Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Paard krijgt vocht in benen van geweekt hooi

 
Profiel   

Het klinkt misschien wat raar in de oren, maar mijn paard krijgt flink gevulde achterbenen als ik d'r hooi week. De voorbenen blijven mooi slank. Het ontbreekt mij aan een logische verklaring hiervoor. Ze staat 24/7 op de wei, maar dan op een heel kaal stuk, zodat ik d'r hooi kan voeren. Ze reageert namelijk heftig op de suikers in het gras en raakt snel hoefbevangen. Vandaar mijn keuze voor hooi. Ze heeft genoeg ruimte om te bewegen.
Haal ik haar uit de wei en ga ik met d'r trainen (longewerk), dan verdwijnen de dikke benen direct. Zet ik haar daarna weer terug in de wei, dan heeft ze na het eten van een paar plukjes hooi d'r achterbenen alweer dik.

Haar op droog hooi houden is geen optie, omdat ze dan veel te weinig eet. Ze is een erg kieskeurige eter
en eet droog hooi met lange tanden. Geweekt hooi eet ze wél enorm graag. Als ik het week, dompel ik het hooi onder water voor een fractie van een minuut. Weet niet of het verschil zou maken als ik dit langer zou doen. Ze krijgt 's avonds 4 grote plakken en overdag 3.

Ben benieuwd naar verklaringen, maar ook naar tips :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 11:41 



 
Profiel   

Enige wat ik zo kan bedenken zijn stalbenen (ja, ik zie 24/7 weidegang, wellicht wordt voer maar op 1 plek aangeboden?).
Kan je op meerdere plekken het hooi aanbieden zodat ze in de benen blijft?
Of een simpele track maken waarbij je andere etenswaar aanbiedt zodat ze blijft scharrelen.
Zijn er vriendjes om mee te spelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 13:46 



 
Profiel   

Heeft ze dit het hele jaar door ?
Mijn paarden hebben in het najaar namelijk ook een periode dat ze iets dikkere achterbenen krijgen.

Kan mij echt heel moeilijk voorstellen dat dit door geweekt hooi komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 13:51 



 
Profiel   

Op diverse plekken in de wei een pluk hooi neerleggen, of zak ophangen zodat ze gedwongen wordt te lopen. Stalbenen komen van stil op stal staan maar als een paard in de wei ook niet beweegt, en stilstaand het hooi op te eten, dan krijgen ze ook dikke benen. Staat er een maatje bij? Twee bewegen vaak meer dan een. En de waterbak zover mogelijk van de hooipunten zetten, desnoods een track maken zodat ze moeten omlopen naar de waterbak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 14:24 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips! Uiteraard staan er soortgenoten bij d'r in de wei. Ook lopen er schapen tussendoor. Erg gezellig, maar die eten maar wat graag mee van het hooi. Dat heb ik dan weer liever niet, omdat die al dik zat zijn en het hooi anders wel heel hard gaat :D Om die reden heb ik maar één voerplek, op een dusdanige hoogte dat de schapen er niet bij kunnen.
Ze heeft pas dikke benen sinds ik het hooi week, dat doe ik pas een paar dagen. Het stopte ook direct toen ik tussendoor even droog hooi ophing. Vandaar dat ik het nogal allemaal apart vind.

Het maken van een kleine track had ik eigenlijk zelf moeten bedenken. Vind ik een heel goed idee :j
Dan ga ik dat eerst 's proberen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 15:56 



 
Profiel   

LiVetime schreef
Haal ik haar uit de wei en ga ik met d'r trainen (longewerk), dan verdwijnen de dikke benen direct. Zet ik haar daarna weer terug in de wei, dan heeft ze na het eten van een paar plukjes hooi d'r achterbenen alweer dik.

Ik zou toch eens kijken of er niet iets anders aan de hand is. Ik denk niet dat het oplopen van de benen komt door die paar plukken hooi maar doordat ze dan weer stilstaat nadat het door beweging afgevoerd is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 17:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 6 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen