Beschimmeld stro.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:34

Dit neemt veel beter vocht op dan het mooie frisse stro.

Ik zou het graag in de stallen willen hebben. Het beste stro is dat waar voor het oogsten nog regen ingekomen. Dat mooie goudgele spul is leuk, ze vreten de hele stal op maar het neemt geen vocht op.

Dit is perfect stro. Geen schimmel te zien.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:13

Daantj__ schreef:
@ Tienus63 dank dan heb ik weer wat geleerd. Ik ging altijd uit van minder vochtopname omdat het al wat dor ingedroogd/ vergaan is. Maar blijkt dus juist meer vocht op te nemen.

Ik had de opmerking nog nooit eerder gehoord.
Misschien is het wel een verkooppraatje van hem als hij natgeregende balen stro bij klanten levert. :=

pillow
Berichten: 7801
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:26

tienus63 schreef:
Daantj__ schreef:
@ Tienus63 dank dan heb ik weer wat geleerd. Ik ging altijd uit van minder vochtopname omdat het al wat dor ingedroogd/ vergaan is. Maar blijkt dus juist meer vocht op te nemen.

Ik had de opmerking nog nooit eerder gehoord.
Misschien is het wel een verkooppraatje van hem als hij natgeregende balen stro bij klanten levert. :=

Nee hoor dat is geen verkoop praatje. Stro wat nat geregend is geweest is ontsloten en neemt idd veel meer vocht op.

xChantal94

Berichten: 4451
Geregistreerd: 16-03-08
Woonplaats: Brabant

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:40

Goed stro laten ze inderdaad eerst een keer natregenen. Het moet wel gedroogd worden voordat het geperst wordt.
Ik weet alleen niet of dit zorgt voor kleurverschil.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:43

tienus63 schreef:
Daantj__ schreef:
@ Tienus63 dank dan heb ik weer wat geleerd. Ik ging altijd uit van minder vochtopname omdat het al wat dor ingedroogd/ vergaan is. Maar blijkt dus juist meer vocht op te nemen.

Ik had de opmerking nog nooit eerder gehoord.
Misschien is het wel een verkooppraatje van hem als hij natgeregende balen stro bij klanten levert. :=

Nee hoor, klopt inderdaad wat hij zeg. Juist bij dat prachtige goud/gele stro zit er een soort "was" laagje op waardoor het stro minder goed vocht opneemt.

Ik heb het liefst de middenweg hierin. Dus niet dat grijze spul, maar licht geel. Doet zijn werk, geeft een mooie stal om te zien en is ook nog fijn voor mijn paarden om wat van te knabbelen.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 13:23

Toch handig dat bokt. Echt nooit geweten dat grijs beter vocht opneemt dan geel.
Ik vond het normaal altijd een beetje een domper als ik bruin/grijs stro heb. Dacht dat het mindere kwaliteit was voor hetzelfde geld als geel stro. En dat gele stro eten ze graag en staat zo mooi/schoon (slaat nergens op weet ik.) Maar de volgende keer als ik een lading grijs/bruin heb moet doe ik misschien wel een vreugdedansje met die letterlijke pis merrie van mij.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:22

Toevallig was bij mijn all-inclusive stal gisteren nieuw stro in de box gedaan en daar zat een gedeelte bij wat er ook zo beschimmeld uitzag.Er was ook goed uitziend geel stro en ook hooi.Wat doet mijn paard???? Hij gaat juist dat beschimmelde zitten eten!

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:29

anjali schreef:
Toevallig was bij mijn all-inclusive stal gisteren nieuw stro in de box gedaan en daar zat een gedeelte bij wat er ook zo beschimmeld uitzag.Er was ook goed uitziend geel stro en ook hooi.Wat doet mijn paard???? Hij gaat juist dat beschimmelde zitten eten!


Als het er zo uitziet is het geen schimmel.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:45

robert45 schreef:
anjali schreef:
Toevallig was bij mijn all-inclusive stal gisteren nieuw stro in de box gedaan en daar zat een gedeelte bij wat er ook zo beschimmeld uitzag.Er was ook goed uitziend geel stro en ook hooi.Wat doet mijn paard???? Hij gaat juist dat beschimmelde zitten eten!


Als het er zo uitziet is het geen schimmel.

Toen ik het probeerde met een riek uitelkaar te halen ging dat haast niet,het zat aanelkaar gekleefd en er kwamen stofwolkjes uit. Het zag er niet fris uit.Kleur was grijs, en het was enigszins vochtig.Paard at het dus en tot nu toe geen telefoontje van stal gehad dat hij koliek heeft....

Oehlala
Berichten: 4305
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 14:55

als stro aan het rotten is of aan het vergaan, dan wordt het ook zwart en stoffig. daar gaat je paard niet kapot aan.

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:31

Jessix schreef:
Nee hoor, klopt inderdaad wat hij zeg. Juist bij dat prachtige goud/gele stro zit er een soort "was" laagje op waardoor het stro minder goed vocht opneemt.

Ik heb het liefst de middenweg hierin. Dus niet dat grijze spul, maar licht geel. Doet zijn werk, geeft een mooie stal om te zien en is ook nog fijn voor mijn paarden om wat van te knabbelen.

Weer wat geleerd, ik wist het ook niet Daantje.

Ik gebruik Equibedding. Die leverancier zegt ook dat het niks uitmaakt dat het nat is geweest.
Levert wel kleur verschil op.
Maar ik dat dat dan te maken had met het persproces van de strokorrels/pellets.
Begreep van hem dat wanneer het te droog geperst wordt je er slecht een pellet van kunt maken.

En verrek, achteraf zeg ik dat de levering vorig jaar minder goed opnam dan ik gewend was.
Ik gaf het paard de schuld.
Veulen aan de voet en weer drachtig.

Tja, het blijft een natuurlijk product.

Equibedding

Berichten: 50
Geregistreerd: 05-02-17
Woonplaats: Balkbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:13

AMieke79 schreef:
Foto's van het stro.

Het is stoffig, maar kurk droog. Ruikt vooral oud. Muffig
Kan niet echt zeggen dat het stinkt.

Vrees alleen geen keus te hebben, dit is wat er nu is, of moet overstappen op vlasmzaagsel a 5 euro een baal en om een stal te vullen heb ik 3 balen nodig...

[ [url=m/VGPGfB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p3oizj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cspsYJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/H111tl.jpg]Afbeelding[/url] ]



Denk eerder dat het overjarig stro is, dan wordt het ook wat muffig.
Ook als stro onder dak staat kan het vocht opnemen, zeker als het geen afgesloten ruimte is

Amado7

Berichten: 10728
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Beschimmeld stro.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 22:53

Wat een goeie tip van de vochtopname.