Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

 

Soms als je thuis zit ( niet mobiel), heb je tijd om te gaan denken....

Ik zelf kan uren het internet door spitten, op zoek naar voer. Voedingswaarden, wat wel of niet te voeren, wat doen bepaalde ingrediënten, wat wil je vermijden.
Heb ook voedingsdagen gevolgd en ben wel op de hoogte van wat bepaalde voeding doet ( of juist niet doet).
En toch kijk ik voor mijzelf lang zo sceptisch niet naar eten. Ik eet echt wel eens chocola, frietjes een chipje, drink eens een wijntje... eet heus wel een croissantjes, een ijsje....
En dan bij de paarden wil ik het allemaal puur natuur.
Toch twijfel ik weleens of het allemaal zo haalbaar is.
Onze paarden hebben geen hectares vrije natuur.
We moeten het soms doen met ruwvoer dat een pensionstal aanbiedt.
Een kudde of weidegenoten die niet altijd helemaal matchen met ons paard.
Stress.
Een niet ideale weide/ paddock/ toch op stal staan noem het maar op.
In hoeverre is compleet natuurlijk voeren voor jullie haalbaar: geen graan, geen onnatuurlijke stoffen..
En toch een paard dat mooi en vol bespierd is, energie zat heeft...

Ik voel me soms net een gif menger. Grasbrok, lijnzaad, vitamine korrel, kruiden... en toch dan spier opbouw missen ( ja nu logisch, pony heeft vakantie).
En dan zie ik bijvoorbeeld anderen een stuk simpeler ( maar niet natuurlijk) voeren en denk ik...
Doen we soms niet te
Moeilijk?

Ik ben geen voorstander van kilo’s krachtvoer en vind het mooi dat “ we” daar toch aardig van terug komen.
Maar is er ook een middenweg..

Hoe denken jullie daarover?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 13:49 



 
Profiel   

Ik denk dat het inderdaad een kwestie is van handelen naar mogelijkheden en doen waar je je goed bij voelt.
Het ene paard is het andere niet, de ene doet het prima op die schep brok en de andere kan er niet tegen of wordt er te heet van, en dan ga je naar andere mogelijkheden kijken...
Het is denk ook net hoe ver wil je gaan, wat heb je er voor over, wat is mogelijk...

Ik heb een paard met een auto immuun probleem en huidallergie, dat is de reden geweest dat ik naar opties ben gaan zoeken waar hij het wel goed op deed, en dat blijft steeds zoeken en weer aanpassen.
Heb je een paard zonder problemen die het goed doet en die goed in z’n vel zit zal je minder snel naar andere mogelijkheden gaan zoeken denk ik.

En ik denk dat we inmiddels allemaal wel zo wijs zijn geworden of hopelijk aan het worden zijn, dat we van de bergen krachtvoer af willen en vooral veel ruwvoer willen geven...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:06 



 
Profiel   

Mijn pony kreeg ik niet goed op natuurlijk voeren.
Nu heb ik de middenweg, hij krijgt vitaminekorrel en heeft zijn hooi nooit op.
Maar daar werd hij schraal op en luzerne lust hij bijvoorbeeld niet net als suikerarme muesli.
Nu krijgt hij 300 kg pony, hooguit een kwart schep pavo energy control brok erbij en hij glimt je tegemoet en ziet er prachtig uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:11 



 
Profiel   

Ik heb ook heel wat cursussen gevolgd, en wil me in de toekomst daar nog veel verder in gaan verdiepen. Maar toch voer ik mijn eigen merrie niet volledig natuurlijk, want het is een kieskeurig geval dat echt niet zomaar alles eet.

Maar ik denk ook dat veel afhangt of je paard al voedings-gerelateerde problemen heeft. Eens het daar mis loopt, kan je echt enorm veel verbeteren door ebwuster te voeren. Maar als het paard het goed doet op wat het nu krijgt, waarom veranderen? Moeilijke materie.

Ik ben wel blij dat de bewustwording steeds groter wordt, maar hoever wil je doordrijven, hoeveel is haalbaar?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:14 



 

Ja ik vind het ook interessant.
Ik weet dat graan Bv eigenlijk slecht is voor de darmflora, maar ook soja is niet goed, over pulp gaan verhalen ( eten paarden in de natuur ook niet), zonnebloem schroot staat ter discussie, lijnzaad,.....
Er blijft dan eigenlijk alleen groenvoer over.
En eerlijk gezegd ken ik weinig paarden die daarop nou echt goed op functioneren ( dus ook actief gereden worden.)

Wel fijn dat er steeds meer inzichten komen inderdaad. En dat de mueslis en brokken vol melasse en suiker meer ter discussie komen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:17 



 
Profiel   

Sinds een dik jaar bepaal ik zelf wat mijn paard krijgt. Hij heeft de hele dag toegang tot ruwvoer hetzij hooi of gras, wat hem en mij een stuk meer tevreden maakt en hij nu ook geen stro meer eet. Hij staat 24/7 buiten en dat doet hem ook ontzettend goed, mijn voorheen stresshaantje is uiterst relaxed. Maar in het werk is hij voldoende voorwaarts ondanks dat hij aan bijvoeding, alfalfa, vitaminebrokje en halve kilo suikerarme muesli per dag krijgt. Hij glanst nu als een diamant en zit goed in zijn bespiering maar ik weet wel dat dit dieet niet voor ieder paard voldoende zou zijn. Wel heb ik geleerd dat voeren op het oog en gezond verstand je ver brengt....

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:30 



 
Profiel   

Leuk en interessant altijd he?
Ik heb jaren terug een merrie gereden die op van alles qua voer slecht reageerde en uiteindelijk het het beste deed op maximaal 500 gram spelt per dag en duits kruidenhooi. Prima, doen we dat. Voor we daar kwamen van alles geprobeerd, maar hierop deed ze het het beste.

Toen kwam mijn ruin: ik wilde braaf graanvrij voeren, veel ruwvoer, vitaminebrokje... Nou, mooi niet. Hield hem niet op gewicht daarop, ook niet op rijker ruwvoer. Uiteindelijk flink jaarlingbrok bijgegeven (hij was 5) om hem op gewicht te krijgen op advies van de fourage. Dát lukte wel.

Toen kwam mijn merrie... weer zo natuurlijk mogelijk... Die mist energie op alleen een vitaminebrok en hooi, dus die krijgt dat aangevuld met lijnzaadbrok, en ik overweeg nu nog de gastro+ te gaan geven voor haar darmwerking, ze houdt ondanks gewoon een goede basis tóch wat slappere mest.

Paard van mijn schoonzusje hadden we keurig op ruwvoer + vitaminekorrel staan. Viel steeds meer af. Nu luzerne en maisvlokken erbij: paard krijgt weer massa.

Paard van een vriendin: viel enorm af op ruwvoer + vitaminekorrel. Staat nu op digest control brok van horsefood + luzernebrok + maisvlokken + seniores priores en komt nu pas op gewicht. En ja, hij is aan alle kanten getest, gezond, maar gewoon een echte 'hard keeper'.

Die van een andere vriendin, doet het daarentegen volgens het boekje keurig: ruwvoer (80% hooi, 20% stro), equilin balancer. Klaar.

Ik denk tegenwoordig dus vooral 'zo natuurlijk als gaat, en wat niet gaat, kun je anders oplossen, want de schappen liggen vól'. Principes hanteren is goed, maar niet puur principes hanteren om de principes maar te kunnen hanteren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:36 



 

Ik zou een easy keeper hebben ( fjord) die Idd op gras heeeeeel easy was: dikke kam, vet, jeuk en opgeblazen.
Nu op de paddock en hij wordt te schraal.
Dus ik ben best zoekend voor hem.
Weet dat hij door de verhuizing binnen onze stal naar de paddock ( hit actief) stress heeft gehad en dan ook nog de wintervacht maar ik moet nu zoveel door elkaar gooien dat ik m’n principes toch wat ga loslaten...

Blijft een gepuzzel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:40 



 
Profiel   

Ik vind het ook super interessant en ben er toch een klein beetje van teruggekomen omdat paardlief duidelijk te kort kwam op natuurlijk voeren (Vitalbix, Agrobs, hooi).
Dus ik heb bloed laten prikken voor de tekorten en daar de vitaminebrok op uitgezocht. En dan is het kwestie van minimaal 4 weken proberen. En dan echt maar 1 ding tegelijk veranderen, anders kun je niet zien wat er nu wel en niet effect heeft. Ik ben met de vitaminebrok begonnen, omdat ik dat wel echt essentieel de basis vind naast hooi.

Dat werd in mijn geval Marstall Force. Geen natuurlijk brokje dus. Maar het resultaat was echt verbluffend. Vacht werd beter, hoeven werden beter, gedrag werd fijner en overal appeltjes met name in de winter.
Bijkomend probleem: hij vindt ze niet lekker. Daarom voer ik muesli bij. Wat heb ik geprobeerd: ongeveer het hele graanvrije assortiment wat er is :+ . Dat ging bij ongeveer alles na 1,5 zak mis, hij at het niet meer. Maar dat betekende dus ook geen vitaminebrok naar binnen.
De afweging tussen natuurlijk en vitaminebrok naar binnen krijgen maakte dat ik overgestapt ben naar een muesli met ingrediënten die ik liever niet wilde voeren. Dat werd de muesli van Action Quality - Basic en Nature: http://www.actionquality.nl/nl/assortim ... ic-nature/, voor sobere paarden. En dan een halve voerschep per dag. Ongeveer het tegenovergestelde van de Alpengrün muesli :+
http://www.voervergelijk.nl/vergelijken ... fe-nature/
Suikergehalte is wel laag, maar zetmeel hoger door jawel: granen.
Maar ook hier doet hij het eigenlijk beter op dan op de graanvrije muesli's. Zouden ze dan toch íets nodig hebben? Ik weet het niet, ik zie het vooral aan mijn paard.

Dan eiwit voor spieropbouw. Deze muesli is wel wat hoger in eiwit, met name door toevoeging van lijnzaad en luzerne. Hij heeft dit echt nodig met de arbeid die hij nu verricht. Vorige zomer was het helemaal extreem, toen moest ik inderdaad ook echt een eiwitrijke grasbrok bijvullen (naja, dat heb je zelf gezien :D ). Maar nu gaat het met lijnzaad in de vorm van Marstall Bergwiesen Mash, al dan niet aangevuld met gekookte lijnzaad (gelijk zandkuurtje) na een flinke buitenrit meer dan prima. Waar hij van luzerne bijvoeren juist weer jeuk kreeg. Na een gewone training of een kortere rit (<10km) krijgt hij dit overigens niet.
Oh en magnesium, want anders wordt hij wat ril. Half schepje per dag is genoeg (1 schepje wordt aanbevolen).

Kortom: ik ben zeker voor natuurlijk voeren, maar ik vind kijken naar je paard belangrijker. Het is een enorme zoektocht, die wel jaren kan duren. En wat voor de een goed is, hoeft niet voor de ander te werken. Maar ik ben door mijn ervaring wel afgestapt van: graan is slecht en je moet 100% natuurlijk voeren. Wat je zelf al zegt, paarden worden niet natuurlijk gehouden. En daar moet je je voer op aanpassen. Alleen er is wel een enorme ruimte tussen kilo's sportbrok en 100% natuurlijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 14:48 



 
Profiel   

Zeker interessant. Ik wil het liefst zo natuurlijk mogelijk voeren. Tegelijkertijd is de realiteit dat mijn paard niet in de vrije natuur leeft en niet de gewassen op kan zoeken waar hij op dat moment behoefte aan heeft.

Ik denk dan ook dat het niet realistisch is om een 100% natuurlijke situatie na te streven.
Wel wil ik daar graag zo dicht als mogelijk bij blijven, zolang dat de gezondheid van mijn paard ten goede komt.

Het lastige van iets bijvoeren vind ik dat hoe meer je je erin verdiept, hoe minder ingrediënten je nog oké vindt om te geven.
Ik kan er ook úren insteken, tot onderzoeken uitpluizen aan toe, en kom dan vaak tot de conclusie dat eigenlijk niets goed genoeg is :+ Heel vermoeiend :')
Daar probeer ik wat nuchterder mee om te gaan. Sommige ingrediënten wil ik er nog steeds niet in hebben, maar ik kan nu wel zeggen: voor de behoefte die mijn paard heeft, lijkt dit een goede oplossing. Ook al had ik graag wat meer ingrediënt X of wat minder Y gezien.

Zoals iemand al schreef, voeren op het oog en met gezond verstand, lijkt me een goede insteek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 16:05 



 
Profiel   

Zoals jij en ik niet doodgaan van chips en patat zo gaan paarden ook echt niet dood van biks. Ik heb veel meer paarden dood zien gaan aan het sprookje 'onbeperkt ruwvoer'. Sobere rassen en vreetzakken waarvan de eigenaren halsstarrig bleven vasthouden aan 'ze stoppen vanzelf wel' en dan katsbevangen raakten en uiteindelijk zo IR dat ze er niet meer overheen kwamen en dan 'ondanks alle beste bedoelingen' afgemaakt moesten worden.
(Ik ben inmiddels op het punt dat degene die 'ze stoppen vanzelf' recht in mn gezicht durft te zeggen een slag voor z'n harses kan krijgen :+ )
Het meest nuttige product tot nu toe is de pavo ruwvoer quickscan en op basis daarvan zie je wat je bij kunt of moet voeren. Grasbrok is lekker voor meer eiwit, wel even weken.
Onze oude ijslander eet zijn pulp (hij kán geen hooi meer eten, kiezen zijn 'op' ) een stuk beter als ik er biks doorgooi. En ja je kunt dan blijven vasthouden aan 'geen junkfood', maar dan gaat ie dood he :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 18:59 



 

Nou dat ben ik met je eens.
Er zijn Idd paarden die gewoon niet stoppen...
Mijne stond dus op onbeperkt en ook wat grasjes en dat werd m ook niet...
Dus van dat ideaal plaatje ben ik ook af haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 19:22 



 
Profiel   

In de natuur lijden paarden soms honger, hebben ze het ook te doen met wat er op dat moment en als je gebit of spijsvertering niet goed werkt gaan ze gewoon dood.

Een goed rantsoen bestaat uit hoofdzakelijk ruwvoer met het liefst voor je paard geschikte kwaliteit en dat vul je aan. Daar zijn meerdere manieren voor en soms is je eigen gemak of portemonnee ook doorslaggevend.

Te nauwkeurig hoeft echt niet. Bedenk ook dat het soms om grammen zetmeel gaat op een lichaamsgewicht van 600 kilo.

De hysterie over de omega-verhouding van zonnebloemolie is er ook zo een. Dat scheutje olie met net niet de goede verhouding wekt echt niet ineens allemaal ontstekingen op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 19:39 



 
Profiel   

Ik houd zelf maximaal 1g zetmeel+suiker per kg paard per maaltijd aan. Dus een paard van 600kg mag dan maximaal 600g zetmeel+suiker in 1 voerbeurt, en ik zou het houden op max 3g/kg paard/dag. Bij proeven met 2g/kg paard/maaltijd zag je dat de vertering wel al naar beneden ging, maar nog niet problematisch werd. Met 1g was de vertering nog (vrijwel) optimaal.

Die omega 3-6 verhouding is inderdaad ook een mooie. Een ongunstig scheve verhouding werkt licht ontstekingsbevorderend. Niet iets dat je wil bij een paard dat chronisch hoefbevangen is, stevig artrose heeft of ppid heeft, maar voor de meeste paarden geen probleem.
Een gunstige omega 3:6 verhouding werkt licht ontstekingsremmend, dus dat is voor de eerste groep juist wel handig. Net als voor paarden in de topsport, waar door zware belasting gewoon de risico's groter zijn.

Wij hebben nu 2 paarden staan die wat jeukerig zijn op luzerne, dus we hebben moeten schuiven in het rantsoen. Nu staan ze alle 4 op een zelf samengesteld rantsoen, omdat hetzelfde voeren aan iedereen wel zo makkelijk is. Een combinatie van sojaschroot (eiwit), lijnzaadolie (vet en omega 3), marstall force (mineralenbrok) en fiber nuggets (volume). Gecombineerd met vrijwel onbeperkt (shetten: 2.5% lichaamsgewicht) tot onbeperkt (groterts) hooi. Touwtjeshooi omdat we belazerd zijn met verpakte balen, en dit superkwaliteit is, niet omdat we per se tegen droog voordroog zijn.

Hier staan de paarden overigens 12/7 binnen met een dikke laag bodembedekking (minimaal 20cm houtvezel) en met dagen zoals vandaag staan ze met 100g deken. Dit zijn de koudste dagen van het jaar, zodra het gaat vriezen met sneeuw is het minder koud dan de snerpend koude stormwind met permanente regen en hagel.

Eerder kregen ze nature's best met luzernebrok en mineralenbrok (want niet genoeg nb), maar dus vanwege de jeuk gewisseld. Nu ik de resultaten heb gezien, zal ik eerder een voer op sojaschroot voor het eiwit voeren dan luzernebrok, want hoewel ze daar ook wel behoorlijk in de spieren door stonden, stond het in geen verhouding met hoe ze nu staan, terwijl er nog altijd niets mee gedaan wordt (al jaren). Ze zijn nu gespierder dan een groot deel van de paarden die L/M lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 19:54 



 

Ik heb dus heel lang soja gemeden maar neig er nu wel naartoe..
Of in elk geval ga ik het niet meer zo krampachtig vermijden.
Interessant van die gram zetmeel per kilo paard!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:27 



 
Profiel   

Ik geef gewoon hooi en een mineraal brokje.
Niet een überbiologisch smerig zout en suikerloos brokje maar 1 die ze gewoon lekker vinden.
Het leven is allang niet meer natuurlijk en zolang paard daar tevreden en fit mee in de wei staat te glimmen zie ik geen reden om mijn leven nodeloos ingewikkeld te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:33 



 
Profiel   

Mizora schreef
Ik houd zelf maximaal 1g zetmeel+suiker per kg paard per maaltijd aan. Dus een paard van 600kg mag dan maximaal 600g zetmeel+suiker in 1 voerbeurt, en ik zou het houden op max 3g/kg paard/dag. Bij proeven met 2g/kg paard/maaltijd zag je dat de vertering wel al naar beneden ging, maar nog niet problematisch werd. Met 1g was de vertering nog (vrijwel) optimaal.



Met per maaltijd doel je aanvullende voeders zoals krachtvoer, neem ik aan?
In hooi zit natuurlijk ook suiker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-12-19 20:49 



 

Ik ga er vanuit dat ze krachtvoer bedoelt ja

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 00:01 



 
Profiel   

Hier ook een zgn "makkelijk" ras ..Waarbij makkelijk (schraal te houden) in Nederland helemaal nog zo makkelijk niet is. Inderdaad: het is al snel te rijk, met allerlei overgewicht maar voor al ook jeukproblemen als gevolg

Staan hier overdag op paardengras ( met graasmasker), savonds op paddock met schuilstal en een hooimix ( graszaadhooi/ hooi van ons eigen paardengras/ en eiwitrijker hooi) Verhouding van de hooi soorten hangt af van de voedingstoestand van het moment: worden ze iets dikker dan meer graszaad/ worden ze dunner dan meer van het eiwitrijkere hooi. Het paardengras aandeel blijft meestal gelijk.)

Daarnaast heel simpel een halve kilo pavo care 4 life per dag. Vinden ze lekker en ze doen het er súper op. Niet te dun, niet te dik en voldoende energie om te sporten ( 1 loopt Z2 tussen de paarden, met de ander wordt gesprongen)

Is dit natuurlijk? Nou...qua "krachtvoer" niet natuurlijk. Maar ze doen het er serieus wel echt heel goed op!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 00:23 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Mizora schreef
Ik houd zelf maximaal 1g zetmeel+suiker per kg paard per maaltijd aan. Dus een paard van 600kg mag dan maximaal 600g zetmeel+suiker in 1 voerbeurt, en ik zou het houden op max 3g/kg paard/dag. Bij proeven met 2g/kg paard/maaltijd zag je dat de vertering wel al naar beneden ging, maar nog niet problematisch werd. Met 1g was de vertering nog (vrijwel) optimaal.



Met per maaltijd doel je aanvullende voeders zoals krachtvoer, neem ik aan?
In hooi zit natuurlijk ook suiker.


Krachtvoer/bijvoer (ruwvoervervangers+grondstoffen zoals sojaschroot+supplementen) inderdaad. Hoewel als je zeer hoog gesuikerd hooi hebt, ik ook lager dan 1 zou gaan zitten per maaltijd.

Daarbij houd ik als grens maximaal 0.5kg/100kg lichaamsgewicht aan (droog gewogen) voer per maaltijd aan, dus bij een paard van 500kg is dat 2.5kg, i.v.m. de grootte van de maag. Een voer van maximaal 20% zetmeel en suiker wordt daar eerder door geremd dan door het zetmeel+suikergehalte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 07:32 



 
Profiel   

Arabesk schreef
Zoals jij en ik niet doodgaan van chips en patat zo gaan paarden ook echt niet dood van biks. Ik heb veel meer paarden dood zien gaan aan het sprookje 'onbeperkt ruwvoer'. Sobere rassen en vreetzakken waarvan de eigenaren halsstarrig bleven vasthouden aan 'ze stoppen vanzelf wel' en dan katsbevangen raakten en uiteindelijk zo IR dat ze er niet meer overheen kwamen en dan 'ondanks alle beste bedoelingen' afgemaakt moesten worden.
(Ik ben inmiddels op het punt dat degene die 'ze stoppen vanzelf' recht in mn gezicht durft te zeggen een slag voor z'n harses kan krijgen :+ )
Het meest nuttige product tot nu toe is de pavo ruwvoer quickscan en op basis daarvan zie je wat je bij kunt of moet voeren. Grasbrok is lekker voor meer eiwit, wel even weken.
Onze oude ijslander eet zijn pulp (hij kán geen hooi meer eten, kiezen zijn 'op' ) een stuk beter als ik er biks doorgooi. En ja je kunt dan blijven vasthouden aan 'geen junkfood', maar dan gaat ie dood he :+


De meeste stoppen inderdaad niet vanzelf. Die wachten nog op de hongerwinter geloof ik...
Mijn merrie stopt alleen als ze het hooi niet lekker vindt. Graszaadhooi en sommige soorten biologisch hooi eet ze echt met lange tanden en dan zit een hooinet waar ik 6kg in gepropt heb, de dag erna nog voor 90% vol - eigenlijk is het dan niet eens zozeer dat ze 'stopt', maar dat ze gewoon niet echt 'begint' aan dat hooi, wat hapjes tegen de echte honger alleen. Ook niet ideaal, ook al is ze van een sober ras (haflinger). Ze krijgt dus bij voorkeur wel hooi (of heel droog voordroog) dat ze een soort van lekker vindt, anders haalt ze het minimum-rantsoen niet eens. Anderzijds, van heel lekker hooi, blijft ze gewoon door eten, dus dat krijgt ze niet onbeperkt. Nu in de winter krijgt ze wel iets meer dan in de zomer, maar ook niet gek veel meer: laat maar wat invallen in de winter, dat eet ze er van de zomer wel weer bij als het gras weer groeit.

Edit: scheelt bij ons wel dat er op stal (ze staan s nachts binnen) bij binnenkomst gevoerd wordt (nu in de winter eind vd middag, in de zomer in de avond) rond middernacht nog gevoerd wordt en dan 's ochtends om 7 uur weer, dus ook met voer in porties staan ze nooit heel lang zonder eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 08:14 



 
Profiel   

Hoewel, ja, ik ook de ervaring heb dat niet alle paarden stoppen, heb ik wel gemerkt dat het een wereld van verschil maakt of je voldoende verteerbaar eiwit, vitaminen en mineralen voert. Paarden die onbeperkt ruwvoer moeten krijgen (omdat de stalling dat nu eenmaal voert en er geen acceptabele andere stalling is, of omdat de eigenaren er niet vanaf te praten zijn), raad ik dus juist aan wat extra te voeren (30-40g marstall force of pavo vital per 100kg paard samen met eventueel wat sojaschroot, denk 100-150g), en dan zie je paarden vaak wat afvallen omdat hun nutriële hongergevoel gestild wordt. Ook bij labradors etc. zie je vaak dat je met meer voedingswaarde met dezelfde kcal je minder vreetgedrag buiten krijgt. Ik zet hen graag op een xlight voer, tot aan royal canin satiety aan toe. Het enige wat ze negatief wel doen is meer poepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 08:53 



 

Mijne bleef onbeperkt ook wel door eten, ook van het gras ( wat kort gras is, schraal land).
Is dus ook afgevallen op aangepaster ruwvoer en geen ( alleen soms paar uurtjes) gras meer.
Maar schiet nu iets teveel door naar schraal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-12-19 11:46 



 

Ik vraag me ook soms wel af of we niet soms een beetje te bang gemaakt worden voor vanalles.
Vroeger eiwit, toen suiker en nu graan...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 12:26 



 
Profiel   

Anoniem schreef
Ik vraag me ook soms wel af of we niet soms een beetje te bang gemaakt worden voor vanalles.
Vroeger eiwit, toen suiker en nu graan...


Ow, maar voor graan ben ik niet zo bang. Ik voer alleen liever geen pure gerst of tarwe, maar haver of spelt of mais heb ik zelf minder problemen mee om te voeren, en graanmixen voer ik ook rustig. Moeten de darmen vaak wel even aan wennen voor ze er iets mee kunnen, en je moet er geen kilo's van voeren natuurlijk, maar met mate kunnen ze juist vaak wel nuttig zijn :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-12-19 13:23 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 151 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen