Paard loopt beter door wortels....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Saul

Berichten: 9654
Geregistreerd: 15-11-03
Woonplaats: Brabant

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 16:15

Interessant topic.

Ik voer eigenlijk al jaren iedere dag wortels bij.
Maar dat deed ik voor de lekker.
Dus vind dit wel leuk om te lezen. :D

Sammy2000

Berichten: 355
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: Katwijk

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 17:37

Ik heb geen idee of het van invloed is maar onze drachtige merrie is er gek op. Ze kiest vaak eerst de wortels en dan haar muesli. Daar moeten we altijd hard om lachen, ze heeft dan echt keuzestress :D

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:15

Veulen84 schreef:
Krijgt ze alleen hooi? Geen liksteen, geen krachtvoer of vitamine?



Jawel. Zoals eerder beschreven, krijgt ze 3x per dag een halve schep Cavalor Fiberforce, een kwart schep Cavalor sport....iets. En 4x per dag hooi. Uiteraard Staat ze ook in de wei.

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 19:16

Seltje schreef:
Ik vermoed vitamine A. Beta caroteen kan echt heel speciale dingen doen bij paarden.


Interessant. Ik ga hier eens op Google. Heb jij hier ervaring mee? Wat kan het precies doen voor het paard.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 19:17

Die van mij werd er ook juist rillerig van dus krijgt het niet meer.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:41

Vitamine A ondersteunt de lever bij het afvoeren van afvalstoffen als ik het goed heb onthouden.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 00:55

Interessant. Misschien ook het proberen waard, alleen eet mijn paard geen wortels :+

Ik lees wel even mee. Benieuwd waar dit op uit gaat draaien, want een wortel is toch een vrij simpel iets.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:29

Per kilo:
Wortels 55 gram suiker
Hooi 100 gram suiker
Voordroog (Geen koeienkuil) 57 gram suiker.

Daarnaast bevatten ze
Natrium, calcium, fosfor, ijzer, jodium, kalium, koper, magnesium, zink. Vit b1, b12, b2, b6, c,e
Niet alles in hoge getallen aanwezig overigens.

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 07:55

Ik dacht altijd dat er veel meer zit in voordroog dan in hooi.
Hoe zit dat nou dan precies?

Want dan zou ik mijn hb pony beter voordroog kunnen geven ipv hooi?
Of snap ik het nu gewoon echt helemaal niet??

bcd94
Berichten: 701
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:44

Shettepret schreef:
Ik dacht altijd dat er veel meer zit in voordroog dan in hooi.
Hoe zit dat nou dan precies?

Want dan zou ik mijn hb pony beter voordroog kunnen geven ipv hooi?
Of snap ik het nu gewoon echt helemaal niet??


Soms zit er in voordroog minder suiker dan in droog hooi.
Je moet hooi/voordroog hebben wat getest is om het precieze suiker gehalte te weten.

Mijn pony die gevoelig is voor hb staat sinds kort op voordroog en hij doet het er super goed op, beter dan op het droge hooi wat hij eerder kreeg

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:47

Ik had hier echt geen idee van! Waar kan ik zo’n analyse laten doen?

Dan ga ik dat zeker laten testen. Hij krijgt nu hooi maar wij hebben ook hele mooie balen voordroog staan. Was bedoeld om te gaan voeren als het hooi op is maar durfde het niet aan nu mijn pony (gelukkig licht) bevangen stond.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34638
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 09:59

Ik volg even. Ons paard zit nu ook aan de wortels, hij vindt ze echt lekkerder als de brok en de slobber die hij eerder wel eens na het rijden kreeg. En hij is lekker aan het werk te zetten momenteel. Maar of dat door de wortels komt geen idee.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 10:06

bcd94 schreef:
Shettepret schreef:
Ik dacht altijd dat er veel meer zit in voordroog dan in hooi.
Hoe zit dat nou dan precies?

Want dan zou ik mijn hb pony beter voordroog kunnen geven ipv hooi?
Of snap ik het nu gewoon echt helemaal niet??


Soms zit er in voordroog minder suiker dan in droog hooi.
Je moet hooi/voordroog hebben wat getest is om het precieze suiker gehalte te weten.

Mijn pony die gevoelig is voor hb staat sinds kort op voordroog en hij doet het er super goed op, beter dan op het droge hooi wat hij eerder kreeg

Het heeft oa ook te maken met de weers omstandigheden van het maaien. Ook dat heeft invloed om hoeveel suikers het bevat. Maar ook de lengte van gras bij maaien, bemest of onbemest.

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:37

Klopt Kiki/Wendy

Ook het tijdstip van maaien en temperatuur is belangrijk.

Als de zon namelijk net op is, zakt de temperatuur nog even. Meteen schiet het gras in zijn stressmodus door de kou en fotosynthese aanmaak.

Dus dan zit daar ook weer automatisch meer fructaan in.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 11:44

Zal het kunnen dat het harder/ groter moeten kauwen op de wortels uitwerking heeft?

ninne1

Berichten: 1233
Geregistreerd: 26-09-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 14:08

Shettepret schreef:
Ik had hier echt geen idee van! Waar kan ik zo’n analyse laten doen?

Dan ga ik dat zeker laten testen. Hij krijgt nu hooi maar wij hebben ook hele mooie balen voordroog staan. Was bedoeld om te gaan voeren als het hooi op is maar durfde het niet aan nu mijn pony (gelukkig licht) bevangen stond.


Bij Pavo kan je een betaalbare scan doen. Doe ik ook geregeld.

https://www.pavo.nl/sport/producten

Shettepret

Berichten: 2219
Geregistreerd: 31-03-10

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 07:17

Dank jullie wel! Ga er zeker eens naar kijken!

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-19 10:16

Ik kan niet achterhalen waar het aan ligt. Over twee weken moet ze naar Smdc voor controle. Ik ga daar maar eens informeren. Tot nu toe is ze ontzettend vrolijk. Ze sjauwt de baan door, oortjes er op. Misschien is suiker toch iets van invloed. Ze is verder niet schrikkeriger. Alleen mega voorwaarts, vrolijk en losser.
Goedkoper supplement is er denk ik niet :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 10:32

Hier worden ze ook overdreven happy als ze een tijdje wortels krijgen :')

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:18

Ik merk toch een verandering in gedrag wanneer ik wortels voer. Mijn ruin is zowiezo snel prikkelbaar, bij het voeren van wortels wordt nog gevoeliger. Hij is niet aan het werk, maar ik kan me wel voorstellen dat hij er beter zou van lopen.
Ik heb wel opgemerkt dat als ik wortels voer mijn ruin en de shetlander eerst de wortels opeten en dan pas hun voer, terwijl de merrie eerst het voer eet, boos is op de wortels van die ondingen liggen in haar weg, en als het voer op is dan pas eet ze haar wortels op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 11:59

Hier nog een paard gehad die een wortelverbod had. Van zodra die wortels kreeg werd die echt heet, terwijl hij anders maar een duf paard was. De dierenarts heeft mij toen uitgelegd waardoor het kwam maar dat ben ik helaas vergeten.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:16

Ik heb altijd het idee gehad dat het toch kwam door de vertering van de suikers die
erin zitten.
Mijn merrie die ooit hoefbevangen was, krijgt van 1 simpel worteltje al diarree sindsdien :+

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 12:20

De mijne wordt iig ook bloedheet van wortels. Twee weken geleden nog, toen had iemand op stal alle paarden in het stallenblok wortels gegeven omdat ze anders slecht zouden worden. Nou echt... 3 of 4 mensen waaronder ik hadden de dag nadien geen idee wat er aan de hand was met ons beest! De mijne was zo gigantisch wild, de hele tijd willen rennen en ook de hele tijd een grote bek opzetten (letterlijk, naar elk paard hinniken en piepen alsof ze een zwijntje was haha)... Het was echt niet rijden meer eerder overleven :') Pas nadien hoorde ik het van de wortels. Ik dacht dat ze hengstig stond maar dat heeft ze haast nooit, af en toe is in de lente. Dus toen ik het van de wortels hoorde moest ik wel erg lachen haha! Gek dat het zo een invloed kan hebben.

mellanion84
Berichten: 241
Geregistreerd: 14-07-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:02

oh... ik heb nu wel een verklaring waarom mijn haffie zo overdreven actief is de laatste dagen... die krijgt voor het eerst ook dagelijks wortels..

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:53

Toevallig heb ik gister ergens anders een stukje geplaatst over wortels en vitamine A. Geeft misschien niet antwoord op jouw vraag maar voor wie het interessant vindt:

Wortels zijn gezond maar dan wel het liefst minimaal 2 keer per dag voeren, tegelijk met het andere aanvullende voer en zeker niet 1 of 2 keer in de week een emmer! Anders krijg je onbalans in de darmflora! Verder even goed de mest van je paard in de gaten houden, sommige paarden kunnen gewoon niet zo goed tegen wortelen en worden dunner op de mest of winderig wat een teken is dat de darmflora verstoord is.

Volgens het tabellenboekje voor veevoeding staat bij wortelen/ winterpeen 3,9% suiker in het product. 34,4% suiker per kg drogestof. (drogestof percentage van 11,3%)


De belangrijkste eigenschap van wortels is dat ze veel betacaroteen bevatten, een paard kan dat omzetten in vitamine A. Vitamine A is belangrijk voor de huid, groei, vruchtbaarheid en weerstand.


Volgens het NRC is de behoefte 30 IE vitamine A per kg lichaamsgewicht en werkende paarden 45 IE/kg lg. Als veilige bovengrens wordt 320 IE per kg lichaamsgewicht aan gehouden en bij 1000 IE/kg lg wordt toxiciteit gezien.

In vers gras zit heel veel betacaroteen, veel meer dan de behoefte bij enkele uren grazen. Een vitamine A-voorraad van drie tot zes maanden kan worden opgeslagen in de lever van het paard. Zo kan een paard dus de winter doorkomen. Wanneer jouw paard zomers op de wei komt is aanvulling dus niet of nauwelijks nodig. Komt een paard niet op gras is een aanvulling erg belangrijk. In hooi zit na ca 3 a 6 maand opslag geen betacaroteen meer. In dat geval is aanvullend voer/ supplement met vitamine A en/of wortelen een oplossing.

In de winter (geen weidegang) moet de vitamine A behoefte dus enkel aangevuld worden door het aanvullende voer/ supplement en eventueel wortelen. Stel paard van 500 kg geen arbeid, behoefte vit A 15.000 IE vit A, bij arbeid 55.500. Sommige voeders/ supplementen vullen dit prima aan, andere niet. Soms is aanvulling door wortelen dus echt nodig, soms overbodig.

In wortel zit ongeveer 85 tot 119 mg betacaroteen per kg. Een paard maakt uit 1 mg betacaroteen ongeveer 400 IE vitamine A, dat betekend uit 1 kg wortelen 34.000 tot 47.600 IE per kg. Van betacaroteen verwacht men geen toxiciteit of problemen bij een overschot omdat bij voldoende vitamine A niet meer betacaroteen omgezet wordt.

Het eerste teken van een tekort aan vitamine A zijn traanogen en kan nachtblindheid, verharding hoornvlies en huid, anorexia en verhoogd hersenvocht tot gevolg hebben. Teveel vitamine A voor langere tijd kan toxisch zijn. Gevolgen zijn zwakke botten, verdikking van botten, schilferige huid, ruw haarkleed, slechte spierspanning en ataxie. Indicators zijn laag gehalte rode bloedcellen en lage niveaus van plasma-cholesterol en albumine.