Paard loopt beter door wortels....?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 13:57

Dus..... ;)

In de winter heeft een paard naast het ruwvoer een grotere aanvulling nodig dan zomers wanneer er ook gras in het rantsoen zit. Ik kan me voorstellen dat wanneer een paard tekorten heeft op bepaalde gebieden en dit aangevuld wordt door wortels het paard beter in zijn vel komt te zitten.

Misschien eens uitrekenen of jouw huidige rantsoen (naast het ruwvoer en de wortels) wel voorziet in alles!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-19 14:06

Shettepret schreef:
Ik had hier echt geen idee van! Waar kan ik zo’n analyse laten doen?

Dan ga ik dat zeker laten testen. Hij krijgt nu hooi maar wij hebben ook hele mooie balen voordroog staan. Was bedoeld om te gaan voeren als het hooi op is maar durfde het niet aan nu mijn pony (gelukkig licht) bevangen stond.



Het kan zeker dat een partij voordroog minder suiker bevat dan een partij hooi echter heeft voordroog meer nadelen wat het minder geschikt maakt voor paarden en gevaarlijker voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid!

Het is over het algemeen slapper en zachter dan hooi waardoor het minder bijdraagt aan een gezond/ actief verteringsstelsel. Door het conservatie proces zodra de folie er om heen gaat krijg je een zuurder product wat het verteringsstelsel van het paard makkelijker kan verzuren wat nniet goed is voor de darmflora. Verder is de kwaliteit heel wisselend er ontstaat gemakkelijk schimmel, soms zichtbaar maar soms ook niet. schimmel zorgen voor toxines welke het verteringsstelsel en lichaam belasten.

Juist een gezond verteringsstelsel is voor hoefbevangen (gevoelige) paarden enorm belangrijk!!

Enkel een laag suiker percentage maakt ruwvoer nog niet geschikt voor HB paarden!

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:02

Levita30 schreef:
Shettepret schreef:
Ik had hier echt geen idee van! Waar kan ik zo’n analyse laten doen?

Dan ga ik dat zeker laten testen. Hij krijgt nu hooi maar wij hebben ook hele mooie balen voordroog staan. Was bedoeld om te gaan voeren als het hooi op is maar durfde het niet aan nu mijn pony (gelukkig licht) bevangen stond.



Het kan zeker dat een partij voordroog minder suiker bevat dan een partij hooi echter heeft voordroog meer nadelen wat het minder geschikt maakt voor paarden en gevaarlijker voor paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid!

Het is over het algemeen slapper en zachter dan hooi waardoor het minder bijdraagt aan een gezond/ actief verteringsstelsel. Door het conservatie proces zodra de folie er om heen gaat krijg je een zuurder product wat het verteringsstelsel van het paard makkelijker kan verzuren wat nniet goed is voor de darmflora. Verder is de kwaliteit heel wisselend er ontstaat gemakkelijk schimmel, soms zichtbaar maar soms ook niet. schimmel zorgen voor toxines welke het verteringsstelsel en lichaam belasten.

Juist een gezond verteringsstelsel is voor hoefbevangen (gevoelige) paarden enorm belangrijk!!

Enkel een laag suiker percentage maakt ruwvoer nog niet geschikt voor HB paarden!


Heb je onderbouwingen vor bovenstaande beweringen? Ik heb namelijk recent alweer naar dit soort onderzoeken gezocht en alleen een onderzoek kunnen vinden wat het tegendeel bewijst. Dus als ik iets over het hoofd zie hoor ik dat graag.
Wat ik wel vind: https://academic.oup.com/jas/article-ab ... 91/4731169
Zelfs bij abrupt omschakelen op een veel nattere (en dat is vaak een zuurdere) voordroog en kuil dan we in NL gewend zijn was er geen verschil in ph in de darmen en mest.

En waarom zou de kwaliteit wisselend zijn? Meer wisselend dan bij hooi?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:36

levita, schimmels kunnen ook in voer zitten,op gras en zeker in hooi hoor.
maar mooie droge kuil kan prima gevoerd worden aan paarden :j
maar dat is een heel andere discussie

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 08:48

Ik vind dit wel een hele interessante topic TS en volg !

Eigenlijk niet goed bij stilgestaan bij wortels voeren aan paarden dat ze daar beter van kunnen gaan lopen. Wel eens gehoord van een oude paardenman dat als je wortels voert aan paarden dat het ook goed tegen wormen, of als dat zo is dat weet ik niet.

Wat ik wel weet dat er wel suikers in wortels zit en suikers is iets dat mijn paarden niet zoveel m ogen hebben. Ik heb 2 tinkers en vooral mijn ruin is gevoelig voor suikers, ik vermoed ook dat mijn ruin drager is van pssm1, hiervoor moet mijn beide paarden nog voor getest worden en dat staat komende jaar op mijn agenda.

Mijn ruin zal wel wat meer pit mogen hebben maar zonder dat hij mij eraf gooit.Misschien toch wel eens gaan uit proberen om te kijken wat mijn paarden doen bij het voeren van wortels. Ik voer al zo laag mogelijk aan suikers en dan niet teveel aan wortels voeren.

Waar mijn paarden nu lopen op de stal daar word elke dag in de avond aan de paarden voerder bieten gevoerd. Ik zie daar aan de paarden dat ze daar meer energie van krijgen , de ene paard wordt te vrolijk en de andere paard wordt er erg lastig van. Mijn paarden krijgen geen voerder bieten en die lusten ze ook niet.

Suzanne F.

Berichten: 49212
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:08

Ik voerde ook altijd wortels in de winter. Gaf ik s avonds bij het voeren. Stuk of 5 grote penen.
Ze deden het er goed op. Enige wat je in de gaten moet houden als je een paard hebt wat niet aankomt of schraal blijft, dat je stopt met wortels voeren. Het klinkt vreemd maar het is echt zo.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:38

@pol013

"Serum b-carotene and a-tocopherol in horses fed b-carotene
via grass-meal or a synthetic beadlet preparation with
and without added dietary fat"

"Vitamin A and beta-carotene supplementation in horses
on different forage systems"

"Vitamin A and beta-carotene supplementation in horses
on different forage systems"

Je hebt gelijk! Ik trek de conclusie dat verstoring van de darmflora komt door de ph van het product en daar heb ik geen bewijs van. Ik moet het laten bij het feit dat voordroog de darmflora verstoord.

Omdat 1 baal waar net een iets nattere plek in zit of net wat meer of minder zuurstof dit direct invloed heeft op het conservatie proces en de uitkomst per baal dus anders kan zijn.

@ellepel
klopt hooi is ook niet heilig
hooi staat wel het dichts bij het product wat een paard in de natuur eet en waarvoor het verteringsstelsel gebouwd is. ik heb nog nooit een paard gezien die het beter deed op voordroog dan op hooi

Maar idd is off topic

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 09:40

jansje73 schreef:
Ik vind dit wel een hele interessante topic TS en volg !

Eigenlijk niet goed bij stilgestaan bij wortels voeren aan paarden dat ze daar beter van kunnen gaan lopen. Wel eens gehoord van een oude paardenman dat als je wortels voert aan paarden dat het ook goed tegen wormen, of als dat zo is dat weet ik niet.

Wat ik wel weet dat er wel suikers in wortels zit en suikers is iets dat mijn paarden niet zoveel m ogen hebben. Ik heb 2 tinkers en vooral mijn ruin is gevoelig voor suikers, ik vermoed ook dat mijn ruin drager is van pssm1, hiervoor moet mijn beide paarden nog voor getest worden en dat staat komende jaar op mijn agenda.

Mijn ruin zal wel wat meer pit mogen hebben maar zonder dat hij mij eraf gooit.Misschien toch wel eens gaan uit proberen om te kijken wat mijn paarden doen bij het voeren van wortels. Ik voer al zo laag mogelijk aan suikers en dan niet teveel aan wortels voeren.

Waar mijn paarden nu lopen op de stal daar word elke dag in de avond aan de paarden voerder bieten gevoerd. Ik zie daar aan de paarden dat ze daar meer energie van krijgen , de ene paard wordt te vrolijk en de andere paard wordt er erg lastig van. Mijn paarden krijgen geen voerder bieten en die lusten ze ook niet.


wortelen bevatten 3,9% suiker dat is heel weinig. Gemiddeld bevat ruwvoer 10% suiker

voederbieten bevatten 6,6% suiker

Anoniem

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 10:06

Van verse 'levende' voeding krijg je meer energie, wie weet is dat bij paarden ook gewoon zo! :)

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-19 14:42

Leuk dat er zoveel mensen reageren :o

Vandaag weer gereden. Pff, zo is in positieve zin niet te houden. Ze blijft maar werken. Voorheen als de iets lastig vindt, dan wordt ze een tikkeltje tegendraads. Vandaag zetten ik de keertwending verkeerd in. Normaal kan ze hier best nukkig van worden omdat ik op het laatste moment moet corrigeren. Nu maakte het niet veel uit. Even oren plat en daar ging ze weer.
Je voelt in de draf ook meer power.
Ik vind het zo grappig.

Ze krijgt niet veel wortels voor mijn gevoel. 4x in de week. De ene keer een halve emmer. De andere keer een paar wortels door haar slobber. Dus krijgt niet elke dag een grote hoeveelheid.
Ik dacht dat suikers in wortels een kortdurende werking hadden. Maar niet dus :D

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:26

Ik denk meer in de richting van darmen.
Dat de buik prettiger voelt.

In vrijwel alle op darmen gerichte voeding bevat wortel.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:28


IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 15:51

In wortels zit voornamelijk water, plus beta caroteen (= de oranje kleurstof) en ietsje vruchtensuiker. Zou je daar iets van willen merken dat moet je gigantische hoeveelheden wortels voeren. (Eet zelf heel veel wortels en je kleurt iets oranje!). Dus ik geloof niet dat het van de wortels komt TS. Maar: altijd fijn wanneer een paard plezierig looplustig is natuurlijk :D

Anoniem

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:08

Ik denk dat we in het algemeen wel geneigd zijn om verschillen in karakter en gedrag toe te schrijven aan voer. Als ik tegen 100 paardeneigenaren zeg dat ik hun paarden een speciaal voer geef, terwijl dat niet waar is en die paarden gewoon het eten krijgen dat ze altijd al kregen, zullen er opeens ook heel veel zijn die allerlei "veranderingen" menen te zien. Veranderingen die dan opeens opvallen en vervolgens worden toegeschreven aan dat speciale voer.

Je weet alleen of wortels echt tot veranderingen leiden als je een dubbelblind onderzoek met placeboconditie doet onder een grote groep paarden. En waar veranderingen bij je eigen paard door komen...Dat blijft altijd gissen..

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-19 16:18

Onderzoek wees wel uit dat een golf van kindersterfte in de kiem werd gesmoord door wortels....


https://bibliotheek.ortho.nl/755/stoffe ... infecties/



IsabelleN schreef:
In wortels zit voornamelijk water, plus beta caroteen (= de oranje kleurstof) en ietsje vruchtensuiker. Zou je daar iets van willen merken dat moet je gigantische hoeveelheden wortels voeren. (Eet zelf heel veel wortels en je kleurt iets oranje!). Dus ik geloof niet dat het van de wortels komt TS. Maar: altijd fijn wanneer een paard plezierig looplustig is natuurlijk :D

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:05

Er is alleen fors verschil tussen mensen en dieren Ninx.... ik neem liever ook geen Metacam ;)

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-19 12:13

IsabelleN schreef:
Er is alleen fors verschil tussen mensen en dieren Ninx.... ik neem liever ook geen Metacam ;)


Ditzelfde gebruikt men bij honden.... als je verder leest.

De werkzame stof = de werkzame stof... Pectine is wel even van een andere orde dan Meloxicam he?! Ik neem ook geen Buut, maar wortels zijn reuze gezond.

Zo jammer wanneer mensen een conclusie trekken zonder info. Dat kan een gemis zijn voor hun paarden.
https://annekehallebeek.wordpress.com/tag/pectine/

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-19 21:32


keeyzie

Berichten: 5717
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:14

Interessant! Vroeger veel wortels gevoerd maar er toen toch mee gestopt vanwege de "suikers"
Maar dat valt dus reuze mee als ik alles zo lees.
Misschien toch maar weer eens wat worteltjes door het voer gooien, ze vinden het heerlijk.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:22

Interessante artikels !
Anneke Hallebeek vind ik echt wel een expert op voedingsgebied.

Liseef

Berichten: 522
Geregistreerd: 21-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 19:32

Interessant topic! Ik voer zoals iedere winter wortels aan mijn paard en ook aardig veel (momenteel ca. 7,5 kg per week). Werkt voor mij heel fijn, omdat ze makkelijk dik wordt en wortel weinig suiker bevat, zoals hier ook al genoemd wordt. Ik heb echter niet het idee dat ze er anders van gaat lopen, eerder dat ze me opeens extra lief vindt en als wandelende wortelmachine ziet. :+

Noahh_h
Berichten: 256
Geregistreerd: 28-06-17

Re: Paard loopt beter door wortels....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-19 18:00

Iemand reageerde hier dat het een positieve invloed kan hebben op de darmen. Ik heb een tijd het gevoel gehad dat ze last had van haar blinde...? darm Aan de rechterkant bij haar flank/onderbuik. Als ik daar aanraakte schopte ze naar mijn hand. Nu is dit weg....toeval :? Ze voelt zich ieder geval nog steeds kip lekker. Ga wel iets minderen met de wortels, ze begint ook iets schrikachtig te worden.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 21:37

Levita30 schreef:
jansje73 schreef:
Ik vind dit wel een hele interessante topic TS en volg !

Eigenlijk niet goed bij stilgestaan bij wortels voeren aan paarden dat ze daar beter van kunnen gaan lopen. Wel eens gehoord van een oude paardenman dat als je wortels voert aan paarden dat het ook goed tegen wormen, of als dat zo is dat weet ik niet.

Wat ik wel weet dat er wel suikers in wortels zit en suikers is iets dat mijn paarden niet zoveel m ogen hebben. Ik heb 2 tinkers en vooral mijn ruin is gevoelig voor suikers, ik vermoed ook dat mijn ruin drager is van pssm1, hiervoor moet mijn beide paarden nog voor getest worden en dat staat komende jaar op mijn agenda.

Mijn ruin zal wel wat meer pit mogen hebben maar zonder dat hij mij eraf gooit.Misschien toch wel eens gaan uit proberen om te kijken wat mijn paarden doen bij het voeren van wortels. Ik voer al zo laag mogelijk aan suikers en dan niet teveel aan wortels voeren.

Waar mijn paarden nu lopen op de stal daar word elke dag in de avond aan de paarden voerder bieten gevoerd. Ik zie daar aan de paarden dat ze daar meer energie van krijgen , de ene paard wordt te vrolijk en de andere paard wordt er erg lastig van. Mijn paarden krijgen geen voerder bieten en die lusten ze ook niet.


wortelen bevatten 3,9% suiker dat is heel weinig. Gemiddeld bevat ruwvoer 10% suiker

voederbieten bevatten 6,6% suiker


Dank je wel! Ik neem aan dat er 3.9% suiker in een kilo wortels zit? Dan is het niet veel suiker in de wortels en dan zal ik er wel van kunnen voeren een kleine kilo per dag.