Slappe mest en soms buikpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:09

Ik wil even sparren over iets; Mijn merrie van 3,5 jaar heeft sinds de laatste maanden mestwater na de mest en is de mest slapper. Ze trapt vaker naar haar buik met vliegjes en is sneller geirriteerd op haar buik. Af en toe echt duidelijk buikpijn en opgezwollen maar een spuitje Colosan (tot nu toe 2x) trekt het mee weg en ik vraag mij af of het komt door een vieze vulva van mestwater of iets in de darmen niet oké is. Ze heeft geen wormbesmetting volgens mestonderzoek, ontwormt in augustus, graanvrij voeren maakt ook geen zak uit, net zoals hooi of voordroog.
Heb nu darmbalans van ecolstyle besteld en komt morgen binnen. Black balance van Paardensuplementen maakt geen verschil.

Uiteraard bij echte koliek verschijnselen is de veearts geweest, en tot twee keer toe opgevoeld, maar geen verstopping of afwijkingen te voelen.
Eerste keer was van het voorjaar tegen de eerste hengstigheid aan, en werd gediagnosticeerd als een rijpend ei en tweede keer half augustus door de ontworming een week ervoor alhoewel ik geen wormen in de mest heb gevonden.

Ze loopt 24/7 buiten met onbeperkt hooi, schuilstal en wei, in een stabiele kudde met nog 3 paarden, 2 ruinen en een merrie, allen ouder.
Regendeken 100 gram heeft ze nu om omdat ze als 1,5 jarige flinke regenrot heeft gehad en dat komt erg makkelijk terug merk ik. Dus deken om in de natte winter.

Ik ben echt een beetje uitgedacht waardoor het kan komen en de veearts ook. Bloedonderzoek toont een gezond paard aan.
Wie o wie heeft een idee wat de oorzaak kan zijn?
Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 16-10-19 22:49, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:11

zand, laat een buikfoto maken :+ , hier niks zand in de mest maar wel zo,n 13 kilo inside

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:13

Ook geen zand in de mest te vinden, meerdere malen nagekeken, ook meerdere keren een kuur zandweg gehad. Maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Plus ze staan eigenlijk niet op een kale wei of ooit zonder hooi, dus hoe zou er bergen zand in haar kunnen komen. Maar zeg nooit nooit.
Laatst bijgewerkt door Moossie90 op 16-10-19 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

sassefras
Berichten: 2351
Geregistreerd: 08-06-02
Woonplaats: nijkerk

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:15

na 2 weken koliek utrecht ben ik meer dan huiverig voor zand, ik was ook van t zandweg ( was bijna paardweg ) zou er zeker eens goed naar laten kijken.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:24

Waar heb je mee ontwormd? Als je in augustus ontwormd hebt zou ze in theorie nu heel goed een wormbesmetting kunnen hebben

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:25

geerke schreef:
Waar heb je mee ontwormd? Als je in augustus ontwormd hebt zou ze in theorie nu heel goed een wormbesmetting kunnen hebben


In maart pramox, in augustus ivermectine.
Mestonderzoek was schoon in augustus maar wel aardmaden.

geerke

Berichten: 31213
Geregistreerd: 06-09-07

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 22:28

En daarna heb je niet meer ontwormd? Ik woon in frankrijk,dus effe ander klimaat...maar ik had vorige week nog een botfly,die eitjes op de benen legt.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-19 22:35

geerke schreef:
En daarna heb je niet meer ontwormd? Ik woon in frankrijk,dus effe ander klimaat...maar ik had vorige week nog een botfly,die eitjes op de benen legt.

Botfly = horzel?

Nee, het is wel uitzonderlijk warm en nat voor de tijd van het jaar. Ik heb pramox liggen voor na de eerste goede nachtvorst. Dan krijgen ze allemaal.
Veearts is er regelmatig bij, theorie is nu dat het komt door ondervoeding, toen we haar kochten met 1,5jaar was ze laagste in rang met een dikke wormbesmetting en rainrot. Wormbesmetting is stapsgewijs aangepakt, eerst spoelwormen eruit en daarna de rest. Veearts sluit niet uit dat daar wat spastische darm vandaan komt, door littekenweefsel,ze komt van verwaarlozing af dus nu werkt ineens alles in de baarmoeder en daar doen de darmen in mee, in de vorm van spiersamentrekkingen.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-19 23:20

Ik vind dit ook echt als zand klinken.
Inderdaad even laten onderzoeken door de dierenarts. Het hoeft niet in de mest duidelijk zichtbaar te zijn!

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:37

Mijn merrie heeft een beetje hetzelfde, altijd tijdens de hengstigheid.
Dan is ze een beetje koliekerig en gevoelig op haar buik, heeft dan ook slappe mest.
Dit houdt een klein weekje aan, dan is het weer over.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 13:47

Gimmick11 schreef:
Mijn merrie heeft een beetje hetzelfde, altijd tijdens de hengstigheid.
Dan is ze een beetje koliekerig en gevoelig op haar buik, heeft dan ook slappe mest.
Dit houdt een klein weekje aan, dan is het weer over.


Fijn dat je dat deelt.

Veearts was er gisterochtend weer en ik heb 3 mesthopen geweekt plus is ze weer opgevoeld en die mest heb ik ook geweekt. Geen zand in de mest gevonden. Ze heeft gister voor het eerst darmbalans gehad en vandaag was de mest bijna allemaal weer mooie drollen en ik zag geen mestvocht op haar vulva.
Dus wat het nou is, geen idee. Veearts gaf aan als ze reageert op de darmbalans is er dus een verstoring in het milieu daar en voer dat maar even door dan.

Kidde
Berichten: 3455
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 13:56

Zand is helaas niet altijd terug te vinden met een onderzoek. Hier hadden we van de zomer een pony met koliek. In de mest was niet veel zand te vinden, maar na een röntgenfoto bleek dat het toch waarschijnlijk het zand geweest is.
Mocht je de mogelijkheid hebben zou je misschien een keer een röntgenfoto kunnen maken van de buik. Dan kan je echt uitsluiten dat het niet het zand is.

amoebje

Berichten: 480
Geregistreerd: 16-02-08

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 14:03

Is ze ook aan het wisselen? Dat zou wel wat dunnere mest kunnen verklaren.. niet zozeer de darmkrampen.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-19 14:11

amoebje schreef:
Is ze ook aan het wisselen? Dat zou wel wat dunnere mest kunnen verklaren.. niet zozeer de darmkrampen.


Ja ze moet nog twee kiezen wisselen.
Krampen hangen samen met hengstigheid en ontworming, dan heeft ze echt krampkoliek.
Maar ik merk dat ze gewoon soms last heeft.
Positief is dat de darmbalans lijkt te werken.

Foto kan ik best laten maken, maar de veearts ziet daar nu geen aanleiding voor en nogmaals er is bijna geen zand waar ze staan. Ook verwacht hij dat ze dan veel pijnlijker zou zijn met opvoelen, maar dat laat ze heel relaxt toe. Staat gewoon rustig aan halstertje, dreigt of slaat niet. En geloof mij, als ze iets niet oké vindt of pijn heeft is ze een heks. De wei is mooi vol en niet kaal of kort. Onbeperkt hooi, stro in de schuilstal. Geen wormbesmetting in de mest, sowieso ontworm ik twee keer per jaar. Bloed ook geen afwijkingen of aanwijzingen waar het door komt.

mailow

Berichten: 594
Geregistreerd: 28-03-11

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-19 23:28

Precies hetzelfde hier, na een röntgenfoto afgelopen week scheen er zand in de buik te zitten. Ze had sinds zondag krampkoliek. Al een tijdje wisselende mest, soms wat sloom, maar ook vaak zat gewoon fit. Merrietje staat nu sinds woensdag op de kliniek... Ondanks psylliumkuren en onbeperkt hooi. Sluit zand dus niet zomaar uit. Ik riep ook dat het absoluut geen zand kon zijn... Wel dus.

Anoniem

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:20

Heeft die van mij ook gehad. Uiteindelijk ben ik gastro + van havens gaan voeren en was alle ellende over.

Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 00:42

Loopt die dunne mest gelijk met haar hengstigheid steeds? Of was dat toevallig 1 keer?
Het is toevallig niet elke keer wanneer ze op een andere wei gaat of een stuk vers gras erbij krijgt?
Ze staat toevallig ook niet naast mais? Dat ze daarvan eet?
Het kan zijn dat haar darmflora gewoon niet optimaal is of wellicht net een verkeerde bacterie of schimmel bevat. Zie je haar toevallig wel eens mest van een ander paard eten? Dat kan een teken zijn.

Anoniem

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 06:18

Staat ze op gras?
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, heb je enig idee hoeveel ze eet?

Ik heb een shetje dat ook veel last had van een opgeblazen buik, winderigheid en slappe mest. Zand en wormen uitgesloten. Ik merkte altijd dat ze er veel last van had als ze van de wei kwam, maar ze staat al enige tijd niet meer in de wei (HB-er) en had er nog last van. Mijn pony is geen grote eter en het vermoeden van de DA was dat ze te weinig ruwvoer binnen kreeg waardoor de darmen niet actief genoeg bleven. Hij raadde aan om luzerne bij te voeren. Ik voer nu sinds anderhalve week vitalbix luzerne bij en ik moet zeggen dat het sindsdien niet meer is voorgekomen. Of het echt werkt kan ik niet met zekerheid zeggen doordat ik het nog maar zo kort voer, maar wellicht is het het overwegen waard.

Elisa2

Berichten: 37336
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:39

Joman schreef:
Heeft die van mij ook gehad. Uiteindelijk ben ik gastro + van havens gaan voeren en was alle ellende over.


Dit wilde ik gaan schrijven, zeer goede ervaringen mee bij spijsverteringsprobleem. Flink lijnzaadolie erbij doen kan ook goed helpen tegen eventueel zand.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 09:46

Mijn merrie van dezelfde leeftijs had dit afgelopen wintermaanden ook. Vorig jaar rond deze tijd kreeg ze koliek verschijnselen, dat bleek hengstigheid te zijn. Ik heb haar toen in de winter op monnikspeper gezet. Nu is het over. Wat ik zie is dat ze dan erg optrekt en dunne mwst heeft. Zodra ze meer last krijgt, ga ik weer monnikspeper voeren.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:33

Joman schreef:
Heeft die van mij ook gehad. Uiteindelijk ben ik gastro + van havens gaan voeren en was alle ellende over.


Proberen waard. Goede tip!
xJitskee schreef:
Staat ze op gras?
Ze krijgt onbeperkt ruwvoer, heb je enig idee hoeveel ze eet?.


Meer dan genoeg, ja ze staat op gras erbij.
Vitalbix kan ik nog proberen.
Daantj__ schreef:
Loopt die dunne mest gelijk met haar hengstigheid steeds? Of was dat toevallig 1 keer?
Het is toevallig niet elke keer wanneer ze op een andere wei gaat of een stuk vers gras erbij krijgt?
Ze staat toevallig ook niet naast mais? Dat ze daarvan eet?
Het kan zijn dat haar darmflora gewoon niet optimaal is of wellicht net een verkeerde bacterie of schimmel bevat. Zie je haar toevallig wel eens mest van een ander paard eten? Dat kan een teken zijn.


Ik denk nu dat het een darmflora ding is aangezien ze op de darmbalans heel goed reageert.
Geen mais, geen verse stukken.
Hengstigheid zou kunnen maar ze toont amper.
Gimme_Joy schreef:
Mijn merrie van dezelfde leeftijs had dit afgelopen wintermaanden ook. Vorig jaar rond deze tijd kreeg ze koliek verschijnselen, dat bleek hengstigheid te zijn. Ik heb haar toen in de winter op monnikspeper gezet. Nu is het over. Wat ik zie is dat ze dan erg optrekt en dunne mwst heeft. Zodra ze meer last krijgt, ga ik weer monnikspeper voeren.


Monnikspeper gaat ook op de lijst! Goede tip, dank je wel.

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:19

Die van mij reageert mega heftig op alle producten met luzerne als drager ook de stiokjes en timotheegras. Ik geef inmiddels naar volle tevredenheid 3 x een schep safe and sound van dodson and horrell en 1/2 graan per dag verdeeld of drie verbeurden. Ik heb glanzend energierijk paard mooie mest. Terwijl die van mij altijd natte flatsen en scheten had en slappe mest zonder energie.

Moossie90
Berichten: 473
Geregistreerd: 12-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 09:25

Chesss schreef:
Die van mij reageert mega heftig op alle producten met luzerne als drager ook de stiokjes en timotheegras. Ik geef inmiddels naar volle tevredenheid 3 x een schep safe and sound van dodson and horrell en 1/2 graan per dag verdeeld of drie verbeurden. Ik heb glanzend energierijk paard mooie mest. Terwijl die van mij altijd natte flatsen en scheten had en slappe mest zonder energie.



Daar zeg je wat! Ik heb sinds een maand metazoa timotheegras superfitbroxxx. Zou dat de oorzaak zijn??? En sindsdien slappere mest. Nu gister na 5 dagen darmbalans weer echt prachtige hopen zonder mestwater erna.
Afbeelding

Chesss
Berichten: 1359
Geregistreerd: 25-10-12

Re: Slappe mest en soms buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:58

Kan zomaar! Je kan enkel uitsluiten door hem om te zetten naar ander vitaminebrokje.