Paard loopt beter door wortels....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 21:26

Zoals de titel zegt. Heb ik echt sterk het vermoeden dat mijn paard zich beter voelt. Maar ook beter loopt wanneer ik weer wortels ga voeren. Ik voer ze vaak 4x per week. De ene keer een paar handjes, de andere keer een halve emmer vol. Ik begin hier vaak mee wanneer het winterseizoen eraan komt.
2jaar geleden had ik dat gevoel al. Vorig jaar dacht ik weer “ hè verrek ze loopt weer beter”. Nu dit jaar dacht ik laat ik het eens testen. Dus heb twee a drie weken wortels gevoerd (4x per week) En ja hoor, ze begon weer fijner te lopen. Ben toen weer twee weken gestopt en daarna weer begonnen. Ze loopt dus echt fijner na ongeveer een dikke week voeren van wortels. Uiteraard naast haar normale voeding. Dus echt als extraatje. Er zit niet echt iets bijzonders in wortels. Water, suiker en iets dat omgezet wordt naar vitamine A, dacht zoiets gelezen te hebben.

Nu dus de vraag, waarom? Hoe kan dat?
Herkennen meer mensen dit...?

PowerPoef

Berichten: 1200
Geregistreerd: 05-05-16
Woonplaats: Gelderland

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:02

Wat gek, ben ook benieuwd dus zet even een stipje.

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:10

Is het niet een placebo effect? Dat je het idee hebt en het dus zo is.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:16

Met wortels heb ik het nog niet meegemaakt. Wel met een HB merrie die met hele dag op gras beter liep dan zonder. Zelfs in de winter, zolang die op de wei kon liep ze een stuk beter dan wanneer ze de hele dag op de paddock stonden. Dan zag je dr echt na verloop van tijd slechter gaan lopen. Kon ze weer op de wei en binnen een week liep die weer als een kievit. Echt heel apart, aangezien je van een HB-er zou verwachten dat ze niet tegen gras zouden kunnen. De hoeveelheid bewegen was geen verschil in aangezien ik toen veel meer paddocks had en die allemaal open stonden. Ze hadden dus net zoveel bewegingsruimte dan op de wei. En snachts stond alles op stal, net als normaal. Het wel of geen gras was het enigste verschil.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-19 22:21

Placebo denk ik niet. Ik heb afgelopen week zelf niet gereden. Mijn instructrice heeft gereden. Ik had niks tegen haar gezegd. Ze appte mij donderdag dat ze erg goed liep. Vrijdag en zaterdag weer.

@Rina, wat is HB?

Ik dacht misschien komt het door de suikers. Ik heb gelezen dat de suikers door de grote hoeveelheid water in de wortel, beter worden verteerd.
Verder krijgt ze niet veel suikers binnen

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:23

HB is hoefbevangenheid ;) En die merrie had een kanteling, hoed, en sinker in beide voorbenen. Kapot gereden, te jong teveel werk.

hwn
Berichten: 4721
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:53

Misschien iets met de darmen? Ik denk dat wortelen toch lichtjes laxerend werken? Of door het extra vocht dat ze binnenkrijgt?

Wel grappig, toen ik je titel las, kreeg ik een beeld voor ogen van iemand met een wortel aan een stok die zo zijn koppig paard vooruit lokt (zoals met de ezels in de verhaaltjes).

imaudy
Berichten: 5068
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 22:59

In wortels zit heel veel suiker. Ze worden er wat pittiger van.

Heleennn

Berichten: 6352
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:35

Idd het eerste waar ik aan denk is dat ze meer looplust heeft en het daardoor allemaal wat makkelijker gaat? Ik heb altijd de ervaring gehad dat paarden met goeie looplust makkelijker te rijden zijn, de mijne is eerder tam en dan ben je meer bezig met voorwaartse drang erin houden dan dat je aan rijden toekomt. Misschien ligt het daar aan?

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:38

imaudy schreef:
In wortels zit heel veel suiker. Ze worden er wat pittiger van.

Er zit juist amper suiker in (winter)wortels; veel minder dan in gras/hooi.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-19 23:44

Volgens mij bevatten wortelen relatief veel magnesium. Wellicht maakt dat het verschil?

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:00

hwn schreef:
Misschien iets met de darmen? Ik denk dat wortelen toch lichtjes laxerend werken? Of door het extra vocht dat ze binnenkrijgt?

Wel grappig, toen ik je titel las, kreeg ik een beeld voor ogen van iemand met een wortel aan een stok die zo zijn koppig paard vooruit lokt (zoals met de ezels in de verhaaltjes).


Haha :=

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:14

Iets meer looplust krijgt ze er wel van. Ze is altijd wel voorwaarts en heeft flinke conditie. Maar ze heeft er nu nog meer zin in. Gelukkig niet op een vervelende manier, juist vrolijker. Zouden wortels, als chocolade zijn voor vrouwen. Je (ik wel) wordt vrolijker van :D

Ze krijgt normaal 3x per dag een halve schep Cavalor Fiberforce en een kwart schep.... van Cavalor. Ik weet de naam niet meer. Ik dacht sport muesli. Dus wel weinig suiker.

Magnesium weet ik niet. Zou ook kunnen. Ga dat eens op zoeken.

Spijsvertering ga ik eens in de gaten houden. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Ik geef best aardig wat wortels. Volgens mij valt de verhouding qua suiker wel mee omdat het vanwege het water anders wordt opgenomen.

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 00:17

Volgens het voedernormen boek zit er Calsium, Fosfor, Magnesium, Kalium, Natrium en Chloride in. Het bevat verder vitamine A en E.

De meeste van deze stoffen hebben wel iets van invloed op spieren. Vooral het hoge gehalte kalium valt hierin op. Maar om het echt te gaan merken moet je wel grote hoeveelheden geven, of je paard moet het verder weinig binnen krijgen.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 00:22

Veulen84 schreef:
Volgens het voedernormen boek zit er Calsium, Fosfor, Magnesium, Kalium, Natrium en Chloride in. Het bevat verder vitamine A en E.

De meeste van deze stoffen hebben wel iets van invloed op spieren. Vooral het hoge gehalte kalium valt hierin op. Maar om het echt te gaan merken moet je wel grote hoeveelheden geven, of je paard moet het verder weinig binnen krijgen.


Dank je. Ik ga op onderzoek uit. Vooral Kalium even Google

imaudy
Berichten: 5068
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 01:13

Brainless schreef:
imaudy schreef:
In wortels zit heel veel suiker. Ze worden er wat pittiger van.

Er zit juist amper suiker in (winter)wortels; veel minder dan in gras/hooi.


Een winterpeen van 100 gram bevat ongeveer 5 gram suiker. Een kilo winterpeen is dan al 50 gram suiker extra. Ik vind dat best veel! Dan kan er in een kilo hooi wel meer suiker zitten, maar daar kan een paard ook veel langer op kauwen.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 03:19

imaudy schreef:
Een winterpeen van 100 gram bevat ongeveer 5 gram suiker. Een kilo winterpeen is dan al 50 gram suiker extra. Ik vind dat best veel! Dan kan er in een kilo hooi wel meer suiker zitten, maar daar kan een paard ook veel langer op kauwen.

Een winterpeen bevat 3a4% suiker...hooi bevat tussen de 10 en 12%.
Als je uitgaat van 11% bevat 10 kilo hooi 1100 gram suiker.

Dan maakt die 35 gram extra van 1 kilo winterpeen weinig uit.
Helemaal als je het vergelijkt met brokken/muesli die gerust 15% bevatten.

ellepel

Berichten: 47359
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 07:50

was laatst een supplement wat je kon winnen via facebook, daar zat maar liefst 27% wortel in.
ik vroeg waarom er zoveel in zat en zij zeiden dat wortel veel prebiotische vezels bevat.
nou ja en die zijn gezond.
wie weet komt het daar van?

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:20

Een vriend van mij beschreef hetzelfde verschijnsel bij zijn paarden. Zodra ze tijdens het seizoen een beetje hun goede moed kwijt lijken voert hij wortelen. Hij ziet ook duidelijk het verschil.

Ikzelf probeerde het ook, maar merkte niet veel.

maralyn

Berichten: 10427
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 08:43

Brainless schreef:
imaudy schreef:
Een winterpeen van 100 gram bevat ongeveer 5 gram suiker. Een kilo winterpeen is dan al 50 gram suiker extra. Ik vind dat best veel! Dan kan er in een kilo hooi wel meer suiker zitten, maar daar kan een paard ook veel langer op kauwen.

Een winterpeen bevat 3a4% suiker...hooi bevat tussen de 10 en 12%.
Als je uitgaat van 11% bevat 10 kilo hooi 1100 gram suiker.

Dan maakt die 35 gram extra van 1 kilo winterpeen weinig uit.
Helemaal als je het vergelijkt met brokken/muesli die gerust 15% bevatten.


Meeste brokken zelfs meer als je zetmeel ook rekent.
Veel basisbrokken komen niet onder de 25 procent uit.
Enkele "toppers" zelfs boven de 31 procent.

Dan vallen wortels eigenlijk heel erg mee inderdaad!!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 15:43

Toch blijf ik het bijzonder vinden. Ik weer echt zeker dat het door de wortels komt. Maar waarom ben ik nog niet achter. Ik heb veel gegoogeld over jullie berichten. Maar kan nog niks echt vinden wat de reden is.

Ik vind het wel interessant. Gisteren weer gereden en vanmorgen mijn instructrice. Ze gaf aan dat ze haar ook losser vond, dat vond ik ook. Zou het dan toch net dat beetje extra suiker zijn. Want volgens mij krijgt ze qua krachttoer weinig suikers binnen. Wel 4x mooi groen gedroogd hooi.

Maartje_M

Berichten: 9392
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:50

Zou ze dan tekorten hebben in haar normale rantsoen die je nu aanvult met wortels?

Veulen84

Berichten: 10881
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:54

Krijgt ze alleen hooi? Geen liksteen, geen krachtvoer of vitamine?

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 15:55

Wortels kunnen echt wel invloed hebben. Als ik de mijne wortels ga voeren, dan is hij de eerste paar dagen echt wat meer rillerig/schrikkerig dan normaal. Hij went er wel aan en na een week is dat wel over. Maar ik heb hem nu 11 jaar en dat is elke keer zo wanneer ik wortels voer. Verder verandert er op zo'n moment namelijk niks. Ik dacht eerst ook dat het toeval was, maar na 11 jaar en dan 2/3x per jaar een periode wortels ga voeren (ik koop af en toe een zak), dan is dat geen toeval meer :D
Geen idee waar het door komt overigens hoor, maar mijn haflinger reageert er dus wel anders door.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:13

Ik vermoed vitamine A. Beta caroteen kan echt heel speciale dingen doen bij paarden.