Hoe krijg ik hem dikker?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47349
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:07

staat jouw paard in een stal met stro? kijk dan zou het dus wat meer binnen krijgen
kun je de hoeveelheid hooi per dag op laten hogen?
als je voor 1 x betaald dat je dan 10 kilo laat geven?

ik vind het raar,sorry maar een stalhouder weet toch wat en hoeveel een paard moet eten
hoe doen anderen het daar dan, dan zijn alle paarden dus mager?
maar net wat rest zegt.
zorg voor meer hooi, een pakje kost ongeveer 4 /5 euro en dat is toch echt goedkoper bijvoeren dan alle speciaalvoeders bij elkaar.

belle_boef

Berichten: 10741
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:24

Kleine baaltjes kan je als je wat ruimte hebt prima zelf bijvoeren.

Als hij 600 kilo weegt ben je bij een klein baaltje als je hem volledig zelf zou voeren de helft voeren dus 2 dagen per baaltje. Die kosten hier 4€. Wellicht voor jou dan aantrekkelijk om van de stal 1 overbrief te nemen en de rest zelf bijvoeren.

Sky_As

Berichten: 4725
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:32

Dus jouw stal voert 1 keer per dag 3kg hooi? Voor de andere 3 kg moet je al bij betalen? Ik Denk dat als dat het geval is je probleem heel simpel op te lossen is : verhuizen naar een andere stal

knollentuin
Berichten: 10397
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 21:57

Ongelofelijk dat er nog steeds stallen zijn die dit beleid van 1 x daags hooi voeren hebben en dat er dan ook nog mensen zijn die op zo een stal gaan staan. :n ts je paard heeft veel meer hooi nodig, goed droog voordroog of droog hooi , geen natte kuil . Een paard van 600 kilo mag zomaar 12 kilo droog hooi op een dag, dat is bijna een klein baaltje per dag, die wegen gemiddeld 15 kilo .wij wegen het hooi af zodat we precies weten wat de paarden krijgen en eten.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:12

Nou ja, één keer per dag is niet zo’n probleem, dat doen wij ook. Maar dan voeren we wel gelijk 45-50 kg waar ze dan onbeperkt van kunnen eten tot de volgende dag.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:32

noorbeek1234 schreef:
Thanks voor de fijne tips!

Ik denk dat onbeperkt ruwvoer niet mogelijk is bij ons op stal. Dan betaal ik erg veel bij per maand. Bij ons zit in de stallingsprijs 1x hooi per dag. Ik betaal al een flinke smak extra om hem 2x per dag hooi te laten bijvoeren.

Kan ik het niet beter zelf kopen en bijvoeren?

Welk kan ik dan het beste kopen?

Over dat schuren van kuil zei mijn dierenarts ook al inderdaad! Ik ga toch eens vragen of er hooi ipv voordroog kan worden gegeven.

Over zijn gebit; word jaarlijks bijgehouden en heeft geen probleemgebit en volgens de tandarts een mooi probleemloos gebit.


1x per dag ruwvoer is echt niet meer van deze tijd! Ik zou echt overleggen wat het zou kosten om onbeperkt hooi gevoerd te krijgen en voor die totaalprijs eventueel verder kijken naar een andere stalling waarbij dat gewoon de norm is.
Mocht je mensen kennen die land hebben, toch bij hen eens vragen wat een baaltje hooi kost.

MarjanB

Berichten: 16456
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:47

1 keer per dag hooi kan prima, maar alleen als ze zoveel krijgen dat ze niet zonder staan.

Ts ik zag de foto en dacht die krijgt gewoon niet genoeg ruwvoer. Uit je berichten blijkt dat dus ook, vooral als ze zo zijn moeten ze gewoon extra hebben. Als dat niet kan waar je nu staat zou ik verhuizen, je paard zal flink verbeteren en het komt je rijden vast ook ten goede.

Mocht verhuizen geen optie zijn, dan zijn er best wel veel opties maar die kosten hoe dan ook geld.. om hem snel extra vezels te geven zou je spedibeet kunnen geven aangevuld met luzerne. Zou vooral geen extra krachtvoer gaan geven.

Ter voorbeeld, mijn merrie die arm bestierd was krijgt 1 keer daags zoveel hooi dat ze het soms niet eens op krijgt. Verder 1 schep brok per dag met wat luzerne en magnesium en lijnzaadolie. (165 hoog en 4 a 5 keer trainen per week) paarden hebben echt vooral ruwvoer nodig

Afbeelding

Hoe ze kwam 5 maand geleden.

Afbeelding

Wildgirl

Berichten: 11667
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:52

Hoe vaak en hoe zwaar train je TS?
Ik zou iig op zoek gaan naar een andere stal, bizar dat dit nog voorkomt...

Nettie007

Berichten: 116
Geregistreerd: 07-06-16

Re: Hoe krijg ik hem dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:58

Misschien kun je als korte termijn optie een paar kleine balen hooi in je trailer opslaan en zo bijvoeren.

Marjo89

Berichten: 3962
Geregistreerd: 01-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 23:01

noorbeek1234 schreef:
Thanks voor de fijne tips!

Ik denk dat onbeperkt ruwvoer niet mogelijk is bij ons op stal. Dan betaal ik erg veel bij per maand. Bij ons zit in de stallingsprijs 1x hooi per dag. Ik betaal al een flinke smak extra om hem 2x per dag hooi te laten bijvoeren.

Kan ik het niet beter zelf kopen en bijvoeren?

Welk kan ik dan het beste kopen?

Over dat schuren van kuil zei mijn dierenarts ook al inderdaad! Ik ga toch eens vragen of er hooi ipv voordroog kan worden gegeven.

Over zijn gebit; word jaarlijks bijgehouden en heeft geen probleemgebit en volgens de tandarts een mooi probleemloos gebit.


Geen idee in welke regio je woont. Maar ik zou dit echt niet oké vinden voor mijn paard.
Hooi is eerste levensbehoefte van een paard.