hooi versus voordroog.... artikel....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:18

superpony schreef:
Bowo schreef:
Hier staat ook alles op voordroog en geen enkele die er last van heeft. Onze voordroog komt ook gewoon van een weide met paardengras en droogt net zo lang hooi. Sommige snedes zijn wat natter dan andere, maar de iets nattere snedes vinden de paarden vaak juist lekkerder dan de hele droge.


Dus ze halen allemaal alles uit dat voordroog? Er staat er geen eentje met ijzers? Geen supplementen?? En ook geen speciale voeren omdat ze anders tekort komen? Of toestanden zoals therapie omdat ze vast zitten in het lijf? Bijzet teugels, vanwege gedrag??

Ze krijgen er wel brok bij, maar dat zouden ze met hooi net zo goed krijgen. Er zit nou eenmaal minder in dan in gras. En in de winter staat er natuurlijk niet genoeg gras om ze alleen daar op te laten leven (en nee, ik ga ze ook niet de zomer vetmesten om ze de winter door te krijgen).
Maar verder, nee ze staan niet op ijzers, tenzij we in de zomer op gras wedstrijd rijden. Geen supplementen oid.
En therapie en bijzetteugels vind ik nogal iets om te wijten aan het soort ruwvoer, maar nee, geen bijzetteugels. En ja, er komt wel eens iets van een fysio langs, maar er kan genoeg gebeuren waardoor ze even een keer iets niet helemaal lekker hebben zitten, zoals een uitglijder in de wei. Maar qua gedrag hebben we toppaarden hoor.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:22

Bowo, kijk dat is mooi. En dan heb je vast goede kwaliteit voordroog.

Ik bedoel dat men vaak problemen niet terug voert op voeren en het houden van. Net als voeren vaak niet in verhouding is tot bewegen.

Mensen roepen vaak dat hun paard dit of dat doet en zoeken dan een andere brok, muesli of supplement, pakken bijzet teugels, maar snappen niet dat het in de basis fout gaat.
Zelfde als ijzers. Het is symptoom bestrijding. De oorzaak van problemen wordt niet weggenomen.

Maar er is zoveel commerciele aandacht voor problemen, dat het anders oplossen interessanter is.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:23

Ik heb wel een paard met veel problemen in zijn lijf, allergieën, auto immuunprobleem, snel stijf, gevoelige voeten...
Maar ik heb bij hem meerdere keren getest of het soort ruwvoer, hooi of voordroog, uitmaakt en ik merk bij hem geen enkel verschil in heftigheid van reacties of hij alleen hooi krijgt of beide.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:24

Bij mij staat ook niks op ijzers hoor,de meeste zijn al behoorlijk op leeftijd en worden gewoon gereden wel eens waar staat er maar 1 wedstrijd paard, maar juist die eet heel sober.Buiten het voordroog ,1 schep haver.Verder geen suplementen of niks.
De oudste een 30 jarige krijgt bietenpulp en pavo 18plus bij maar ook verder niks.Mijn eigen paard heeft IR die krijgt alleen haar suplement bij. Maar niks geen diaree, waterpoep of andere problemen

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:33

Dat is het mooie als het van je eigen wei komt, dan heb je er volle zeggenschap over hoe het wordt, van begin tot eind. Ik heb net even het topic wat meer doorgelezen, en dingen als gaatjes in de balen, dat verknalt natuurlijk je baal. En als ik zie hoe sommige hun balen opslaan, is het ook niet gek dat dat gebeurt. Wij weten dat we in een middag tijd de balen van het land op de opslagplek moeten krijgen, anders pikken de vogels er gaten in. En dan komen ze op pallets onder zeil te staan, zodat ze heel blijven. Zelden dat er dan schimmel of nattigheid in je balen zit.

En ja, voer en houden van doet zeker veel. Helaas hebben we wel een paard staan dat we eigenlijk ook nu 24/7 buiten willen hebben, want die wordt gewoon een stuk heter als die binnen moet staan. Helaas niet mogelijk, maar we weten dat het daaraan ligt. Dus dat we het ook op die manier weer op moeten lossen wanneer het kan.

En hier wordt wel af en toe wat gewisseld met voer, maar dat is nu bijvoorbeeld omdat we een snede iets minder smakelijk hooi/voordroog hebben en dat eten ze minder goed (eigenlijk zijn ze gewoon teveel verwend, want een van de paarden eet wel gewoon alles tot het laatste hooitje op van deze snede en als het wel slecht spul is, laat hij het ook staan). Dus nu geven we merriebrok ipv basisbrok omdat ze anders net iets invallen terwijl ze juist die spieren willen trainen. (En dan liever brok waar meer energie in zit, dan er meer kilo's inpompen waar het paardenlichaam helemaal niet goed tegen kan)
Naar mijn mening is het ook niet slecht om te wisselen van brok oid, als je het maar kan onderbouwen waarom.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 00:25

Nouvel schreef:
Ik heb wel een paard met veel problemen in zijn lijf, allergieën, auto immuunprobleem, snel stijf, gevoelige voeten...
Maar ik heb bij hem meerdere keren getest of het soort ruwvoer, hooi of voordroog, uitmaakt en ik merk bij hem geen enkel verschil in heftigheid van reacties of hij alleen hooi krijgt of beide.


Ligt er wel heel vaak aan hoelang je iets de tijd geeft. Mensen kijken een paar dagen of weken, amar het heeft veel langer nodig om echt effect te zien op ander voer.

Bowo, dat is hier ook wel een dingetje. Er is onbeperkt hooi, dus ze knoeien wat en als een baaltje wat minder is, eten ze die gewoon niet zo goed.

Wij hebben ze wel 24/7 buiten, omdat ik 24 uur beweging echt van essentieel belang vind om de darmfunctie optimaal te houden en ook het lijf, de geest etc.

Maar hier van 12 tm 26 en zeker de 20+ ers doen het veel beter op 24/7 buiten. ( met beschutting/schuilstal natuurlijk )

Ik vind verandering van voer ook niet zo dramatisch. Heb voer verkocht en toen ook cursussen en alles gevolgd, maar miste een hoop belangrijke info. Als men natuurlijk wil voeren, is elke dag hetzelfde hele jaar rond en een volle bak, sowieso niet goed.

Veranderingen of aanpassingen zijn soms nodig.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-19 13:59

ElCid schreef:
Onze keuze is nog altijd droog hooi boven voordroog. Teveel slechte balen gezien, vaak schimmelplekken of toch te nat. Ook hele mooie balen maar de kwaliteit is te wisselend en je kan nooit zien wat er in het pak zit tot je het openmaakt.............
Ook teveel paarden gezien met dikke benen, dunne mest, etc. door voordroog van mindere kwaliteit. Zelfs aan ons paard met stof/schimmelallergie voeren we ( gestoomd) droog hooi. Nu hooien we deels zelf van paardenland en deels kopen we Duits hooi in van Venhorst; dat laatste is absolute topkwaliteit daar kan geen voordroog tegen op. Volgend jaar gaan we overigens helemaal stoppen met zelf hooien omdat we de kwaliteit daarvan niet zo goed krijgen als het hooi van Venhorst ondanks dat we laat maaien ( juni/ juli) en het dus lang van stengel is. Qua kosten maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Als we ons gras zouden laten sealen zou het als voordroog prima zijn ( behalve als er weer eens ergens een gaatje in komt...) en als goed voordroog verkocht kunnen worden omdat het prima hooi is. Maar als je eenmaal de kwaliteit van het Duitse hooi kent ( geur, kleur, echt stofarm, etc.) dan is al het andere al snel minder. Gelukkig hebben we dan ook nog meer dan genoeg opslag binnen en dat scheelt natuurlijk ook.
Heel wat jaartjes terug heb ik toen voor mijn Arabier heel mooi "voordroog" in mini pakjes gehad; dat zou ik zo weer gaan voeren ( dat was eigenlijk geseald hooi) maar nooit meer kunnen vinden.
Probleem in deze is dat goed voordroog nog moeilijker te vinden is dan goed hooi. Sowieso kan je geen van beide generaliserend als "goed" beoordelen omdat het gras waar het van gemaakt is, droogtijd, opslag, etc. etc een rol spelen. Er bestaat heel slecht hooi en heel goed voordroog en vice versa dus een artikel wat zou claimen dat voordroog altijd/ vaak goed is loopt vast omdat het van te veel factoren afhankelijk is.
De laatste alinea;
Citaat:
Samengevat is voordroog voor paarden die dit goed verdragen en geen stofwisselingsproblemen hebben zeker te verkiezen boven hooi. Bij paarden die insuline resistent zijn of vergelijkbare insuline gevoelige problemen hebben, verdient hooi de voorkeur. Tenzij er heel voorzichtig geprobeerd wordt hoe het individuele paard reageert op voordroog, liefst met bloedanalyse van insulinewaarden na het voeren van de voordroog.


oftewel het is dus niet voor alle paarden goed voer en het zinnetje "die dit goed verdragen" is echt heel vaag en daarmee ( vind ik) dat het artikel zichzelf weer onder uit haalt ook omdat er niet in wordt gegaan op de momenten dat het in het pak bederft en er had meer kunnen worden ingegaan op de fragiele houdbaarheid ( een vogel of een muis die een miniscuul gaatje in een baal maakt kan een hele baal verpesten).
Maar als de keuze gemaakt moet worden tussen slecht hooi en heel goed voordroog is die keuze natuurlijk simpel :o


Dit is mijn ervaring ook, veel paarden gezien die echt problemen kregen met voordroog. Van inderdaad koliek/ andere buikpijnen tot dikke benen etc. Maar ook paarden die het super goed deden op hetzelfde voordroog hooi.
Ik heb toen een artikel gelezen dat veel paarden niet tegen het fermentatie proces kunnen in voordroog wbt de stofwisseling.
Dat is dan nog naast de schimmelvorming waar ze ook op kunnen reageren.

Mijn voorkeur heeft goede kwaliteit droog hooi in ieder geval.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 13:53

Het is alleen interessant als je het naast elkaar gaat leggen en precies weet wat de geschiedenis van een paard is.
Een paard dat op hooi heeft gestaan zal anders reageren op kuil en voordroog.
Een paard dat veel krachtvoer krijgt, zal ook weer anders reageren dan een paard dat weinig tot geen krachtvoer krijgt.
En heeft je paard op kuil gestaan zal er vast en zeker een positieve reactie zijn op voordroog.
Maar verpakt is verpakt. Daar kunnen mensen mooie verhalen bij verzinnen, maar er verandert altijd van alles van binnen hoe droog je het ook inpakt.

Droog hooi verandert ook nog niet verpakt. Dat hou je gewoon niet tegen.

josien_m_
Berichten: 2403
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 14:38

Het blijft afwegen, experimenteren en inschatten. Ik heb zeker al 20 (25?) jaar voordroog. Gedeeltelijk van eigen land maar ook extra nodig. Sinds een jaar of 5 kan mijn ene Ijslander er blijkbaar niet meer goed tegen. Voerde ik 1 van de keren hooi, dan was haar mest weer goed. Ze wordt ouder, nu is ze 25 en krijgt zij nu voornamelijk hooi en wat voordroog erbij om goede mest te zien. Bij één van de shetlanders zie ik ook dat er meer hooi nodig is, maar alle anderen doen het juist (nog steeds) prima op voordroog. Lastig om in een groep te voeren dus en een beetje gebrek aan ruimte voor voldoende hooi opslag.
Naast de mest geen andere problemen als koliek of wat dan ook.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-19 19:32

Mijn pony kon ook beter tegen voordroog toen zij flink getraind werd. Nu is ze met actief pensioen en sinds een aantal jaar gaat het niet meer goed met voordroog.
Met kerst hadden we niet genoeg droog hooi door een foutje met de hooiboer en dus hebben onze paarden gister en vandaag hooi met voordroog gemixt gegeten. Direct een opgeblazen buik bij mijn merrie...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 01:19

josien_m_ schreef:
Het blijft afwegen, experimenteren en inschatten. Ik heb zeker al 20 (25?) jaar voordroog. Gedeeltelijk van eigen land maar ook extra nodig. Sinds een jaar of 5 kan mijn ene Ijslander er blijkbaar niet meer goed tegen. Voerde ik 1 van de keren hooi, dan was haar mest weer goed. Ze wordt ouder, nu is ze 25 en krijgt zij nu voornamelijk hooi en wat voordroog erbij om goede mest te zien. Bij één van de shetlanders zie ik ook dat er meer hooi nodig is, maar alle anderen doen het juist (nog steeds) prima op voordroog. Lastig om in een groep te voeren dus en een beetje gebrek aan ruimte voor voldoende hooi opslag.
Naast de mest geen andere problemen als koliek of wat dan ook.


Maar je kan niet naar binnen kijken. Nu zie jij pas de problemen, maar die zijn vaak al langer aanwezig.

Wij hadden er 6, nu 5 24/7 samen lopen en voeren alleen maar hooi. We halen ongeveer om de week 30 baaltjes. Kunnen er meer opslaan, maar er past niet meer in de trailer en niet alles is altijd op, dus soms zit er een weekje meer tussen.
Maar wij hebben heel bewust gekozen voor hooi en dan moet het maar zo.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 07:17

Mijn oudste (29) is heel gevoelig, is snel aan de dunne (bij gras) maar hij heeft nu prachtige mestballen! En ze staan nu al de hele tijd op (zeer droog) voordroog. Ook de andere hebben geen klachten. De draver krijgt ivm artrose wat bijgevoerd qua supplementen. De rest niet, alles zonder ijzers.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:27

Na lezing van beide artikelen : weet iemand wat de ideale pH is van paardenmest en urine...?

Mijn jonkie staat op voerdroog en 'iemand' weet een bepaald probleem aan het voerdroog. Met een pH test weet ik meer.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:28

Ik heb het stomen van hooi nooit begrepen. Mijn paard is gevoelig voor stof/ schimmels in het hooi. Als je dat los schudt of de paarden doen dat zelf, krijg je wolken stof en schimmels welke ze inademen, waardoor hij gaat hoesten. Door het hooi in een bak water te doen, zakt het meeste stof in het water en er blijft wat aan het hooi plakken, waardoor hij het niet inademt en dus niet gaat hoesten. Waarom zou je dus ingewikkeld gaan stomen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:31


lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:04

nynke55 schreef:
Ik heb het stomen van hooi nooit begrepen. Mijn paard is gevoelig voor stof/ schimmels in het hooi. Als je dat los schudt of de paarden doen dat zelf, krijg je wolken stof en schimmels welke ze inademen, waardoor hij gaat hoesten. Door het hooi in een bak water te doen, zakt het meeste stof in het water en er blijft wat aan het hooi plakken, waardoor hij het niet inademt en dus niet gaat hoesten. Waarom zou je dus ingewikkeld gaan stomen?


Omdat je het probleem niet verhelpt. Er blijft schimmel aanwezig. ik heb bij mijn paard 2 longspoelingen laten doen. 1e was op droog hooi en 2e was op natgemaakt hooi. Op de 2e spoeling was hij puur slechter. We hebben alles geprobeerd en alleen met stomen is hij klachtenvrij.

En gevoelig voor stof/schimmels zijn is wat anders dan er echt allergisch voor zijn. Deze paarden kun je alleen helpen met gestoomd hooi.

ELUNA

Berichten: 141
Geregistreerd: 23-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:06

Ik geef nu ook al 2j voordroog, zo droog als hooi en geen zure geur.. gewoon lekker ruikend hooi! En paardje ziet er gezonder uit dan ervoor, met hooi enorme buik!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 09:13

superpony schreef:
Voor 1 zo een artikel, kan je er natuurlijk weer 10 andere tegenover zetten die hooi boven voordroog/kuil zetten.

Bij ons doen sowieso 3 paarden het echt heel slecht op werkelijk alles wat verpakt is.

Als je gaat kijken heeft zelfs hooi als enkel voer niet voldoende structuur en dat is belangrijk voor de darmen.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat hun paarden het goed doen op voordroog/kuil, (1)maar je kan niet naar binnen kijken. ((2)En je weet niet hoe ze het compenseren met hardvoer en supplementen. Want als je bijv gaat kijken naar slechte hoeven, wordt dat opgelost met ijzers en soms biotine of een smeerseltje. Dan wordt er niet vaak naar het inwendige paard gekeken en dat is bij veel problemen zo.

Hooi heeft nadelen; het is vaker stoffig en je moet het droog opslaan, dus veel ruimte hebben.
Kuil bestond in mijn jeugd nog niet eens. Maar paarden kregen toen vaak veel minder ruwvoer. (3)Waar toen opslag/hooischuur was, zijn nu vaak stallen gekomen, dus levert meer op. Kuil kan je buiten bewaren, dus groot inkopen.
(5)Maar kuil kan je vaak niet optimaal beoordelen. De kwaliteit is vaak om te huilen. En voor een particulier zijn de grote rollen slecht te handelen. (6)Het moet ook snel op als het eenmaal open is, dus een baal van bijv 400kg met 2 paardjes is niet optimaal.

Als je niet anders kan, zou ik het mengen met hooi en of stro.

(4)Maar artikelen en studies zou ik niet snel geloven in de paardenwereld. Mensen kunnen alles onderbouwen en met goede argumenten komen. Dan heb je weer tevreden mensen die zich beter voelen dat ze kuil voeren en twijfelaars die hooi voeren.
Of een commercieel merk, kan weer mooi een aanvullend voer/supplement verkopen.


Nou zeg, een bult vreemde aannames bij elkaar.
(1)nee, je kunt niet naar binnen kijken. Maar dat kun je ook niet bij een paard wat hooi eet. Daarnaast geven de onderzoeken die er wel naar gekeken hebben niet meteen aanleiding om te denken dat er op langere termijn wel gekke dingen gebeuren. (4)En als we onderzoeken niet moeten geloven. Waarom zouden we jou dan wel moeten geloven?

(2)En om dan meteen aan te nemen dat al die paarden ijzers en smeerseltjes nodig hebben kan ik al helemaal niet onderschrijven. Heb alleen maar op stallen gestaan met voordroog en kom vooral probleemloze paarden tegen.


(3)En om het dan weer op het commerciële aspect te gooien :') er is meer voordroog omdat er dan meer stallen verhuurd kunnen worden. :')

(5)en waarom kan ik kuil niet goed beoordelen? Wat is daar anders in dan bij hooi? Ik heb gewoon mijn eigen voordroog en weet dus gewoon hoe de hele partij er uit ziet. Ik kan gewoon netjes een analyse doen en op zicht en geur de rest beoordelen.

(6)wij kunnen een baal voordroog echt prima weken open laten liggen. Ik hoef helemaal niet snel te voeren. Midi balen gaan hier goed op met 2,5 paard.

en nu ik je vragen aan Bowo zie: Geen ijzers, goede voeten allemaal. Geen smeersels. geen diaree. Wel een beetje krachtvoer (1,5kg voor de 24 jarige die nog 3 keer per week op Z niveau gereden word. de 7 jarige krijgt alleen Vital naast zijn ruwvoer)
Allebei super losse paarden. Komt niet standaard een peut of paat bij. En als die wel komt zijn ze enthousiast over hoe los de paarden zijn.

De 24 jarige heb ik al vanaf 3 jaar. Altijd op voordroog gestaan. En een tijd op ijzers vanwege de wedstrijden. Na 15 jaar op ijzers gewoon er onderuit geheeld en probleemloos verder zonder ijzers. Paard loopt al 21 jaar probleemloos onder het zadel. 1 peesblessure en 1 keer een osteopaat bij gehad nadat hij vermoedelijke na een knokpartij met mijn jonge paard vast zat. Verder niets.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:24

Pol013,

Dat zijn geen aanames hoor.

Onderzoeken zijn 9 van de 10 keer gesponsord en zeer beperkt. Waarom ik er niet in geloof? Omdat ik al mijn hele paarden leven onderzoeken volg en lees en de onderzoeken vaak niet goed zijn gedaan. Dan is het weer zus, dan weer zo, maar met regelmaat komen dezelfde resultaten er weer uit.

Ik ben op heel veel stallen geweest als klant en om les te geven. Pension stallen staan echt vol met probleem paarden. Ik kan echt boeken vol schrijven over de problemen die ik zie, ben tegengekomen en wat de oplossingen zijn.
Daarbij staat Bokt ook propvol met problemen die nooit bij een oorzaak worden aangepakt.

En gewoon functioneren of oud worden zegt niks. Mijn merrie is nu 27, heel gezond, ondanks haar zware, slechte leven een aantal jaren.

Als ik ergens hooi ga kopen, kan ik het hooi op het zicht beoordelen, vragen wanneer het gemaaid is, hoelang het heeft liggen drogen etc etc. Of ik kan daar van tevoren afspraken over maken.
Kuil/voordroog is ingepakt en zie je dus niet wat er in een pak zit.
Als voordroog/kuil nog vochtig is, is het heel slecht om het lang open te laten liggen zodra je gaat voeren.
Een pak van bijv 400kg op 2 paarden zou te lang open liggen.

Wij hebben ooit wel een periode kuil/voordroog moeten voeren, maar haalden dan het hele pak wel open.

En ja, waar vroeger hooi schuren waren, zijn vaak nu stallen gebouwd. Buiten opslaan is stukken makkelijker, dat zal elke stal/paardenhouder toegeven. Vroeger werd er minder hooi gevoerd dan nu, maar alles werd in grote schuren en op zolders bewaard. Die ruimte bleef logischer wijs over en brengt geld op door extra verhuur.

Dat een enkel paard het goed doet op voordroog of lijkt goed te doen is leuk. Mensen hebben geen rontgen ogen en ik zou eens kijken als een paard wordt open gesneden hoe het eruit ziet..........Heel anders dan men verwacht bij die zogenaamde hele gezonde paarden.
En met een enkel paard dat het goed lijkt te doen op verpakt, kan je de nadelen van verpakt ruwvoer niet wegpoetsen. En dat probleem is niet alleen dat het verpakt is, maar ook de hoeveelheden die paarden krijgen, het veel te weinig vrij bewegen in verhouding tot het voer etc.

Niemand hoeft mij te geloven. Ik ben allang niet meer commercieel, juist omdat je dan mensen onzin moet verkopen om geld te verdienen over de rug van paarden.
Maar dat mensen klakkeloos onderzoeks resultaten overnemen als waarheid, is gewoon niet verstandig. Je kan 100 onderzoeken vinden die allemaal wat anders zeggen of hetzelfde in een ander jasje. Mensen kiezen altijd precies die uitkomst die hun aanstaat.

Bowo
Berichten: 2811
Geregistreerd: 11-04-18

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:36

@superpony, Er zijn mensen die secties doen op paarden. Heb jij daar dan wel eens nagevraagd of zij verschil zien in paarden die kuil, voordroog of hooi krijgen? En als ze daar nog niet naar hebben gekeken, of ze dit in het vervolg in de gaten zouden willen houden?

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:39

Citaat:
Als ik ergens hooi ga kopen, kan ik het hooi op het zicht beoordelen, vragen wanneer het gemaaid is, hoelang het heeft liggen drogen etc etc. Of ik kan daar van tevoren afspraken over maken.
Kuil/voordroog is ingepakt en zie je dus niet wat er in een pak zit.
Als voordroog/kuil nog vochtig is, is het heel slecht om het lang open te laten liggen zodra je gaat voeren.
Een pak van bijv 400kg op 2 paarden zou te lang open liggen.


Dezelfde navraag kun je ook doen bij voordroog. En aangezien wij het zelf winnen heb ik dat hele probleem dus niet.
Sterker nog; ik kan voor onszelf een betere constantere kwaliteit garanderen door de jaren heen bij voordroog dan bij hooi omdat ik minder dagen nodig heb en dus minder risico loop. Wij hebben al heel vaak kunnen inpakken waarbij er de volgende dag flink regen overheen ging. En dat heeft helemaal niets met kunde te maken. het weer kun je gewoon niet zo ver vooruit voorspellen.

te nat voordroog kun je misschien minder lang laten liggen. Maar dat kun je prima aansturen bij het wikkelen/ laten testen voor je een partij opkoopt. Wij hebben er nog geen last van gehad iig.

En ik lig bepaald ook niet onder een steen. En ik kom dus juist helemaal niet zo veel probleem paarden tegen. De meeste paarden doen het gewoon prima op weidegang, voordroog (of hooi) en een minimale hoeveelheid vit/min korrel of een beetje brokken.

Citaat:
En gewoon functioneren of oud worden zegt niks.

Wat is dan jouw maatstaf van gezond oud worden? Vrolijk, rond, glanzend je toch wel 'stevige' werk doen..... Als ik er zelf voor mocht tekenen om zo oud te worden, zette ik nu mijn handtekening.
Als er tegen die tijd nog geen gebreken zijn, zijn ze er naar alle waarschijnlijkheid gewoon niet :)* . daar heb ik geen rontgenogen voor nodig hoor.

Ik hecht nog altijd meer geloof aan wetenschappelijk onderzoek dan aan iemand die op basis van empirisch onderzoek allerlei problemen aan 1 oorzaak toeschrijft.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:43

Wij hebben een hele mooie partij van rond de 90 balen voordroog van afgelopen jaar. Bijna zo droog als gewoon hooi en alle balen die we tot nog toe geopend hebben en gevoerd zijn hetzelfde en geen schimmel. Moet er wel bij vermelden dat dit hooi van de buurman zijn land komt en ik dus weet hoe het gras behandeld is en er nergens vervelende onkruiden stonden. Ik zou zo een grote partij dan ook nooit zomaar ergens vandaan halen.

Alle paarden hier en dat zijn Er inmiddels 8 doen het er goed op, ook de oudjes. Geen dunne mest en ander gezeik. Ze zien er prachtig uit, glimmen als een spiegel en werken goed. Voor de paarden die wat harder moeten trainen is het ook voordeel er wat meer eiwit in zit wat hun spieren goed doet.
Voor mij zegt dat genoeg want als je 8 paarden hebt die je dagelijks monitord heb je echt wel wat te vergelijken wanneer er 1 of 2 slechter op voer reageren en dat gebeurt dus niet. Hebben alle mooie mest en zitten goed in hun lijf.
Ik hoop dat we dit jaar ook weer zo een partij hebben.

zippora
Berichten: 722
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Prov. Zeeland

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:52

Bij ons op stal hebben we voordroog van eigen land - echter merk je heel goed verschil tussen van welk deel van het land het komt.
De kwaliteit varieert daardoor van lang, stengelig bijna hooi, naar lang stellig ietwat vochtiger maar nog steeds voordroog, tot heel fijn, kort en vettig (zo lijkt het). Dat laatste kan mijn paard niet goed mee weg, mest wordt hard en weinig en na een paar dagen staat hij met opgetrokken flanken. Dus als het voordroog die kwaliteit heeft stappen we zoveel mogelijk over op hooi met een klein beetje voordroog voor het lekkere.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 14:56

Ik heb op zich nooit problemen gehad met onze voordroog. Niet stoffig, bijna hooi, rook lekker en werd erg graag gegeten. Nooit dunne mest of slechte vacht. Maarrrrrr als het plastic kapot was en je wéér met zo'n vieze rotte baal zat... Wat een drama. We hebben geen machines en alles moest beetje voor beetje in de aanhangwagen naar de stort. Of ik kreeg een mooie baal niet uit elkaar en was een uur aan het plukken voor één portie hooi. vreselijk! Daarom hebben wij nu kleine baaltjes hooi. Ik weet beter hoeveel ik voer, geen vieze balen en ik kan ze makkelijk verplaatsen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-20 18:01

Bowo schreef:
@superpony, Er zijn mensen die secties doen op paarden. Heb jij daar dan wel eens nagevraagd of zij verschil zien in paarden die kuil, voordroog of hooi krijgen? En als ze daar nog niet naar hebben gekeken, of ze dit in het vervolg in de gaten zouden willen houden?


Er zijn inderdaad mensen die sectie doen, maar nog te weinig en niet specifiek genoeg op zoek naar de verschillen.

Echt goed onderzoek doen kost jaren en moet je ontzettend veel paarden voor kunnen gebruiken.

Pol013, geloof jij wetenschappelijk onderzoek maar. Ik vind het prima. Maar die onderzoeken stellen echt niks voor. Er zijn er honderden en die vertellen je allemaal wat anders, omdat onderzoeken gesponsord worden EN niet goed en volledig uitgevoerd.

Ga jij wel heel goed na wie wat publiceert dan? Check je heel goed de bronnen?

En waarom 1 enkel onderzoek geloven dat voordroog prima is als er 10 onderzoeken tegenover staan dat hooi beter is? Dan volg je alleen het onderzoek dat je past. Dat is exact hetzelfde als de verkoper geloven die je voer wilt verkopen.

En nogmaals; ruwvoer is niet het enige probleem. Het is heel vaak ook een combinatie van factoren.