Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Gehakseld hooi voor oud paard?

 
Profiel   

Bij sommige hooileveranciers/foeragehandelaars kan je de 'restjes' opkopen. Vaak in bigbag. Dit zijn de kleinere plukjes hooi die naast de pakken vallen. Vaak heel stoffig, dus niet geven aan paarden met luchtwegproblemen. Maar meestal wel goed voor de 'tandloze' onder de paarden.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:10 



 
Profiel   

Mijn bejaardenclub (Shetlander, draver en welsh 20 en 30+) kan geen hooi weg krijgen en ik geef ze gehakseld kuilvoer. Dit komt bij de boer vandaan want die voert dat aan de koeien.
Verder krijgt ze pavo 18+ slobber en lucerne. Ook de hele dag weidegang maar ik wil niet dat ze de hele nacht binnen staat zonder eten en van het kuilvoer wat ik geef blijven wel proppen liggen maar ze krijgen nog steeds genoeg binnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:10 



 
Profiel   

Ik heb gelukkig nog geen ervaring met proppen makende paarden maar vroeg me af of het misschien wel uit zou kunnen maken welke snede het hooi is. Eerste snede is meestal lang stengelig en grof maar tweede of derde snede kort en fijn. Is dit geen optie of maakt dat niet uit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:13 



 
Profiel   

Ik herken wat er ergens hierboven ook werd geschreven. Mijn paard maakte proppen van het hooi, maar als ik hem eerst een paar scheppen grasmix gaf dan kon hij daarna zijn hooi ook veel beter kauwen.

Grasmix daar kan je gewoon net zoveel van geven als van hooi, is alleen een dure hobby dan. Voor compact gras bestaan er de slowfeeders, Dan stop je gewoon een hele baal compact gras in de feeder, knip je de banden open en zo kan je paard dan ervan eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:15 



 
Profiel   

Froukje schreef
Kijk of je ergens een strohakselaar kunt lenen dan kun je het zelf uit testen.


Mijn idee. En anders even op marktplaats kijken, ze kosten een 200€ (tenminste degene die wij ooit eens aangeschaft hebben). In principe kan je daar een klein hooibaaltje zo instoppen en hakselen. Het geeft overigens wel veel stof.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:18 



 
Profiel   

jobamara schreef
Als je meerdere paarden hooi voert een gaasrek (maas ongeveer 5 cm groen metaal) op je kruiwagen leggen daarop het hooi uitschudden, hetgeen op het rek/ mand blijft aan de andere voeren, wat in de k kruiwagen komt is korter en ook nog voedzame bij goed hooi en dat aan je oudje voeren.
Ook mengde ik door de wiesencobs van Marstal wat zemeken en de grasmix van Hartog.


Dit is een goede tip! Ga ik vandaag gelijk proberen.

Hakselaar ga ik ook eens naar informeren. En ik ga dit weekend een zak Hartog grasmix kopen. Allemaal het proberen waard, dank voor het meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:29 



 
Profiel   

Maris schreef
Ik herken wat er ergens hierboven ook werd geschreven. Mijn paard maakte proppen van het hooi, maar als ik hem eerst een paar scheppen grasmix gaf dan kon hij daarna zijn hooi ook veel beter kauwen.

Grasmix daar kan je gewoon net zoveel van geven als van hooi, is alleen een dure hobby dan. Voor compact gras bestaan er de slowfeeders, Dan stop je gewoon een hele baal compact gras in de feeder, knip je de banden open en zo kan je paard dan ervan eten.


Zou echt fijn zijn als ik deze ervaring ook ga hebben
Wel echt suf hoor, hele mooie baaltjes hooi van onbemest land, kortgesneden.. en dan nog geen succes. Gelukkig kan je met slobber het complete ruwvoer vervangen, maar als ik nog iets kan vinden waar ze ‘s nachts lekker een paar uur mee aan het knabbelen is zou heel fijn zijn!

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 12:31 



 
Profiel   

Ik vind die strohakselaar ook wel een heel goed idee! Die ga ik onthouden voor als mijn merrie gewoon hooi ook niet meer wegkrijgt. Ze heeft wel luchtwegproblemen, maar nu maken we het hooi ook al nat, dat zullen we dan ook moeten blijven doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 13:00 



 
Profiel   

Agrobs Wiesencobs, super hooivervanger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 13:11 



 
Profiel   

Nog een andere optie is ander hooi proberen. Ik ben destijds op allerlei adressen hooi gaan halen. Uiteindelijk hooi gevonden wat hij kon eten, terwijl al het andere hooi niet goed ging. Dat was toen trouwens grover hooi wat wel ging, slap fijn hooi ging juist niet !

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 13:25 



 
Profiel   

Maris schreef
Nog een andere optie is ander hooi proberen. Ik ben destijds op allerlei adressen hooi gaan halen. Uiteindelijk hooi gevonden wat hij kon eten, terwijl al het andere hooi niet goed ging. Dat was toen trouwens grover hooi wat wel ging, slap fijn hooi ging juist niet !


Ja kan inderdaad weer eens rondvragen en ander hooi proberen. Suffe aan dit hele verhaal is dat ik dat juist heb gedaan, en dat ze van dit hooi een half uur (zonder slowfeeder!) heeft staan eten met maar 3 proppen in het begin en verder 0. Toen dus hele lading van dit hooi gekocht, en nu dit haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 14:14 



 
Profiel   

Er schoot me nog wat te binnen. Je zou ook eens kunnen kijken voor kunstmatig gedroogd gras. Dit wordt oa in de melkveehouderij ook wel gebruikt. Dit product is volgens mij al vrij kort gehakseld, heeft een hoge voedingswaarde en is ook zachter dan gewoon hooi.
En waarschijnlijk ook beter betaalbaar dan de paarden varianten.

http://grasdrogerijruinerwold.nl/grasbalen/

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:53 



 
Profiel   

Ik gaf indertijd het hay-in-a-bucket recept van Dodson and Horrell aan mijn oude pony.
https://www.dodsonandhorrell.com/nutrit ... dinghealth
(en dan klikken bij de vraag over het oudere paard)

De hoeveelheden die je dan kan voeren zijn zeker niet op 20 minuutjes weg. Met twee kuipen per dag, eentje in de ochtend en eentje in de avond, kon onze pony zo vaak ze wou eigenlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 19:57 



 
Profiel   

Het is geen antwoord op je vraag maar is luzerne geen oplossing? Ik heb ook een oudje en voor haar koop ik een grote baal luzerne (zonder melasse!) en dat krijgt zij nog wel weg.
Luzerne heeft een scheve Calcium/fosfor verhouding dus wanneer je > 3 kg / dag geeft, moet je dit wel compenseren, bv met zemelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-19 20:03 



 
Profiel   

Interessant, ik vind ook dat Hartog gedroogde grasbalen verkoopt: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... grasbalen#

Heb ze gemaild of dit een oplossing zou kunnen zijn, en of ik dit kan uitproberen (voordat ik zo'n hele baal koop en ze dit ook niet kan eten) ..

Luzerne kan ze wel eten, maar dat kan je niet in kilo's per dag gaan voeren toch? En een emmer luzerne heeft ze best snel op. Zal eens googlen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:26 



 
Profiel   

Volgens mij kun je redelijk veel luzerne voeren, maar moet je bij een bepaalde hoeveelheid (meerdere kg, meen ik) zemelen gaan bijvoeren omdat de calcium-fosfor verhouding scheef is. Exacte hoeveelheden (bij hoeveel luzerne en hoeveel zemelen moet er dan bij) weet ik niet... je zou Mizora hier op bokt kunnen vragen, die heeft ervoor geleerd :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:32 



 
Profiel   

Ik voer een zak grasmix (18 kg) in een dag of 3 op. Heb er meestal net niet genoeg aan 2 per week.
Hij haalt hier meer voldoening uit dan uit meer of grotere porties geweekt voer, puur omdat hij hier langer over doet om op te eten. Dus ik voer het geweekte voer maar redelijke beperkt, hier zit een balancer in om aan zn vitaminen en mineralenbehoefte te voldoen. Ik voer bietenpulp en grasbrok en zemelen, bij elkaar ruim een kg ongeweekt voer, 2x per dag en dan dus 2x per dag een flinke portie (aantal plakken) grasmix.

Duur grapje ja, maar ach, mijn ouwe opaatje van bjina 32 heeft wel wat krediet opgebouwd ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:34 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik voer een zak grasmix (18 kg) in een dag of 3 op. Heb er meestal net niet genoeg aan 2 per week.
Hij haalt hier meer voldoening uit dan uit meer of grotere porties geweekt voer, puur omdat hij hier langer over doet om op te eten. Dus ik voer het geweekte voer maar redelijke beperkt, hier zit een balancer in om aan zn vitaminen en mineralenbehoefte te voldoen. Ik voer bietenpulp en grasbrok en zemelen, bij elkaar ruim een kg ongeweekt voer, 2x per dag en dan dus 2x per dag een flinke portie (aantal plakken) grasmix.

Duur grapje ja, maar ach, mijn ouwe opaatje van bjina 32 heeft wel wat krediet opgebouwd ;-)


Geef jij Grasmix van Hartog? Ik vind het ook prima om wel slobber te blijven voeren, maar ik wil gewoon dat ze 's nachts wat langer lekker kan knabbelen (en niet dat ze gefrustreerd raakt van hooi dat ze niet kan eten).
Op zich is de slobber die ik voer (plus de rijstzemelen plus de vitaminebrok plus de muesli plus de lijnzaadolie) al een dure aangelegenheid dus daar kan nog wel wat bij :Y) Wellicht kan ik wel wat minderen met de slobber, maar het blijft een dure hobby inderdaad, een oude pony!

Weet je ook wat het verschil is tussen Grasmix +structuurbrok 90L/18kg en Hartog Compact gras 20kg?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:47 



 
Profiel   

Compact gras is wat stugger.
Dit heb ik eerst een paar jaar gevoerd, maar werd voor hem vorige winter moeilijker om nog weg te krijgen, dus toen ben ik geswitcht naar de grasmix. Die is wat zachter van structuur en zitten idd die grasbrokken tussen.
En hoewel hij dus eigenlijk niet meer zo makkelijk brok kauwt, vist hij die er wel altijd als eerste uit, die zijn duidelijk het lekkerst :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 11:52 



 
Profiel   

Dank voor je reactie! Ik vind dit idd ook:

Zoals bij de samenstelling zichtbaar is bevat de Gras-mix ook haverstro. Dit is in het brokje geperst.
Het verschil met Compact Gras is dat Compact Gras alleen gras bevat en de Gras-mix dus ook een brokje en melasse. Verder zijn beide producten dus van gedroogd gras gemaakt.

Ik kan via bol.com makkelijk de Compact Gras bestellen, dus ga daar eerst eens een baaltje van aanschaffen om te proberen! Ben benieuwd!

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 12:00 



 
Profiel   

Mloes schreef
Interessant, ik vind ook dat Hartog gedroogde grasbalen verkoopt: https://www.hartog-lucerne.com/ruwvoer/ ... grasbalen#

Heb ze gemaild of dit een oplossing zou kunnen zijn, en of ik dit kan uitproberen (voordat ik zo'n hele baal koop en ze dit ook niet kan eten) ..

Luzerne kan ze wel eten, maar dat kan je niet in kilo's per dag gaan voeren toch? En een emmer luzerne heeft ze best snel op. Zal eens googlen!


Jawel, je kan gerust ettelijke kilo’s/dag geven, enkel moet je dan wel bv zemelen bijvoeren (exacte verhouding moet je even opzoeken)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 12:45 



 
Profiel   

Morgen wordt Hartog Compact Gras geleverd, heb 2 baaltjes besteld om eerst eens te proberen! Nu nog even iets verzinnen zodat de haflinger het kan eten en de shet niet :Y) (shet is veeeeel te dik, haflinger mag onbeperkt heel veel eten, altijd fijne combi haha)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 16:48 



 
Profiel   

Mloes schreef
Morgen wordt Hartog Compact Gras geleverd, heb 2 baaltjes besteld om eerst eens te proberen! Nu nog even iets verzinnen zodat de haflinger het kan eten en de shet niet :Y) (shet is veeeeel te dik, haflinger mag onbeperkt heel veel eten, altijd fijne combi haha)



Als je zo'n box erbij neemt kun je die gewoon op borsthoogte ophangen en kan de shet er niet bij.

Boeren geven ook wel gehakseld mais aan de koeien ik weet niet of dat ook geschikt zou zijn voor oudere paarden? Zoja zou je eens een boer kunnen benaderen of hij wat kan missen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:10 



 
Profiel   

Ik heb zelf zo'n palletbox met een raster, ik kan deze op een verhoging zetten zodat de shet er niet bij kan. Of niet heel vol stoppen, dan kan hij er ook niet bij. Even uitproberen :)

V.w.b. gehakseld mais, ga ik ook eens naar informeren.

Allemaal bedankt voor het meedenken :D
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-19 17:42 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen