Krachtvoer voor mijn Friese merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmijnnicky
Berichten: 8
Geregistreerd: 16-08-18

Krachtvoer voor mijn Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 11:29

Goedemorgen,

Ik vroeg me af of iemand mij tips kan geven over wat ik mijn paard qua krachtvoer kan geven. Ik heb sinds kort mijn eerste eigen paard en zit vol vraagtekens als het gaat om wat voor voer ik haar moet geven.

Het gaat om een Friese merrie van 15 jaar oud. Ik rij haar meestal 4x in de week, longeer haar 1/2x en daarnaast heeft ze vrij. Ze krijgt 4x per dag ruwvoer. Ze valt erg snel in, al gaat dit de laatste tijd veel beter.

Zou ik haar alleen muesli of alleen brok moeten geven? Of van beide een beetje en welke brok en muesli dan?

En voor de mensen die ook een Fries paard hebben, wat geven jullie hem/haar?

Groetjes Jasmijn
(Foto is van mijn Friese merrie Jaimy)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 11:34

Die van mij heb ik op aanraden van vrienden op pavo condition gezet. Dit geven zij al jaren aan hun paardjes en die groeien als kool. Denk dat dat een goed begin is. Mocht jou paard meer nodig zijn kun je altijd kijken of je eventueel met iets anders aan kan vullen.

Ik heb btw een wss spanjaard.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Krachtvoer voor mijn Friese merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:35

Krijgt ze onbeperkt ruwvoer? Dat is namelijk stap 1. Als dat niet mogelijk is vanuit de stalling zou ik haar in ieder geval bij iedere voerbeurt een schep pavo fibernuggets geven.

Het verschil tussen muesli en brok is dat het brok gemalen en geperst is en muesli niet. Hierdoor bevat een schep muesli meer kauwwerk, maar tegelijkertijd bevat het minder gewicht en daardoor minder energie, per kg zit er niet per se verschil in. Vaak is muesli wat duurder.

Qua krachtvoer zou ik gaan voor pavo condition (brok) of pavo natures best (muesli). Beide zijn de afgelopen jaren door pavo aangepast waardoor ze zeer vezelrijk zijn en zetmeel- en suikerarm. Dit is beter voor de darmen van het paard.

Van de condition zou ik 4x een halve schep geven. Van natures best 4x 3/4e schep. Daarmee voer je in beide gevallen ongeveer 4x 600g.