Erwten eiwit isolaat pssm2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 21:29

Hoi allemaal,

Ik heb een 16 jarige kwpn merrie waar we al ontzettend lang mee lopen te tobben. Merrie is meerdemalen hoefbevangen geweest, is insulineresistent en wordt zeer suiker arm gevoerd. ( getest hooi etc). Echter blijft ze op de kwakkel en na een heleboel dierenartsonderzoeken wordt er getwijfeld over pssm2. Nu heb ik als advies gekregen om eiwitten bij te gaan voeren om te kijken of dit verschil maakt. Tip gekregen om erwten eiwit isolaat bij te voeren omdat dit hoog in eiwit zit en laag in suikers. Maar weet iemand hoe dit precies zit en waar je het kan bestellen?

De merrie heeft negatief getest op pssm1 en uiteraard gaan ze over 3 weken, als we weer op de kliniek zijn, testen. Maar ik wil nu alvast met eiwitten voeren gaan starten.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 21:39

Erwteneiwit isolaat haal je bij de drogist of bestel je online, bijvoorbeeld bij bulkpowders.nl.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 21:45

En dat kan je dan gewoon aan je paard geven?

Tolalinde
Berichten: 1
Geregistreerd: 02-04-16

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:31

Ik heb de erwteneiwit van bulkpowders,gewoon door natgemaakt voer (slobber).

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-19 22:41

Merk jij verschil? Heeft die van jou ook pssm2? En hoeveel moet je geven?

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:52

Mijn paard heeft geen PSSM, maar ik voer haar ook erwten-eiwit van bulk powders bij. Ik geef haar 120 gram per dag, gemengd door ongeveer een halve kilo slobber.
Voor ik de slobber toevoeg klop ik het eiwit met water als een soort beslag tot er geen klontjes meer in zitten. Daarna gooi ik de slobber erbij met water tot het een mooie massa is. Houd er rekening mee dat het eiwit een soort bindmiddel is, dus het stijft het geheel behoorlijk op.

Mijn paard is een kieskeurige eter, de eerste dag trok ze haar neus ervoor op maar inmiddels begint ze te hinniken als ik met haar voerbak de stalgang in kom lopen. :)

Bulkpowders is ideaal trouwens, ze hebben behoorlijk vaak goede kortingsacties (40-45% korting), dus als het niet op de dag nauwkeurig komt kun je zo'n aanbieding in de gaten houden. Ik haal er ook mijn psyllium husk ter voorkoming van zandkoliek, is ook met een kortingsactie een stuk goedkoper dan de gemiddelde paardendrogist bakken.

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 22:56

Ik zou geen biopsie laten doen op de kliniek voor pssm 2 :o Maak je meer schade mee aan spieren die het al zwaar hebben. Mijn paard had er echt een vervorming aan overgehouden. Ze kwamen wel op pssm 2 maar dan weet je nog niet welk type. Ben je al lid van de pssm Nederlands fb? Bij bestanden staan heel veel slimme tips qua voeren van eiwitten, aminozuren, vitamine E en meer.

Eleeke

Berichten: 2028
Geregistreerd: 19-02-19
Woonplaats: Amsterdam

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-19 23:26

Hier ook bulkpowders. Ik meng het met lijnzaadolie tot een soort deeg, en dat meng ik in stukjes door haar luzerne/ gras ( Hartog Digest) mix heen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 02:20

Ik zou ook lid worden van de pssm groep op fb of hier het topic terug zoeken, want daar zitten een aantal mensen met veel ervaring met pssm en die zich echt erin hebben verdiept.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 08:47

Ipsilonka schreef:
Ik zou geen biopsie laten doen op de kliniek voor pssm 2 :o Maak je meer schade mee aan spieren die het al zwaar hebben. Mijn paard had er echt een vervorming aan overgehouden. Ze kwamen wel op pssm 2 maar dan weet je nog niet welk type. Ben je al lid van de pssm Nederlands fb? Bij bestanden staan heel veel slimme tips qua voeren van eiwitten, aminozuren, vitamine E en meer.


Dat is dus ook de reden dat ik type 1 wel getest heb maar 2 nog niet. Ze heeft hele duidelijke symptomen, dus ik wil eerst proberen met voeding verschil te kunnen krijgen. Ik twijfel dus indd heek sterk om een biopt te laten nemen.

De rest bedankt voor de tips. Ik ga even de facebook pagina opzoeken!

Meer tips over wat ik het beste qua voeding en beweging zou kunnen doen zijn welkom!

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 09:03

Daar heb ik geen ervaring mee, ik ben mijn paard verloren mede aan die klote ziekte. Dus te kort op een bepaalde manier gevoerd om advies te geven.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:29

Ik voerde (mijn pssm2-er heb ik vorige maand in laten slapen) 200 gram per dag. Door het voer, speedibeet in mijn geval.

Ik ben begonnen met kleine hoeveelheden erwteneiwit, vitamine E, tri-amino's en magnesium. Uiteindelijk gevonden welke hoeveelheden werkte voor paardlief.

Ik heb diagnose laten stallen op basis van een haarmonster. Nadat de supplementen voeren een positief effect gaven, wilde ik zekerheid. Vandaar dat ik de gentest heb laten uitvoeren. Niet gevalideerd boeide (en boeit) me niet, ik wist al dat hij pssm2 had want de behandeling sloeg zo aan. Het was slechts de bevestiging voor mezelf en naar de buitenwereld toe.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 10:42

superpony schreef:
Ik zou ook lid worden van de pssm groep op fb of hier het topic terug zoeken, want daar zitten een aantal mensen met veel ervaring met pssm en die zich echt erin hebben verdiept.


De groep https://www.facebook.com/groups/1597354963853784/ . Zeker lid worden, de tips zijn goud waard en ze kunnen je daar alles uitleggen over voer, testen, etc. etc.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 11:05

Wicky schreef:
Ik voerde (mijn pssm2-er heb ik vorige maand in laten slapen) 200 gram per dag. Door het voer, speedibeet in mijn geval.

Ik ben begonnen met kleine hoeveelheden erwteneiwit, vitamine E, tri-amino's en magnesium. Uiteindelijk gevonden welke hoeveelheden werkte voor paardlief.

Ik heb diagnose laten stallen op basis van een haarmonster. Nadat de supplementen voeren een positief effect gaven, wilde ik zekerheid. Vandaar dat ik de gentest heb laten uitvoeren. Niet gevalideerd boeide (en boeit) me niet, ik wist al dat hij pssm2 had want de behandeling sloeg zo aan. Het was slechts de bevestiging voor mezelf en naar de buitenwereld toe.

Als eerst, heel veel sterkte met het verlies van je paard.

Wat voor aminozuren moet je precies geven?
Kunnen deze:
https://www.pharmahorse.nl/bcaa-paard.html

Of deze?
https://www.pharmahorse.nl/l-lysine-paard.html

Ik moet namelijk ivm de gevoeligheid voor HB ook nog rekening houden met suikers.

puppy1128

Berichten: 5009
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-19 11:20

Voor de tri-amino kun je bijvoorbeeld deze geven.

https://www.horseflex.nl/product/horsef ... o-complex/

Erwtenisolaat kun je onder andere bij bulkpowders kopen, die heeft regelmatig korting, vaak ook 40% korting waardoor het een hoop geld scheelt.

De hoeveelheid verschilt, dat is een beetje voeren op het oog. Als het goed gaat, gaat het goed. Als het beter kan, ga je kijken of je van iets of meerdere dingen meer kan geven.

Je kan PSSM2 ook via CAG in Duitsland testen, met haren net als pssm1. Dan weet je ook wát je paard heeft. PX bijvoorbeeld heeft weer wat anders nodig dan P2,P3 en P4. Biopt via Utrechts is weggegooid geld. Extra risico voor je paard én je weet eigenlijk nog steeds niet of je paard het heeft en wat je paard allemaal heeft.

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Re: Erwten eiwit isolaat pssm2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-19 12:14

Top thnx! Zie dat hier ook geen suiker inzit. Ga meteen zowel de eiwitten als de aminozuren bestellen.

En ik wist niet dat je type 2 ook via haren kon testen. Ik zal mij daar eens even in gaan verdiepen.