Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 13:46

Ik heb voer verkocht en me er jaren in verdiept. Eerst stond ik achter het voer dat we verkochten, maar door het verdiepen en uitrekenen werd ik wel een beetje gek en begon alles zelf samen te stellen. Ik ben uitgemaakt voor 3 sterren kok, heks met haar brouwsel etc.

Het ene aten ze beter dan het ander en dan toch weleens naar een muesli gegrepen om ze wat te laten eten. Of in pension, iets voor het makkelijk voeren/klaarzetten.

Wat ik al jaren roep, is dat voer altijd in verhouding moet staan tot het management en beweging. Je kan niet naar een paard kijken, de grote en zeggen; zoveel moet hij hebben. Net als je hooi laten analyseren en daar blind op bijvoeren.

Heel veel paarden zullen echt een verstoorde darmflora hebben door het verkeerd voeren, slechte ruwvoer, beperkt ruwvoer etc etc. Dan krijg je een opname probleem. En wanneer paarden problemen hebben met de darmflora krijg je andere problemen. Vaak gaan mensen daarop aanvullen en krijgen ze weer een en ander binnen.

Mensen trekken vaak verhoudingen scheef met bijvoeren. Niet atijd bewust, maar als een paard dan problemen krijgt, gaat men op zoek naar een oplossing voor dat probleem. Waar je soms eerst terug moet kijken naar de basis.

De meeste paarden zouden inderdaad stoppen met eten als ze een voldoende gevarieerd dieet krijgen en een plek die uitnodigt tot bewegen, rusten etc.

Paarden die te dik zijn, hb etc, bewegen vaak te weinig. Laatst deelde fibra ook een stuk dat paarden op rantsoen zetten weer andere problemen geeft.
Zelf heb ik dat ook bij paarden ervaren. Het voer minderen, althans het ruwvoer geeft niet altijd de oplossing tegen hb, overgewicht etc. Wil je ruwvoer minderen, moet je vooral zorgen dat ze langzamer eten, maar niet uren zonder staan. Wat gebeurt op grote stallen die de porties kleiner maken.

In Nederland worden de meeste paarden niet goed gehouden. Op stal heeft een paard geen beweging, wat echt van essentieel belang is, zeker voor de darmen. Rust net zo, maar niet zoveel uren achtereen als paarden op stal staan.
Daarnaast missen we een gevarieerd dieet. Alleen gras of hooi als ruwvoer is niet voldoende.

Als je dan tekorten hebt, moet je die links of rechts oplossen. Zeker als we een paard rijden en wat anders vragen qua spieren dan in de natuur normaal zou zijn.
Het zou mooi zijn als je zo kan aanvullen dat je de verhoudingen niet gelijk scheef trekt en de darmen niet belast. Maar dat is met kant en klare muesli haast niet mogelijk.

Buiten dat kijken mensen naar de analyse en niet naar de kwaliteit van de ingredienten wat minstens zo belangrijk zou moeten zijn.

Wij verkochten voer of gaven advies en dan hadden paarden een opleving of soms een enorme dip, afhankelijk van wat ze gewend waren. Zeker als paarden al jaren op veel biks/muesli stonden, konden ze behoorlijk inkakken.
Mensen willen dan heel snel ingrijpen, terwijl een herstel en een echte reactie op de nieuwe manier van voeren tijd kan kosten.

wortel115

Berichten: 2130
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:08

Ik denk dat je ook moet doen wat bij je paard past en welke mogelijkheden je beschikbaar hebt.

Ik heb het geluk dat mijn paarden aan huis staan en ze het goed eigenlijk iets te goed doen op 24/7 hooi, vitamine brok en een theelepel zout. Ze staan dag en nacht buiten op 2 ha (binnenkort naar 16ha) maar mogen nog wel iets meer beweging.

Afbeelding
Afbeelding

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 14:14

Volledige natuurlijk voeren is een Utopie; als je er over nadenkt is hooi al niet eens natuurlijk ( ik heb nog nooit een paard zijn gras eerst zien drogen, dan 6 weken opslaan en dan eten :o ).
Daarbij is zelfs gras niet echt natuurlijk omdat op plekken waar de echte wilde paardenkuddes liepen er eigenlijk maar heel weinig groen gras was te vinden. Dus de vraag is dan wat is natuurlijk?
Ik zie voersoorten soms voorbij komen die als natuurlijk worden bestempeld zoals bietenpulp, kokosnoot, etc. Ook niks natuurlijks aan; een paard eet geen bietenpulp ( eerst de suiker eruit halen dan drogen en dan weer natmaken??!!) en kokosnoot :D ;) .

Ik lees veel zin en onzin over natuurlijk voeren maar bij veel dingen zet ik mijn vraagtekens; bakken vol luzerne zonder iets wat de scheve verhoudingen recht trekt, allerlei "super" vitamine brokjes die in een fabriek gemaakt worden met onduidelijke toevoegingen, etc. Allerlei vormen van pulp ( prima voer maar niet natuurlijk in de zin van dat het bij wilde paarden hoort). met ook weer de scheve verhoudingen.

We kunnen het enigszins benaderen door de paarden op ( schrale) weilanden te houden met goed kruidengras, weinig suikers te voeren en geen "bewerkt" voer als bijv. biks.
Maar omdat het meeste gras waar paarden opstaan te weinig voedingswaarde heeft ( en vaak gewoon raaigras is) en daar wordt ook hooi van gemaakt zullen we bepaalde behoeftes aan moeten vullen met een mineralen/ vit. brokje.
Als een paard echt moet werken zal die toch wat "extra" moeten krijgen. Wij voeren een biologische muesli bij ( ca. 200 gram per dag) + Vit. brokje + lucerne en 1 paard krijgt Fibra. Daarnaast staan ze overdag op de wei en krijgen ze voor 's nachts volop hooi in hun stal met paddock.
Zolang we op paarden rijden, ermee mennen, etc. etc. is er niks natuurlijks aan en zullen we ze dus "onnatuurlijk" moeten ondersteunen. Mijn paarden redden het echt niet op alleen gras en hooi.

Neemt niet weg dat een heleboel voersoorten ( zeker van de "populaire en hippe" merken) weinig goeds doen voor een paard omdat daar veel inzit wat een paard echt niet nodig heeft. Mijn oudje werd spontaan kaal op de achterbenen op een pensionstal waar ze sportbrok voerden van een "hip" merk. Ik heb hem daar toen afgehaald en op granen gezet; hij was snel weer oke. Ik ben dus niet bang voor granen, zolang er geen kilo's van gevoerd worden, maar wel van ( slechte) voordroog of kuil; de fermentatie hiervan werkt niet voor een paard. Hooi is weliswaar niet echt "natuurlijk" maar in droge streken waar veel van de wilde paarden leven en leefden lijkt het verdorde gras daar wel op ( meer dan op in plastic verpakte sla ;) ).

I.mo. ogen moet je "natuurlijk" wel rekening houden met de behoeften en spijsverteringsmogelijkheden van een paard; ruwvoer is hoofdzaak, de rest bijzaak maar sommige bijzaken zijn wel van belang. Daarnaast is het "natuurlijk" van belang dat een paar 16 uur per dag kan kauwen en nooit langer dan een uur of 4 zonder voer staat of een lege maag krijgt. Dat is natuurlijker dan kokosnoot voeren ( waarbij ik me überhaupt afvraag of daar ook maar enige voedingswaarde in zit voor een paard maar ik ken het niet en dat gaat ook nooit gebeuren :o ).

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:06

Kokos bevat veel eiwit en vet.
Soja ook. Lijnzaad ook....
Welke is dan natuurlijk en welke niet dat is ook een interessante.
En hooi ook, dat argument heb ik ook al weleens aangedragen.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:39

Ik denk dat compleet natuurlijk voeren een utopie is. Dat is onmogelijk, zeker in ons kleine landje. We zullen dus moeten grijpen naar voeders die dat "natuurlijke" benaderen. Persoonlijk zie ik meer natuurlijks in het voeren van granen en zaden, die zitten nl. in halmen van grassen etc. Wilde haver, grashalmen met aren etc. Soja is ook geen natuurlijk paardenvoer ( misschien voor Japanse'Chinese paarden wel ;) ) want dat is niet inheems in Nederland, alleen in het Verre Oosten. Lijnzaad komt van vlas ( en zit in de bloemknoppen daarvan) en is dus vrij natuurlijk al is het wel een bron van blauwzuur dus ik vraag me af of paarden in het wild het zouden eten. Soja zou ik sowieso niet aan mijn paarden voeren, wordt veel teveel mee geknutseld ( GMO). De kans op GMO vrije soja in paardenvoer is erg klein omdat het de prijs zal opdrijven. ( Ik eet zelf alleen GMO vrije soja. Ook niet "natuurlijk" overigens voor ons ras/ land :o ).

Dus we kunnen het benaderen maar die kokos komt er hier niet in en soja schroot voor de paarden ook niet. Lijnzaad wel en dus anderen "zaden" (waar dus ook granen onder vallen omdat de plant zich daarmee voortplant). Maar die laatste dus wel met mate omdat een paard in het wild ook geen kilo's van die zaden zou eten.

Een tijdje geleden kwam ik zelfs "natuurlijk" voer tegen "zonder granen" maar met knollen als pastinaak, rode bieten, etc. Is dat natuurlijk? Ik betwijfel het!.
Boombast, takjes, bladeren, diverse grassen en kruiden ( dus niet onze groene weides), riet, boomvruchten en van alles wat ze bovengronds kunnen vinden met misschien hier en daar een knolletje wat ergens aan vast zit is redelijk natuurlijk maar hoeveel weides hebben bomen waar paarden van kunnen/ mogen eten, plassen met rietstengels, etc en staan vol met vette grassoorten en te weinig (on) kruiden.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 16:50

Anoniem schreef:
Kokos bevat veel eiwit en vet.
Soja ook. Lijnzaad ook....
Welke is dan natuurlijk en welke niet dat is ook een interessante.
En hooi ook, dat argument heb ik ook al weleens aangedragen.


Alles kan natuurlijk zijn, maar daarom past het nog niet van nature in het dieet van paarden.........

Je moet vaak bijvoeren omdat we niet aan de natuurlijke behoefte van een paard voorzien. Niet qua voer, niet qua bewegen, niet qua training etc etc.

Zeker in Nederland komen we nog niet eens in de buurt van een natuurlijke omgeving en voeding voor paarden.

Het probleem is wel dat bepaalde merken grote ruiters sponsoren. En ze maken mensen bang voor tekorten. Waar een overschot of scheve verhouding echt vaak erger is dan het tekort waar men zo bang voor is. Vaak weet men niet eens of het paard een tekort heeft. Men laat zich bang maken of gek maken........

Nu zijn we bang dat paarden te lang zonder eten staan, maar in een echte natuur zou dat ook kunnen gebeuren. Net als een tijd zonder drinken komen te staan.
En hoe oud worden paarden in die mooie natuur? En wat is dan de doodsoorzaak??

Onze manege pony's vroeger werden 30 en die stonden op 3x daags een schep biks en een schep haver en kregen maar 2 daags een plak hooi. 's winters niet naar buiten en op stand en zomers op de wei. Natuurlijk omgeving afhankelijk ( wij komen uit Amsterdam en reden net buiten A'dam )

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 18:54

Te lang zonder eten vind kk met het oog op zweren wel echt een ding.
Daar ben ik wel gevoelig voor, genoeg eten vind ik daarin echt zeer belangrijk..

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 19:11

Wat is natuurlijk in onze westerse wereld?
Alle grond wordt hier bemest, en is niet meer natuurlijk.
Dus zelfs gras hier in de wei is onnatuurlijk zolang het bemest wordt/werd(want meststofresten kunnen jaren in de grond aanwezig blijven)

Maar de meeste paarden zijn ook niet meer direct verbonden met natuurlijke paardenrassen en veel paarden zouden amper overleven als we ze zomaar droppen in de natuur.
Dus waarom die naam ‘natuurlijk’ op alles geplakt moet worden, geen idee.

Voer je paard gebalanceerd met oog op wat het echt nodig heeft, daar draait het om.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 20:59

Nee, maar er zit ook nog wel wat grijs gebied tussen de uiteinden.
Zo staat mijne wel 24/7 buiten in een kudde, zonder ijzers en zonder deken.
Qua voer ga ik wat meer naar het midden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:02

De mijne krijgt alleen pavo condition (halve schep per dag) en ruwvoer. Over z'n brok word lijnzaadolie gedaan, hoeft van mij niet. Maar stal eigenaresse doet dat bij allemaal. Prima.

Hij begint ondanks dat we matig trainen toch wel mooiere bespiering etc. En word zelfs een beetje dik, dus meer is ie ook niet nodig. Ik ben van mening dat je geen supplementen nodig bent.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 21:25

In sommige gevallen ben ik wel voorstander van supplementen. Maar dan algemeen genomen bij specifieke zaken... Bv artrose, na een bepaalde aandoening/ ziekte, weerstand die slecht is..
Maar potten vol daar geloof ik ook niet in.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 02:12

Anoniem schreef:
Te lang zonder eten vind kk met het oog op zweren wel echt een ding.
Daar ben ik wel gevoelig voor, genoeg eten vind ik daarin echt zeer belangrijk..


Maar dat is omdat wij er als mens wat tegen kunnen doen. In de natuur is er soms gewoon niks te vinden of heel weinig.
Paarden in de natuur worden niet altijd oud en alleen de sterkste overleven. Wij springen in op elk probleem.

Supplementen ligt er maar net aan. Vaak zit het vol rotzooi. En als mensen hier vragen om een supplement tegen artrose, maar je vraagt hoeveel uren het paard vrij mag bewegen krijg je geen antwoord.
Mensen gooien er liever een duur potje in om zichzelf beter te voelen, dan dat ze naar het totaal plaatje kijken. Waar bijv bij artrose beweging echt van essentieel belang is. ( heb ze met artrose staan en lopen vrolijk rond )

Er is natuurlijk wel een groot verschil tussen een middenweg of het paard belasten met allerlei zooi. En als er problemen zijn, die weer oplossen met andere zooi.

Als je hardvoer bij wil voeren moet het echt bij je paard passen. Dan moet je niet doen wat de buurman doet omdat merk of voer X in de mode is of afgaan op een advies via Bokt of internet. Het is echt belangrijk per paard te kijken.

Mizora

Berichten: 18100
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:23

superpony schreef:
Paarden in de natuur worden niet altijd oud en alleen de sterkste overleven. Wij springen in op elk probleem.


Ik zou dat zelfs willen omdraaien. De paarden in de natuur worden meestal niet oud.

---

https://thehorse.com/120388/foot-type-a ... al-horses/
Een interessant gegeven rond dit onderwerp vind ik dit artikel. Blijkbaar heeft ongeveer de helft van de wilde paarden duidelijke tekenen van hoefbevangenheid of chronisch hoefbevangenheid.


Citaat:
He tracked the rocky environment horses via GPS for six months (800 km traveled) in a sandy environment and the sandy environment horses for four months (1,016 km traveled) in the rocky environment.


Ook dit stukje van dit artikel vind ik erg interessant. Aangezien het indruist tegen de NP-tekst dat wilde paarden (afhankelijk van de exacte site) 10 tot gemiddeld 30km per dag lopen. 6 maanden, dus 180 dagen, levert iets meer dan 4km per dag op voor de paarden die van een rots-omgeving naar een zand-omgeving zijn gebracht. En de 4 maanden, dus 120 dagen, levert iets minder dan 8.5km per dag op voor de paarden die van een zand-omgeving naar een rots-omgeving zijn gegaan.

Ik zie supplementen los van huisvesting. Ja, bij voorkeur eerst de huisvesting en voeding op orde, maar als dat om wat voor reden dan ook niet (verder) mogelijk is (en dat kan ook zijn omdat het al zo optimaal mogelijk is voor Nederland), maar daarna kunnen supplementen alsnog wonderen doen. Juist ook bij paarden die 24/7 gehouden worden zie ik nog weer veel verschil dan.

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 09:35

Anoniem schreef:
Ja ik vind het ook interessant.
Ik weet dat graan Bv eigenlijk slecht is voor de darmflora, maar ook soja is niet goed, over pulp gaan verhalen ( eten paarden in de natuur ook niet), zonnebloem schroot staat ter discussie, lijnzaad,.....
Er blijft dan eigenlijk alleen groenvoer over.
En eerlijk gezegd ken ik weinig paarden die daarop nou echt goed op functioneren ( dus ook actief gereden worden.)

Wel fijn dat er steeds meer inzichten komen inderdaad. En dat de mueslis en brokken vol melasse en suiker meer ter discussie komen..


"Tarwe is van de grassenfamilie, Poaceae. De huidige tarwe komt uit de familie van spelt, emmer en durum. De voorouders van de tarwe zijn eenkoorn en een wilde grassoort." https://www.grainlabs.nl/granen/tarwe/
Dus die harde scheiding tussen gras en graan bestaat helemaal niet.

Dus komt het niet-natuurlijke/ niet goed van graan waarschijnlijk meer neer op doseren dan op vermijden.

En dan is het niet zo moeilijk meer. Je basis zo 'natuurlijk' mogelijk en aanvullen waar nodig.
No way dat ik mijn 23 jarige zijn bietenpulp en seniorenmeusli zou ontnemen. Hij doet het er geweldig op.

En dat je bijna hoofdpijn van krijgt van het nadenken over de voeding is op zich een goed teken. Dat betekend dat je eindelijke wat meer inzicht begint te krijgen in de complexiteit van de materie. En daarom is het misschien ook minder verkeerd dan soms gedacht word om soms wel te vertrouwen op de kennis en kunde van degenen die er wel hun dagelijkse studie en werk van gemaakt hebben.
Blind vertrouwen moet je weinig mensen in je leven. Maar een hele (voer)industrie wantrouwen is ook niet perse nodig.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 10:21

Heel interessant topic!
Ik zit zelf gigantisch in dubio wat ik mijn paard het beste kan voeren maar zoals meerdere hier al zeggen, zodra je je erin verdiept weet je het helemaal niet meer.

Ik heb een hoefbevangen paard sinds een paar maanden, en weet nog steeds niet wat de precieze oorzaak ervan is, ze is 26, waarvan 18 jaar in mijn bezit en nooit hb geweest, ondanks ik redelijk verschillend voer gegeven heb in het verleden.

En nu durf ik haar niet eens hooi te geven zonder slowfeeder, krijgt ze minimaal vitaminebrok en soms suikervrije snoepjes.
Maar merk dat ze wat te kort komt, maar wat? Advies is zo min mogelijk suikers en zetmeel wegens de hb, heb mij rot gezocht naar het meest geschikte voer en toch heeft ze tekorten, maar wat?

Hooi analyseren, ja leuk maar elke baal hooi zitten net weer andere waardes in, heb een tijdje homeopatische druppels gegeven maar moet elke keer speeksel laten analyseren voor welke druppels ze nodig heeft, ook bijna geen doen...

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:48

Mizora schreef:
Ik zou dat zelfs willen omdraaien. De paarden in de natuur worden meestal niet oud.

---

https://thehorse.com/120388/foot-type-a ... al-horses/
Een interessant gegeven rond dit onderwerp vind ik dit artikel. Blijkbaar heeft ongeveer de helft van de wilde paarden duidelijke tekenen van hoefbevangenheid of chronisch hoefbevangenheid.


Citaat:
He tracked the rocky environment horses via GPS for six months (800 km traveled) in a sandy environment and the sandy environment horses for four months (1,016 km traveled) in the rocky environment.




Inderdaad, de natuur is knetterhard en er is geen enkel wild paard wat 30 wordt, ik denk zelfs dat 10 daar al een respectabele leeftijd is.
Wel grappig om te lezen dat paarden dus helemaal niet zoveel lopen op een dag. Lijkt mij ook dat als ze eenmaal een goede foerage plek gevonden hebben dat ze daar een tijdje blijven en niet de hele dag op sjouw zijn!

Het bijvoeren van bepaalde supplementen ben ik wel 100% voor ( net als bij mensen overigens!). Het voer ( en ons voedsel) bevat tegenwoordig te weinig van alles, o.a. door de manier van telen en de snelheid waarmee dat moet gaan. Ook op de weides is de grond van mineraal arm door de manier waarop er nu mee wordt omgesprongen. Toevoegen van bijv. ( himalaya ) zout aan drinkwater is bijv. een goede manier om de mineralen weer op peil te krijgen ( ook voor mensen; ik doe altijd een paar korrels in mijn ( kraan) water flesjes). Veel paarden hebben natuurlijk een liksteen en halen daar ook al veel uit maar die van mij krijgen ook altijd een vit. korrel en regelmatig magnesium; die laatste kan bijv. ook in het drinkwater opgelost worden.

Wij voeren dus al jaren granen ( max. 500 gram per dag) aan onze paarden i.c.m. goed hooi ( nooit voordroog) en luzerne + die vit. korrel. Paarden hebben energie zat, zijn ( soms te) mooi op gewicht en glanzen en hebben harde hoeven.

ElCid

Berichten: 9230
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 11:51

Romy1234 schreef:
Ik heb een hoefbevangen paard sinds een paar maanden, en weet nog steeds niet wat de precieze oorzaak ervan is, ze is 26, waarvan 18 jaar in mijn bezit en nooit hb geweest, ondanks ik redelijk verschillend voer gegeven heb in het verleden.


Is ze getest op PPID ( Cushing)? Ik zou je ook zo niks aan kunnen raden behalve volop goed hooi. Ik zag ergens kort geleden een artikel voorbij komen dat HB paarden het erg goed zouden doen op onbeperkt hooi, zal kijken of ik het kan terugvinden.
Gelukkig geen ervaring met HB maar ik kan me de hoofdbrekens voorstellen.

Edit: gevonden; https://fibra-paardenvoeders.nl/verrass ... angenheid/

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 12:49

Mizora schreef:
superpony schreef:
Paarden in de natuur worden niet altijd oud en alleen de sterkste overleven. Wij springen in op elk probleem.


Ik zou dat zelfs willen omdraaien. De paarden in de natuur worden meestal niet oud.

---

https://thehorse.com/120388/foot-type-a ... al-horses/
Een interessant gegeven rond dit onderwerp vind ik dit artikel. Blijkbaar heeft ongeveer de helft van de wilde paarden duidelijke tekenen van hoefbevangenheid of chronisch hoefbevangenheid.


Citaat:
He tracked the rocky environment horses via GPS for six months (800 km traveled) in a sandy environment and the sandy environment horses for four months (1,016 km traveled) in the rocky environment.


Ook dit stukje van dit artikel vind ik erg interessant. Aangezien het indruist tegen de NP-tekst dat wilde paarden (afhankelijk van de exacte site) 10 tot gemiddeld 30km per dag lopen. 6 maanden, dus 180 dagen, levert iets meer dan 4km per dag op voor de paarden die van een rots-omgeving naar een zand-omgeving zijn gebracht. En de 4 maanden, dus 120 dagen, levert iets minder dan 8.5km per dag op voor de paarden die van een zand-omgeving naar een rots-omgeving zijn gegaan.

Ik zie supplementen los van huisvesting. Ja, bij voorkeur eerst de huisvesting en voeding op orde, maar als dat om wat voor reden dan ook niet (verder) mogelijk is (en dat kan ook zijn omdat het al zo optimaal mogelijk is voor Nederland), maar daarna kunnen supplementen alsnog wonderen doen. Juist ook bij paarden die 24/7 gehouden worden zie ik nog weer veel verschil dan.


Maar dat is ook amper natuur te noemen. In de tijd waarin mensen leven en bepalen hebben paarden niet alle vrijheid om eigen keuzes te maken.
Zelfs wilde kudde's worden beheerd.

Die kudde's gaan bestuderen heeft nog steeds beperkingen tot wat men daar waarneemt.

En iedereen kan zo een kudde bestuderen en zijn eigen conclusies naar buiten brengen als waarheden. Dat wordt vaak zoals bij elk onderzoek te makkelijk overgenomen door anderen.

Nee, paarden in de natuur worden niet oud. Maar in die beheerde, zogenaamd wilde kudde's worden paarden al veel ouder.

Ik ken ook mensen die kudde's zijn gaan bestuderen en dan zie je veel gedrag waar we wat aan hebben, ook qua voeding, fok etc. Maar vaak wordt er wel gezorgd dat er bijv drinkwater te vinden is, voldoende eten qua bomen, struiken en grassen. Dan kan het op vele ha's zijn, maar nog steeds uitgezet of beheerd.

Ik heb paarden en dieren gezien die in Italie in de bergen leven en die hebben inderdaad geen hoefverzorging nodig zoals wij dat kennen en graag zien. Maar zodra je ook maar iets ontneemt, een terrein afsluit etc, is het geen natuur meer.

Kunnen ze niet voldoende de hoeven slijten, zal je iets moeten doen.
Waar je op diverse GOED aangelegde pp's ziet dat paarden hun hoeven vrij netjes afslijten als ze over grint/kiezel/puin paden kunnen lopen.

Bij diezelfde GOEDE pp's wordt wel degelijk rekening gehouden met de individuele behoeften. Meer dan op stallen waar paarden standaard x aantal uren op gras komen en zich daar volvreten.
Ja, dan staan ze op stal en kan je per paard voeren, maar je kan te dikke pony's dan niet de hele avond en nacht zonder gaan zetten en geen pensionhouder die 6x een klein beetje gaat geven.Of takken aanbiedt, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:00


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:12

ElCid schreef:
Romy1234 schreef:
Ik heb een hoefbevangen paard sinds een paar maanden, en weet nog steeds niet wat de precieze oorzaak ervan is, ze is 26, waarvan 18 jaar in mijn bezit en nooit hb geweest, ondanks ik redelijk verschillend voer gegeven heb in het verleden.


Is ze getest op PPID ( Cushing)? Ik zou je ook zo niks aan kunnen raden behalve volop goed hooi. Ik zag ergens kort geleden een artikel voorbij komen dat HB paarden het erg goed zouden doen op onbeperkt hooi, zal kijken of ik het kan terugvinden.
Gelukkig geen ervaring met HB maar ik kan me de hoofdbrekens voorstellen.

Edit: gevonden; https://fibra-paardenvoeders.nl/verrass ... angenheid/


Ja ze is getest maar geen ppid gelukkig :)
Interessant artikel inderdaad, ze krijgt al onbeperkt hooi via een slowfeeder, in het begin dat ik op mijn huidige stal kwam, kwam ze ook behoorlijk aan omdat ze daarvoor te weinig en slechte kwaliteit ruwvoer kreeg.
Daarna viel ze wel weer af, maar ook omdat ze toen hb raakte en ik ook niet meer reed dus ook een hoop spierverlies.

Misschien toch maar eens kijken of ik haar wat meer vitaminebrok kan geven en een liksteen van paardnatuurlijk waar ook oa magnesium in zit.
Haar Himalaya steen is behoorlijk snel opgelikt.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:15

Mijn paarden krijgen gewoon gras, hooi en een vitaminebrok, al dan niet aangevuld met wat lijnzaadolie voor extra energie.

Anoniem

Re: Compleet natuurlijk voeren of de middenweg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:18

Ideaal als ze het daar goed op doen, red ik bij de mijne helaas niet.
Ruwvoer vrij arm en teveel gras kan hij niet hebben.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 13:19

Anoniem schreef:
Ideaal als ze het daar goed op doen, red ik bij de mijne helaas niet.
Ruwvoer vrij arm en teveel gras kan hij niet hebben.


Dat maakt het lastiger inderdaad. Mijn 2 paarden lopen op 20 hectare grond en krijgen dus méér dan genoeg binnen. ;-)

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:14

Matheno schreef:
Anoniem schreef:
Ideaal als ze het daar goed op doen, red ik bij de mijne helaas niet.
Ruwvoer vrij arm en teveel gras kan hij niet hebben.


Dat maakt het lastiger inderdaad. Mijn 2 paarden lopen op 20 hectare grond en krijgen dus méér dan genoeg binnen. ;-)


Hoeveel paarden lopen daarop en wat staat er allemaal?

Dat is de vraag van het topic. Natuurlijk of een tussenweg. Als er meer staat dan alleen raaigras, kom je al veel verder dan een vierkante wei en 2 plakjes hooi op stal.

Mensen vergeten echt hoe belangrijk bewegen is tegenover voeding. Op 20ha kunnen ze ook veel bewegen, wat echt een enorm verschil maakt.

Bij de meeste paarden die bijv hb zijn, maakt voeding geen verschil. Bewegen wel. Daarom zie je ook mensen van alles proberen en geen oplossing vinden. Er wordt alleen anar voeding gekeken en vaak speciaal beslag etc.

Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-19 14:16

superpony schreef:
Hoeveel paarden lopen daarop en wat staat er allemaal?

Dat is de vraag van het topic. Natuurlijk of een tussenweg. Als er meer staat dan alleen raaigras, kom je al veel verder dan een vierkante wei en 2 plakjes hooi op stal.

Mensen vergeten echt hoe belangrijk bewegen is tegenover voeding. Op 20ha kunnen ze ook veel bewegen, wat echt een enorm verschil maakt.

Bij de meeste paarden die bijv hb zijn, maakt voeding geen verschil. Bewegen wel. Daarom zie je ook mensen van alles proberen en geen oplossing vinden. Er wordt alleen anar voeding gekeken en vaak speciaal beslag etc.


Stuk of 30 paarden, en het land wordt niet bemest of ingezaaid, dus vrij "arm" gras en veel onkruid. Onbeperkt hooi ter beschikking in een grote overdekte schuur waar ze zelf in en uit kunnen, maar daar staan ze eigenlijk nooit.

Mijn fjord en KWPN hebben beide erg snel last van overgewicht, maar blijven prima op gewicht sinds ze hier staan.

Toen fjordlief net daar stond was hij echt tonnetje rond, ondanks aangepast voerbeleid. ;-)
Afbeelding