Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Ex-hoefbevangen paard na koliekoperatie aan laten komen

 
Profiel   

Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.
Mijn haflinger is net terug van 3 weken kliniek na een zware koliekoperatie met de nodige complicaties.
Ze is hier flink vermagerd en moet dus weer aankomen.
Nu is ze vorig jaar hoefbevangen geweest. Ook dit is nu onder controle door een aangepast dieet.
Maar hoe ga ik dit nu combineren?
Ze krijgt nu bijna onbeperkt stengelig voordroog op een dag en een klein handje fibrabeet. Maar gaat dat weer goed met de hoefbevangenheid?
Ik lees overal andere adviezen en hoop dat iemand met ervaring me hier op weg kan helpen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 22:55 



 
Profiel   

Geweekte bietenpulp met omega olie, en dat heel langzaam opvoeren, evt mengen met wat lucerne?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 22:59 



 
Profiel   

Heeft de kliniek daar geen advies in gegeven? Ik heb een voedingsadvies voor mijn pony (geen koliekoperatie, wel hb, ook ondergewicht) meegekregen van de voedingsdeskundige van de kliniek (Utrecht).
Ze krijgt onbeperkt hooi, luzernebrok (gewone luzerne gaat ze van hoesten door prikkeling), speedibeet, Marstall wiesen fasern, vitaminebrokje en (niet volgens advies) Marstall bergwiesen Mash.
Pony is op leeftijd, dus wat meer moeite met kauwen. Het onbeperkte hooi is dus niet voldoende voor haar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:00 



 
Profiel   

Qua advies heb ik meegekregen om de zoveel uur een portie hooi en fibrebeet vonden ze ook wel goed. Maar hoeveel hooi daar heb ik geen antwoord op gekregen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:05 



 
Profiel   

Toen ze vorig jaar hoefbevangen was, hoeveel kreeg ze toen en wat voor werk deed ze?
En wat gaf je voordat ze nu ziek werd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:10 



 
Profiel   

Toen ze bevangen was kreeg ze vier keer per dag een portie hooi waaronder een wat grotere op een paddock terwijl de rest van de paarden op de wei stond. Ze kreeg geen krachtvoer.
De hoeveelheid ruwvoer heb ik zo gehouden en daarnaast kreeg ze na haar herstel twee keer een handje basisbrok op een dag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:17 



 
Profiel   

Wat was de oorzaak van de koliek? Bestel het boek van Remco Sikkel over hoefbevangenheid. Voordroog is niet geschikt als ruwvoer voor een sober paard als een haflinger. Schraal hooi, laat gemaaid, is vele malen beter. Samen met een goede vitamine/mineralenbrok krijgt ze dan genoeg om rustig weer wat bij te komen. Ze zou aan 12 kg hooi verdeeld over de dag in porties meer dan genoeg moeten hebben (uitgaande van een haf van 450 kg) Slowfeeders helpen om langer over het hooi te doen. De maag en darmen hebben dan langer wat te doen. Niet in het zand maar de zak ophangen of in een bak doen (met evt. wat klinkers in de zak)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:20 



 
Profiel   

Haar dikke darm was verplaatst en gedraaid, het was echt kantje boord.
Het voordroog is wel een late snede, volgens de pensioneigenaren zit hier niet veel in.
Mijn haf weegt overigens nu nog maar 375 kg.....dus aankomen is echt een must. Je kunt haar ribben zo zien zitten en alle bespiering is weg.
Ik geef het hooi al in hooinetten en zakken op het moment. Ze moet nog drie weken op stal blijven ivm de buikwond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:29 



 
Profiel   

Oei, ik vind het ook wel spannend dat je advies vraagt op een forum na koliek en hb. Maar je doet vast voorzichtig.

Als basis worden ze in mijn ogen toch het dikste van ruwvoer. Dus dit zou ik (als dat mag) onbeperkt in netten aanbieden.
Optioneel zou ik zelf denk ik kiezen voor bietenpulp (ook goed voor de darmen) erbij of een gehakseld gras zoals de grasmix waar iets meer eiwitten in zitten. Maar dan moet je echt in kilo’s denken en neig ik toch eerder naar alleen ruwvoer.
Een laatste optie zou de coolstance copra (rijk aan eiwitten en vetten, laag in suiker/zetmeel), maar ik zou eerst bij je dierenarts checken of dit wel kan uvm de koliek.

En geef het tijd, ik denk dat je wel minimaal twee maanden nodig hebt om het weer iets te laten worden.
Veel sterkte voor je paard.


Laatst bijgewerkt door Slmt9 op 27-10-19 23:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:40 



 
Profiel   

Zelf geef ik mijne die hoefbevangen is geweest geweekt grof hooi in een kleinmazig net, dan kan hij wel veel eten maar zit er niet zoveel in.
Maar je kan een ruwvoeranalyse laten doen, dan weet je de waardes en of het veilig is.
Want ruwvoer is toch het beste middel om dikker te worden.
Het kost ook gewoon tijd, je kan wel zo drie maanden verder zijn voor het weer wat de goede kant op gaat.
Misschien gaat het dan niet heel snel maar beter voorzichtig met extra's, als ze maar lekker door kan eten met veilig hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-19 23:44 



 
Profiel   

Ik heb goede eevaringen met Zupa van Equifyt. Hoog in vetten, laag in suikers en zetmeel. Eventueel FibreForce van Cavalor. Ook hoog in vetten en laag in zetmeel en suikers.
Werkt hier super om aan te laten komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 00:00 



 
Profiel   

Wat was de oorzaak van de hoefbevangenheid?
Het is niet altijd voeding-gerelateerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 00:05 



 
Profiel   

Geen ervaring met hoefbevangenheid. Wel met een 27jarige ppid'er en koliekoperatie. Ik wist die ppid toen nog niet trouwens, maar gezien leeftijd en boxrust wel rekening gehouden met suikers en zetmeel. Ik kreeg ook niet zoveel advies mee.

Die van mij kreeg via een hooinet onbeperkt grofstengelig hooi, in juli gehooid terwijl het bloeide. Hij at toen ongeveer 10 kilo per dag in de zomer (nu soms bijna 20). Daarnaast 2 keer per dag grazen aan de hand ongeveer 1,5 uur totaal. Verder kreeg hij ongeveer 1kg luzerne (digest van hartog), ruim 1 kilo vitalbix breed en grow en halve kilo nutrimash. En dan ook nog supplementen, optima forma, biotine en omega olie. Ben echt los gegaan die 6 weken, maar ze stonden ervan te kijken hoe goed hij hersteld was. Ze hebben imo echt wel wat extra's nodig aan eiwitten, aminozuren etc om te herstellen. Zowel qua gewicht als de wond. En kwaad kan het ook niet. Wel alles rustig opgebouwd.

Overigens dacht ik vooraf dat hij na de echo op 7 weken weer los mocht, maar toen moest hij nog 3 weken in een paddock van 10 bij 10. Zeker in pension misschien handig om te weten/ checken. Ik ben dezelfde avond nog spullen gaan kopen om alles af te kunnen zetten.

Toen hij weer (ofja eigenlijk voor het eerst want hij was net aan huis gekomen 5 dagen voor de operatie) 24/7 buiten stond ging hij weer afvallen en toen goede resultaten geboekt met fibrebeet, dat krijgt hij nog steeds. Sterkte met de patiënt! Vond het zelf best een gedoe dat geklooi met voer, beweging en bijna niks mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 00:16 



 
Profiel   

Subli seniores priores is ook vrij laag in suikers, dat kreeg ons paard weer snel op gewicht na een operatie aan het gebit en kaakholte.
Bietenpulp kan ook, maar voor de verhoudingen is het wel beter om het te mengen met zemelen en evt luzerne.
Mizora weet er veel van, vraag haar eens!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 07:49 



 
Profiel   

Mijn paard ook laten opereren aan koliek, daarna hebben we ook veel moeite gehad met hem weer op gewicht krijgen.
Helaas blijft dat soms nog wel een lastig punt.

Je zou over kunnen gaan naar de havens gastro brok, hier zit geen suiker in en zou dus goed zijn met de hb.
Wel met kleine porties beginnen.

Die van mij doet het goed op de brok.
Maar krijgt daarnaast wel 2x daags een schep muesli, welke 50% bestaat uit luzerne en daarnaast ook extreem weinig suiker bevat.

Als je goed denkt aan kleine porties, voornamelijk met krachtvoer, kun je dit langzaam verhogen.
Ze kunnen beter een 2 weken langer te dun zijn, als dat je te snel gaat voeren en ze weer last krijgen van koliek.

En die van mij kreeg de eerste weken na de koliek alleen maar onbeperkt hooi, zijn na 4-6 weken pas begonnen met handjes krachtvoer (zonder suiker).

Veel succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 08:49 



 
Profiel   

_lotteeee schreef
Mijn paard ook laten opereren aan koliek, daarna hebben we ook veel moeite gehad met hem weer op gewicht krijgen.
Helaas blijft dat soms nog wel een lastig punt.

Je zou over kunnen gaan naar de havens gastro brok, hier zit geen suiker in en zou dus goed zijn met de hb.
Wel met kleine porties beginnen.

Die van mij doet het goed op de brok.
Maar krijgt daarnaast wel 2x daags een schep muesli, welke 50% bestaat uit luzerne en daarnaast ook extreem weinig suiker bevat.

Als je goed denkt aan kleine porties, voornamelijk met krachtvoer, kun je dit langzaam verhogen.
Ze kunnen beter een 2 weken langer te dun zijn, als dat je te snel gaat voeren en ze weer last krijgen van koliek.

En die van mij kreeg de eerste weken na de koliek alleen maar onbeperkt hooi, zijn na 4-6 weken pas begonnen met handjes krachtvoer (zonder suiker).

Veel succes!


Deze informatie klopr niet helemaal. Gastro bevat 22,7% suiker+zetmeel. Bij een hb’er zou ik dit percentage onder de 10% willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 09:18 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Subli seniores priores is ook vrij laag in suikers, dat kreeg ons paard weer snel op gewicht na een operatie aan het gebit en kaakholte.
Bietenpulp kan ook, maar voor de verhoudingen is het wel beter om het te mengen met zemelen en evt luzerne.
Mizora weet er veel van, vraag haar eens!


Ook mijn ervaring. Hooi van tweede snede en seniores priores. Ook luzerne werd mij aangeraden (de soort zonder melasse), maar daarvan werd onze pony meteen hoefbevangen. Dat schijnt niet altijd zo te zijn, uiteraard, maar pas er dus erg mee op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 11:39 



 
Profiel   

Bedankt voor alle tips!
Ik ga het dan toch maar opbouwen met de fibrebeet denk ik, dat is speedibeet en luzerne in een.
En ik zit nu ongeveer op 10 kg voordroog per dag waar volgens de pensioneigenaar weinig eiwit en suiker in zit.
Nu maar hopen dat dat voldoende is om langzaam aan te komen zonder hb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 14:56 



 
Profiel   

Scheutje olie erover?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:22 



 
Profiel   

10 kg vind ik niet veel. Paard wat aan moet komen zou ik rustig het dubbele voeren indien hij dat ook daadwerkelijk opeet. Let wel op het suikergehalte. In dit geval is een analyse wellicht niet overbodig.

Als meer hooi geen mogelijkheid is; bietenpulp en luzernebrok. Brok bevat over het algemeen minder melasse, maar controleer het goed! Daarnaast kun je nog olie voeren, maar dat zou ik wel goed met de dierenarts overleggen omdat darmen daar doorgaans even aan moeten wennen. Sowieso rustig opbouwen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 15:47 



 
Profiel   

Wat bij ons goed werkte voor ons ex-hoefbevangen paard weer op gewicht te krijgen is speedibeet in combinatie met dieetmix van subli (speedibeet vinden ze over het algemeen niet lekker, dit heb ik lekker gemaakt met appelsap en de dieetmix van subli)

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 16:06 



 
Profiel   

De lijnzaadolie was ik idd vergeten. Deze gaf ik ook al voor de koliek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 17:28 



 
Profiel   

izzie schreef
Bedankt voor alle tips!
Ik ga het dan toch maar opbouwen met de fibrebeet denk ik, dat is speedibeet en luzerne in een.
En ik zit nu ongeveer op 10 kg voordroog per dag waar volgens de pensioneigenaar weinig eiwit en suiker in zit.
Nu maar hopen dat dat voldoende is om langzaam aan te komen zonder hb.


Je kunt de voordroog eens laten testen. Kost je rond de 25 euro. Een pensioneigenaar kan er ook niet in kijken en het nare is dat voordroog per baal verschilt in fermentatie. De darmflora van je paard reageert daarop, en aangezien darmflora en hoefbevangenheid aan elkaar gerelateerd zijn is het wel oppassen.
Met hooi is dat risico een stuk minder, helemaal met een partij hooi wat getest is, de hele partij/bulk is dan nagenoeg identiek. Maar het blijft lastig, en controle of de mest nog goede keutels zijn, en geen slappe hap is wel van belang.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 17:36 



 
Profiel   

Mijn oudje is ook gevoelig voor hb (ppid) zij krijgt de zupa van equifyt om op gewicht te blijven. Dat is een granen en melasse vrije slobber zonder gekke andere toevoegingen, dus ook laag in suikers enz.
Zij krijgt daarnaast gewoon onverpakt arm hooi. Zeker geen voordroog want dan loopt het gegarandeerd fout (ook met de arme voordroog die we hebben gehad liep het mis :(:) )..

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 17:43 



 
Profiel   

s_v schreef
.....Zij krijgt daarnaast gewoon onverpakt arm hooi. Zeker geen voordroog want dan loopt het gegarandeerd fout (ook met de arme voordroog die we hebben gehad liep het mis :(:) )..


Klopt helemaal. Helaas wordt op de meeste pensionstallen nauwelijks gelegenheid geboden onverpakt hooi te voeren, wat dan ook nog zelf gekocht moet worden, en opgeslagen. Om maar niet te spreken over korting op de pensionprijs. Voordroog tast de darmflora aan, en daar draait het om met (gevoelige) paarden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 18:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 36 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen