Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Vitalbix VS Metazoa superfit broxx (timothee)

 
Profiel   

Hallo allemaal!

Ik heb 2 mini's die sinds enkele maanden (3a4 maand) op Vitalbix staan. Nu vroeg ik me enkele vraagjes hieromtrent af.

Ik heb een beetje het gevoel dat ik meer had verwacht van Vitalbix. Ik hoor ontzettend veel positieve dingen over Vitalbix. Echter zou het geperst zijn met luzerne, iets wat je beter kan vermijden bij sobere ponys die snel jeuk hebben? Desondanks dat, raadde Vitalbix zelf mij aan om mijn mini's ook een klein handje groffe luzernestengels te voederen om het kauwen te bevorderen. Dit zou dan weer extra speekselaanmaak stimuleren, wat maagzuur zou bufferen en de kans op maagzweren verkleind. Echter is luzerne heel eiwitrijk en heb ik het gevoel dat mijn ponys er jeuk van krijgen. Is er nog een ander voedingsmiddel dat het kauwen bevorderd, doch eiwitarm is?

Omdat ik probeer te testen waar ze het het beste op doen, heb ik nu ook een zak Metazoa superfit broxx (met timothee ipv luzerne) besteld. Echter hoor ik iets van scheve Ca/P verhouding en teveel ijzer. Voor de rest lijkt mij de samenstelling net ideaal omdat er geen luzerne in zit en heel gelijkaardig aan Vitalbix is.

Wat kan ik het beste doen:
- overstappen op Metazoa en na een 3tal maanden beslissen waar ze het het beste op doen?
- wekelijks wisselen met beide zodat er afwisseling is?
- beide merken samen in een ton en dus gemengd voederen, zodat ze het beste van beide meekrijgen?

En ook:
- wat zijn jullie ervaringen met deze 2 merken?
- welke feiten kunnen jullie me bijbrengen over deze merken?

Alvast mijn excuses voor de lange lap tekst die misschien wat onduidelijk is, maar ik vind het zo moeilijk beslissen, dat ik even met mijn handen in mijn haar zit

Rantsoen nu:
- 1 pony 50 gram Vitalbix, andere 90 gram
- lijnzaadolie voor de vacht
- foenegriek voor de weerstand(HEEL tevreden van!)
- proferm voor de darmgezondheid
- voorlopig handje groffe luzerne
- appelazijn voor de spijsvertering en vacht


Laatst bijgewerkt door BillyYasmine op 25-11-19 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:46 



 
Profiel   

Mijn paard is gevoelig op lucerne maar vitalbix gaat wel.
Inmiddels ben ik van Vitalbix over op Pavo Vital, heb ook nog even Marstall force gegeven.

Ik heb zelf veel gekeken naar het advies van Mizora hier op bokt en ben toen maar gewoon gaan experimenteren waar mijn paard het goed op doet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:48 



 
Profiel   

Jeuk komt meestal van suikers, niet van eiwitten. Dus daar is weinig verschil in vitalbix en metazoa.

Ik ben zelf fan van af en toe wisselen, maar niet elke week of elke maand. Vitalbix is hier gemakkelijker te krijgen, dus dat is voor de winter, in de zomer experimenteer ik dan eens met Equilin of metazoa of Equifyt. Bij mijn paarden merk ik weinig verschil, maar door de net iets andere verhoudingen hoop ik dan dat ze uiteindelijk toch alles binnen krijgen.

Te veel luzerne geeft scheve Ca/F verhoudingen, maar bij voer dat verwerkt is (zoals de metazoa of vitalbix) is dit al rechtgetrokken.

Sommige paarden doen het gewoon niet goed op luzerne, en daarvoor is de timothex wel een optie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 17:55 



 
Profiel   

Hier ook een die gevoelig is voor lucerne maar bij vitalbix en de lucern3 van vitalbix geen problemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 18:19 



 
Profiel   

Hier van de 16 toch 2 pony's die gingen schuren bij gebruik van de vitalbix. Heel jammer want ben lang een tevreden gebruiker geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-11-19 18:34 



 
Profiel   

ik voer hier al jaren de vitalbix aan mijn shetlanders.
ik ben hier tevreden over, dus waarom wisselen?
ik heb vorig jaar een haar/manen analyse laten uitvoeren om te kijken of ze genoeg vitaminen en mineralen binnen kregen. en die was prima. alle gehaltes gemiddeld of iets er boven.
dus met vitalbix krijgen ze genoeg binnen.
ik zou alleen iets anders proberen als je echt problemen hebt met pony's die schuren o.i.d.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:47 



 
Profiel   

Ik heb die van mij een tijd metazoa gevoerd maar ze werd er erg heet van. Voer nu al jaren vitalbix en dat gaat super.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 14:56 



 
Profiel   

Hier met twee Haflingers ook een tevreden Vitalbix dc voerder. Ik meng er een handje ruwvoermix door ipv lucerne, eerder Havens Mix, daarna die van Voermeesters en ik ga nu beginnen met Agrobs Leichtgenuss.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:08 



 
Profiel   

Hier een Warlander (PRExFries) en een Shetlander. Ik voer de Metazoa naast ruwvoer, maar dan de "gewone" variant op basis van luzerne. Als ik de specificaties bekijk zijn die nauwelijks van elkaar verschillend, alleen heeft de luzerne variant een ietsje hoger eiwit gehalte, ietsje lager zetmeel gehalte en ietsje hoger suiker gehalte dan de timothee variant (beide hebben trouwens voor paardenvoeders een heel laag suikergehalte. Ik kan dus niet perse iets vertellen over de ervaring met de timothee variant. In het verleden wel eens ander voer dan gebruikt, maar nu alweer ruim een jaar enkel Metazoa. Dit bevalt me erg goed.

Ik heb trouwens de variant die in grote brokken geperst is (snoepje formaat) die ik dus uit de hand voer en ook als beloning gebruik, zo krijgen ze hun dagelijkse hap tegelijkertijd met beloningen, en krijgen ze dus niet nog extra bovenop het standaard rantsoen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:26 



 
Profiel   

Zelf voer ik de timothee metazoa en daar ben ik erg tevreden over.
Maar wat ik me afvraag, waarom wil je het kauwen extra bevorderen, ze krijgen toch ruwvoer?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-19 15:47 



 
Profiel   

Ik heb zojuist de metazoa met timothee gehaald om te proberen, ben benieuwd hoe het gaat bevallen

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-12-19 12:39 



 
Profiel   

Hoe bevalt het? Verschillen t.o.v vitalbix?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 08:51 



 
Profiel   

Ik heb nog een kleine aanvulling. In het najaar ben ik een par maanden op Vitalbix overgegaan ipv Metazoa, en aan de hoeven te zien zit er voor mijn paard niet voldoende in de Vitalbix (en zijn duidelijke invallen te zien in zijn hoeven, verder is er niks veranderd en de plaats en breedte correspondeert precies met de Vitalbix-periode). Ik hou het dus lekker bij Metazoa.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 09:36 



 
Profiel   

nessinator schreef
Ik heb nog een kleine aanvulling. In het najaar ben ik een par maanden op Vitalbix overgegaan ipv Metazoa, en aan de hoeven te zien zit er voor mijn paard niet voldoende in de Vitalbix (en zijn duidelijke invallen te zien in zijn hoeven, verder is er niks veranderd en de plaats en breedte correspondeert precies met de Vitalbix-periode). Ik hou het dus lekker bij Metazoa.


Grappig hoeveel verschil er tussen paarden zit! Bij ons worden ze allemaal, zonder uitzondering, knettergek op Metazoa. Vitalbix doet het hier beter, maar toch best veel zijn ook daar vanaf en over naar Marstall Force in mijn omgeving.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 09:41 



 

Het kan soms even zoeken zijn.
Ik voerde eerder Vitalbix en pony kreeg jeuk.
Nu voer ik het weer en vooralsnog geen jeuk.
Wel
Staat hij nu niet meer 24/7 op het gras.
Dus dat kan ook een wisselwerking hebben gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 09:55 



 
Profiel   

Hier heel lang vitalbix gevoerd aan mijn shetten.
Mn ruin werd er hyper door en achteraf gezien ook bepaalde tijden van het jaar schuren(niet erg maar wel opvallend)
Ik ben door zn drukke gedrag voor de wagen over gegaan op pavo vital( denk nu 3/4 jaar) en nu gaat het een stuk beter.
Ook het schuren heb ik niet meer zo gezien als daarvoor.

Pony’s staan overigens wel 24/7 buiten op gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 09:57 



 
Profiel   

Skippy01 schreef
nessinator schreef
Ik heb nog een kleine aanvulling. In het najaar ben ik een par maanden op Vitalbix overgegaan ipv Metazoa, en aan de hoeven te zien zit er voor mijn paard niet voldoende in de Vitalbix (en zijn duidelijke invallen te zien in zijn hoeven, verder is er niks veranderd en de plaats en breedte correspondeert precies met de Vitalbix-periode). Ik hou het dus lekker bij Metazoa.


Grappig hoeveel verschil er tussen paarden zit! Bij ons worden ze allemaal, zonder uitzondering, knettergek op Metazoa. Vitalbix doet het hier beter, maar toch best veel zijn ook daar vanaf en over naar Marstall Force in mijn omgeving.

Ja inderdaad! Mijn paard is ook behoorlijk druk, maar dat bleek dus niet aan de Metazoa te liggen (Om dat te testen ben ik tijdelijk Vitalbix gaan voeren), hij is nu rustiger dan ooit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 10:34 



 
Profiel   

Lynn_H schreef
Hoe bevalt het? Verschillen t.o.v vitalbix?


Hier bevalt het tot nu toe goed, maar ik kom van Pavo Vital.
Ik wil bewust luzerne uit het dieet houden en tot nu jeukt ze minder.
Zit goed in haar vel en niet drukker dan anders

Toch wil ik als deze zak op is overstappen naar victorious secret 200 om die te proberen (daar is gelukkig een proefemmer van te koop)

Dit na voedingsadviezen ivm de aminozuren

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 14:52 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties!
Ben van plan dit te voeren zodra mijn huidig mineraalvoer op is.
Dit kan je sinds kort ook in Duitsland bestellen (waar ik woon).
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-01-20 17:52 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 19 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen