Veranderen van voer..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:49

daarom zou ik naar equilin kijken. Er zijn paarden in hoge sport die dat in combi met krachtvoer krijgen die voor sober paarden zijn.

En genoeg energie enz uit halen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:55

Kasty schreef:
Skippy01 schreef:
En anders even naar deze kijken:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... engvoeders

Genoeg eiwit, genoeg vet, weinig zetmeel en suiker. En heel makkelijk voeren, want één compleet voer.


Er staat bij lichte tot matige arbeid.. Die van mij loopt Z2.. Dan haak ik eigenlijk al af, of is dat onterecht?


Nee, dat is echt onterecht. Dat staat bij bijna al het 'sobere' voer qua suiker en zetmeel. Hier lopen best een paar endurance paarden op in mijn kennissenkring. En dat is fysiek pittig werk :)

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 11:59

Eens met Skippy. Z2 is gewoon basis sport.... als ze een lange 3* eventing moeten lopen is het waarschijnlijk niet voldoende maar voor Basis sport dressuur zou het geen probleem mogen zijn.
Mijn paard loopt ZZL dressuur, L springen en B eventing en die voer ik ook of hij lichte tot matige arbeid doet. Daar doet hij het prima op.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:04

Eens, paarden worden beter door training, (kracht)voer is ondersteunend.
Onze ervaring is dat onze springpaarden met veel bloed het best goed doen op sober voer.
Maar ik heb ook een halve Groninger als boscrosser en die kan prima een schepje sportmuesli per dag gebruiken. Ik zou dus met een Fries wel voorzichtig zijn met non heating krachtvoer, in de sport gaat de scherpte er misschien net af.

Mizora

Berichten: 18098
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 12:05

Lichte tot matige arbeid niet meer dan 7 minuten gewoon galopperen en niet meer dan 5 minuten springen (lees: krachtexplosies) met een uur trainen. Alleen de topsport, en zelfs dan zelden binnen de dressuur, komt dat soms aan.

Afbeelding

Met endurance zie je het vaker, maar dan slechts maximaal eens per week en vaak is de hoeveelheid wat verhogen dan voldoende.

Eventueel kan je wat extra eiwit voeren met subli atleet (350g per dag) of sojaschroot (200g per dag) als je echt nog wat extra wil voeren.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 20:58

Kasty schreef:
Skippy01 schreef:
En anders even naar deze kijken:

http://www.voervergelijk.nl/paardenvoer ... engvoeders

Genoeg eiwit, genoeg vet, weinig zetmeel en suiker. En heel makkelijk voeren, want één compleet voer.


Er staat bij lichte tot matige arbeid.. Die van mij loopt Z2.. Dan haak ik eigenlijk al af, of is dat onterecht?


Doordat er bijna geen koolhydraten inzitten is het veel lager in energie. Je gaat geen koolhydraatarm product vinden dat hoog in energie is. Wat vind je belangrijker?

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-19 21:33

troi schreef:
Kasty schreef:

Er staat bij lichte tot matige arbeid.. Die van mij loopt Z2.. Dan haak ik eigenlijk al af, of is dat onterecht?


Doordat er bijna geen koolhydraten inzitten is het veel lager in energie. Je gaat geen koolhydraatarm product vinden dat hoog in energie is. Wat vind je belangrijker?


Ik weet eigenlijk niet wat ik belangrijker vind.. Ze deed het prima op de draversbok en de herbs en fibes van equifirst, maar de da wil anders proberen..
Het moet dus lager in suiker/zetmeel, maar ik vind wel dat genoeg energie moet hebben voor het werk wat ze doet.. Wellicht is dat dus even een kwestie van uitproberen

Maddy_Paola

Berichten: 1330
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-19 22:29

Aan de andere kant denk ik, tja paard doet het er goed op, wil je dan aan t voer gaan sleutelen als ze goed in dr vacht zit, niet te dun of te dik is, ja t voer is gemaakt voor een ander ras maar tis niet voor een heel andere diersoort? Jij kent je paard zelf t beste...

lianne125

Berichten: 1428
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 12:49

Citaat:
Ik weet eigenlijk niet wat ik belangrijker vind.. Ze deed het prima op de draversbok en de herbs en fibes van equifirst, maar de da wil anders proberen..
Het moet dus lager in suiker/zetmeel, maar ik vind wel dat genoeg energie moet hebben voor het werk wat ze doet.. Wellicht is dat dus even een kwestie van uitproberen


Mijn paard liep zz licht op 1,5 kilo vitalbix active+. Kreeg hij meer dan voldoende energie van om zijn werk te kunnen doen. En hij had nooit meer last van spierpijn.

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:37

Kasty schreef:
troi schreef:

Doordat er bijna geen koolhydraten inzitten is het veel lager in energie. Je gaat geen koolhydraatarm product vinden dat hoog in energie is. Wat vind je belangrijker?


Ik weet eigenlijk niet wat ik belangrijker vind.. Ze deed het prima op de draversbok en de herbs en fibes van equifirst, maar de da wil anders proberen..
Het moet dus lager in suiker/zetmeel, maar ik vind wel dat genoeg energie moet hebben voor het werk wat ze doet.. Wellicht is dat dus even een kwestie van uitproberen


Ik snap nog alleen niet hoe een voerverandering benauwdheid moet oplossen eigenlijk. Heeft de da dat uitgelegd?

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 15:17

troi schreef:
Kasty schreef:


Ik snap nog alleen niet hoe een voerverandering benauwdheid moet oplossen eigenlijk. Heeft de da dat uitgelegd?


Nou mede doordat het voer wat ik voerde piek prestatie gaf en niet langdurige energie die ik eigenlijk nodig heb voor de dressuur. Verder als dat kom ik eigenlijk ook niet... Uit de longspoeling en de endoscopie is niks meer gekomen... dus ze is verder gezond verklaard en is het iets wat bij haar hoort kennelijk.

Wat ik nog wel moet gaan testen is het temperaturen tijdens het rijden.. misschien kan ze de warmte niet kwijt

troi
Berichten: 17007
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:46

Kasty schreef:
troi schreef:
"]


Ik snap nog alleen niet hoe een voerverandering benauwdheid moet oplossen eigenlijk. Heeft de da dat uitgelegd?


Nou mede doordat het voer wat ik voerde piek prestatie gaf en niet langdurige energie die ik eigenlijk nodig heb voor de dressuur. Verder als dat kom ik eigenlijk ook niet... Uit de longspoeling en de endoscopie is niks meer gekomen... dus ze is verder gezond verklaard en is het iets wat bij haar hoort kennelijk.


Vaag hoor! Ik zou denk ik de da bellen voor uitleg voor ik zaken verander. Ze doet het immers verder goed op deze brok..

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:03

Kasty schreef:
troi schreef:


Ik snap nog alleen niet hoe een voerverandering benauwdheid moet oplossen eigenlijk. Heeft de da dat uitgelegd?


Nou mede doordat het voer wat ik voerde piek prestatie gaf en niet langdurige energie die ik eigenlijk nodig heb voor de dressuur. Verder als dat kom ik eigenlijk ook niet... Uit de longspoeling en de endoscopie is niks meer gekomen... dus ze is verder gezond verklaard en is het iets wat bij haar hoort kennelijk.

Wat ik nog wel moet gaan testen is het temperaturen tijdens het rijden.. misschien kan ze de warmte niet kwijt


Benauwdheid kan wel komen door te veel stof in voeding, vooral in droog hooi dan. Maar dat zou zeker zichtbaar moeten zijn bij de longspoeling.

Paarden kunnen wel constanter ademen als ze minder piekbelasting krijgen qua vertering. Dus ergens volg ik de dierenarts wel. Is ook het hart getest? Want ook hartproblemen kunnen benauwdheid tonen.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:53

Alles is gecheckt, bloed, mest, hart, luchtwegen, strottenhoofd en longen...

Ik probeer gewoon ander voer en dan zien we wel, baadt het niet dan schaat het ook niet!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:36

Als ik kijk naar je training en type paard zou ik het volgende doen:
- hooi als basis (krijgt ze onbeperkt of gewogen?), bij voorkeur nat zodat het stof neerslaat. Als ze het goed doet op voordroog is dat ook een optie.
- vitaminebrok
- voer hoog in de eiwitten, bijvoorbeeld op basis van lijnzaad (Bergwiesen mash van marstall bijvoorbeeld, of een lijnzaadbrok). Een grasbrok zoals Fetura van Agrobs kan ook. Dit voor de spierondersteuning en herstel, niet voor energie. Voordeel van de mash en de grasbrok is dat je het met water aanmaakt en dus stof verminderd wordt, wat weer beter is voor de benauwdheid.
- zwarte haver. Dit geeft langzaam energie af ipv een piek zoals bij gele haver. Dit wordt ook veel in de endurance gebruikt.

Is het bloed ook getest op allergie?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 14:55

Bij mij krijgt alles de vitaminekorrel van jepaardgezondenfit. Dat vul ik dan weer aan met chevivit vit e voor de spieren, en lijnzaadolie. Minstens 30 ml maar je kan dat rustig hoger opvoeren voor meer energie.
Voor eiwitten sowieso onbeperkt ruwvoer, en daarnaast luzerne of grasbrok.

Voor nog meer energie geef ik bietenpulp, net als bij de lijnzaadolie komt deze energie langzaam vrij.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Veranderen van voer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-19 19:29

Ze krijgt nu 3 maal daags voordroog, dat gaat prima. Daarnaast krijgt ze nu na een voeradvies 1,8 kg vital active plus verdeeld in 3 keer. Samen met lucerne en 60 ml vital omega lijnzaad. Dus het roer is al aardig om en we zullen zien wat het doet