hooi versus voordroog.... artikel....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-19 16:45

Ik voer hooi, kleine pakjes, aan mijn sobere pony's. Omdat 1 van hen stofgevoelig is stoom ik het allemaal.

Nu kom ik dit artikel tegen en het zet me weer even aan het denken. Steeds zorgen dat er voldoende hooi (en stro als bijvoer ook gestoomd) is, is best een opgave.
Zeker wanneer je het pittig druk hebt, of met vakantie bent en de zorg moet overdragen.

Lang verhaal kort: doe ik niet te neurotisch over voordroog? Dit artikel snijdt best hout....

https://www.purepaardenvoeding.nl/hooi- ... voordroog/

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 16:56

Ik ben altijd wat skeptisch geweest over de negatieve berichten over voordroog.
Echt natte kuil zie je wel dat paarden er slecht op gaan, maar voordroog heb ik nog nooit iets van gemerkt.
Vorig jaar tijdelijk op een sportstal gestaan waar enkel voordroog gegeven werd (zelfs ietwat vochtiger dan dat ik gewend was) en er was echt geen paard daar op stal dat er niet perfect in conditie uit tag. Sterker nog, die van mij kreeg beduidend minder gas.

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:14

Mijn cushing pony krijgt ontzettende diarree van voordroog en kuil. Ik ben dus aangewezen op hooi voeren. Ik begrijp jouw kritische blik TS. Bij ons op stal genoeg paarden die het goed doen op voordroog, dus het zal ook per paard verschillen.

meiske1577
Berichten: 1656
Geregistreerd: 28-06-12

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 17:55

Tja. Ik heb vorige week dit artikel gelezen wat weer iets andere zegt.
Ik denk dat je vooral moet kijken waar je paard het beste op reageert.
Mooiste zou zijn voor aanschaf van elke partij een analyse laten maken maar dat is voor mij niet haalbaar ivm aanschaf kleine partijtjes elke maand.
Ik heb wel veel moeite met het vinden van kwalitatief goed en stabiel hooi. Heb ooit een adres gevonden wat geanalyseerd hooi leverde maar na drie keer een beschimmelde partij maar weer mee gestopt.
En als ik dan denk een goede partij te hebben gevonden eten ze het niet.... ik denk er weleens over om voordroog te proberen, maar ik denk dat daar de kwaliteit ook van wisselt. Bovendien heb ik kleine baaltjes nodig omdat met een grote baal niet te werken valt op stal.


https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

myk_en_shant

Berichten: 3269
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:04

Het is idd een goed artikel, ik voer al jaren voordroog en dan praat ik over 29 jaar en we hebben nooit problemen ermee gehad.
Ook ik was idd altijd zeer sceptisch over de voordroog berichten, als het werkelijk zo slecht was, dan had ik in al die jaren problemen moeten hebben.
Maar juist niet, zijn gezond, helaas wel wat aan de dikke kant wegens nu het vele stilstaan omdat de bak verzopen is.

Maar uiteraard zijn er paarden en pony's die er totaal niet tegen kunnen, zij zijn beter af met hooi.
Je moet per paard bekijken en niet alles op een grote bult gooien.

Def

Berichten: 5463
Geregistreerd: 15-08-06

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-19 18:21

Is per paard verschillend denk ik.
Mijn pony doet het absoluut het beste op droog onverpakt hooi.
Maar er zijn ook paarden die het beter doen op goed voordroog.
Denk dat we het er allemaal over eens zijn dat nat zuur kuil voor geen paard goed is

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 00:16

Oh ja, deze ken ik ook....

Godskolere wat verwarrend allemaal -O-


meiske1577 schreef:
Tja. Ik heb vorige week dit artikel gelezen wat weer iets andere zegt.
Ik denk dat je vooral moet kijken waar je paard het beste op reageert.
Mooiste zou zijn voor aanschaf van elke partij een analyse laten maken maar dat is voor mij niet haalbaar ivm aanschaf kleine partijtjes elke maand.
Ik heb wel veel moeite met het vinden van kwalitatief goed en stabiel hooi. Heb ooit een adres gevonden wat geanalyseerd hooi leverde maar na drie keer een beschimmelde partij maar weer mee gestopt.
En als ik dan denk een goede partij te hebben gevonden eten ze het niet.... ik denk er weleens over om voordroog te proberen, maar ik denk dat daar de kwaliteit ook van wisselt. Bovendien heb ik kleine baaltjes nodig omdat met een grote baal niet te werken valt op stal.


https://purehorse.nl/2019/07/08/het-hoo ... -pleidooi/

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 00:25

Mijn paarden doen het beduidend beter op voordrooghooi. Ik heb ze een tijd op hooi gehad maar dit was zo arm dat ze op een gegeven moment zelfs te schraal werden ook al kregen ze het onbeperkt. Sinds ik ze weer op voordrooghooi heb zijn en blijven ze goed op gewicht.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-19 09:25

vilheide schreef:
Mijn paarden doen het beduidend beter op voordrooghooi. Ik heb ze een tijd op hooi gehad maar dit was zo arm dat ze op een gegeven moment zelfs te schraal werden ook al kregen ze het onbeperkt. Sinds ik ze weer op voordrooghooi heb zijn en blijven ze goed op gewicht.


Dat is toch wel frappant.... jij hebt ook IJslanders toch? Ik wil ook zulke IJslanders :-P
Met name mijn ruin wordt al mollig als hij naar eten kijkt....

Jessix

Berichten: 16432
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:41

Mijn mini pony's en Lusitanos doen het op beide goed. Nu is mijn voordroog ook eigenlijk het zelfde hooi, alleen een latere snede en verpakt. Ze vinden zelf voordroog het lekkerst.

Maar ik heb zelf de voorkeur voor hooi. Ik vind de houdbaarheid van de pakken voordroog als ze open zijn te wisselend. Gooi veel weg daardoor.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:43

Ik heb een tijd goede kwaliteit voordroog gegeven maar ik doe het niet meer. Mijn ene paard kreeg een gevoelige buik tot koliek aan toe en mijn andere raakte niet van de diaree af tot ik weer op droog hooi over ging. Zelfs super droog voordroog ging mis.

mysa

Berichten: 10466
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 09:55

Er zijn wel meer goede artikelen over geschreven. Geloof dat Anneke Hallebeek er ook een onderbouwd stuk over heeft geschreven.

Hooi heeft mijn voorkeur maar ik heb er eentje met een stofallergie en daarnaast kan niet voldoende droog opslaan. Op voordroog doen ze het ook al jaren prima.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:14

Hier word ook al jaren voordroog gevoerd.Wel van eigen land en heel droge voordroog.Maar zowel ons Ir paard als ene met cushing doen het er zelfs goed op. Het paard met cushing is 28 en krijgt 1 prascend pilletje.Mijn paard met Ir staat zelfs gewoon op de wei.
Wij zijn het toen laten verpakken omdat de opslag toen best lastig was.

Popstra
Berichten: 13727
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:19

Mijn 7 paarden doen het allen op beide goed. Je moet natuurlijk wel goede kwaliteit voordroog hebben en daar zit nu net vaak het probleem. Zo niet dan kan het te rijk zijn en/of gaan ze aan de diarree enz...

Wat mij op valt is dat paarden die enkel voordroog krijgen vaak erg mooi glanzen

Jimbo
Berichten: 846
Geregistreerd: 16-11-05
Woonplaats: Berltsum

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:34

Een tijdje op een stal gestaan waar de paarden voordroog kregen. Ging op zich prima, tot de vaart gebaggerd werd. De bagger kwam daar op het land en het voer veranderde.
Stalhouder was overtuigd dat het goed voer was, na de eerste lichte koliek zijn we verhuisd.
Nu op de volgende stalling ook weet voordroog, maar deze ligt niet aan een vaart.

Spenk
Berichten: 21767
Geregistreerd: 30-08-05

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 10:40

Hier ook voordroog bij een paard die daar in pension het altijd slecht op leek te doen. Maar dat waren vaak vieze en slechte balen.

Nu heel mooi voordroog hooi in kleine pakjes en daar doet hij het ontzettend goed op.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:08

Onze keuze is nog altijd droog hooi boven voordroog. Teveel slechte balen gezien, vaak schimmelplekken of toch te nat. Ook hele mooie balen maar de kwaliteit is te wisselend en je kan nooit zien wat er in het pak zit tot je het openmaakt.............
Ook teveel paarden gezien met dikke benen, dunne mest, etc. door voordroog van mindere kwaliteit. Zelfs aan ons paard met stof/schimmelallergie voeren we ( gestoomd) droog hooi. Nu hooien we deels zelf van paardenland en deels kopen we Duits hooi in van Venhorst; dat laatste is absolute topkwaliteit daar kan geen voordroog tegen op. Volgend jaar gaan we overigens helemaal stoppen met zelf hooien omdat we de kwaliteit daarvan niet zo goed krijgen als het hooi van Venhorst ondanks dat we laat maaien ( juni/ juli) en het dus lang van stengel is. Qua kosten maakt het uiteindelijk niet zoveel uit. Als we ons gras zouden laten sealen zou het als voordroog prima zijn ( behalve als er weer eens ergens een gaatje in komt...) en als goed voordroog verkocht kunnen worden omdat het prima hooi is. Maar als je eenmaal de kwaliteit van het Duitse hooi kent ( geur, kleur, echt stofarm, etc.) dan is al het andere al snel minder. Gelukkig hebben we dan ook nog meer dan genoeg opslag binnen en dat scheelt natuurlijk ook.
Heel wat jaartjes terug heb ik toen voor mijn Arabier heel mooi "voordroog" in mini pakjes gehad; dat zou ik zo weer gaan voeren ( dat was eigenlijk geseald hooi) maar nooit meer kunnen vinden.
Probleem in deze is dat goed voordroog nog moeilijker te vinden is dan goed hooi. Sowieso kan je geen van beide generaliserend als "goed" beoordelen omdat het gras waar het van gemaakt is, droogtijd, opslag, etc. etc een rol spelen. Er bestaat heel slecht hooi en heel goed voordroog en vice versa dus een artikel wat zou claimen dat voordroog altijd/ vaak goed is loopt vast omdat het van te veel factoren afhankelijk is.
De laatste alinea;
Citaat:
Samengevat is voordroog voor paarden die dit goed verdragen en geen stofwisselingsproblemen hebben zeker te verkiezen boven hooi. Bij paarden die insuline resistent zijn of vergelijkbare insuline gevoelige problemen hebben, verdient hooi de voorkeur. Tenzij er heel voorzichtig geprobeerd wordt hoe het individuele paard reageert op voordroog, liefst met bloedanalyse van insulinewaarden na het voeren van de voordroog.


oftewel het is dus niet voor alle paarden goed voer en het zinnetje "die dit goed verdragen" is echt heel vaag en daarmee ( vind ik) dat het artikel zichzelf weer onder uit haalt ook omdat er niet in wordt gegaan op de momenten dat het in het pak bederft en er had meer kunnen worden ingegaan op de fragiele houdbaarheid ( een vogel of een muis die een miniscuul gaatje in een baal maakt kan een hele baal verpesten).
Maar als de keuze gemaakt moet worden tussen slecht hooi en heel goed voordroog is die keuze natuurlijk simpel :o

Hobbyhorse

Berichten: 1318
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 11:22

Duidelijk verhaal Elcid.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 12:03

Hier hebben we veel paarden die dik worden van nog maar te kijken naar voordrooghooi. Dus deze paarden doen het beduidend beter op droog hooi. Maar ook wel paarden die weinig bewegen buiten de paddock- en weidegang.

Maar dat ene schrale paard dat we dan hebben staan doet het weer schitterend op voordroog. Mijn onderbuikgevoel heeft een beter gevoel bij droog hooi. Maar opslag en dergelijke doet ons toch af en toe wisselen.

Nu is het moeilijkste in mijn ogen echt wel de kwaliteit: zowel goed voordroog als goed hooi is een hele zoektocht. Ik denk nu de juiste leveranciers gevonden te hebben. Hopen dat dit zo blijft.

vilheide

Berichten: 1478
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:17

Ninx schreef:
vilheide schreef:
Mijn paarden doen het beduidend beter op voordrooghooi. Ik heb ze een tijd op hooi gehad maar dit was zo arm dat ze op een gegeven moment zelfs te schraal werden ook al kregen ze het onbeperkt. Sinds ik ze weer op voordrooghooi heb zijn en blijven ze goed op gewicht.


Dat is toch wel frappant.... jij hebt ook IJslanders toch? Ik wil ook zulke IJslanders :-P
Met name mijn ruin wordt al mollig als hij naar eten kijkt....

Ja klopt, ik ben ook erg blij dat ze ook gewoon op onbeperkt kunnen staan zonder zichzelf vol te stouwen.

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 15:55

Hier ook een IJslander die het prima doet op onbeperkt voordroog en niet te dik is :-)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:08

Voor 1 zo een artikel, kan je er natuurlijk weer 10 andere tegenover zetten die hooi boven voordroog/kuil zetten.

Bij ons doen sowieso 3 paarden het echt heel slecht op werkelijk alles wat verpakt is.

Als je gaat kijken heeft zelfs hooi als enkel voer niet voldoende structuur en dat is belangrijk voor de darmen.

Natuurlijk zijn er altijd mensen die vinden dat hun paarden het goed doen op voordroog/kuil, maar je kan niet naar binnen kijken. En je weet niet hoe ze het compenseren met hardvoer en supplementen. Want als je bijv gaat kijken naar slechte hoeven, wordt dat opgelost met ijzers en soms biotine of een smeerseltje. Dan wordt er niet vaak naar het inwendige paard gekeken en dat is bij veel problemen zo.

Hooi heeft nadelen; het is vaker stoffig en je moet het droog opslaan, dus veel ruimte hebben.
Kuil bestond in mijn jeugd nog niet eens. Maar paarden kregen toen vaak veel minder ruwvoer. Waar toen opslag/hooischuur was, zijn nu vaak stallen gekomen, dus levert meer op. Kuil kan je buiten bewaren, dus groot inkopen.
Maar kuil kan je vaak niet optimaal beoordelen. De kwaliteit is vaak om te huilen. En voor een particulier zijn de grote rollen slecht te handelen. Het moet ook snel op als het eenmaal open is, dus een baal van bijv 400kg met 2 paardjes is niet optimaal.

Als je niet anders kan, zou ik het mengen met hooi en of stro.

Maar artikelen en studies zou ik niet snel geloven in de paardenwereld. Mensen kunnen alles onderbouwen en met goede argumenten komen. Dan heb je weer tevreden mensen die zich beter voelen dat ze kuil voeren en twijfelaars die hooi voeren.
Of een commercieel merk, kan weer mooi een aanvullend voer/supplement verkopen.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 16:53

Wij voeren deels hooi en deels voordroog.
Beide arm en van het zelfde land, zelfde leverancier.
Voordroog is ook zo droog dat het hooi lijkt maar er zit minder stof in.
Ik merk geen verschil als ik geen voordroog voer maar alleen hooi.
Ze eten gek genoeg hier vaak liever het hooi.
Om praktische reden voeren wij niet alleen hooi (opslagruimte en nat maken vanwege hoesten) en dit gaat prima zo.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: hooi versus voordroog.... artikel....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:08

Hier staat ook alles op voordroog en geen enkele die er last van heeft. Onze voordroog komt ook gewoon van een weide met paardengras en droogt net zo lang hooi. Sommige snedes zijn wat natter dan andere, maar de iets nattere snedes vinden de paarden vaak juist lekkerder dan de hele droge.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-19 17:09

Bowo schreef:
Hier staat ook alles op voordroog en geen enkele die er last van heeft. Onze voordroog komt ook gewoon van een weide met paardengras en droogt net zo lang hooi. Sommige snedes zijn wat natter dan andere, maar de iets nattere snedes vinden de paarden vaak juist lekkerder dan de hele droge.


Dus ze halen allemaal alles uit dat voordroog? Er staat er geen eentje met ijzers? Geen supplementen?? En ook geen speciale voeren omdat ze anders tekort komen? Of toestanden zoals therapie omdat ze vast zitten in het lijf? Bijzet teugels, vanwege gedrag??