Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Advies gevraagd, ouder paard dikker maken

 
Profiel   

Mijn paard van 26 is flink afgevallen de afgelopen tijd. Lange tijd heb ik haar moeten beperken in haar hooi opname omdat ze anders te dik werd. Nu is het tegenovergestelde waar. Sinds een maand of twee blijft ze maar afvallen.
Ze staat niet in training, dus de enige beweging die ze verder heeft is in de wei. Daar is ze wel actief, ze is altijd wel aan het lopen en aan het bewegen, het is geen paard dat graag stil staat. Doordat ze niet getraind wordt is ze ook arm in de bespiering.
Ze krijgt nu onbeperkt hooi, en voorheen 1 kilo basis sportbrok van havens. Hierbij valt ze niet meer verder af, maar ze komt ook niet aan. Inmiddels is de tandarts een week geleden geweest en krijgt ze sinds deze week 1,5 kilo brok. Het lijkt alsof ze de hele dag honger heeft..
Waar doe ik nu verder verstandig aan? Ik zat zelf te denken om er een bietenpulp bij te gaan voeren. Maar welke pulp en welke hoeveelheid dan? En hoeveel brok moet ik daarnaast geven, zodat ze zeg maar niet scheef gaat in haar mineralen?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:47 



 
Profiel   

Mijn fries is ook bijna 26...daar gaan drie emmers eten in per dag,zo blijft hij oo gewicht,en onbeperkt hooi en overdag en weide...niet veel gras.Hij krijgt geweekte pulp,coolstance copra,sojahullen,zemelen,lucerne gekookt lijnzaad en savonds eem vitamine en mineralen supplement

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:55 



 
Profiel   

Waarom sportbrok? Die activiteit ben je niet nodig, bedoel is dat je paard actiever word van sportbrok, niet dikker.
Ik zelf ben blij met bietenpulp, ik gebruikte speedibeet, maar ben nu weer over op "gewone" pulp van de welkoop. Voor mijn kleine pony gebruik ik nu zo'n kilo per dag erbij. Hiernaast voer ik nog vitaminebrok en krijgt ze onbeperkt ruwvoer.
Mocht dit niet voldoende zijn zou je lijnzaadolie oid kunnen overwegen voor erbij.
Hier trouwens meer informatie over bietenpulp : http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... bietenpulp
Kort gezegd: zeker wanneer je bietenpulp niet als enige vorm van ruwvoer hebt is de scheve verhouding weer recht getrokken door het andere ruwvoer

Overigens zijn er meer producten voor oudere paarden/paarden die wat bij mogen hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:56 



 
Profiel   

Ik zou eerst verder medisch kijken. Als er weinig is verandert en ze veel afvalt en veel honger heeft dan neemt ze wellicht niet alles op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 20:57 



 
Profiel   

Ze krijgt sportbrok omdat dit haar normaal gesproken wel weer op gewicht helpt als ze wat ingevallen is. Dit hadden we staan en normaal helpt het ook. Vandaar dat we dit eerst wilden proberen. Maar het gaat nu niet beter, dus vandaar dat we nu zeker verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:02 



 
Profiel   

Ik heb exact hetzelfde probleem, een oudere merrie die voorheen juist te dik was, ineens aan afvallen. Bloed getrokken, tanden nagekeken en niks gevonden
Zij kreeg seniores priores omdat ik op werk daar goede ervaringen mee heb maar zij gaat daardoor schuren. Nu krijgt zij zemelen, pulp en maisvlokken en onbeperkt hooi. is nog niet 100% hoe ik haar op gewicht wil hebben maar het is acceptabel

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:07 



 
Profiel   

Laat het gebit nakijken. Verder aanvullen met fibre beet en fibre nuggets van pavo. Daarmee houden wij onze gebitsloze IJslander in leven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:13 



 
Profiel   

Vervang de sportbrok eens door merriebrok, opvoeren naar 2 kg per dag. Je hebt geen energie gever nodig maar een dikmaker dus hoger in je vetten en eiwitten gaan zitten. Pas op met teveel olie, paarden hebben moeite met het verteren van lange keten vetzuren, waaronder olie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:18 



 
Profiel   

ik zou dan de merriebrok gaan vervangen door de pavo 18 plus.
volgens mij is die net hoger in eiwitten wat een ouder paard nodig heeft.

denk ook eens aan iets als fibrebeet,is ook een mooie vulling die wel aan zet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:28 



 
Profiel   

Wat is nou het echte verschil tussen fibrebeet en speedibeet?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:51 



 
Profiel   

Ik zweer bij producten op basis van bietenpulp, grasbrok en al die ruwvoer varianten aangevuld met een vit korrel. Een paard is er uiteindelijk toch op gebouwd om ruwvoer te verteren en geen krachtvoer.

Mijn haflinger is er 28 op geworden(gewoon huismerk bietenpulp van de welkoop) en mijn fjord van nu 21 doet het ook het beste op alleen ruwvoer gebaseerde producten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 21:53 



 
Profiel   

Kim_W schreef
Wat is nou het echte verschil tussen fibrebeet en speedibeet?



Staat hier.

https://www.pavo.nl/advies/voeding-en-t ... speedibeet

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:03 



 
Profiel   

Ik zou de sportbrok volledig laten vallen en vervangen door een granen & melasse vrije slobber, veel beter voor de vertering van je paard, zeker voor zo'n oudje lijkt me veel sportbrok niet nodig & ook gewoon best ongezond :=

Mijn oudje doet het super op de ZUPA van equifyt, da's een slobber op basis van pulp, luzerne timotheegras en een hoop lekkere kruiden. Ik geef hem in combinatie met een balancer brokje om vitaminen en mineralen aan te vullen. Je zou er ook nog een scheutje lijnzaadolie doorheen kunnen doen. Mijn dametje is 32 en doe het super op deze combinatie :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-10-19 22:03 



 
Profiel   

Ik zou ook de brok weglaten. Door teveel brok, kan je de darmflora best verstoord hebben en is de opname slechter, dus ook van de goede dingen zoals hooi.

Wij hebben ze van 10 tm 26jr, waarvan 4 20+. Ik geef hele jaar rond wiesencobs/nuggets met vitamine brok. Vanaf September geef ik daar speedibeet bij en voer ik het wat op.
Ze krijgen onbeperkt hooi en staan 24/7 buiten zonder dekens. Ze vallen niet af.

Ik zou het altijd in ruwvoer vervangers zoeken. SP vind ik qua ongredienten helemaal niet zo mooi en het moet ook lang weken. Fibrebeet net zo. Valt me ook tegen. Dus meng liever zelf wiesencobs/nuggets met speedibeet en vitamine. Dan heb je weinig toevoegingen wat ook belasting is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-10-19 11:56 



 
Profiel   

Heb je je paard al eens op PPID laten testen? Ook daarvan kunnen paarden afvallen en verminderde bespiering krijgen. (Extreme) honger is ook een symptoom van PPID. Als je paardje PPID heeft dan is het zeer raadzaam om een voer te zoeken zo laag mogelijk in suikers en zetmeel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 22:15 



 
Profiel   

Seniores priores..

Link naar dit berichtGeplaatst: 03-11-19 22:21 



 
Profiel   

Hier een artikel met veel voersoorten om te voeren aan oudere paarden of paarden die te mager zjin :
https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... arden.html
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-11-19 20:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 17 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen