Voeding 22 jarige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lissalynn98
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-19

Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-19 22:40

Hoiii,

Ik had een vraagje

Ik heb een 22 jarige merrie (KWPN'er, 1,70) alleen nu zit ik een beetje met wat ik nou het beste kan voeren op een dag.

Ze krijgt nu sochtends 3/4 muesli en savonds ook + onbeperkt hooi.

We trainen 4x in de week + 1x per week les.
Maar ze schommeltje nog steeds kwa gewicht.

Mijn vraag is wat jullie een oudere paard kwa bijvoeding geven? En moet ik haar ook sport brokken geven?

Gr Lissa

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 22:55

Subli Seniores Priores zou ik je adviseren om bij te voeren. De sportbrok zou je bij kunnen voeren: als ze op die dagen ook (daadwerkelijk aan het werk gaat) als ondersteuning. :)

JPittyJarig
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 26311
Geregistreerd: 01-06-10
Woonplaats: Zwolle

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:14

Hallo Lissa,

Goed dat je nadenkt over hoe je jouw lieveling het beste kan voeren om haar in topconditie te houden. Alleen is WWW, waar je topic nu staat, daar niet helemaal de juiste plek voor. Voor voervragen zoals deze heeft Bokt [VS] Voeding en supplementen. Daar zitten de experts op voedingsgebied. Ik heb al een moderator gevraagd om jouw vraag daar ook even heen te verplaatsen. Heel veel succes met het vinden van het juiste voer voor jouw paard!

Lukasje
Berichten: 11257
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:00


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23436
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:04

ik verplaats dit topic naar Voeding en Supplementen

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:27

Ik heb beetje vergelijkbaar situatie en mij werd geadviseerd luzerne bij te voeren.
Ik heb die van Dengie want daar zit veel minder suiker in.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 12:15

De Hartog Lucerne bevat aardig wat eiwitten en aminozuren voor de spieren. Je moet er dan wel minimaal 3 kg van bijvoeren voor goed resultaat, maar wel langzaam opbouwen.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:12

ik geef mijn 23 jarige (op pensioen, in de zomer komt ze mooi aan, in de winter wordt ze magerder.)

zij krijgt:
350 gram bietenpulp
250 gram fetura (grasbrok hoger in eiwit)
250 gram pre-active (granenvrije brok, laag in suiker)
300 gram flaxseedcubes (lijnzaad die bewerkt is tot een brok, hoog in vet en eiwit)
soms een portie gekookt lijnzaad of een scheut olie erbij.
en onbeperkt hooi uiteraard.

vroeger gaf ik luzernebrok, maar ze doet het beter op die fetura.

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:26

Hier 21 jarige merrie. Veel weidegang (overdag altijd buiten, nog steeds gras). Daarnaast over twee keer verdeeld drie scheppen Pavo 18+ en bijna onbeperkt voordroog of hooi. Vorige winter (toen stond ze nog niet bij ons) kreeg ze daarnaast ook nog maislijnzaad brokken, om op gewicht te blijven. Benieuwd of we het dit jaar nodig hebben, tot nu toe doet ze het zo goed.

Jord

Berichten: 1561
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 13:28

Ik heb er 1 van 27 (ook pensioen) die krijgt gewoon Nature's Best 3/4 kilo per dag en doet het daar prima op.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Voeding 22 jarige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 17:34

Wij hebben ze van 10 tm 26jr ( 10, 12, 20,21, 21 en 26 ) Ik voer hele jaar wiesencobs met vit brok. Vanaf september voeren we daar speedibeet bij en gaan we wat meer geven.

Staan 24/7 buiten, zonder dekens en met onbeperkt hooi.

De shet van 21 heeft geen snijtanden en mist 3 kiezen. De merrie van 26 mist 1 kies, maar is fit en wordt ook normaal nog gereden.
Ze zijn heel stabiel. Zelfs iets te dik nu na verhuizen en even niet rijden. + dus ietsjes meer bijvoeren vanwege de temperatuur en kortere dagen.

Ik zou als basis ruwvoer mix/vervanger kiezen, vitamine brok en voor bijv eiwitten coolstanca copra of misschien die nieuwe lucerne van Hartog. Die schijnt iets zachter te zijn. Maar ze moeten wel tegen lucerne kunnen. Hier is dat vaak een dingetje.

Lissalynn98
Berichten: 1
Geregistreerd: 01-10-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-19 22:56

LadyUrsy schreef:
Hier 21 jarige merrie. Veel weidegang (overdag altijd buiten, nog steeds gras). Daarnaast over twee keer verdeeld drie scheppen Pavo 18+ en bijna onbeperkt voordroog of hooi. Vorige winter (toen stond ze nog niet bij ons) kreeg ze daarnaast ook nog maislijnzaad brokken, om op gewicht te blijven. Benieuwd of we het dit jaar nodig hebben, tot nu toe doet ze het zo goed.


Rij je ook nog met der ? Zoja geef je der dan alleen nog muesli of sportbrokken daarnaast?

LadyUrsyJarig

Berichten: 679
Geregistreerd: 20-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:49

Lissalynn98 schreef:
LadyUrsy schreef:
Hier 21 jarige merrie. Veel weidegang (overdag altijd buiten, nog steeds gras). Daarnaast over twee keer verdeeld drie scheppen Pavo 18+ en bijna onbeperkt voordroog of hooi. Vorige winter (toen stond ze nog niet bij ons) kreeg ze daarnaast ook nog maislijnzaad brokken, om op gewicht te blijven. Benieuwd of we het dit jaar nodig hebben, tot nu toe doet ze het zo goed.


Rij je ook nog met der ? Zoja geef je der dan alleen nog muesli of sportbrokken daarnaast?


Er wordt zeker nog met haar gereden (niet door mij, ik ben van de facilitaire dienst ;-) ). Ze heeft daar nog super veel lol in. Was ook advies van osteopaat, lekker aan de gang laten om soepel te blijven.

Begrijp beetje uit je reactie dat we er beter sportbrok bij kunnen geven, bijvoorbeeld na het rijden. Kan dat wel eens proberen (mevrouw is nogal kieskeurig), staat er van de andere pony's. Bedankt voor je reactie (waar ik hopelijk de goede tip heb uitgehaadl)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:45

LadyUrsy schreef:
Er wordt zeker nog met haar gereden (niet door mij, ik ben van de facilitaire dienst ;-) ). Ze heeft daar nog super veel lol in. Was ook advies van osteopaat, lekker aan de gang laten om soepel te blijven.

Begrijp beetje uit je reactie dat we er beter sportbrok bij kunnen geven, bijvoorbeeld na het rijden. Kan dat wel eens proberen (mevrouw is nogal kieskeurig), staat er van de andere pony's. Bedankt voor je reactie (waar ik hopelijk de goede tip heb uitgehaadl)


Ik zou geen sportbrok of muesli bij gaan voeren. Vrijwel geen 1 paard heeft dat nodig en het verstoord meer dan goed is.

aadburg
Berichten: 625
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: Broekland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:17

Ik heb een 22 jarige drachtige merrie die ook ongeveer 1x per week word gereden zolang ze daar plezier in heeft. Ze krijgt ochtend en avond een halve schep geweekte seniores en driekwart kilo basisbrok. Verder iedere dag het weiland in en binnen onbeperkt hooi of droge kuil. De basisbrok word later in de dracht vervangen door merriebrok, al met al doet ze het hier prima op!