maaltijdbox van Purehorse

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:50

Equifyt doet dit al jaren met een gelijkaardig systeem.
Maar wel afgestemd per seizoen.
https://www.equifyt.com/

Mij lijkt het alsof er nergens toevoeging van vit en min inzitten. Denk dat je dan op een gegeven moment toch wel met tekorten zit.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 16:50

Ik heb even een kijkje genomen op de website. Wat ik heel bijzonder vind is dat ze claimen qua voer 'zo dicht mogelijk bij de natuur' te blijven. En daardoor dus precies voert wat je paard nodig heeft. Maar ze bieden dan wel extra mineralen mix, en een extra aanvullende mix (?) aan.
Als het allemaal zo goed is samen gesteld, naar de natuurlijke behoefte van een paard, waar zijn dan die extra's voor nodig?
Daarbij is het mij ook niet duidelijk wat die aanvullende mix inhoud.

Wat ik ook bijzonder vind is dat ze de maaltijd boxen precies op jou wensen, passend voor je paard aanbieden.
Wat ik zie; 4 standaard opties, afgestemd op de grootte van het paard, en bij optie 4, de deluxe box, krijg je net wat meer dan de standaard budget box...

Maar volgens mij komt er bij het afstemmen op de behoefte van het individuele paard meer kijken dan alleen maar de grootte...
Zoals iemand al zei; is het ras gebonden?
En ook, is het een paard op rust? Doet hij licht werk, of zwaar werk. Moet hij lange afstanden lopen (endurance/eventing) of juist heel snel explosieve energie leveren (springen). Allemaal vragen wat je mee moet nemen om de juiste voeding af te stemmen op je paard.
Ik had gehoopt dat wanneer je kiest voor abonneren, er een vragenlijst oid zou komen, maar nee..

Het kan natuurlijk zijn dat ze later persoonlijk contact opnemen voor verdere vragen, maar dat is me niet duidelijk geworden uit de website.

Wat zit hier achter? Gaan ze er vanuit dat we alleen de recreatieve doelgroep aanspreken? De mensen die zo maar lekker met hun paard bezig zijn, zonder dat ze écht aan het werk moeten?
Dat zijn (niet onaardig bedoeld) wel de mensen die eerder met dit soort mooie verhalen te verleiden zijn. Een (top)sporter zal dit namelijk niet 1 2 3 bedenken.
Als dit de enige doelgroep is die ze willen aanspreken, dan heb je natuurlijk niet veel meer keuze nodig. Maar hoe geloofwaardig kom je over als leverancier als je in feite maar 1 doelgroep aanspreekt??

*sidenote* er zit vast een kern van waarheid in, en ik geloof best dat het voor sommigen goed werkt, maar als ik het zo bekijk, zijn er genoeg dingen om eens heel kritisch naar te kijken.
Daarbij ik bedoel dit absoluut niet aanvallend, maar vooral uit een kritisch/sceptisch oogpunt


Edit; ik wou mijn post editten, maar dit is als een nieuwe reactie uitgebreider verschenen.. sorry :+

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 16:52

@Rozebadeend: Bedankt voor je kritische blik. Het idee is vooral ook dat je eerst contact opneemt met hun. Ik heb eerst een bel afspraak gehad en daarin werden veel inhoudelijke vragen gesteld over elk individueel paard. Op die manier raad ze aan welke box/voersoorten het beste bij mij en mijn paard passen. Dit staat naar mijn inzien inderdaad niet allemaal duidelijk op de website. Maar degene die serieus is neemt zelf wel contact met ze op neem ik dan aan. Ik heb zelf geen aanvullende mineralenmix maar bied een aantal verschillende likstenen aan die ik zelf gekocht heb, dit is ook voldoende.

Ook voor paarden die intensiever getraind worden is er volgens mij een optie die wel granen bevat, maar hier ben ik zelf niet helemaal thuis in.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:09

Pandora2 schreef:
Equifyt doet dit al jaren met een gelijkaardig systeem.
Maar wel afgestemd per seizoen.
https://www.equifyt.com/

Mij lijkt het alsof er nergens toevoeging van vit en min inzitten. Denk dat je dan op een gegeven moment toch wel met tekorten zit.

Kan ik niet vinden? Misschien kijk ik niet goed. De per seizoen afgestemde voeding van equifyt.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:37

Calimero_ schreef:
@Rozebadeend: Bedankt voor je kritische blik. Het idee is vooral ook dat je eerst contact opneemt met hun. Ik heb eerst een bel afspraak gehad en daarin werden veel inhoudelijke vragen gesteld over elk individueel paard. Op die manier raad ze aan welke box/voersoorten het beste bij mij en mijn paard passen. Dit staat naar mijn inzien inderdaad niet allemaal duidelijk op de website. Maar degene die serieus is neemt zelf wel contact met ze op neem ik dan aan. Ik heb zelf geen aanvullende mineralenmix maar bied een aantal verschillende likstenen aan die ik zelf gekocht heb, dit is ook voldoende.

Ook voor paarden die intensiever getraind worden is er volgens mij een optie die wel granen bevat, maar hier ben ik zelf niet helemaal thuis in.


Ah oke. Jammer dat dit niet zo vermeld staat op de website. Beter zouden ze dan een aantal voorbeelden kunnen kiezen, en er duidelijk bij vermelden dat een persoonlijk gesprek vooraf gewenst is.
Nu lijkt het net of dit de enige opties zijn.
Daar zouden ze dan nog wel heel veel winst kunnen behalen!

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:40

XxLMMxX schreef:
Pandora2 schreef:
Equifyt doet dit al jaren met een gelijkaardig systeem.
Maar wel afgestemd per seizoen.
https://www.equifyt.com/

Mij lijkt het alsof er nergens toevoeging van vit en min inzitten. Denk dat je dan op een gegeven moment toch wel met tekorten zit.

Kan ik niet vinden? Misschien kijk ik niet goed. De per seizoen afgestemde voeding van equifyt.


Je kijkt niet goed :D

https://www.equifyt.com/nl/bestel-onlin ... al-base/12

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 17:43

Calimero_ schreef:
rien10 schreef:
Brok. Granenmix. Hooi.

Als jij je er goed bij voelt, prima toch?


Het gaat er niet om of ik me er goed bij voel, het gaat er om of mijn paard gezond is.
Ik gebruik het nog te kort om hier een eerlijke mening over te geven, daarom vraag ik naar meer ervaringen.

Dat bedoel ik ook. Je doet er goed aan om je te verdiepen in de voeding van je paard.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 19:20

Interessante denkwijze. De natuur als leidend nemen, daar ze in geëvolueerd dus das zal optimaal zijn, toch?

Mijn vraag aan TS: hoever zou je dat door willen voeren? Geef je in de winter dan ook aanmerkelijk minder te eten? Wil je graag dat je dier in de zomer flink dikker is dan de winter? Zet je je paard dan op rust? Etc. Ik ben wel nieuwsgierig

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 19:48

troi schreef:
Interessante denkwijze. De natuur als leidend nemen, daar ze in geëvolueerd dus das zal optimaal zijn, toch?

Mijn vraag aan TS: hoever zou je dat door willen voeren? Geef je in de winter dan ook aanmerkelijk minder te eten? Wil je graag dat je dier in de zomer flink dikker is dan de winter? Zet je je paard dan op rust? Etc. Ik ben wel nieuwsgierig


Ik ben hier eigenlijk een beetje ingerold doordat ik mijn eigen terrein een beetje aan het aanpassen ben richting Paddock Paradise. Hiervoor ben ik bij een open dag van iemand geweest en zij voert ook heel natuurlijk. Op die manier ben ik op aanraden van haar bij purehorse terecht gekomen. Mijn merrie heeft tot nu toe elke winter moeite gehad met op gewicht blijven en heeft buiten onbeperkt ruwvoer veel extra brok/slobber enz. Nodig gehad om enigszins netjes op gewicht te blijven. Na een gesprek met de eigenaresse van purehorse dacht zij dat dit opgelost zou kunnen worden met haar manier van voeren. Dus dit probeer ik graag omdat ik eigenlijk liever niet die kilo's aan voer extra erin gooi elke winter. Tot nu toe is ze nog erg netjes op gewicht, maar de winter is natuurlijk nog niet begonnen.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:33

rien10 schreef:
Klinkt mij als vermenselijking en geldklopperij in de oren.

inderdaad :j

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 20:35

Arabesk schreef:
rien10 schreef:
Klinkt mij als vermenselijking en geldklopperij in de oren.

inderdaad :j


Ik ben benieuwd naar een uitgebreide mening Arabesk, aangezien je wel iemand bent die op natuurlijke wijze paarden houdt toch?

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 20:38

Een paard eet wat er voor z'n neus komt, in het wild ook. Niet te rijk hooi en een liksteen en liefst gras erbij van een weiland met eenzelfde samenstelling als bijv. de berm (dus niet van dat grASFALT zoals in koeienweilanden) en het komt gewoon wel goed. In oktober is de samenstelling van het gras anders dan in mei, klaar, zo simpel kan het zijn.

De meeste paarden in Nederland hebben maar één tekort; een bewegingstekort. Vrijwel alle paarden die ik zie bij klanten zijn te dik, eten te veel en doen te weinig.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-19 21:19

Bedankt Arabesk! Maar ik heb dus wel één die zonder die dingen echt in de winter mager wordt. Dus een liksteen erbij is niet genoeg helaas.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-19 23:25

Volg gewoon je gevoel.

Ik voer al enkele jaren Equifyt en ben er erg tevreden over.

Ik heb mijn paarden ook enkele jaren enkel gras, hooi en een liksteen gegeven, maar dit was niet genoeg, ze misten energie, zaten soms niet lekker in hun vacht en mijn toen oudje bleef niet op gewicht.
Ik ben toen het net gaan afzoeken naar soorten voeding die dichter bij de natuur stonden en de gewone klassieke voedingen. Ik merkte dat veel, zoniet de meeste klassieke krachtvoeren veel toevoegingen bevatten die een paard niet persé nodig heeft en het voer zeker niet gezonder maken.
Granen heeft het merendeel van de huidige paarden gewoon niet nodig, het werd vroeger aan paarden gegeven omdat het veel energie gaf en je moest er niet veel van geven, wat paarden toen ook nodig hadden want ze moesten een hele dag werken. Er zit te vaak te veel suikerrijk spul in, paarden vliegen op hun eetbak want dat smaakt natuurlijk super, paardenvoer fabrikanten springen daar gretig op in want kijk eens hoe graag je paard ons voer eet en welke eigenaar wil nu niet het beste voor zijn dier.

Ik ben ook gaan kijken naar hoe en wat eet een paard eigenlijk als je kijkt naar zijn natuur en dat is veel meer dan enkel gras.
Ze eten schors van bepaalde bomen en struiken, bessen, kruiden, graven wortels op van bepaalde planten, drinken uit verschillende plassen, likken aan bepaalde ondergronden,.... en dit veranderd het hele jaar door.

Maar toch vind ik dit heel persoonlijk. Ieder moet kijken naar waarop zijn paard het goed doet in de eerste plaats en dan kijken naar waar je jezelf als eigenaar in kunt vinden.
Ik voer graag zo dicht mogelijk bij de natuur maar misschien dat dit daarom niet altijd genoeg zal zijn voor paarden die echt hard moeten werken en hard getraind worden dag in dag uit.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 00:50

Jammer dat inderdaad op de website niet duidelijk is wat er dan precies in zit. Ik begrijp dat serieuze geinterresseerden contact opnemen maar ik kijk altijd liever eerst zelf naar de ingredienten.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 06:37

Er staat dat je 5 kg krijgt voor de maand,ik vind dat best weinig, of voer je het zoals een suplement.

Als je op een product klikt, vind je wel een vragenlijst met antwoorden, maar best summier.

Zelf voer ik equifyt en ben er heel tevreden mee.

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 08:36

Een aantal willen op een natuurlijke manier tegengaan dat hun paard in de winter mager wordt. Dat mager worden is juist heel natuurlijk. Dat willen tegen gaan is volkomen tegennatuurlijk. Toch?

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 09:13

Alles wat wij doen aan paarden is tegen natuurlijk. een paard is een prooidier. Hij laat de mens, een jager, op zijn rug zitten. Meer tegen natuurlijk bestaat niet.
Alles, echt alles wat wij met een paard doen is tegen natuurlijk. Dat je een paard “natuurlijk” kan houden is een illusie. Ook het bit-boom-ijzer-suiker-deken-loos houden van paarden blijft wat het is: het houden van paarden. En dat is niet natuurlijk. Wel heel leuk. Dat wel.
En het is altijd goed om bewust om te gaan met het houden van paarden.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 10:36

Het is denk ik ook niet de bedoeling is om te zien als "volledig in lijn met zijn natuur houden" of toch niet in mijn ogen.
Dit is totaal onhaalbaar. Dan zou je je vriend moeten opladen, naar een natuurgebied brengen daar ontdoen van alle menselijke aanhangsels en vrij laten.

Maar, je kan er wel naar streven om zo dicht mogelijk tot de natuur te komen.

Wij eigenaren horen het niet graag maar de meeste kwalen, ziektes, probleemen die onze paarden hebben is door ons, door hoe we met ze omgaan, hoe we ze voeren, houden,... Deze ziektes en aandoeningen komen in de natuur gewoon niet voor.

We hebben allemaal het beste voor met onze paarden en ieder moet voor zichzelf uitmaken wat wij het beste vinden, maar laten we vooral leren om in de eerste plaats naar hun te kijken.

Calimero_

Berichten: 4013
Geregistreerd: 25-12-07
Woonplaats: In het hoge noorden :)

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-19 13:51

Ja zoals jij omschrijft Esterke is ook hoe ik het bedoel.
Alleen ik wil ook geen dingen voeren die alleen de portemonnee van de verkoper vullen zonder dat het nut heeft. Maar zijn zoveel verschillende meningen dat je soms de bomen door het bos niet meer ziet.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:57

Calimero_ schreef:
Bedankt Arabesk! Maar ik heb dus wel één die zonder die dingen echt in de winter mager wordt. Dus een liksteen erbij is niet genoeg helaas.


fibrebeet, werkt als een speer

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 19:59

Esterke schreef:
Het is denk ik ook niet de bedoeling is om te zien als "volledig in lijn met zijn natuur houden" of toch niet in mijn ogen.
Dit is totaal onhaalbaar. Dan zou je je vriend moeten opladen, naar een natuurgebied brengen daar ontdoen van alle menselijke aanhangsels en vrij laten.



Natuur is inderdaad niet zo lief en gezellig als het klinkt. In de natuur heerst vooral honger, dood en verderf. Er is in de natuur geen medische zorg en in de natuur geldt het recht van de sterkste. Gezond oud worden is ook geen doel in de natuur, het enige wat de natuur wil is voortplanting. Als jij als merrie maar zes jaar oud wordt en wel vijf veulens hebt gehad, heb je voor de natuur je taak al meer dan volbracht en is je verdere aanwezigheid niet meer van waarde.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 20:36

Het zou best een interessante discussie zijn, over welk voer het dichtste bij zit van het paard zijn darmflora ipv wat natuurlijk is en wat niet en welk paard het goed doet op kruiden mengels zonder te veel suikers en granen en welk paard het goed doet op graan voer etc.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: maaltijdbox van Purehorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 22:52

Ik weet niet of er in de natuur enkel honger, dood en verderf heerst, ik denk dat dat er vooral is door de mens.
Dieren doden niet, puur voor de lol van het doden, dieren doden enkel om te overleven. Is dat vreed? Mss wel in onze ogen maar het is de natuur, overleven.
Een roofdier zal ook niet snel een perfect gezond dier krijgen gevangen, de eerste die sneuvelen zijn ziek of "oud" of niet snel genoeg of gewond of... overleven van de sterkste, ben je op welk vlak ook niet sterk genoeg dan ga je er aan.

tamary

Berichten: 29177
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-19 23:01

troi schreef:
Een aantal willen op een natuurlijke manier tegengaan dat hun paard in de winter mager wordt. Dat mager worden is juist heel natuurlijk. Dat willen tegen gaan is volkomen tegennatuurlijk. Toch?

Het is natuurlijk dat de 10-20% die ze er over de zomer aangegeten hebben in de winter er weer af gaat, niet dat een paard met een gezond gewicht zo'n percentage verliest, want 500kg die 50-100kg afvalt is op zijn minst schraal en dan is werk lastig.

Liever dus dat we proberen te voorkomen dat ze in de zomer zich dik(ker) vreten en in de winter afvallen.