Schrik voor suikers.. gegrond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:37

Met de hele suiker-hype .. Maak me er zelf ook schuldig aan, maar dat komt omdat ik een pony heb die snel jeuk krijgt en gaat schuren. Ik geef de schuld aan suikers, maar denk persoonlijk dat het vooral om grote hoeveelheden in gras/voordroog gaat.

Op dit moment krijgt hij als 'krachtvoer' bietenpulp + lijnzaadvlokken + vitaminen/mineralen.
Omdat er wat dingetjes zijn en ik bij wijze van test de bietenpulp eens een tijdje wil laten ben ik op zoek naar iets waar ik de vitaminen/mineralen onder kan geven. Omdat het een test is en ik dus niet weet of ik het ga blijven voeren heb ik graag iets waarvan ik gewoon even een zak in de winkel kan halen om te proberen.

Het makkelijkste op dit gebied is de Aveve, en zij hebben verschillende soorten voer. Voor de bietenpulp hebben ze altijd de Sport Mix Zero gehad, dus wilde ik dat gewoon terug proberen. Echter met eens rond te kijken op de site heb ik gezien dat ze nog wel meer voer hebben wat interessant is, zeker voor oudere paarden of paarden die geen/weinig arbeid doen. Vooral het voer voor oudere paarden spreekt mij wel aan, omdat hier ook gisten en probiotica in zitten. En aangezien mijn oudje op dit moment wat lastige darmen heeft ...

Maar dan schrik ik weer als ik het suiker/zetmeel-gehalte lees, namelijk 29% (per kg ga ik vanuit). Hij zou daar dan 2.4 - 3.4 kg per dag als aanbevolen hoeveelheid van moeten hebben. En vraag ik me af of het niet too much gaat zijn voor hem. Ooit in het beginstadium heeft hij Strucomix van Cavalor gehad (weet niet meer precies welke versie), dit zit ook rond de 30% en toen schuurde hij zich enorm. Maar of dit puur van het krachtvoer kan komen of dat er nog andere dingen toen niet in balans waren weet ik niet ...

Wat zouden jullie doen? Eens een zak proberen en aankijken?
Of toch maar naar de 'veilig' optie van Sport Mix Zero gaan en eventueel zelf aanvullen met probiotica of dergelijke?


En nog een extra, misschien domme, vraag.. moest de bietenpulp inderdaad deel van het probleem zijn dan blijft deze dus weg, maar ik geef lijnzaadvlokken om te compenseren (en een beetje voor de eiwitten). Kan ik deze dan gewoon blijven geven bij het krachtvoer? Want heb nog wel een voorraad staan...

Doyal
Berichten: 118
Geregistreerd: 27-12-13

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:41

weet niet of het in je buurt verkrijgbaar is maar mij bevalt de vitalbix daily complete prima om alleen vitaminen en mineralen bij te voeren. Weinig suikers en kun je gewoon samen geven met de lijnzaadvlokken.

Anoniem

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:42

Neen, is niet in de buurt, maar dat is de vitaminen/mineralenkorrel die ze standaard krijgen inderdaad. Al wil ik graag wel iets meer geven dan enkel die paar korrels ... daarom dat ik toch even wat ter vervanging zoek.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:43

Waarom zou je de aanbevolen hoeveelheid voeren als je met de vitamine/mineralenmix al voldoet aan de dagelijkse behoefte? Je zoekt volgens mij alleen een drager waar je wat doorheen kan mengen, toch? Of voerde je ook meerdere kilo’s bietenpulp? Ik zou iets zoeken wat qua suiker/zetmeelgehalte in de buurt zit van de pulp, maar daar heb je volgens mij niet heel veel van. Grasmix/luzernemix/grasbrok/luzernebrok kom je dan een beetje bij uit, denk ik...

Ik ken bietenpulp overigens niet als een veroorzaker van jeuk (bij luzerne hoor je dat wel regelmatig).

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:44

Kan je de vitaminebrok niet zo geven? Waarom moet dat 'onder iets' gegeven worden?

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:49

Waarom niet gewoon een schep van voer wat je aanspreekt met de vitaminekorrel?
Je hoeft de max toch niet te geven als je in vitamines dekt?
Ik geef hier een pony seniores priores en 18+ muesli van pavo.
Beestje krijgt gewoon op het oog wat hij nodig heeft aan 18+ erbij, gaat prima.

Mijn eigen pony met cushing en ir krijgt pavo energy control sportbrok.
Hij lust veel niet, dus geen luzerne, bietenpulp, grasmix en suikerarme muesli mot ie ook niet.
Met deze brok blijft hij mooi rond ipv mager te worden, maar dan krijgt hij een kwart schep.
Voor zijn prascend krijgt hij een handje havens natural balance, een enorme zetmeelbom maar hij eet zijn prascend dan tenminste op.
(Natural balance ruikt sterk, dan ruikt hij de pil niet en eet hij het zo op.)

Dat is zat, ik was klaar met dat geklooi en duur voer wat hij niks vind.
Ik heb wel gekozen voor pavo energy control omdat het trage energie geeft uit olie.
Dat gaat dus goed qua insulineresistentie.
Maar van teveel hooi gaat hij schuren inderdaad, dat houd ik stabiel met hooinetten en wegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 15:53

@ Hilary : Klopt, de aanbevolen hoeveelheid moet niet persé, omdat ze toch hun vitaminen wel krijgen, maar weet op dat gebied niet goed wat het beste is. Of wel aanbevolen hoeveelheid en extra vitaminen weg (maar dus veel suikers/zetmeel). Of minder en de Vitalbix houden, maar hoeveel moet je dan gaan geven?

Bietenpulp inderdaad meerdere kilo's, namelijk 2 kg per dag (ongeweekt, dus een goede emmer per voerbeurt). Dit is jaren geleden zo opgesteld door een voedingsdeskundige vanwege allerlei problemen en daar deed hij het toen ook echt goed op. Maar door recente ontwikkelingen twijfel of daar niet een gedeelte oorzaak is, en dat wil ik dus even testen. Het gaat dan niet om jeuk, maar om darmproblemen (ruim genomen, het hele verhaal duurt wat lang en is ook niet echt relevant voor mijn suiker-vraag denk ik).

Dingen als gras/luzerne-mix en dergelijke heb ik in het verleden ook geprobeerd maar aangezien hij allergisch is aan gras heb ik die maar laten vallen, en luzerne gaat hij van staartschuren dus daar zit ook iets waar hij op reageert (maar als er een beetje luzerne in het krachtvoer verwerkt is gaat het wel weer, zal van de hoeveelheid afhangen). Hij is een beetje een moeilijke om te voeren, reageert op heel veel, vandaar toen ook de keuze om zo 'natuurlijk' mogelijk voer te gaan geven (waar dus weinig inzit waar hij op kan reageren).

@ Gini : gedeeltelijk voor mezelf, want enkel de vitaminenkorrel is wel heel weinig, dat hebben ze met 1 hap binnen ... en ze zijn nu gewend om veel te krijgen dus wil wel iets in de plaats geven. Ook omdat er wel goede dingen in krachtvoer kunnen zitten die ze misschien dan gaan missen als ze niks meer extra krijgen (denk aan eiwitten, wat extra vezels en misschien toch ook wat energie).


@ moonfish13 : omdat ik niet goed weet of ik gewoon een zak kan halen, zeggen 'geef daar maar 1 schep per keer van' en dat het dan wel ok is ... Op het oog vind ik ook altijd een moeilijke, ik heb dat oog niet denk ik ;) Bedankt voor je bijdrage.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:10

Ik denk dat het in het algemeen ook wel een beetje overtrokken is.

Ik kreeg in een FB groep de opmerking dat voederbieten zoooo slecht zijn voor paarden, want ze bevatten 50% suiker van de droge stof gehalte!

Na wat verder zoeken blijkt dat een biet 20 % DS heeft, dus 1 kilo biet heeft 200 gram DS, waarvan 50 % suiker = 100 gram suiker per kilo biet.
Een goede voederbiet weegt een kilo of twee dus krijgen ze 200 gram suiker binnen via die biet.

Mijn paarden eten elk 20 kilo hooi per dag, hooi bevat 10 % suiker, dus dat is al goed voor 2 kilo suiker per dag. Die 200 gram valt daar dan bij in het niet. (zeker als je bedenkt dat ze momenteel niet echt geen gras meer hebben en dus daar niks binnenkomt, ze krijgen als voeder elk 150 grdroge pulp (geweekt) en een handje pre-active van equifyt .

Maar volgens hun zijn bieten absoluut geen paardenvoer wegens het hoge suikergehalte etc.

Imo is het natuurlijk het best om de suikergehaltes zo laag mogelijk te houden, als je dieren hebt die erg gevoelig zijn kan het interessant zijn om het hooi te testen of om hooi te geven die laag in suiker is. Krachtvoer beperken of kiezen voor een soort met laag suiker en zetmeel en dan kom je volgens mij al een heel eind. Dan kan die extra biet of wortel echt geen kwaad.

Om meer te antwoorden op jouw vraag: als je een vitaminebrok of balancer geeft hoef je echt geen ADH te geven van het krachtvoer.
Je kan dus prima een klein bekertje (100-150 gram ) van het voer dat je wil geven met de vitaminebrok en die vlokken erbij. Als je dan uitgaat van 30 % suiker en zetmeel heb je max 30-45 gram suiker erbij, dat is verwaarloosbaar.

Als je graag "meer" voert dan zou ik kijken naar een voer dat max 10-13 procent suiker en zetmeel heeft, als je dan een kilo voert heb je wel het suikergehalte gehalveerd bij het voer van 30 % suiker en zetmeel.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:15

Ik weet niet welke bietenpulp je voert maar ik voer het hier ook aan 'probleempaarden' Eerder had ik een eigen merk van de Boerenbondwinkel in de buurt. Ik twijfel sinds de zomer ook of de bietenpulp mogelijk toch niet meer zo geschikt is. Ik ben over gestapt naar een ander merk waar ook nog minder suikers in blijkt te zitten. Sinds een maand voer ik nu de Speedibeet van Pavo en ben daar uitermate tevreden over.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:17

Waarom niet de gulden middenweg proberen ?
De helft van de bietenpulp die je nu geeft met de vit en min mix.
Voor jouw gemoedsrust kan je er eventueel nog een schepje Cavalor Fiberforce onder mengen, maar dat kost alleen maar meer geld. :P

In bieten zit wel wat suiker, maar in de bietenpulp niet meer ( 5% ofzo ) omdat de suiker er uiteraard in de raffinaderij uitgehaald is :+
Wel bevat pulp veel calcium. Waardoor je dus een hele scheve verhouding calcium / fosfor krijgt als je veel pulp geeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:19

@ Duhelo : Dat bedoel ik inderdaad ... zou het een probleem zijn of lijkt het allemaal groter dan het is. Op dit moment weet ik het niet :+

Ik ben trouwens ook even bezig via de Vitalbix site, misschien is het wel interessant om over te stappen naar de Active+ . Zag ook dat daar een extra hoge dosering vitamine E in zit wat in het geval van die van mij ook wel interessant is. Volgens mij als je de aanbevolen hoeveelheid geeft moet je geen extra daily complete meer geven wat dat zit erin verwerkt. Dus misschien is dat wel interessant, ben even aan het wachten wat zij ervan zeggen. Heb namelijk geen sportpony en daar is het voer eigenlijk wel voor bedoeld. Dus even zien, maar zou eventueel ook een gezonde/handige en relatief makkelijke oplossing zijn (moet wel besteld worden maar dat doe ik nu ook).

@ henny_w : normaal gezien gewoon die van Aveve, af en toe denk ik eens een ander merk als het uitkomt (stalhouder zorgt voor de pulp) maar alles wat ik tot nu toe gezien heb zit onder de 10% suiker. In mijn geval denk ik niet dat de suikers het probleem zijn, aangezien hij niet schuurt. Maar omwille van zijn allergieën en gevoeligheden heb ik wel een theorie. Alleen weet ik dus pas of dat klopt als ik het probeer ;)


@ Pandora2 : minder pulp proberen is een optie, maar als de pulp een deel van het probleem is zoals ik het nu denk gaat minderen het niet oplossen (misschien minder erg maken, maar hij zal blijven reageren). Dus ik wil eigenlijk voor nu even iets compleet anders proberen, en dan zien of er verandering is.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:34

Dan wellicht iets als Pavo Care4Life? Zit 9,4% s+z in, dus je kunt er ook een wat grotere hoeveelheid van voeren.

Overigens gaat op een dieet met normale hoeveelheden ruwvoer dat kleine beetje vezels uit krachtvoer geen verschil maken hoor :) In bietenpulp zitten verder ook geen noemenswaardige hoeveelheden eiwit (daar heb je bijv luzernebrok voor). Energie zou je wellicht kunnen oplossen met je lijnzaad of een olie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:36

Net even heel fijn contact gehad met de mensen van Vitalbix.
Denk dat ik toch de Active+ ga proberen, even opbouwen qua hoeveelheid (en dus nog daily apart en de lijnzaadvlokken kunnen er ook bij) en dan zou hij het prima moeten doen op de volledige dosis en heeft hij niks extra's meer nodig (behalve eventueel de vitamine E, dat was iets om aan te kijken/te proberen).

Ga nu even een zak proberen als test, en dan zie ik daarna wel hoe verder. Maar in theorie zou het fijn moeten werken ;)

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:41

Nadeel van vitalbix vind ik de prijs, ik vind het wel heel erg duur persoonlijk..
Hoeveel kg moet je daar van geven??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 16:44

Voor mijn pony (ongeveer 400 kg) zou het op 1 kg per dag komen.
Heb er dan nog eentje staan die ik ook ga overzetten (vind het wel handig als beiden hetzelfde krijgen, uiteraard als ze het er goed op doen) en die weegt ongeveer 100 kg meer dus zou in theorie 1.2 kg moeten krijgen maar omdat die helemaal op rust staat en tot hier toe nooit tekorten of andere dingen heeft gehad ga ik die ook op 1 kg zetten.

Moet het nog eens berekenen, maar als ik enkel dat voer en al de rest valt weg denk ik dat het qua kosten ook wel meevalt...


Edit; laat maar .. het is inderdaad wel duur ja :')
Moet even zien wat de stalhouder ervan zegt.

Hoewel dat duur misschien ook relatief is, want als ik de Sport Mix Zero bekijk en ik geef daar de aanbevolen hoeveelheid van ben ik per maand 10 euro goedkoper uit. Geef ik minder dan moeten er nog extra vitamine enzo bij dus dan wordt het ook niet echt goedkoper.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:31

[***] schreef:
@ Hilary : Klopt, de aanbevolen hoeveelheid moet niet persé, omdat ze toch hun vitaminen wel krijgen, maar weet op dat gebied niet goed wat het beste is. Of wel aanbevolen hoeveelheid en extra vitaminen weg (maar dus veel suikers/zetmeel). Of minder en de Vitalbix houden, maar hoeveel moet je dan gaan geven?

Bietenpulp inderdaad meerdere kilo's, namelijk 2 kg per dag (ongeweekt, dus een goede emmer per voerbeurt). Dit is jaren geleden zo opgesteld door een voedingsdeskundige vanwege allerlei problemen en daar deed hij het toen ook echt goed op. Maar door recente ontwikkelingen twijfel of daar niet een gedeelte oorzaak is, en dat wil ik dus even testen. Het gaat dan niet om jeuk, maar om darmproblemen (ruim genomen, het hele verhaal duurt wat lang en is ook niet echt relevant voor mijn suiker-vraag denk ik).

Dingen als gras/luzerne-mix en dergelijke heb ik in het verleden ook geprobeerd maar aangezien hij allergisch is aan gras heb ik die maar laten vallen, en luzerne gaat hij van staartschuren dus daar zit ook iets waar hij op reageert (maar als er een beetje luzerne in het krachtvoer verwerkt is gaat het wel weer, zal van de hoeveelheid afhangen). Hij is een beetje een moeilijke om te voeren, reageert op heel veel, vandaar toen ook de keuze om zo 'natuurlijk' mogelijk voer te gaan geven (waar dus weinig inzit waar hij op kan reageren).

@ Gini : gedeeltelijk voor mezelf, want enkel de vitaminenkorrel is wel heel weinig, dat hebben ze met 1 hap binnen ... en ze zijn nu gewend om veel te krijgen dus wil wel iets in de plaats geven. Ook omdat er wel goede dingen in krachtvoer kunnen zitten die ze misschien dan gaan missen als ze niks meer extra krijgen (denk aan eiwitten, wat extra vezels en misschien toch ook wat energie).


@ moonfish13 : omdat ik niet goed weet of ik gewoon een zak kan halen, zeggen 'geef daar maar 1 schep per keer van' en dat het dan wel ok is ... Op het oog vind ik ook altijd een moeilijke, ik heb dat oog niet denk ik ;) Bedankt voor je bijdrage.



Je zegt dat ze gaat schuren van Luzerne? Dan zou ik proberen de vitalbix te vervangen door een vitaminebrok zonder Luzerne. Bijvoorbeeld Metazoa Timothexx of Esparcette of Equilin Balancer (bevat wel iets meer van suiker)

Zoizo is heel dat suikerverhaal best moeilijk paarden hebben het jarenlang wel goed gedaan onder veel suiker, we weten nu dat het niet gezond is, maar het moet ook handelbaar blijven.

nummie

Berichten: 410
Geregistreerd: 28-11-11
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 17:59

Ik geef mijn sportmerrie onbeperkt hooi, 500 gram daily complete verdeeld over twee voerbeurten en twee handjes luzerne per bakje.. voor de pit nog een handje haver en ze is in topconditie! Ze loopt M springen en L sgw, is 1.75m.
ongeveer en 7 jaar. Ben echt goedkoop uit per maand.. kan het je zeker aanraden. Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:12

Hmmja, misschien moet ik om het heel simpel te houden af van het idee dat ze een volle voerbak moeten hebben en even gewoon de daily complete met wat lijnzaadvlokken geven. Kan ik testen wat het weglaten van de pulp doet en kan ik daarna nog zien of ik het idee heb dat ze iets tekort komen. Gaat dan wel in 1 voerbeurt zijn want hun hoeveelheid nog eens in 2 delen heeft weinig zin denk ik.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: Schrik voor suikers.. gegrond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 18:30

Hier voer ik al jaren balancer pro van je paard gezond en fit. Ook toen mijn pony nog flink getraind werd.
Zit alles in wat ze nodig hebben: hoog gehalte vitaminen en extra vit e.
Mijn pony eet het prima zonder iets.
Ik snap niet waarom je zoveel verschillende dingen zou voeren. Het is alleen maar voor je eigen gemoedsrust en duur.

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 19:57

als je het echt goed wil doen en kijken of die buikproblemen iets met je voer te maken hebben dan moet je dus alles weg laten.
momenteel staat mijn oude merrie met gas en opgeblazen en diarree.
contact gehad met veearts en die zegt laat al je voeders en poeders es weg en geef alleen hooi, hooi en hooi.
die vitaminekorrel die ik heb kan ook gewoon in een emmer gegeven worden en vinden ze dan net zo lekker zo als met ander voer er door.
dus nou ja dan gaan we dat maar doen he...


denk dat jij dat ook best kunt.
laat gewoon alles weg en geef alleen dat wat moet en kijk dan es wat er veranderd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:24

Denk dat ik inderdaad gewoon alleen de vitaminenkorrel en een beetje lijnzaad ga geven en dan even aankijken of er verandering is. Als hij het daar prima op doet is dat zoveel te beter natuurlijk en anders kan ik daarna nog kijken wat ik ermee doe.

Of misschien alleen de vitaminenkorrel en als het beter gaat eventueel de lijnzaad erbij om deze op te werken?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 21:59

haha, nou weet je het in je eerste zin en daarna ga je toch weer twijfelen :D

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:13

Mocht je toch een muesli zoeken, dan kun je eens kijken naar de sportmix zero van Aveve. Zeer laag in suiker en zetmeel en hoog in vet, dus (langzaam vrijkomende) energie. Voor het geval je toch net iets meer nodig zou hebben dan ruwvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:16

@ ellepel : Ja, haha.
Omdat in het eerste ik gewoon de bietenpulp weglaat maar zoals jouw DA zegt alles weglaten om het te bekijken dan zou ik de lijnzaad ook moeten weglaten en enkel nog maar de vitaminenkorrel.

@ Speedster : ja, die ken ik inderdaad en staat hoog op het lijstje. Nu hebben zij ook een muesli speciaal voor oude paarden die ik ook interessant vind maar daar zit dus die massa suiker/zetmeel in..

Maar voorlopig maar eens eerst even het hoogstnodige en zien hoe hij het daarop doet. Is toch het makkelijkst, haha.

Speedster

Berichten: 3544
Geregistreerd: 28-09-04
Woonplaats: Valkenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 22:22

Zeker is dat het makkelijkst.
Maar die labeltjes bij Aveve zou ik me niet blind op staren. De sportmix Zero is qua samenstelling bijvoorbeeld super voer voor een endurancepaard (daar koop ik het ook voor, en voor onze oudere paarden). Weinig suiker, maar toch energie. En laat dat juist net niet op de verpakking staan. Een gemiste kans voor Aveve :D.