Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Zand darmen - gemalen lijnzaad?

 
Profiel   

Mijn shet had afgelopen weekend weer koliek. Dit heeft ze helaas vaker al was de laatste keer ruim 1.5 jaar geleden. Oorzaak weten we nooit maar we vermoeden zand. Ze is niet verstopt, blijft mesten. De koliek komt met vlagen, ene moment gewoon een woeste bijdehante pony en andere moment dood vogeltje dat alleen maar plat wilt liggen. Krampkoliek noemde mijn da het. Prikken helpen haar er door, colosan werkt niet afdoende.

Anyway. Oorzaak mogelijk dus zand gokken wij. Mest test gaf op dag 3 zand in een handschoen. Maar ik het een nepshet: zeer kieskeurige eter....

Psyllium krijg ik er niet in, hoe veel slobber / muesli ik er ook bij gooi. 3 kwartier later is alles op behalve een slijmerig goedje. Ik geef toe, het is best knap. Ik heb diverse brok vormen geprobeerd en dit filtert ze er ook vakkundig uit. Appelmoes lust ze niet.....

Ik heb nu psyllium met water in grote spuiten maar dat moeten er 3 zijn en wordt een gevecht. Maar goed, het moet er toch in dus doen we dat maar.

Maarrrr lijnzaad eet ze wel (gemalen, gekookt niet echt). Af en toe geef ik gemalen lijnzaad; zaadjes in een koffiemolen malen en Door het voer. Maar werkt dit voldoende om zand uit de darmen te krijgen?? En hoe zit dat met lijnzaadbrok (als ze dat eet).

Zit bijna te denken gewoon wat flessen paraffine te bestellen en dr op die manier Door te spoelen }> Maar misschien hebben jullie de tip....
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:04 



 
Profiel   

Eet ze ook producten als synovium sand oil 369 niet? Meeste kieskeurige eters pakken dát wel mee... Niet goedkoop alleen. of de psyllium pellets (brokjes) van Floris?

https://www.paardendrogist.nl/product/s ... 305/55101/

https://www.paardendrogist.nl/product/f ... 310/58326/

Lijkt mij het proberen waard. Het is vaak niet eens de smaak van psyllium die het probleem is, maar de structuur/ textuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:11 



 
Profiel   

Psyllium kan je ook droog voeren, misscchien is dat een optie?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:16 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
Het is vaak niet eens de smaak van psyllium die het probleem is, maar de structuur/ textuur.


Dit is ook mijn ervaring! Een beetje door de slobber accepteren ze wel, maar te veel wordt toch al snel wat slijmerig en dan laten ze het bij mij ook staan. Daarnaast hebben mijn shetlanders geen slobber nodig dus ik vond het altijd een gedoe.

Ik voer nu ook de pellets en dat gaat super. Die van het eigen merk van paardendrogist worden zelfs met smaakgarantie verkocht. Deze geef ik aan mijn shetlanders i.c.m. een scheutje omega 3-6-9- olie er over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:16 



 
Profiel   

Gewoon lijnzaad kan wel iets aan zand afvoeren, maar meer als "onderhoud". Als er al teveel zand in de darmen is, dan is dat ontoereikend en zul je echt psylliumachtige producten moeten gebruiken.

In welke vorm geef je nu Psyllium? Als hele zaadjes, husk (schilletjes), of in poeder vorm, zoals Zand-weg? Hierin zitten ook johannesbroodpitten, die paarden vaak smakelijker vinden.

Er zijn ook kant en klare producten met psyllium toegevoegd aan bijvoorbeeld muesli of psyllium toegevoegd aan slobber (van Havens geloof ik).

Ik krijg het idee op basis van je tekst dat je het ook nat geeft. Heb je al eens geprobeerd het droog te geven, gewoon over het voer?

Het meest effectief is de combinatie van een psylliumproduct met lijnzaadolie, dit kan tot wel 25% meer zand afvoeren dan psyllium alleen. En lijnzaad/olie voert dus nog minder af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:23 



 
Profiel   

Zou je die psylium slobber van subli niet kunnen proberen? Schijnt dat ze die echt heerlijk vinden

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 08:29 



 
Profiel   

De brokjes van floris, makana en sandclear heb ik al geprobeerd. Nu heb ik die van Synovium. Ik start met een halve portie om te beginnen maar helaas laat ze die ook liggen.... grmbl.


Lizz schreef
Psyllium kan je ook droog voeren, misscchien is dat een optie?


Kan dat? Raken ze dan niet verstopt? Ik heb begrepen dat ze ongeveer 50 gram mag.


Delphi schreef
Ik voer nu ook de pellets en dat gaat super. Die van het eigen merk van paardendrogist worden zelfs met smaakgarantie verkocht. Deze geef ik aan mijn shetlanders i.c.m. een scheutje omega 3-6-9- olie er over.


Smaakgarantie. Niet goed geld terug? Die heb ik misschien nog niet geprobeerd.

@flyway psyllium husk volgens mij. Maar ook zandweg zoals die van excellent.

Die twee met muesli /slobber nog niet geprobeerd. Proberen waard, bedankt.

Die tip van olie kende ik ook niet trouwens. Bedankt. Hoeveel olie zou je moeten geven?

@chess van die slobber had ik begrepen dat daar niet echt veel psyllium in zat dat het echt zand weg voert.

Een bijkomend probleem naast de kieskeurigheid is dat ze bevangen stal geweest (kanteling hoefbeentjes) en dat ik daar ook rekening mee moet houden... Maar heb het idee dat ze rijkheid van zandweg producten wel wat meevalt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 09:33 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Lizz schreef
Psyllium kan je ook droog voeren, misscchien is dat een optie?


Kan dat? Raken ze dan niet verstopt? Ik heb begrepen dat ze ongeveer 50 gram mag.


Jazeker kan dat! Het is dat de mijne nu geen muesli meer krijgt, maar alleen nog marstall force met 'voor het idee' een paar grasbrokken erdoor. Dan is het gewoon teveel volume aan psylliumzaad om droog mee te voeren, maar door de muesli voerde ik het altijd zo mee, en het ging ook echt wel op.

Nu week ik grasbrok en gooi ik daar 200 gram doorheen elke dag gedurende een week. Dan plakt het aan de geweekte grasbrok en eet ze het zo mee op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 09:36 



 
Profiel   

Ik heb ook al eens bietenpulp geprobeerd, maar dat eet ze ook zonder psyllium niet. Ik zal eens kijken of ik het droog kan geven. Maar normaal krijgt ze niet echt veel.muesli. Handje vital bix en handje safe en sound. Maar voor een week wat meer kan vast geen kwaad hoop ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 09:47 



 
Profiel   

Delphi schreef
Ik voer nu ook de pellets en dat gaat super. Die van het eigen merk van paardendrogist worden zelfs met smaakgarantie verkocht. Deze geef ik aan mijn shetlanders i.c.m. een scheutje omega 3-6-9- olie er over.


Smaakgarantie. Niet goed geld terug? Die heb ik misschien nog niet geprobeerd.

Klopt! Dit staat in ieder geval zo op de website, mijn pony's eten het dus ik heb zelf geen ervaring met deze garantie. Maar dit lijkt me het proberen waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:06 



 
Profiel   

Ik geef mijn shetje de zaadjes (Vlozaad bij horsefitshop, helaas niet altijd op voorraad maar ook wel ergens anders te vinden via Google) droog door de vitaminekorrels, dit eet hij zo op. Andere vormen niet of niet helemaal.

De Subli slobber heb ik aan mijn paard gegeven omdat daar probiotica etc in zit. Daar zie je de psyllium niet in terug, maar suiker/zetmeel is wel hoger.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:14 



 
Profiel   

Psyllium van de paardendrogist is niet goed geld terug (als je eigen merk neemt). Wij doen de aanbevolen hoeveelheid psyllium, dan olie erbij mengen zodat het een prutje wordt en dan daar voer doorheen. Kan ook met bijv luzernebrok, fasern oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:38 



 
Profiel   

Ik geef Alpen grun mash van Agrobs.
Zit zowel vlo als lijnzaad in.
Mijn paard smult er echt enorm van!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-04-19 20:39 



 
Profiel   

Test. Droog Door het voer. Mislukt.....

[ img ]

[ img ]

Grmbl. En ze had best wat muesli zodat de zandweg wat weg zou vallen en goed weg zou mengen. 3 handen safe en sound. Dat was bijna allemaal op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 19:58 



 
Profiel   

Een paar maanden geleden wilde mijn pony bijna niks meer eten. Geen hooi, voordroog of kuilvoer, alleen brokjes en wat gras. De DA vertelde dat zij ook zand in de darmen had en ik heb toen ook verschillende producten geprobeerd zonder effect, maar de psyllium slobber van Subli at ze wel en bijna meteen daarna begon ze ook weer aan haar hooi.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 20:18 



 
Profiel   

In de slobber zit wel suiker en zetmeel, ik zou dat zelf liever niet voeren aan een paardje wat gevoelig is voor hoefbevangenheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 20:38 



 
Profiel   

MirandaFuego schreef
In de slobber zit wel suiker en zetmeel, ik zou dat zelf liever niet voeren aan een paardje wat gevoelig is voor hoefbevangenheid.


Daarom is het handig een slobber te voeren die geschikt is voor hoefbevangen paarden. Zie mijn eerste bericht hierboven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 20:45 



 
Profiel   

Wanneer heb je voor het laatst ontwormd? Bloedwormen willen er nog al eens de oorzaak van zijn dat de darm het zand er niet meer uitwerkt door slechte werking,doorbloeding door bloedwormen

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 20:47 



 
Profiel   

Heb laatst pony van mijn werk op dissectietafel zien liggen...haar organen dan. Klinkt heel luguber, maar...

Deze pony hadden we 2 jaar: groot achterstallig onderhoud, en na paar koliekaanvallen mest gecheckt op zand...kwam nog net dr oren niet uit zo vol. Direct met zandweg gestart, deze kuur meerdere malen over meerdere maanden herhaald, daarna als ze weer dunnere mest had en/ of koliek. Zij is via slacht bij dissectie beland, waar ik ook bij aanwezig was, en serieus....ik ben me rot geschrokken van de hoeveelheid zand die nog steeds in haar blinde darm zat. Ik had het verwacht, maar niet in die dramatische mate... Er speelde meer, oa een oude worminfectie die vrijwel alle organen had aangetast, maar deze pony hadden wij nooit koliekvrij gekregen, al had ze de rest van haar leven op zandweg/ psyllium/ lijnzaad gestaan.

Ik heb daarna oa navraag gedaan aan een dierenarts verbonden aan Groene Os: probleem zat bij deze pony waarschijnlijk in meer factoren. Lever niet optimaal, darmen ook niet waardoor mogelijk ook verminderde darmperistaltiek...zonder goede peristaltiek gaat met het beste middel het zand er nog niet uit...

Mogelijk zou je hiervoor een osteo naar de pony kunnen laten kijken?

Mijn tip zou verder ook de psylliumpellets door het voer zijn, evt met wat olie...maar die was al getest lees ik. Kieskeurige tante heb je :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 20:58 



 
Profiel   

Haar koliekjes zijn al jaren aanwezig helaas zonder echte aanwijsbare reden. Toen ik haar net had, had ze in de winter periodes dat ze opgetrokken was en wat aan het knijpen was. Daarvoor ook de DA erbij gehad, maar niets kunnen vinden. Ik gok dat de koliekjes van de afgelopen jaren hierop voortborduren. Vaak winter of het voorjaar (april). Ik heb echter nooit wormen gezien en haar mest wordt gecontroleerd. Einde van het jaar zo'n ontworming voor dazen/lintworm (even de naam kwijt welke ze heeft gehad). Nu wederom mest laten checken; zat niets in. Bloedwormen zouden zich dan toch wel eens moeten laten zien in die jaren? Of kunnen die compleet van de radar blijven ondanks de testen en in ieder geval 1x per jaar ontwormen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:02 



 
Profiel   

Ik heb physilium husk van paard natuurlijk. Dat is heel fijn poeder. Ik laat een paar handen grasbrok wellen (niet kletsnat eerder wat aan de droge kant maar wel zo dat helemaal uit elkaar valt in vezels) Roer het los en schep op het laatse moment het poeder erdoor. Direct voeren. Gaat hier altijd perfect.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:09 



 
Profiel   

@ Juut; leerzaam maar ook wel heftig om te zien lijkt mij!

Mijn pony heb ik november 2017 op de foto laten zetten. Ze gaat elk jaar op de foto voor haar kies, en zijn er in overleg met de DA toen ook fotos van har buik gemaakt. Zand kun je blijkbaar dan zien zitten. Toen de tijd was er een mini laagje, maar niets waar de DA zenuwen van kreeg. Wel 'gewoon' een zandweg kuurtje. Afgelopen november helaas helemaal vergeten dat te vragen om weer fotos te maken -O- Maar ik hoop dan ook dat het 'wel mee valt' maar ik blijf het een eng iets vinden dat zand. Het is een sluipmoordenaar, vriendin van mij is er al eens een aan zand verloren. Daarom word ik nu ook wel wat zenuwachtig dat ze het gewoon niet eet.

blonde vraag, maar hoe zou de osteo kunnen helpen? Ik leg de link niet helemaal geloof ik. Om dan alles meer in balans te krijgen zodat het meer gaat 'vloeien'?

Ik heb overigens vanavond het spul uiteindelijk in meerdere spuiten met water ingebracht. Vind ze niet grappig, maar ik vind het ook niet meer grappig ;)
De hele vlozaden van pit & pit zal ik ook eens proberen. Maar gok dat ze de smaak gewoon echt verschrikkelijk vind. De brokjes van Synovium probeert ze niet eens meer. Ze gaat niet eens met haar neus de bak in als ze erin zitten :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:10 



 
Profiel   

Pony van mijn werk had ook schone mestcontroles. Maar wel calsificatie-schade door eerdere infectie ;) Ontworm ook standaard na 1e nachtvorst.

Osteo zou mogelijk kunnen aanvoelen hoe de darmperistaltiek is, en verder in balans kunnen brengen. Het zou nu voor mij een snelle stap zijn na zandkoliek, om deze hulp in te schakelen.


Laatst bijgewerkt door Juut op 11-04-19 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:11 



 
Profiel   

Bloedwormen zijn actief in het najaar en voorjaar dus wat de periode dat ze de koliek heeft zou dat wel kunnen kloppen.De laatste wormkuur was dus een maand of vier geleden? Een wormbesmetting zou dus kunnen,aangezien een pramox 12 weken werkzaam is

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:12 



 
Profiel   

Eventueel extra ontwormen zou dan ook weinig kwaad kunnen toch? Baad het niet dan schaadt het (hopelijk) ook niet? Moet het alleen zien te krijgen van de DA := Zijn ze helaas niet zo happig op...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-04-19 21:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 60 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen