Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wie helpt ons aan een goed advies!

 
Profiel   

Ik zal even schetsen waar we tegen aan lopen. Ik heb een pony van 1.21 ze mag nog wat meer afvallen maar mist looplust. Ze loopt voor de wagen. Ze valt stil/ terug. Is moeilijk aan de praat te houden.

Ze loopt gemiddeld 12 uur per dag buiten. En s'nachts op stal. Zomers 24/7 buiten.

Ze krijgt voor droog 3/4 schep fibra met ongeveer een kwart basis brok per dag. Scheutje lijnzaadolie en brandnetel en sport extra ( magnesium) zodra ze de wei op gaat heeft ze haar graasmasker op.

Ze heeft nog wel iets een verdikte manenkam. Maar is al redelijk wat afgevallen. Gisteren heeft ze voor het vaardigheidsparcours wat haver gehad met sportmuesli. Ik had een compleet andere pony..

Wie weet er raad??
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:30 



 
Profiel   

Hoeveel en wat voor soort hooi krijgt ze?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:47 



 
Profiel   

Ik zou alleen een uitgebalanceerde vitaminebrok geven ipv Fibra en basisbrok. Daarnaast natuurlijk voldoende ruwvoer op stal (hooi).
Begint de pony voldoende looplustig en valt na enige inspanning terug en loopt daarna op de rem? Dit zou kunnen duiden op Seleniumtekort wat leidt tot verzuring. Misschien bloed laten afnemen en laten checken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:53 



 
Profiel   

Ze krijgt voordroog buiten. Dikke kruiwagen met kop. Voor de groep 3 b pony's en twee paarden op leeftijd.
En op stal hooinet vol voordroog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:54 



 
Profiel   

Ze krijgt voordroog buiten. Dikke kruiwagen met kop. Voor de groep 3 b pony's en twee paarden op leeftijd.
En op stal hooinet vol voordroog

Ze is zoiezo niet heel fanatiek..

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 12:55 



 
Profiel   

Wellicht moet je de pony wat meer afwisselend en motiverend werk geven. Daarnaast kan bijvoorbeeld een dikke buik niet meewerken met het naar voren plaatsen van het achterbeen. Is de pony wel dagelijks aan het werk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:31 



 
Profiel   

De pony loopt 5 x per week. Dressuur matig werk of buiten ritjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:48 



 
Profiel   

Keer al geheel bloedbeeld laten prikken? Dan weet je of er geen te korten zijn en of er mogelijk wat anders aan de hand is.

Opzich lijkt je voerbeleid oke nl en pony beweegt genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:51 



 
Profiel   

owens-mama schreef
Ze krijgt voordroog buiten. Dikke kruiwagen met kop. Voor de groep 3 b pony's en twee paarden op leeftijd.
En op stal hooinet vol voordroog


Is het mogelijk voor jullie om gewoon hooi te geven, dat niet in plastic is verpakt. Veel paarden/pony's veranderen daarvan namelijk. De spijsvertering van sommige paarden is niet opgewassen tegen het voordroog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 13:58 



 
Profiel   

Als je anders voert loopt je pony wel, wat is dan je probleem nog?
Beetje sportmuesli/brok oid erin en gaan.
Mijn pony heb ik op tig vitaminebrokjesgehad maar no way dat hij daar op loopt.
Nu krijgt hij wat sportbrok erbij, kwartje per dag maximaal en ik heb een blije pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:01 



 
Profiel   

moonfish13 schreef
Als je anders voert loopt je pony wel, wat is dan je probleem nog?
Beetje sportmuesli/brok oid erin en gaan.
Mijn pony heb ik op tig vitaminebrokjesgehad maar no way dat hij daar op loopt.
Nu krijgt hij wat sportbrok erbij, kwartje per dag maximaal en ik heb een blije pony.

Ik zou bij een pony met een verdikte manenkam juist geen sportbrok oid geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:15 



 
Profiel   

Bij onze Shet is een handje haver bij haar vitaminebrok voldoende. Omdat dat er zo treurig uitziet qua hoeveelheid doen we er een handje muesli bij (anders is ze ook veel sneller klaar met haar bakje voer dan de andere pony’s).
Dus ik zou in eerste instantie eens beginnen met wat haver voeren en kijken of dat het effect geeft wat je zoekt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:17 



 
Profiel   

Esther_ schreef
moonfish13 schreef
Als je anders voert loopt je pony wel, wat is dan je probleem nog?
Beetje sportmuesli/brok oid erin en gaan.
Mijn pony heb ik op tig vitaminebrokjesgehad maar no way dat hij daar op loopt.
Nu krijgt hij wat sportbrok erbij, kwartje per dag maximaal en ik heb een blije pony.

Ik zou bij een pony met een verdikte manenkam juist geen sportbrok oid geven.

Mijn pony heeft cushing en ir, maar zodra ik stop met sportbrok blijft er niks van over.
Hij word gewoon compleet down en werken kan dan niet meer.
Soms kun je idealen na willen leven maar werkt het gewoon niet zo.
Dan moet je in belang van je pony zeggen ik laat dat idee los.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 14:28 



 
Profiel   

owens-mama schreef
De pony loopt 5 x per week. Dressuur matig werk of buiten ritjes


Hoe oud is de pony?
Vijf keer per week vind ik best veel.
De pony moet ook tijd hebben voor spier herstel en rust.
Ik zou liever drie keer in de week goed trainen dan vijf keer in de week en dan eens kijken of de pony wat meer energie heeft.
Daarnaast kan voordroog ook zorgen voor minder energie en sloomheid.
Je zou kunnen proberen hoe ze het op onverpakt goed hooi doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 15:26 



 
Profiel   

Def schreef
owens-mama schreef
De pony loopt 5 x per week. Dressuur matig werk of buiten ritjes


Hoe oud is de pony?
Vijf keer per week vind ik best veel.
De pony moet ook tijd hebben voor spier herstel en rust.
Ik zou liever drie keer in de week goed trainen dan vijf keer in de week en dan eens kijken of de pony wat meer energie heeft.
Daarnaast kan voordroog ook zorgen voor minder energie en sloomheid.
Je zou kunnen proberen hoe ze het op onverpakt goed hooi doet.


Mijn pony is 11 jaar!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 16:50 



 
Profiel   

Ok gelukkig niet heel jong dus!
Maar mijn advies zou alsnog hetzelfde blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:20 



 
Profiel   

Ik zou de voordroog vervangen door onverpakt hooi. En er een vitaminebrok bijvoeren. Hier een shet gehad die een verdikte manenkam had en niet echt afviel van voordroog. Nu op gewoon hooi is hij mooi op gewicht en zachte manenkam.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:30 



 
Profiel   

Kijk wat werkt. Mijn paard stond van de lente bijna spierbevangen op gras maar van een halve schep haver gaat ze alleen maar voorwaartser zonder verdere bijwerkingen. Je kunt gewoon eens een tijdje haver of sportbrok bij gaan voeren en kijken wat het effect is. Als ze dikker word of richting spier of hoefbevangen gaat stop je gewoon weer. Als ze daarmee voorwaartser word verbrand ze uiteindelijk meer calorieeen dan waneer ze sloom en sportvoerloos is... elk paard is anders en voorzichtig proberen kan nooit kwaad. En tenzij je meteen 5kg krachtvoer per dag erin gooit valt ze vast niet dood neer van een expirimentje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:39 



 
Profiel   

Is ze gezond? Toen mijn pony minder looplust had, bleek ze wat spierschade te hebben door een tekort aan selenium/vitamine E. Dat kwam eruit toen we een bloedonderzoek deden dus dat wil ik je aanraden. Zeker ivm wat overgewicht en dikke manenkam zou ik niet zomaar wat gaan doen met het voer.

Verder ga ik mee met bovenstaande reactie. Een ideaal trainingsschema voor de spieren is: een dag zware training, dag erna licht training, dag erna vrij, en dan weer het riedeltje opnieuw.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 17:39 



 
Profiel   

Deels scheren zodat ze meer verbruikt en ook meer wil bewegen om warm te blijven. Wel binnen de grenzen blijven dat ze zonder deken kan. Kan zijn dat dat al genoeg is, anders heb je dan ook iets meer marge om bij te voeren. Overgewicht en niet willen bewegen is een typische combi trouwens, terug op gezond gewicht zal dat minder zijn, al blijf je het deel aanleg/karakter houden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:01 



 
Profiel   

Toont de pony het niet voorwaartse enkel voor de wagen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:04 



 
Profiel   

Esther_ schreef
moonfish13 schreef
Als je anders voert loopt je pony wel, wat is dan je probleem nog?
Beetje sportmuesli/brok oid erin en gaan.
Mijn pony heb ik op tig vitaminebrokjesgehad maar no way dat hij daar op loopt.
Nu krijgt hij wat sportbrok erbij, kwartje per dag maximaal en ik heb een blije pony.

Ik zou bij een pony met een verdikte manenkam juist geen sportbrok oid geven.


En ook geen voordroog maar (oud) hooi en als aanvulling een Marstall Force, Vitalbix of Pavo Vital.

Mijn fjord heeft dezelfde gevoeligheid en krijgt hooi, marstallforce en wat subli lucerne met magnesium. Omdat de winter nu begint ben ik gestart met 2 handjes ongeweekte pulp( die ik dan week).

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:08 



 
Profiel   

Lukasje schreef
Toont de pony het niet voorwaartse enkel voor de wagen?


Pony loopt alleen voor de wagen. Ze is te klein om bovenop te gaan zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:23 



 
Profiel   

En aan de longeerlijn? Of bijv naast de fiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:28 



 
Profiel   

Hilary schreef
En aan de longeerlijn? Of bijv naast de fiets?


Die enkele keer dat ik longeer moet ik aardig drijven met de zweep. En is ze het aardig snel zat. ( Ik ook trouwens, loop me rot.)

Naast de fiets begin ik niet aan.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-19 18:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen