Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Schrik voor suikers.. gegrond?

 
Profiel   

[***] schreef
Met de hele suiker-hype .. Maak me er zelf ook schuldig aan, maar dat komt omdat ik een pony heb die snel jeuk krijgt en gaat schuren. Ik geef de schuld aan suikers, maar denk persoonlijk dat het vooral om grote hoeveelheden in gras/voordroog gaat.



Weet je hoeveel suiker en in gras/ voordroog zit? Gemiddeld 10%. Stel jouw paard eet 10 kg ruwvoer op een dag krijgt hij 1 kg suiker binnen uit het ruwvoer.

Je kan je dus afvragen of dat beetje aanvullende voer verschil gaat maken. Aan de andere kant alle kleine beetjes helpen en de soort suiker verschilt natuurlijk ook. Van suiker uit melasse krijgen paarden vaak jeuk.

Wil je echt verschil maken qua hoeveelheid suiker in het rantsoen moet je dat in het ruwvoer zoeken!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 10:12 



 
Profiel   

[***] schreef
Hmmja, misschien moet ik om het heel simpel te houden af van het idee dat ze een volle voerbak moeten hebben en even gewoon de daily complete met wat lijnzaadvlokken geven. Kan ik testen wat het weglaten van de pulp doet en kan ik daarna nog zien of ik het idee heb dat ze iets tekort komen. Gaat dan wel in 1 voerbeurt zijn want hun hoeveelheid nog eens in 2 delen heeft weinig zin denk ik.


Hou er wel rekening mee dat Vitalbix op basis van luzerne is. De DC bevat 50% luzerne.
Luzerne kan jeuk geven. Dat was destijds voor mij de reden om ermee te stoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:02 



 
Profiel   

Mara2000 schreef
[***] schreef
Hmmja, misschien moet ik om het heel simpel te houden af van het idee dat ze een volle voerbak moeten hebben en even gewoon de daily complete met wat lijnzaadvlokken geven. Kan ik testen wat het weglaten van de pulp doet en kan ik daarna nog zien of ik het idee heb dat ze iets tekort komen. Gaat dan wel in 1 voerbeurt zijn want hun hoeveelheid nog eens in 2 delen heeft weinig zin denk ik.


Hou er wel rekening mee dat Vitalbix op basis van luzerne is. De DC bevat 50% luzerne.
Luzerne kan jeuk geven. Dat was destijds voor mij de reden om ermee te stoppen.



Jeuk door luzerne komt omdat de mineralen niet in balans zijn voor paarden. Luzerne bevat veel calcium waardoor het de opname van fosfor en magnesium verdrongen wordt in het lichaam. Zo kan een tekort ontstaan en met name voldoende magnesium is belangrijk bij het voorkomen van jeuk!

Wanneer luzerne in een product zit waarin de mineralen balans netjes rechtgetrokken is, heb je dat probleem dus niet.

Losse luzerne voeren is daarom niet aan te raden!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:29 



 
Profiel   

Of je moet bij het voeren van losse luzerne iets bijvoeren om de verhoudingen weer recht te krijgen. Zemelen wordt daarvoor gebruikt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:34 



 
Profiel   

Hilary schreef
Of je moet bij het voeren van losse luzerne iets bijvoeren om de verhoudingen weer recht te krijgen. Zemelen wordt daarvoor gebruikt.



Dat kan! Maar naast de calcium - fosfor - magnesium verhouding is de ijzer - koper - zink - mangaan verhouding ook erg belangrijk! Dat wordt een heel gepuzzel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:52 



 
Profiel   

Ik meen me te herinneren dat je ook goed op de kosten moet letten? Dan zou de keus helemaal niet moeilijk moeten zijn en zou ik het eerst zoeken in de kunst van het weglaten. Probeer eerst eens hoe het gaat als je alleen de vitamine brok geeft.
Of als je je daar beter bij voelt laat een dingen weg en als dat goed gaat laat je nog iets weg.
Het willen voeren van een bepaalde hoeveelheid is echt puur iets voor ons zelf. Dan neem ik tenminste aan dat ze voldoende ruwvoer krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:02 



 

Bedankt voor de reacties, altijd interessant om te lezen :)

Even voor de duidelijkheid nog, op dit moment heeft hij GEEN jeuk, enkel de 'darmproblemen'. De jeuk is uit het verleden waarbij het een tijd geduurd heeft voordat ik er achter kwam wat de oorzaak was. Maar dat is dus het gras, of voordroog. En ik vermoed ook bepaalde krachtvoeders maar hier ben ik niet zeker van, omdat in die periode ook wel andere dingen niet op de rit zaten dus het kan ook daaraan gelegen hebben. Hetzelfde geld voor het staartschuren, hier heeft hij op dit moment geen last van, maar heeft hij in het verleden wel gehad bij het voeren van luzerne of luzerne-brok. Indien de luzerne in het voer zit (zoals bij de vitalbix, maar ook de sport mix zero in het verleden en heb nog wel dingen gehad) dan heeft hij daar geen last van. Maar dit zal dan komen door wat Levita30 zegt, interessant weetje, wist ik niet ;)

@ viola : indien ik centen kan besparen is dat altijd mooi meegenomen inderdaad, maar dat laat ik niet meespelen in mijn keuzes (tot op zekere hoogte). Mijn pony's krijgen gewoon alles wat ze nodig hebben en ik ga geen dingen ontzeggen omdat ik de centen nodig heb. Maar als het niet nodig is is dat natuurlijk altijd fijn.

Met dat laatste heb je helemaal gelijk, ze krijgen gewoon voldoende ruwvoer en alles wat er nog gegeven wordt is vooral voor mijn gevoel. Zo heb ik ook altijd het idee als ik ze terug zet na het 'werk' dat ze dan iets moeten krijgen in hun bak, of als ik naar huis ga ... Dat doe ik nog steeds, maar heb wel verandert en geminderd wat ik geef en dat vinden ze ook helemaal prima.

Op dit moment is de bietenpulp & lijnzaad weg en krijgt hij enkel nog zijn vitamines naast het hooi. Dus even afwachten maar of het verschil gaat brengen. Moest hij echt last krijgen dat hij gaat invallen of noem het maar dan is er nog altijd snel wat gehaald en bijgegeven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 18:43 



 
Profiel   

Ik bedoel ook zeker niet dat je je paarden dingen die ze nodig hebben moet onthouden om kosten te besparen. Maar ik meen me een topic te herinneren waarin je je wel degelijk zorgen maakt over je financiƫle situatie in relatie tot de paarden. Dan is extra's weglaten die ze misschien niet echt nodig hebben en je eigenlijk voornamelijk voor je eigen gevoel voert een hele goede optie denk ik. Niks mis mee om te besparen op zaken waarop dat kan zodat je dat geld kan gebruiken voor wanneer het echt nodig is.

Uiteraard nu goed in de gaten houden of het zo inderdaad goed gaat en niet toch wat extra's nodig hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 21:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 33 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen