Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Hoe krijg ik hem dikker?

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Wellicht past het hier niet helemaal maar toch zou ik graag tips krijgen.

Ik krijg mijn 6 jarige ruin niet dikker. Qua bespiering blijft hij wat magertjes op zijn rug. Ook bij zijn lendenen blijven “deukjes” te zien.

Dit heb ik al geprobeerd: merrie/veulenbrok, bietenpulp, luzerne mix, slobber.

Hij krijgt 3 kilo brok per dag en voldoende ruwvoer.

Loopt nu op M/Z niveau.

[ img ]

Alvast bedankt!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:26 



 
Profiel   

Fibrebeet van Pavo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:32 



 
Profiel   

Ik voer mijn 6 jarige hengst, naast zijn dagelijkse voeding met brok+muesli en hele dag en nacht ruwvoer, seniores priores bij. Dat helpt goed bij hem :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:35 



 
Profiel   

Onbeperkt ruwvoer, sojaschroot en (lijnzaad)olie

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:45 



 

Ik voer Agrobs fetura om mijn ruin dikker te krijgen. Met een handje Marstall slobber erdoor en de bak wordt helemaal leeggegeten. Na een week of 2/3 zag ik al resultaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 15:51 



 
Profiel   

Hier werkt 2 keer per dag:
- halve schep bietenpulp (uiteraard weken)
- hele schep cornmeusli van Marstall
- schep luzerne
- halve schep sojaschroot

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:09 



 
Profiel   

200g sojaschroot gewoon bij bol.com te bestellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:21 



 
Profiel   

Eerst eens bloedwaardes ( lever en nieren) laten checken. Als die niet goed zijn kan je er alles in stoppen maar wordt hij nooit dikker.
Andere vraag is: hoeveel vind je voldoende ruwvoer? Een paard heeft 1,5 tot 2% van zijn lichaamsgewicht nodig en dat zou voor jouw paard, zeker als hij te dun is, al gauw naar de 10 kilo per dag gaan. Dat is, afhankelijk van de grote van de baaltjes, 1/2 tot 3/4 baaltje.
Brok zet niet aan en 3 kilo is rijkelijk veel. Door te veel, te rijk voer ( zoals brok) kunnen die lever en nierwaardes verkeerd zijn, zeker als er te weinig ruwvoer bij komt. Slobber is overigens meestal niet geschikt als dikmaker door het hoge suikergehalte. Maar bietenpulp zou bij een gezond paard toch echt wel wat moeten doen. Pas wel op bij het voeren van bietenpulp en/of luzerne; bij allebei is de calcium/ fosfor verhouding flink scheef ( zeker als je er veel van zou voeren i.c.m. ( te) weinig hooi; die scheefheid moet je dan weer oplossen door het bijvoeren van zemelen/ granen.

Citaat
Veel calcium
De calcium/fosforverhouding van luzerne is erg scheef, ca. 4:1. De gewenste calcium/fosforverhouding in het rantsoen voor een volwassen paard is 2:1. Indien een paard grotere hoeveelheden luzerne (meer dan 3 kg per dag) krijgt. Dan dient de calcium/fosforverhouding gecompenseerd te worden met fosforrijke producten. Bijvoorbeeld granen of zemelen. Voornamelijk bij jonge paarden is dit van belang, omdat een scheve calcium/fosforverhouding schadelijk kan zijn voor de botontwikkeling.

http://www.voervergelijk.nl/fabels-en-f ... er-luzerne

Citaat
De calcium/fosforverhouding van bietenpulp is scheef, omdat het veel meer calcium bevat, dan fosfor. De calcium/fosforverhouding van het totale rantsoen dient bij een volwassen paard 2:1 te zijn.
Citaat
Bietenpulp heeft een verhouding van ca. 7:1.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... bietenpulp

Citaat
Bietenpulp heeft een calcium/fosforverhouding van 7:1, terwijl de ideale calcium/fosforverhouding voor een volwassen paard 2:1 is. Tarwezemelen hebben een calcium/fosforverhouding van 1:8.

Als je 4 kg bietenpulp voert, dan dien je daar circa 1,5 kg tarwezemelen bij te voeren om de totale verhouding weer gelijk te trekken.

http://www.voervergelijk.nl/bezoekersvr ... bietenpulp

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:28 



 
Profiel   

Past je zadel goed?
Hoe is je rijstijl? Een paard op m/z niveau zou in mijn ogen ook gespierder mogen zijn. Zeker de bovenlijn.
Heb je al eens bloed laten afnemen? Dan kun je de tekorten opsporen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 16:30 



 
Profiel   

Ja dat is het hem juist. We trainen vooral op lengtebuiging en genoeg over de rug, is een paard dat graag opdrukt en kort in hals wil worden. Dus we trainen veel op halslengte en die is nu echt al n stuk beter. Maar die rug blijft maar schraal.

Bloed afnemen gaat gebeuren, volgende week komt de DA.

Ook is de eerste helft van zn manen helemaal afgeschuurd. Hij heeft van nature heel veel behang en ik schrok er echt van! Recentelijk ontwormd, maar ook mede hierdoor wil ik bloed laten tappen. Hij heeft dit namelijk nooit eerder gedaan.

Tja hij krijgt 2x per dag 3 kilo hooi... dus eigenlijk te weinig dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 17:50 



 
Profiel   

Sorry, hij krijgt op t moment kuil.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 17:50 



 
Profiel   

6 kilo kuil per dag? Dat is echt veel te weinig... Ter vergelijking. Stal waar we van verhuisd zijn wegens te weinig voer kregen ze 8kg per dag. Mijn IJslandertje van slechts 1.32 begon na een maand haar spieren om te eten omdat het gewoon niet genoeg was. Na oeverloze discussies verhuisd waar ze onbeperkt hooi krijgt en ze ziet er weer top uit, 1 brok spier en op perfect gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 17:58 



 
Profiel   

een paard van 600 kilo moet 9 kilo voordroog kuil of 12 kg droog hooi per dag hebben. Geweekte bietenpulp of mais zijn echte dikmakers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:05 



 
Profiel   

Ik denk echt dat je een ruwvoerprobleem hebt, weet je hoeveel je paard weegt?

Een normaal paard heeft voor zijn onderhoud dagelijks zo'n 1 - 1,5% van zijn lichaamsgewicht nodig aan ruwvoer (droge stof). Een paard van 600 kg heeft dus 6 tot 9 kg ruwvoer (droge stof) per dag nodig. Dat is 30 - 45 kg vers gras (ervan uitgaand dat dit uit 80% water bestaat) of 7,5 - 12 kg hooi (20% water).

Kuil bestaat uit veel meer water, dus minder droge stof, je zal dus meer moeten geven dan bij hooi, maar daarvan kunnen ze weer aan de schijt gaan.

Ik zou echt adviseren om over te stappen op hooi en dan onbeperkt te gaan voeren tot er flink wat gewicht bij is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:09 



 
Profiel   

Mijn paard dat momenteel niet gereden wordt en ook moet bijkomen eet makkelijk een baaltje hooi van 15kg weg op een dag.

Onbeperkt ruwvoer lijkt me een eerste stap voor een te mager paard. Daarnaast kan je nog bietenpulp, Luzerne of iets anders bijvoeren. Van maïs heb ik gehoord dat het niet zo goed is voor paarden dus heb ik zelf (nog) niet geprobeerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:19 



 
Profiel   

Kuil (ik hoop voordroog, trouwens) is natter, bevat minder droge stof. Daar moet je dus meer van voeren.

Een paard van 600 kg moet zo’n 2% van het lichaamsgewicht krijgen aan droge stof. Dat is dus 12 kg droge stof. Dit moet je nog omrekenen naar kg product.
Voordroog heeft een %droge stof van ca 70% Je moet dan 12 / 0,7 = 17 kg voordroog per dag voeren om aan de behoefte ds te voldoen.
Bij hooi is het gehalte ds ca 90%, daar moet je dus 12 / 0,9 = 13 kg van voeren.

Ik zou dus beginnen met onbeperkt ruwvoer voeren, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar hooi.
Als je na een paar weken (2-3 weken kan al genoeg zijn) geen verschil ziet, dan zou ik het in extra voer zoeken. Mijn merrie (met pensioen, op leeftijd, wat aan de magere kant) doet het goed op luzernebrok en wat speedibeet.

Ik vind 3 kg krachtvoer best veel. Bedenk dat de dunne darm van een paard geen enorme hoeveelheden zetmeel tegelijk kan verwerken. Het onverteerde zetmeel stroomt door naar de blinde en dikke darm en veroorzaakt daar problemen in de balans tussen de goede en slechte bacteriën. Dat geldt overigens ook voor voordroog / kuilgras, is mijn ervaring.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:22 



 
Profiel   

noorbeek1234 schreef
Sorry, hij krijgt op t moment kuil.


Hij kan idd wel 13 kg kuil hebben.
Is hij over gegaan van hooi op kuil?
Dat kan het schuren ook veroorzaken...

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:24 



 
Profiel   

Misschien heb je er al aan gedacht maar ik noem het toch even, is zijn gebit in orde? Zou hij last kunnen hebben van wormen en of zand?

Ik hoor goede berichten over vitalbix. Daar zit weinig suiker/zetmeel etc. in wat een trigger schijnt te zijn voor schuren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:35 



 
Profiel   

Dat is zeker te weinig. Paarden die niet te dik zijn (Als ook alle paarden die nog krachtvoer krijgen) mogen minimaal 1.5% lichaamsgewicht aan droge stof (ds) ruwvoer krijgen.

Dat betekent bij een paard van 600kg dat hij 9kg ds ruwvoer moet.
- hooi is +-83% droge stof, dus 6kg hooi is 5kg ds ruwvoer. Dus ongeveer 11kg hooi.
- voordroog is +-65% ds. Dus 7.5kg voordroog is 5kg ds ruwvoer. Dus ongeveer 13.5kg voordroog.
- kuil is 30-50% ds. Paardenkuil, ook wel nat voordroog genoemd, is wel echt 50%, lager vinden de darmen het echt niet grappig, maar dit is eigenlijk al problematisch. Dus 10kg kuil is 5kg ds ruwvoer, dus moet je 18kg kuil voeren.

Als meer ruwvoer van stal niet mogelijk is, dan kom je al snel bij de kunstmatig gedroogde ruwvoeders uit. Deze zijn 90%ds, net als brok. Dan is 5.5kg dus 5kg ds ruwvoer.
Voorbeelden hiervan zijn Hartog grasmix, Hartog compact gras, pavo daily plus, pavo fiber nuggets, subli omnia.

Maar het is een stuk goedkoper om eventueel iets bij te betalen en gewoon ruwvoer van de stalling te voeren, mits de kwaliteit schappelijk is. En eventueel nog 1 of 2kg hoge kwaliteit ruwvoer erbij te voeren, zoals dus Hartog grasmix.


Laatst bijgewerkt door Mizora op 20-11-19 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:45 



 
Profiel   

Onbeperkt ruwvoer gaan geven, kuil heeft dan niet de voorkeur. Kuil kan je wel erbij geven maar liever niet als enige ruwvoer.

Verder kregen mijn sportpaarden op niveau 4 kilo sportbrok en een kilo granenmix. Maar dat verschilde per paard. De ene heeft meer nodig dan de ander.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:49 



 
Profiel   

Ik heb een Quarter merrie gehad die ook altijd schraal was, zij kreeg iedere dag maismeel en dat was het enige wat haar dikker liet worden. En altijd onbeperkt ruwvoer zoals al eerder genoemd. Gebruik anders een extra groot hooinet, dat knoeit ook niet zo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 18:55 



 
Profiel   

noorbeek1234 schreef
Ja dat is het hem juist. We trainen vooral op lengtebuiging en genoeg over de rug, is een paard dat graag opdrukt en kort in hals wil worden. Dus we trainen veel op halslengte en die is nu echt al n stuk beter. Maar die rug blijft maar schraal.

Bloed afnemen gaat gebeuren, volgende week komt de DA.

Ook is de eerste helft van zn manen helemaal afgeschuurd. Hij heeft van nature heel veel behang en ik schrok er echt van! Recentelijk ontwormd, maar ook mede hierdoor wil ik bloed laten tappen. Hij heeft dit namelijk nooit eerder gedaan.

Tja hij krijgt 2x per dag 3 kilo hooi... dus eigenlijk te weinig dan?

6 kilo?? Dat echt veeeel te weinig ja. Kuil bevat minder droogstof dus daar moet je ook nog meer van voeren. Denk maar gerust aan 12 kilo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 19:24 



 
Profiel   

Thanks voor de fijne tips!

Ik denk dat onbeperkt ruwvoer niet mogelijk is bij ons op stal. Dan betaal ik erg veel bij per maand. Bij ons zit in de stallingsprijs 1x hooi per dag. Ik betaal al een flinke smak extra om hem 2x per dag hooi te laten bijvoeren.

Kan ik het niet beter zelf kopen en bijvoeren?

Welk kan ik dan het beste kopen?

Over dat schuren van kuil zei mijn dierenarts ook al inderdaad! Ik ga toch eens vragen of er hooi ipv voordroog kan worden gegeven.

Over zijn gebit; word jaarlijks bijgehouden en heeft geen probleemgebit en volgens de tandarts een mooi probleemloos gebit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 19:31 



 
Profiel   

noorbeek1234 schreef
Ik denk dat onbeperkt ruwvoer niet mogelijk is bij ons op stal. Dan betaal ik erg veel bij per maand. Bij ons zit in de stallingsprijs 1x hooi per dag. Ik betaal al een flinke smak extra om hem 2x per dag hooi te laten bijvoeren.


Goed en voldoende ruwvoer is de basis van alles. Ik snap dat echt niet dat stallen stalling aanbieden en dan niet eens voldoende voeren.
Op zo'n portie kan ik een shet in de sport houden, laat staan een rijpaard!

Dus eerst ruim ruwvoer, liefst gewoon hooi. Je kan er wel van alles in willen proppen, maar als de basis niet goed is gaat dat niet helpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 19:42 



 
Profiel   

Als je baaltjes hooi kan opslaan is dat het handigste, eventueel van https://www.venhorst-fourage.nl/ als je niets in de buurt kan vinden. Een halve baal per dag.

Als dat niet mogelijk is Hartog grasmix of Hartog compact gras. Samen met 1 voerbeurt van stal heb je dan een halve zak per dag nodig.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-19 20:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 35 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen