van 2.5x3 ga je met 3 balen vlas helaas niet toekomen, maak daar maar 4 of 5 van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 19:19 



 
Profiel   

Ik had ooit ook wat schimmel in een baal stro, meeste eruit gehaald en dacht keertje kan vast geen kwaad. Volgende dag had paard koliek, en bleef 5 dagen koliek houden. Geen idee of het er echt mee te maken had, of gewoon heel veel pech. Maar voor het geld van de dierenarts (die elke dag kwam, en het gebeurde net voor kerst, dus ook op de kerstdagen) had ik heel het jaar stro gehad :+. Dus mijn Hollandse zunigheid kan in het vervolg de mesthoop op :=.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 20:07 



 
Profiel   

volgens mij is dat geen schimmel. skms is stro voor het persen al wat aan het vergaan, dat is dat zwartere wat je ziet. als je een strobaal gewoon buiten laat staan vergaat hij helemaal. schimmelen doet hij niet.

ik zie ook geen schimmel op je fotos. ermee opstrooien kun je doen, echter veel vocht zal het niet opnemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 20:10 



 
Profiel   

Die allerlaatste foto doet mij een klein beetje twijfelen. Maar op de andere foto's zie ik zo ook geen schimmel. Wel gewoon wat stro wat minder mooi is. Al een beetje vergaan is voor het persen. Maar geen schimmel.

Ik zal eens kijken of ik nog ergens een foto heb toevallig van de beschimmelde balen die ik laatst had. Kun je dat vergelijken

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 20:26 



 
Profiel   

Stro is bekeken door de dierenarts.
Het is gelukkig geen schimmel.
Stro is waarschijnlijk na de oogst nat geregend, is daarna op het land gedroogd, en daarna verpakt.
Door de regen is de aarde waarschijn lijk over het stro gekomen.
Daarom verkleuring en grijze vlekken en gedroogde aarde geeft stof.

Dit is de eerste keer op stal dat het stro zo is.
Helaas zullen we deze partij eerst op moeten maken voor er ander stro komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 20:36 



 
Profiel   

Pas hier mee op! Mijn paard heeft hier ooit wel van gegeten en heeft er een inwendige schimmelinfectie door opgelopen. Mijn dierenarts heeft hem destijds op de juiste manier behandeld. Een ander paard is chronisch blijven hoesten.

Ik zou het niet in mijn stal leggen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 20:39 



 
Profiel   

PercyLeen schreef
Pas hier mee op! Mijn paard heeft hier ooit wel van gegeten en heeft er een inwendige schimmelinfectie door opgelopen. Mijn dierenarts heeft hem destijds op de juiste manier behandeld. Een ander paard is chronisch blijven hoesten.

Ik zou het niet in mijn stal leggen!


Maar TS heeft zelfs de DA naar het stro laten kijken. En die zegt ook dat het geen schimmel is.
Dan kan het geen kwaad om dit in de stal te leggen. Het oogt alleen wat minder mooi. En kan misschien iets minder vocht opnemen. Maar is niet schadelijk ofzo. Ik heb vaker dit soort stro gehad en gewoon gegeven. Paarden hebben er niks aan over gehouden. Laatst 1 x beschimmeld stro, maar dat rook, voelde en zag er echt anders uit. En dat is gelijk op de mesthoop terecht gekomen. Idd met het idee liever een paar euro per baal kwijt zijn dan straks een dikke DA rekening of een chronisch ziek paard. Want beschimmeld stro inderdaad niet gezond voor een paard. Maar dat is dit niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 22:46 



 
Profiel   

Hoorde vandaag trouwens van een loonwerker dat stro wat nat is geregend en weer droog is voordat het geperst wordt, meer vocht opneemt.

Ik had het nog nooit eerder gehoord, dacht even dat een geintje van de loonwerker zou zijn.

Ik gebruik sinds eind 2016 equibedding strokorrels, weet wel dat het vanwege het productieproces van de korrels niet uitmaakt als het gehakkelde stro nat is geregend of nat wordt verwerkt.
Het geeft wel kleur verschil. Geen water in het gewas, licht gele korrel. Water in het gewas geeft een donkere korrel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 23:25 



 
Profiel   

@ Tienus63 dank dan heb ik weer wat geleerd. Ik ging altijd uit van minder vochtopname omdat het al wat dor ingedroogd/ vergaan is. Maar blijkt dus juist meer vocht op te nemen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-19 23:49 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen