Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:20

Anoniem schreef:
En voor de
Pavo gaf je wel iets bij als bijvoorbeeld mineralen ov vitaminen?
Of niets?


Ja, ik heb een tijdje een kruidenmengsel gevoerd. Alles volgens puur natuur. Mijn merrie haalde daar echt te weinig uit, op een gegeven moment liet ze het vaak ook liggen. Wel altijd met magnesium ernaast. De Balancer van Equilin (als ik het goed typ) heb ik ook nog gehad, daar was ik meer over te spreken.

Nu krijgt ze magnesium, Vitamine E & selenium door haar slobber. De slobber is van Agrobs en daar zit op wat kruiden/wortel/rozenbottel niet zo heel veel bijzonders in.

Hier doet ze het goed op en is fijn te trainen, ook een happy paard in de omgang. Ik laat ieder jaar bloed afnemen op alle waardes om te zien of ze iets te kort komt en dit jaar zagen de uitslagen er goed uit, paard komt niks te kort. Voor de rest van de dag heeft ze onbeperkt hooi.

Ik denk dat het eraan ligt wat je zelf wilt? Wat mij wel altijd opviel met al die voergoeroe's (sorry, kan even geen andere benaming vinden, bedoel het niet enkel negatief) dat ik die paarden er lang niet altijd goed uit vond zien, er word ook enkel met 30% serieus iets getraind (op wat voor manier dan ook), de rest is allemaal wandelpaard/grasmaaier/... als jij de hele dag niks hoeft te doen, heb je ook niet zoveel nodig.

Ik ben blij dat iedereen wat bewuster word qua voer maar ik denk wel dat wij ook kunnen doorslaan. Goed voer is belangrijk, veel beweging is belangrijker.
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 27-12-19 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:34

Ben ik met je eens. Ik heb dat ook weleens gezegd en gevraagd, of paarden op een handje korrel en ruwvoer dan ook hard kunnen werken.
Standaard antwoord is dan altijd “ dat ze in het wild nog veel
Meer lopen dan een uurtje dressuur”...

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:46

Anoniem schreef:
Ben ik met je eens. Ik heb dat ook weleens gezegd en gevraagd, of paarden op een handje korrel en ruwvoer dan ook hard kunnen werken.
Standaard antwoord is dan altijd “ dat ze in het wild nog veel
Meer lopen dan een uurtje dressuur”...


Maar onze paarden lopen niet in het wild. Die staan of op stal, of in een paddock, of in een paddock paradise. Elke dag dezelfde omgeving.

En natuurlijk hebben ze behoeftes waar wij niet omheen kunnen, ze maken nog steeds continue maagzuur aan en kunnen niet langer dan 4 uur zonder ruwvoer.

Mijn paard staat overdag op een grote zandplaat met een maatje, ze wandelt af en toe wat heen en weer, rolt een keertje, jaagt een keer achter haar buddy aan. Maar ik vind dat niet vergelijkbaar aan een uur dressuur waarbij je spieren aanspreek die ze normaal in mindere mate gebruikt, of niet zo veel, en waarbij ze veel zweet.

Kortom: mij zijn ze verloren met hun mooie verhalen. Biotensor/metingen/etc, het zal allemaal prima, maar geen van hun traint fanatiek.. dus ik vind het op dit moment veel blabla. Misschien als ze er een keertje opstappen of vanaf de grond trainen dat ze er zelf achter komen dat dit niet werkt.

4 kilo sportbrok erin stoppen en vervolgens je paard er enkel voor 1 uur dressuur uithalen is natuurlijk het andere uiterste. Maar ik heb ondervonden dat een paard wat naast de tijd met de baas veel vrij kan rondlopen, dat dat veel meer doet dan wel of geen kilo basisbrok voeren.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 10:49

Precies dat dus...
Ik kom dus ook wat terug van compleet natuurlijk.
Mijn uitgangspunt is wel zo natuurlijk als kan,
Maar ik vul zeker aan waar nodig..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 12:42

Wiwabalia, nu vooroordeel je wel heel erg.

Mensen die met voer bezig zijn, doen niet allemaal aan metingen met wiggelroedes etc.

En zeker ook in de sport is men altijd bezig met ontwikkelen, onderzoeken en verder kijken.

Kijk eens hoe diverse merken al jaren inspelen op de behoefte van laag suiker en zetmeel voeren, weinig granen en kruiden toevoegen. Dat doen ze niet voor niks.

En zeggen dat mensen die in de voeding zitten, niet rijden of serieus trainen gaat echt wel iets te ver. Dan ben je echt bij de verkeerde geweest.

Elke goede voedings deskundige zal ook aangeven dat je vanaf een bepaald niveau in training moet bijvoeren. Maar die lat ligt wel ergens anders dan mensen die 1x pw een B,L, M proefje lopen. Teveel en verkeerd voeren en te weinig vrije beweging geeft juist extra belasting en geeft eerder blessures. Als je alles in de juiste verhouding hebt gebeurt dat minder snel.

Ik ben op vele stallen geweest en daar zijn voeren vaak "in" omdat degene die wedstrijden rijdt iets heeft gekocht en de rest van de meiden/dames dat dan ook gaat voeren, want X rijdt ZZ en voert dat, dus dat is goed voor je paard.

Als je ziet hoeveel problemen er zijn, dan kan je nog steeds beter geen hardvoer geven dan wel. Als je echt serieus traint is de tijdstip van voeren tegenover de training ook belangrijk. Overigens niet alleen lichamelijk problemen. Ik heb veel explosieve paarden gezien waar de eigenaresse niet meer op durft of niet eens mee aan de hand kan lopen.......

Op de gemiddelde pp/equi habitat, hit actief stal etc bewegen paarden te weinig. Maar meer dan op een standaard stal. Dat is al vaak gemeten met gps trackers.
Ik hoor ook weleens dat onze paarden minder mooi eruit zien. Maar dat is omdat ze 24/7 zonder deken lopen en mensen niet gewend zijn aan wintervacht. 9 van de 10 mensen roept maar wat en kan daar niet doorheen kijken.
Die van ons zit nog steeds veel glans op en wij letten heel erg op hun lijf, bespiering etc. Maar ik ga als ze zouden invallen niet een bak muesli erin gooien, waar misschien maar 1 ingredient in zit die ze nodig hebben. De rest is balast.

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:11

De puzzel wat je ze voert blijft lastig. Waar ik vooral achter ben is naast goed onverpakt hooi variatie aanbieden in het menu.

En wat je met het paard doet is ook kijken of hij goed blijft om mee te werken. Verschil in seizoen maakt ook dat het paard de ene x meer van iets nodig heeft dan andere x. Ik voer ook niet elke dag vitaminen mineralen bij. Zeker als ze niet moeten werken. In mijn bodem zit veel ijzer daar voer ik wat koper verbinding voor bij. Maar bewerk ook mijn grond met voedingsstoffen zoals lava meel enz om te zorgen dat onze bodem verluchting krijgt.

als ze ook vol in het gras, buiten seizoen zitten. Leg wel altijd hooi neer maar in winter is dat veel en voer ik nog wat verschillende kruiden, takken, noten, gedroogde bloem bij. Daar pakken ze uit waar ze zin in hebben. Wat ze niet nodig hebben of niet lekker vinden laten ze nu liggen. En de andere x is het minder omdat er genoeg te vinden is buiten.

Ze snoeien bij mij zomer en winter verschillende takken, eten hazelnoten als ze beschikbaar zijn, bramen en blad ervan als ze groeien. Tamme kastanje, berkenbast als beschikbaar enz eetbare bloemen, kleefkruid, paardenbloem, esparcette. Vaak groeit er in een bepaald seizoen precies waar ze behoefte aan lijken te hebben.

In de winter pak ik het vaak over met dus gedroogde producten. Maar onze paarden pakken dan alleen eruit waar ze behoefte aan hadden of gewoon lekker vinden. En winter mogen ze iets terug vallen in gewicht bij mij waar ze in zomer over vloed hebben gehad. en er hangt altijd een hymalay steen voor zout behoefte. En kraanwater omdat grondwater hier niet geschikt is. Daar komt nog x ergens regenwater bij.

Voor mijn 4 paarden werkt dit en heb ik sinds 5 jaar weinig problemen meer met mijn kudde. Soms moet je gericht nog weleens bij sturen omdat er een geblesseerd is of iets op gepakt heeft aan ziek zijn. Maar dat laatste is nu al zeker 3 jaar niet.

Zeg er wel bij dat ik nu alleen nog puur fun rijdt en niet meer sport. Maar fun is bij mij buitenrijden, sprong maken, trailparcours doen, rechtricht training onder zadel of hand, schrikparcoursen enz

en mijn kudde buiten leeft maar wel een stenen schuil heeft waar in winter iets op bodem ligt om te kunnen liggen. Ze kunnen veel bewegen in vrijheid. Hoewel ze deze winter op klein stukje staan omdat weide omheining groot onderhoud krijgt.

Of ik het goed doe? Geen idee. Want dan zou ik dagelijks moeten meten met bloed enz. Maar mijn paarden ogen gezond, rennen vrolijk rond hebben glans en bespiering. In voorjaar kijk ik of Verhaar goed en vlot verloopt. Dan weet je ook veel over gezondheid. En vaak groeit dan net dat kruid wat helpt bij Verhaar enz. kijk naar mijn dier elke dag of ik ineens afwijking gedrag zie waar ik iets aan moet doen. Maar ze zijn allemaal stabiel in karakter nu.

En ik blijf werken aan mijn terrein om mijn dieren een steeds mooier stuk natuur te geven waar ze veel variatie zelf mogen vinden. Met een kudde van 4. Mix van mini shet, kwpner, Camargue en kruising onbekend zwaar paard. Bevalt het me prima. die 2,7 hectare rond kunnen zwerven is mijn uiteindelijk doel. Nu nog niet alles begaanbaar.

Doe veel idee op in aanplant bij paard en plant. Want kom er achter wat ze dan ineens nog veel meer kunnen en mogen eten zelfs soms wat wij op gif lijst hebben. Maar kunnen helpen bij klachten als ze die hebben. En anders laten ze staan.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:11

@ superpony: Ik heb ook aangegeven dat er een klein deel is wat wel traint, maar dat echt een kleiner percentage is. Ik zie ook veel voeradviseurs met paarden die de hele dag op een paddock paradise (wat top is!) lopen maar verder vrij weinig hoeven te doen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:27

Wat me wel opvalt is dat als je bijvoorbeeld naar waardes van magnesium, vitamine E en selenium gaat kijken in vitamine brok dat dat onderling zoveel verschilt. In de ene brok zit zoveel meer dan in de andere. En als je paard bv juist veel vitamine E nodig heeft is aanvulling daarvan dan juist wel weer nodig. Ik voer Agrobs , lijkt mij een mooi merk met mooie ingrediënten. Maar zou ook niet bang zijn om een muesli van pavo te voeren als dat beter zou zijn.

Ik denk dat iets goed voer is als je paard het er goed op doet. Of dat nou granen zijn of alleen maar natuurlijke ingrediënten zoals kruiden of takken etc.

Overigens ga ik een gps aanschaffen om te meten hoeveel mijn pony nu eigenlijk loopt in zijn paddock paradise, denk eerlijk gezegd heel weinig.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 13:29

superpony schreef:
Op de gemiddelde pp/equi habitat, hit actief stal etc bewegen paarden te weinig. Maar meer dan op een standaard stal. Dat is al vaak gemeten met gps trackers.
Ik hoor ook weleens dat onze paarden minder mooi eruit zien. Maar dat is omdat ze 24/7 zonder deken lopen en mensen niet gewend zijn aan wintervacht. 9 van de 10 mensen roept maar wat en kan daar niet doorheen kijken.
Die van ons zit nog steeds veel glans op en wij letten heel erg op hun lijf, bespiering etc. Maar ik ga als ze zouden invallen niet een bak muesli erin gooien, waar misschien maar 1 ingredient in zit die ze nodig hebben. De rest is balast.


Mijn paard is niet geschoren, staat onder een dunne deken maar word wel elke dag opgepakt om te trainen. Vanaf de grond en in het zadel. En dat zie je nou eenmaal terug in haar bespiering.

Ik ben echt wel voorstander van HIT-actief en de mooie Paddock Paradise concepten, ik denk alleen ook dat we dat af en toe wel heel erg romantiseren. Een middenweg is zo slecht nog niet. :j

En diezelfde mening deel ik over het voeren.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 14:56

Wiwabalia schreef:
@ superpony: Ik heb ook aangegeven dat er een klein deel is wat wel traint, maar dat echt een kleiner percentage is. Ik zie ook veel voeradviseurs met paarden die de hele dag op een paddock paradise (wat top is!) lopen maar verder vrij weinig hoeven te doen.


Maar dat is met stalpaarden net zo. Dat ene uurtje rondhobbelen, rondjes rijden in een bak en een wedstrijdje is geen intensieve training.

En je hebt bespiering en bespiering. Een paard dat op een echt goede pp zou lopen, dus met diverse ondergronden, obstakels een heuveltje etc, heeft een andere basis bespiering dan een stalpaard. Wat je dan voor dressuur werk wilt zien is anders. Maar dat wil niet zeggen dat paarden die vrij bewegen niet goed bespierd kunnen zijn.

Kracht training is bijv anders dan duurtraining.

Wij hebben geen dekens op en veel mensen die zelf dekens gebruiken, scheren etc kunnen daar niet doorheen kijken. Maar goed, dat is hun gebrek en niet de mijne denk ik dan. Mijn man heeft gister nog de merrie van 26 gereden na haar dochter van 12 en ik reed haar zoon van 20. Die merrie loopt haar eigen kids er nog uit bij wijze van.

De basis behoefte is gewoon ruwvoer(vezels ), vrij bewegen en sociaal contact. En drinken!! Laten we dat vooral niet vergeten. Daar zit ook enorm veel verschil in nog.

Om te trainen hoef je daar niks van af te nemen. Bijvoeren is op een pp goed mogelijk. Het nadeel is dat op veel pp's teveel paarden lopen......Maar goed, dat vraagt dan wat aanpassing.

Overigens is klakkeloos voer erin gooien op bijv 2 vaste voer momenten op de dag helemaal niet zo effectief als je dat echt wil gebruiken voor trainen. Er is maar een deel wat een paard echt gebruikt nog voor die trainings momenten. Daarom vallen paarden ook vaak in of terug als men meer gaat doen.

Juist serieuze wedstrijd ruiters verdiepen zich steeds meer. Paarden krijgen steeds vaker meer kleine porties ipv 2x een volle bak voer. Men let steeds beter op het aanbod van ruwvoer en vezelrijke mix bij het hardvoer.

Onderzoeken zijn duur en worden gesponsord. Maar ik ben zelf niet overtuigd meer dat paarden 2x daags een bak brok/muesli moeten hebben. Ik denk dat we juist veel missen qua variatie en tijden. Het is niet altijd wat je voert, maar ook hoe. Ga je richting natuurlijk voeren is kant en klaar aanbieden natuurlijk nooit natuurlijk. Net als alles tegelijk in 1 bak. Mensen gooien alle supplementen bij elkaar in 1 bak voer.
Dan krijgen ook te maken met een opname probleem.

Maar veel mensen hebben te weinig tijd om een overgang te maken naar ander voer. Als men een schep biks achterwege laat en een paard valt in, gooit men er meteen weer brok in. Waar herstel gewoon tijd nodig heeft.
En buiten dat hebben mensen een heel vervormd beeld bij hoe ene paard eruit hoort te zien. Heel veel paarden in training hebben enorm veel spier spanning. Er moet regelmatig een therapeut komen om het paard los te maken, of we kopen een dure deken en vullen aan met supplementen. Waar dingen weglaten en vooral na het werk vrije beweging al een enorm verschil kan maken. Maar de mens voelt zich beter bij geld uitgeven en luxe artikelen, want dat geeft een voldaan gevoel als ze denken dat ze dan goed zijn voor hun paard.

Ik ben niet voor of tegen, maar klakkeloos alles volgen wat anderen doen of merken roepen werkt meestal niet. Je moet alleen naar je eigen paard kijken en realistisch zijn hoeveel die echt werkt. En soms als je iets weglaat het tijd geven.

Wiwabalia

Berichten: 4693
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: Culemborg

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:05

Dan liggen onze gedachte nog niet zo ver uit elkaar dan we dachten.

Ik vind dat je voer en voer hebt. Net als met een paddock paradise en een paddock paradise.
Er zijn echt hele mooie stallingen (PP's) te vinden in NL met faciliteiten waar menig paard én ruiter blij van word. Maar er is ook een grote groep die hun paarden neerzet op een "blubberwei" en dat bombadeert tot PP en de rest van paardenland afknalt (bewijze van spreken). Dat vind ik niet fair.

Want is dat blubberweiland dan de oplossing? Maar goed, nu ga ik redelijk off-topic.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 08:50

Mooi topic
Ook ik ben iemand die zo natuurlijk mogelijk wil voeren maar wel wil dat de paarden alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Een tijd lang heb ik als een gek alles liggen vergelijken, uitrekenen . Ijzer, granen, melasse vrij mineraalvoer gegeven.

Ik geef nooit de aangegeven hoeveelheid mineraalvoer omdat ik ook bang ben voor overschotten.
Wij als mens nemen ook niet alles 100% per dag op zoals het aanbevolen is.

Wat mij tot denken aanzet is het volgende: Tot 5 jaar geleden gaf ik geen mineraalvoer aan mijn paarden. Enkel 24/7/7 onbeperkt hooi of gras met liksteen en paarden deden het super. Nu met mineraalvoer (heb al metazoa, vitalbix, Duitse merken). Merk ik dat 1 van mijn paarden amper nog manen heeft (is nu bijna 20) En dat ze allemaal meer schrikachtig zijn in de winter.
Daar komt dan vaak de twijfel weer: zou ik gewoon weer stoppen of niet .

Ik woon in de Duitse Eifel waar ook een tekort is aan Koper, Selenium en zink.

Niet gemakkelijk

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:06

Lynn_H schreef:
Mooi topic
Ook ik ben iemand die zo natuurlijk mogelijk wil voeren maar wel wil dat de paarden alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Een tijd lang heb ik als een gek alles liggen vergelijken, uitrekenen . Ijzer, granen, melasse vrij mineraalvoer gegeven.

Ik geef nooit de aangegeven hoeveelheid mineraalvoer omdat ik ook bang ben voor overschotten.
Wij als mens nemen ook niet alles 100% per dag op zoals het aanbevolen is.

Wat mij tot denken aanzet is het volgende: Tot 5 jaar geleden gaf ik geen mineraalvoer aan mijn paarden. Enkel 24/7/7 onbeperkt hooi of gras met liksteen en paarden deden het super. Nu met mineraalvoer (heb al metazoa, vitalbix, Duitse merken). Merk ik dat 1 van mijn paarden amper nog manen heeft (is nu bijna 20) En dat ze allemaal meer schrikachtig zijn in de winter.
Daar komt dan vaak de twijfel weer: zou ik gewoon weer stoppen of niet .

Ik woon in de Duitse Eifel waar ook een tekort is aan Koper, Selenium en zink.

Niet gemakkelijk


Ik voer wel dagelijks bij - zeker in de winter als er weinig gras staat en ze het op hooi moeten redden grotendeels, ben ik bang voor tekorten. Je zou in de zomer als ze op vers gras staan én als er voldoende variatie is aan planten, kunnen kiezen om dan de brokjes achterwege te laten als je twijfelt of je er goed aan doet om het jaarrond te voeren. Of in de zomerperiode in elk geval niet dagelijks bij te voeren / kleinere porties te geven?

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 09:51

Ja dat zou ik dan ook doen.
Of bijvoorbeeld in periodes wel of niet voeren..

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 13:45

Lynn_H schreef:
Mooi topic
Ook ik ben iemand die zo natuurlijk mogelijk wil voeren maar wel wil dat de paarden alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Een tijd lang heb ik als een gek alles liggen vergelijken, uitrekenen . Ijzer, granen, melasse vrij mineraalvoer gegeven.

Ik geef nooit de aangegeven hoeveelheid mineraalvoer omdat ik ook bang ben voor overschotten.
Wij als mens nemen ook niet alles 100% per dag op zoals het aanbevolen is.

Wat mij tot denken aanzet is het volgende: Tot 5 jaar geleden gaf ik geen mineraalvoer aan mijn paarden. Enkel 24/7/7 onbeperkt hooi of gras met liksteen en paarden deden het super. Nu met mineraalvoer (heb al metazoa, vitalbix, Duitse merken). Merk ik dat 1 van mijn paarden amper nog manen heeft (is nu bijna 20) En dat ze allemaal meer schrikachtig zijn in de winter.
Daar komt dan vaak de twijfel weer: zou ik gewoon weer stoppen of niet .

Ik woon in de Duitse Eifel waar ook een tekort is aan Koper, Selenium en zink.

Niet gemakkelijk


Je kan ook alleen koper, selenium en zink aanbieden en dan bijv niet dagelijks. In de natuur zouden ze ook niet elke dag hetzelfde eten.
Overigens zie ik dat bij mijn merrie van 27 ook. Die heeft periodes volle manen en daarna weer sprietjes. Gaf een paar jaar geleden de deken, incl hasldeken de schuld, maar ze heeft al 3 jaar geen deken meer op. Schuren doet ze niet.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 17:55

superpony schreef:
Lynn_H schreef:
Mooi topic
Ook ik ben iemand die zo natuurlijk mogelijk wil voeren maar wel wil dat de paarden alle voedingsstoffen binnen krijgen.
Een tijd lang heb ik als een gek alles liggen vergelijken, uitrekenen . Ijzer, granen, melasse vrij mineraalvoer gegeven.

Ik geef nooit de aangegeven hoeveelheid mineraalvoer omdat ik ook bang ben voor overschotten.
Wij als mens nemen ook niet alles 100% per dag op zoals het aanbevolen is.

Wat mij tot denken aanzet is het volgende: Tot 5 jaar geleden gaf ik geen mineraalvoer aan mijn paarden. Enkel 24/7/7 onbeperkt hooi of gras met liksteen en paarden deden het super. Nu met mineraalvoer (heb al metazoa, vitalbix, Duitse merken). Merk ik dat 1 van mijn paarden amper nog manen heeft (is nu bijna 20) En dat ze allemaal meer schrikachtig zijn in de winter.
Daar komt dan vaak de twijfel weer: zou ik gewoon weer stoppen of niet .

Ik woon in de Duitse Eifel waar ook een tekort is aan Koper, Selenium en zink.

Niet gemakkelijk


Je kan ook alleen koper, selenium en zink aanbieden en dan bijv niet dagelijks. In de natuur zouden ze ook niet elke dag hetzelfde eten.
Overigens zie ik dat bij mijn merrie van 27 ook. Die heeft periodes volle manen en daarna weer sprietjes. Gaf een paar jaar geleden de deken, incl hasldeken de schuld, maar ze heeft al 3 jaar geen deken meer op. Schuren doet ze niet.


Hier geen dekens dus daar kan het niet aan liggen .
Ben tot hiertoe nog geen supplement tegengekomen dat enkel koper, zink, selenium en vitamine E aanbied en dan liefst nog organisch en natuurlijk.

Ik geef in de zomer om de 2 dagen mineraalvoer en ook minder ivm de winter.
En in winter ook niet de volledige aanbevolen hoeveelheid omdat je met andere zaken zo snel een overschot krijgt.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 18:00

Nee, daarom zeg ik; Ik gaf de dekens de schuld, maar daar ligt het niet aan. Het groeit wel altijd snel goed dik terug.

Ik zou naar los voeren kijken.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-20 19:33

Is een liksteen van paard natuurlijk niet wat dan?
Ik heb hem zelf ook maar dan de + versie met extra magnesium, voor de rest zit er meen ik zink, koper en nog wat dingen in, paard likt er alleen aan als ze daar behoefte aan heeft dus kan op die manier tekorten aanvullen

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:08

Romy1234 schreef:
Is een liksteen van paard natuurlijk niet wat dan?
Ik heb hem zelf ook maar dan de + versie met extra magnesium, voor de rest zit er meen ik zink, koper en nog wat dingen in, paard likt er alleen aan als ze daar behoefte aan heeft dus kan op die manier tekorten aanvullen


Die heb ik een aantal jaren geleden gehakt (toen mijn paarden geen mineraalvoer kregen) en hier hebben ze nooit aan gelekt.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 10:08

Lynn_H schreef:
Romy1234 schreef:
Is een liksteen van paard natuurlijk niet wat dan?
Ik heb hem zelf ook maar dan de + versie met extra magnesium, voor de rest zit er meen ik zink, koper en nog wat dingen in, paard likt er alleen aan als ze daar behoefte aan heeft dus kan op die manier tekorten aanvullen


Die heb ik een aantal jaren geleden gehakt (toen mijn paarden geen mineraalvoer kregen) en hier hebben ze nooit aan gelekt.


Gehakt = gehad

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:10

En gelekt is gelikt :D

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:16

Mijn paarden kregen altijd subli of pavo. Nu na heel veel gezeur met een kolieker een holistisch veearts er bij gehad. Zij raadde vitalbix aan. Gisteren mee begonnen dus ben erg benieuwd. Verder krijgt de pony onbeperkt goed ruwvoer (hooi uit pakjes).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-20 11:58

Lynn_H schreef:
Romy1234 schreef:
Is een liksteen van paard natuurlijk niet wat dan?
Ik heb hem zelf ook maar dan de + versie met extra magnesium, voor de rest zit er meen ik zink, koper en nog wat dingen in, paard likt er alleen aan als ze daar behoefte aan heeft dus kan op die manier tekorten aanvullen


Die heb ik een aantal jaren geleden gehakt (toen mijn paarden geen mineraalvoer kregen) en hier hebben ze nooit aan gelekt.


Dat is jammer, die van mij doet er trouwens ook niet heel veel mee moet ik zeggen, soms iets maar heb ook een Himalaya steen en die heeft wel de voorkeur.

Vitalbix vind ik trouwens wel heel fijn voer.

Lynn_H

Berichten: 171
Geregistreerd: 18-06-11
Woonplaats: Eifel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 00:06

:D :D :D
IngridM schreef:
En gelekt is gelikt :D

Cambiar

Berichten: 3825
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-20 21:02

Gewoon gezond verstand gebruiken.
Eenvoudig natuurlijk is nog best van allemaal en je daaraan houden.
Hooi is basis, dat is allerbelangrijkste.
Paardjes lusten het natuurhooi dat ik nu geef niet, is grofstengelig, beetje rietachtig, ze eten het echt niet graag, maar dat blijkt dus wel dé oplossing.
Ze eten als ze honger hebben en niet wreten omdat het lekker is.

Ze staan allemaal prachtig, ondanks dat ik me in begin zorgen maakte omdat ze het hooi niet zo lusten (ruikt wel heel lekker, maar smaakt eerder bitter dan zoet vergeleken met weidehooi)

Teveel twijfelen en veranderen vind ik niet goed.
Hou het sober en natuurlijk.
Ik geef bietenpulp geweekt in water met EM gemengd met gekookte (lijnzaad, hennep) en gemalen zaden (mariadistel, anijs en weegbreezaden) met wat luzerne. Als vitamine een natuurlijke mineralenkorrel met zuivere bestanddelen:
Afbeelding
Mijn zogende merrie geef ik iets meer zaden en luzerne, met nog goldmedics vit E erbij, ze had dit nodig door laat veulen.

Een zegt dit, ander zegt dat, maar ik trek het me niet meer aan. Vandaag kwam hoebekapper en gaf me compliment dat de hoeven heel goed waren van alle paarden, wat komt door goed voer management.
In de wei hebben ze altijd een excellent zoutliksteen, dit was mijn keuze, Himalaya zout met mineralen erin. Kunnen ze likken naar behoefte.